Notebook voor editing video vakanties. Geen games.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:33
Wat ga je met je laptop doen?
Het is een notebook voor mijn zus. Ze neemt hem niet mee, tenzij op vakantie. Puur zodat ze de video's die geschoten zijn kan terugkijken en misschien alvast wat kan editen. Ze begint nu met Premiere Pro aangezien ik daar zelf de meeste ervaring mee heb en ze dan meteen een programma heeft waar ze alles mee kan. En omdat er een prima Proxy-workflow in zit zodat de zwaarte van de video-bestanden geen issue is tijdens het scrubben. Video's zijn maximaal 4K@60fps met een bitrate van 135Mb/s. Dus dan is werken met proxies geen overbodige luxe dacht ik.

Wat is je budget?
Rond de 800 euro. Meer mag mits een aanzienlijk verschil in editing snelheid.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, enkel op vakanties. Maar ook daar blijft die dan gewoon in het hotel/appartement.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt niet uit. Mag van Asus tot Medion. Misschien liever geen Packard Bell mocht dat nog bestaan :+

Wensenlijst
Vereist:
  • Quad-core (i5 8250u bijvoorbeeld)
  • Minimaal 8GB ram, zou voor Premiere genoeg moeten zijn (weinig tot geen effecten)
  • Scherm dat ook buiten leesbaar is. Dus waarschijnlijk een mat scherm, vanaf 250 nits? is dat genoeg?
  • (micro)SD-kaart lezer.
  • Liefst de mogelijkheid voor 2 drives. 1 voor software (windows/premiere) en een aparte schijf voor bestanden/scratch disk voor de Proxy files.
Nice-to-have:
  • CD-brander (voor muziek, i know 8)7 )
wat heb je zelf gevonden?
Uit de HWI-review vond ik deze 17" laptop:
https://nl.hardware.info/...-aspire-5-156-en-173-inch
De pricewatch: Acer Aspire 5 A517-51G-58ZH

Voldoet wel aan de meeste eisen volgens mij. SSD is wat klein (128GB) maar ze heeft nu een SSD van 120GB en daar heeft ze nog ruimte op... En eventueel kan die voor relatief weinig ge-upgrade worden tegenwoordig. Wel is die review wat vreemd soms. Zo wordt van de Dell gezegd dat die erg zwaar is met 2,7KG. Maar over de 2,85KG van de Acer wordt niet gemeld dat die erg zwaar is. Klinkt wat biased :+ maar dat kan aan mij liggen aangezien ik HWI vaak biased vind.....

Of deze: geen reviews maar ook een optie. Heeft een 256GB ssd ipv een 128.
pricewatch: Asus VivoBook S510UN-BQ256T

Zijn er nog andere opties of ervaringen met zulke laptops? OF een optie die ik over het hoofd zie maar (bijvoorbeeld na een SSD upgrade) een betere koop is?

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 29-07-2018 21:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mijn voorkeur zou niet uitgaan naar het merk Acer, maar dat is iets persoonlijks.

4K editen vereist echt veel kracht en het licht eraan of de hardware deze kan encoden & decoden.
Geen idee wat de nVidia kaart kan, Intel ondersteuning wisselt nog al.
In de meeste gevallen is meer cores ook beter, al heb ik geen ervaring met Adobe Premiere, enkel iets als HandBrake en ffmpeg.

Waarom wil je perse een laptop overigens? Als je gaat editen van zo'n hoge video's wil je denk ik ook niet editen met een glanzend scherm, tevens gaan deze maar tot 1080p (4K zit er dus niet in).
Het probleem is ook dat laptops (zeker deze Intel) erg warm worden en dan gaan throttlen.

Beter investering zou in mijn ogen één PC (met AMD Ryzen/Intel i5/i7) + goed scherm een betere optie zijn, zeker als je dat geld wilt investeren.

[ Voor 19% gewijzigd door HollowGamer op 29-07-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HollowGamer schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:27:
Mijn voorkeur zou niet uitgaan naar het merk Acer, maar dat is iets persoonlijks.

4K editen vereist echt veel kracht en het licht eraan of de hardware deze kan encoden & decoden.
Geen idee wat de nVidia kaart kan, Intel ondersteuning wisselt nog al.
In de meeste gevallen is meer cores ook beter, al heb ik geen ervaring met Adobe Premiere, enkel iets als HandBrake en ffmpeg.

Waarom wil je perse een laptop overigens? Als je gaat editen van zo'n hoge video's wil je denk ik ook niet editen met een glanzend scherm, tevens gaan deze maar tot 1080p (4K zit er dus niet in).
Het probleem is ook dat laptops (zeker deze Intel) erg warm worden en dan gaan throttlen.

Beter investering zou in mijn ogen één PC (met AMD Ryzen/Intel i5/i7) + goed scherm een betere optie zijn, zeker als je dat geld wilt investeren.
Een vaste pc gaat er sowieso niet komen. Iets met interieur en looks. De woning kan zo in een magazine... Maar dat betekend dus geen pc of all-in-one.

4K kost zeker rekenkracht. Maar daarom dus de proxy workflow. Dan werk je met lage resolutie bestanden (540p) en werk je enkel met de originele resolutie voor pixelkritisch werk. En dat zal heel weinig zijn. Onthoud: het zijn vakantiefilmpjes. Geen hollywoodproducties. De output is wel gewoon 4K en dus prima te zien zijn op hun 4K tv.

1080p scherm is dus ook niet echt een issue gezien de lage proxy kwaliteit. Lager is wel een issue vanwege werkruimte. Een glanzend scherm willen we ook niet, maar deze laptops hebben een mat scherm. Veel (grotere) laptops hebben een mat scherm. Kleintjes vaak een glanzend als ik de Pricewatch moet geloven.

Ik zal nog even zien wat een videokaart zal doen voor dit werk. Maar ik dacht dat enkel een aantal effecten werden versnelt door de videokaart. En de uiteindelijke export, maar die mag best langer duren. 2 of 4 uren, dat maakt Niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 29-07-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik zie Adobe Premiere.
Neem een laptop met een NVIDIA kaart erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Waah Ik zie bij de specs. glanzend staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
HollowGamer schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:28:
@Waah Ik zie bij de specs. glanzend staan?
Op HWI (die hem getest hebben) staat mat, bij Coolblue staat Mat en bij de consumentenbond staat ook Mat.
Dus ik verwacht dat die gewoon een mat scherm heeft O-) zal het wel even melden dat het in de PW verkeerd staat.

Ondertussen nog even verder gezocht en kwam nog op de volgende opties. Voor een gemakkelijke vergelijkingstabel inclusief benchmarks zie:
https://nl.hardware.info/...ptopstablets-keuzeskeuzes
Allen hebben ze 8GB ram, en een 15,6 inch mat scherm (tenzij anders aangegeven)

De budgetoptie
pricewatch: Lenovo Ideapad 520-15IKBR (81BF006UMH) (bij Expert voor 675€)
I5 8550u
MX150
128GB ssd + 1000GB hdd

De i7
pricewatch: Medion Akoya P6687 (30023778, Qwerty)
i7 8550u
MX150
256GB SSD, nog uitbreidbaar met 2,5 inch HDD (heb ik liggen)
En jawel, een CD-branden O-)

More CUDA cores!
pricewatch: Medion Erazer P6689 (30022675, Qwerty)
i5 8250u (voor 100 meer de i7)
GTX 1050
256 GB SSD, uitbreidbaar met een M.2 slot SSD. (eventueel meerprijs dus)

De XXL
pricewatch: Acer Aspire 5 A517-51G-58ZH
17" scherm
i5 8250u
MX150
128GB SSD + 1000GB HDD
Zeer helder (355 cd/m2)

Als laatste een vreemde eend in de bijt:
More Power!
pricewatch: MSI GL72M 7REX-1293NL (iets ander type, de variant zonder SSD. Kost 869 euro)
I7 7700HQ
GTX 1050TI
1000GB HDD, uitbreidbaar met een M.2 slot SSD (komt dus ongeveer 70 euro bij voor 256GB)

Wat mij vooral opvalt is dat in de benchmarks (en dan kijk ik vooral naar PCmark 8, geen idee of dat slim is) is dat er heel weinig verschil zit tussen de notebooks. De score scheelt misschien een paar procent maximaal. Misschien kijk ik naar de verkeerde benchmarks natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 30-07-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Uiteindelijk voor de XXL gegaan. Groot scherm is toch wel fijn bij video-editing. Krijgt goede reviews en zeer helder.
Pagina: 1