Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 08:58

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Hallo, ik heb voor het eerst een zandfilter gekocht, bij de cranenbroek, de pomp verbruikt grofweg 250w en pompt naar getallen op de pomp 9000l/uur; het zwembad is 3m3, maar mogelijk koop ik in de toekomst een groter zwembad. Als ik online video's bekijk zie ik dat de meeste filterpompen op andere zwembaden flink wat meer stroming veroorzaken, dat doet mijn pomp echter niet.

Het zandfilter is gevuld met ongev. 15kg glas, en heeft een capaciteit van 20kg zand. De druk op de manometer was ongeveer 0.3 bar bij normaal gebruik. Ik heb een andere pomp gekocht, een 15.000l/uur aquariumpomp die regelbaar is en slechts 105w verbruikt. De druk op het zandfilter zakt dan echter naar 0 bar, maar er komt wel meer stroming uit. Het duurt 13 seconden om een emmer van 10l te vullen, dus dat is grofweg 46l/minuut en komt neer op een kleine 2500l/uur met de nieuwe pomp terwijl die 15.000l aan zou moeten kunnen. De pomp los in het zwembad is veel krachtiger en zal ongetwijfeld een emmer sneller vullen maar dat heb ik nog niet getimed.

Met beide pompen blijven regelmatig blaadjes onder in het zwembad liggen, en deze worden niet door de filter opgenomen; d.w.z. er is geen of weinig stroming. Afzuigen met een borstel en de zandfilter op standje filter zetten zorgt ervoor dat ze na 10 minuten vrolijk weer in het zwembad drijven. Ik had natuurlijk de zandfilter op waste moeten zetten maar goed, misschien is het zandfilter zelf ook niet goed in filtratie denk ik dan.

Nu ben ik dus op zoek naar advies; temeer omdat ik een 30m zwarte 32mm slang op mijn tuinhuis wil leggen (2.8m hoog) om zodoende het zwembad op te laten warmen. In totaal komt er dan ongeveer nog 20m 32mm pijp bij. Ik las in een ander topic dat het water vrij snel opwarmt dus je geen 24/7 stroming door de zwarte slang nodig hebt, dit zou een reden kunnen zijn om de nieuwe pomp voor het warme water te laten zorgen, en een 'echte' filterpomp op de zandfilter te zetten. Dan kan ik de nieuwe pomp ook gebruiken voor extra stroming in het zwembad.

Nu is mijn conclusie tot op heden dat de nieuwe pomp misschien meer debiet heeft, maar de druk is lager in de zandfilter, dus misschien slechtere filtratie? Hebben jullie advies voor zandfilters?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb eigenlijk te weinig informatie om je van goed advies te voorzien maar ik zal een aanzet geven.

Voor een particulier zwembad is een turnover van 4 á 5 voldoende. Dit wil zeggen dat de gehele inhoud van je zwembad in 4 á 5 uur rondgepompt moet zijn geweest. In jou geval (V=3 m3) is dat 0,75 á 0,6 m3/h

Voor een zandfilter geld standaard dat wanneer er geen zand gebruikt wordt maar glas er een vullen van ongeveer 60-70% moet zijn (14kg) dus dit lijkt te kloppen. Echter weet ik niet zo te vertellen of dit 1 glas grootte mag zijn daar ik alleen ervaring heb met zandfilter vanaf 10m3/h. Bij deze moet een grotere glaskorrel onderin. Maar vaak is het bij de kleine filters 1 glaskorrel grootte al weet ik niet exact waar dat kantelpunt ligt maar durf best aan te nemen dat wat je hebt goed is.

Nu komen de vragen waardoor ik je niet meer goed van advies kan voldoen.

Om de druk van een pomp over het zandfilter en daarmee het debiet te bepalen moet er ook een opvoerhoogte van de pomp bekend zijn. Ik verwacht dat je nu lage druk pompen hebt en de opvoerhoogte minimaal is. Er zal altijd een drukverlies over het filter zijn en naarmate de vervuiling van het glas groter wordt zal de drukval over het filter groter worden. Deze drukmeter geeft dus de tegendruk aan en daarmee een indicatie van de vervuiling.

Een hoogte van 2,8 m voor je zonnepanelen zal een extra tegendruk van 0,28 bar geven. Normaal zal dat geen probleem geven maar het setje wat gekocht hebt is waarschijnlijk voor alleen naast het zwembad te plaatsen met een verwacht hoogte verschil van nul. Een ontluchter op het hoogste punt van de aanvoerleiding kan hierin helpend zijn.

Wat betreft blad op de bodem van je bad, dit is niet te voorkomen. Wel drastisch te verminderen. De bedoeling is dat het blad aan de oppervlakte wordt afgevangen voordat het kans krijgt te zinken. Maar hiervoor dienen de inspuiters voorzien te zijn van de juiste norzels en op de juiste lokatie en diepte gemonteerd te zijn als ook de skimmer. Dit is mede afhankelijk van de diepte, lengte en vorm van het bad maar voornamelijk de te verwachten windrichting. Skimmers altijd monteren aan de windafwaarts zijde van het bad. De wind zal bij een klein bad het meeste werk doen. Een gezonken blad zal nooit in de skimmer terecht komen en via een stofzuiger moeten worden verwijderd.

TIP: Hiervoor heb je mooie kleine stofzuigertjes die werken volgens het venturi principe. Hier moet je een waterleiding op aansluiten om onderdruk te creeeren, blad komt in een zak en tevens vul je je zwembad bij.

Wat klopt er niet...Het is niet mogelijk dat een blad door het filtermedium terug in het zwembad komt! Zit er een 4-weg of 5-weg kraan op het set en zitten alle aansluitingen goed aangesloten? Waste is eigenlijk alleen voor het leegpompen van het bad of bij extreme vervuiling. Hij moet dus idd op filteren staan. Dit doet mij vermoeden dat de standleiding (leiding vanaf de filterbuizen onderin het filter naar de kraan) niet goed afsluit op de kraan. Deze zou ik even controleren. Let erop dat je filter hoger staat dan je waterniveau anders krijg je natte voeten.

Water wordt doorgaans bovenop het glas gegooid en zoekt een weg door het glas naar beneden waar het naar het bad wordt teruggeleid. Ik zie niet in hoe een te lage pompdruk een negatief effect hierop kan hebben. Je werkt immers met de zwaartekracht mee. Wel kan het dat bij terugspoelen en evt naspoelen het glas niet mooi terug verdeelt wordt. En je kanaalvorming krijgt echter is dit bij mij alleen bekend bij filters met oud slecht onderhouden zand.

Bedenk trouwens net nog of je het filter niet op 1 zijde hebt gehad nadat je het glas erin hebt gedaan dan ligt al het glas aan 1 zijkant en stroomt het water langs de andere zijde.

Toch stiekem flink verhaal geworden hoop dat je er wat aan hebt.

Edit, Was zonnepanelen vergeten:
Ik adviseer altijd om min. 4 uur per dag filteren en wanneer het licht op het bad staat. Dus overdag niet met nachttarief. Dan heb je de meeste algengroei. Algen groeien het beste in warm water met veel licht en als je rondpomp wordt je water homogeen van temperatuur. M.a.w. kouder van boven en bovenin is ook het meeste licht. Je verbeterd de waterkwaliteit en bespaart op chloor gebruik. Dit gezegd hebbende het volgende. Het hoogste rendement heb je wanneer je water door de zonnepanelen pomp als er zonlicht op staat. Iedere keer het water uit de zonnepanelen pompen en pomp 15 a 20 min uitzetten adviseer ik niet te doen. Rendement gaat maar beneden (grotere delta T) en bacteriën groei omhoog. 24/7 pompen niet doen. Wij gebruiken de zonnepanelen in de nacht vaak ook om het bad te koelen om niet te warm zwemwater te krijgen.

Als tweakers kan je een pt1000 naast de zonnecollector op het dak plakken en 1 in het water. Bij een temperatuurverschil van 3° de pomp aanzetten tot de gewenste temperatuur is bereikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Delakhan op 30-07-2018 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:14
Heb je typenummers of pompcurves van jouw pompen? Ik ga er van uit dat het centrifugaalpompjes zijn, geen plunjer pompjes. Een centrifugaalpomp geeft druk volgens een bepaalde curve; bij meer doorstroming zal hij minder druk geven. Om op het dak te komen moet de curve bij nul l/m minstens de hoogte van je schuur hebben. Dan komt het eerste beetje water in ieder geval boven. Zodra de slang gevuld is zal deze leeg hevelen.

Maak eens een schema voor jezelf (een ons) van hoe het systeem er uit ziet en wat de stand is van alle kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 08:58

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Jeetje wat een fijne reacties :) Ik zal eens een schema gaan maken. Inmiddels heb ik ook wat (betere) ideeen gekregen denk ik; mijn zwembad heeft namelijk 1x uitlaat van 32mm en 1x inlaat van 32mm. Hier kun je natuurlijk nooit een krachtige pomp op zetten, want met een slangklem zit je op een doorvoer van 25-28mm gok ik. Normaliter zou je kunnen zeggen; vergroot de gaten naar 38mm, daar staan genoeg filmpjes van op Youtube maar de versteviging rond de gaten is niet heel groot, en ik wil mijn zwembad niet verpesten.

Ik heb in het verleden zelf een aantal aquaria gebouwd dus ik ben niet 'vies' van een beetje PVC werk.

Het idee wat ik dan ook nu heb is om 2x PVC 50mm op 2 plekken in het zwembad te verwerken, die gaan samen naar 1 T-stuk 50mm en vervolgens naar de pomp. Dit kan een pomp zijn met 50mm aansluiting maar ook een kleinere pomp, op de groei zeg maar. Ik zou ook kunnen starten met 1x 50mm nog steeds ruim voldoende voor de huidige pomp.

Dan kan ik vanuit de pomp alleen door het filtervat en terug naar het zwembad. Genoeg flow richting de zwembad pomp is er dan zeker. Het filtervat is mogelijk niet goed gevuld want ik heb het niet op de 'eindplek' gevuld, zou ik dat met 'rinsen' niet kunnen oplossen?

Ik zal straks een schema maken hoe ik het in gedachten heb. Het pomptype is 72512 waarvan ik hier een flow diagram heb gezien: http://www.poolshoppr.com/PDF/Pump11.pdf deze zou op 2.5m nog steeds 6m moeten kunnen pompen.

De andere nieuw gekochtte (aquarium) pomp kan ik dan gebruiken voor het verwarmen van het zwembad. De pomp die ik heb heeft bij 0m een opvoerhoogte van 7m dus dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de slang op mijn tuinhuis.

Wat me wel uit je reactie opvalt is de windrichting en het feit dat het blad niet in de filter zou moeten kunnen vallen. Zou ik misschien beter een skimmer in het zwembad kunnen zetten? of 1 skimmer en 1 intake onder water dmv een kogelkraan te regelen?

En daarnaast, is er zoiets als overfilteren? Zou ik een filter voor een bad van 20m3 op dit bad kunnen zetten? Zeker als ik filter terwijl er niemand in het zwembad zit?

[ Voor 4% gewijzigd door xces op 30-07-2018 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Indien het een rond zwembad is kan je 1 inspuiters ook helemaal naar de zijkant zetten de skimmer moet dan een klein stukje naar de andere kant zitten. Hierdoor zal een rondgaande stroming ontstaan waardoor vuil ook langzaam naar buiten wordt gedwongen en door de skimmer wordt afgevangen. Niet ideaal maar wel regelmatig toegepast.

De leiding van 32mm zie ik niet echt als een probleem hoor. Die voorgestelde pomp (+/- 4-5 m3/h) voor een bad van 20m3 durf ik nog wel aan te sluiten met 40mm PVC. Moet dan natuurlijk geen 100m leiding zijn. Echter is deze maat vaak wat moeilijker te krijgen dan 50mm. Dus ik zou als ik jou was zeker niks aan de zwembadwand veranderen.

Een dikkere leiding zorgt ook voor meer inhoud die s'nachts en bij koud weer alleen maar afkoelt. Zwembadseizoen verkortend.

Overfilteren heb ik nog nooit van gehoord. Maar waarom water meermaals door hetzelfde filter persen de korrelgrootte wordt er niet kleiner van. En energie verspilling. Dan zou ik eerder een vlok middel gebruiken maar ook dat vind ik voor zo'n zwembad al een redelijke overkill. Tenzij je onderwaterverlichting hebt zitten.
Let op: doe nooit meer dan in de beschrijving voorgeschreven hoeveelheid vlok middel toevoegen aan het water anders krijg je een soort melk.

Vergeet voor de opvoerhoogte niet dat de weerstand van het filter ook tegenwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:14
Een snelle hydraulische berekening leert dat 20m 32mm leiding met 5 m3/h ongeveer 2 meter opvoerhoogte (0.2 bar) van je pomp afsnoept. Als je niet te veel scherpe bochten legt zal de rest ook wel meevallen. Een relatief dunne leiding geeft hoge snelheid en daarmee een hoge warmteoverdracht door veel turbulentie. Het neemt ook sediment mee en houdt het dus schoon. Drukval is kwadratisch met snelheid. Dus als je door diezelfde leiding 10 kuub wil duwen raak je 8 meter kwijt, en dat is te veel. 32 mm is dus op het randje maar kan goed werken. #stromingsleer

Als je het filter er ook nog in zet, en die heeft een drukval van 0.3 bar (3meter) dan mag je niet te veel andere bochten hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door balk op 31-07-2018 21:44 ]

Pagina: 1