Wat ga je met je laptop doen?
Het is een notebook voor mijn zus. Ze neemt hem niet mee, tenzij op vakantie. Puur zodat ze de video's die geschoten zijn kan terugkijken en misschien alvast wat kan editen. Ze begint nu met Premiere Pro aangezien ik daar zelf de meeste ervaring mee heb en ze dan meteen een programma heeft waar ze alles mee kan. En omdat er een prima Proxy-workflow in zit zodat de zwaarte van de video-bestanden geen issue is tijdens het scrubben. Video's zijn maximaal 4K@60fps met een bitrate van 135Mb/s. Dus dan is werken met proxies geen overbodige luxe dacht ik.
Wat is je budget?
Rond de 800 euro. Meer mag mits een aanzienlijk verschil in editing snelheid.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, enkel op vakanties. Maar ook daar blijft die dan gewoon in het hotel/appartement.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt niet uit. Mag van Asus tot Medion. Misschien liever geen Packard Bell mocht dat nog bestaan
Wensenlijst
Vereist:
Uit de HWI-review vond ik deze 17" laptop:
https://nl.hardware.info/...-aspire-5-156-en-173-inch
De pricewatch: Acer Aspire 5 A517-51G-58ZH
Voldoet wel aan de meeste eisen volgens mij. SSD is wat klein (128GB) maar ze heeft nu een SSD van 120GB en daar heeft ze nog ruimte op... En eventueel kan die voor relatief weinig ge-upgrade worden tegenwoordig. Wel is die review wat vreemd soms. Zo wordt van de Dell gezegd dat die erg zwaar is met 2,7KG. Maar over de 2,85KG van de Acer wordt niet gemeld dat die erg zwaar is. Klinkt wat biased
maar dat kan aan mij liggen aangezien ik HWI vaak biased vind.....
Of deze: geen reviews maar ook een optie. Heeft een 256GB ssd ipv een 128.
pricewatch: Asus VivoBook S510UN-BQ256T
Zijn er nog andere opties of ervaringen met zulke laptops? OF een optie die ik over het hoofd zie maar (bijvoorbeeld na een SSD upgrade) een betere koop is?
Het is een notebook voor mijn zus. Ze neemt hem niet mee, tenzij op vakantie. Puur zodat ze de video's die geschoten zijn kan terugkijken en misschien alvast wat kan editen. Ze begint nu met Premiere Pro aangezien ik daar zelf de meeste ervaring mee heb en ze dan meteen een programma heeft waar ze alles mee kan. En omdat er een prima Proxy-workflow in zit zodat de zwaarte van de video-bestanden geen issue is tijdens het scrubben. Video's zijn maximaal 4K@60fps met een bitrate van 135Mb/s. Dus dan is werken met proxies geen overbodige luxe dacht ik.
Wat is je budget?
Rond de 800 euro. Meer mag mits een aanzienlijk verschil in editing snelheid.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, enkel op vakanties. Maar ook daar blijft die dan gewoon in het hotel/appartement.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt niet uit. Mag van Asus tot Medion. Misschien liever geen Packard Bell mocht dat nog bestaan
Wensenlijst
Vereist:
- Quad-core (i5 8250u bijvoorbeeld)
- Minimaal 8GB ram, zou voor Premiere genoeg moeten zijn (weinig tot geen effecten)
- Scherm dat ook buiten leesbaar is. Dus waarschijnlijk een mat scherm, vanaf 250 nits? is dat genoeg?
- (micro)SD-kaart lezer.
- Liefst de mogelijkheid voor 2 drives. 1 voor software (windows/premiere) en een aparte schijf voor bestanden/scratch disk voor de Proxy files.
- CD-brander (voor muziek, i know
)
Uit de HWI-review vond ik deze 17" laptop:
https://nl.hardware.info/...-aspire-5-156-en-173-inch
De pricewatch: Acer Aspire 5 A517-51G-58ZH
Voldoet wel aan de meeste eisen volgens mij. SSD is wat klein (128GB) maar ze heeft nu een SSD van 120GB en daar heeft ze nog ruimte op... En eventueel kan die voor relatief weinig ge-upgrade worden tegenwoordig. Wel is die review wat vreemd soms. Zo wordt van de Dell gezegd dat die erg zwaar is met 2,7KG. Maar over de 2,85KG van de Acer wordt niet gemeld dat die erg zwaar is. Klinkt wat biased
Of deze: geen reviews maar ook een optie. Heeft een 256GB ssd ipv een 128.
pricewatch: Asus VivoBook S510UN-BQ256T
Zijn er nog andere opties of ervaringen met zulke laptops? OF een optie die ik over het hoofd zie maar (bijvoorbeeld na een SSD upgrade) een betere koop is?
[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 29-07-2018 21:13 ]