Auto aankoopadvies - 10K euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooit occasion. Hoewel ik ruime tijd mijn rijbewijs heb zal het mijn eerste auto zijn. Ik zou goed wat advies kunnen gebruiken bij de keuze van deze eerste auto, vooral omdat ik zelf niet erg veel verstand van autos heb. Mijn budget is 10.000 euro, indien ik echt iets leuks tegen kom zou hier nog wel een beetje bovenop kunnen.

Waar ik naar op zoek ben:
  • Benzine (ik zal niet dagelijks rijden en denk dat dit goedkoper uit komt)
  • Wel wat power (minstens 100 PK)
  • Betrouwbaar (heb niet veel goeds gehoord over veel Franse merken op dit gebied, daarom heb ik deze tot nu toe een beetje ontweken)
  • 4/5 deurs (en een beetje ruim)
  • Handgeschakeld
  • Niet te veel KM op de teller (max 70K? wil wel dat hij nog even mee gaat voordat er vanalles moet worden vervangen)
  • sportief uiterlijk
Daarnaast is het natuurlijk fijn als deze een beetje zuinig is en niet te zwaar, om de maandlasten te beperken.

Het zou kunnen dat bepaalde bovenstaande wensen nergens op slaan, dan hoor ik dat ook graag natuurlijk! :)

Interessante opties die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn: Seat Leon, Volkswagen Golf, Mazda 3.

Wie kan mij helpen met tips voor een leuke auto?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Een leuke auto is erg persoonlijk.
Is er iets wat je niet aanstaat aan de genoemde modellen? Anders, waarom nog verder zoeken.

Bij betrouwbaar neig ik altijd al snel naar Japanners, maar dat gaat niet altijd samen met sportief uiterlijk, noch vermogen.
Wat scheelt er aan de Mazda?

[ Voor 20% gewijzigd door frickY op 29-07-2018 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ooit had ik ook geen enkele voorkeur voor een automerk, en dat maakt zoeken lastig omdat er zoveel keus is.

Die kilometerstand zou ik niet zo zwaar aan tillen. Als je die eis laat vallen, kan je voor dat budget heel veel kiezen, maar je kan net zo goed voor een kwart ervan een leuke auto kopen.

Een paar dingen om over na te denken
-Voor 10k wil je waarschijnlijk casco verzekerd zijn. Zonder schadevrije jaren hakt dat in je maandlasten.
-Frans is niet perse slecht, kijk naar de vele kleine autootjes die gerust 300.000 kilometer of meer rijden (AX, Saxo). Toch zou ik het zelf ook niet snel kopen.
-Maak een paar proefritten, en geloof niets wat een handelaar zegt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 00:14
zelf laatst binnen het zelfde segment en prijs een toyota auris gekocht. Geen hele spannende auto, maar volgens de anwb wel superbetrouwbaar.

Kijk dan ook bij elk model even bij de occasion tests van de anwb. Over de auris zijn zij bijvoorbeeld zeer goed te spreken: https://www.anwb.nl/auto/...010-02-01/2013-01-07/1449

In mijn eigen lijstje betrouwbare compacte middenklassers van rond de 8k heb ik het volgende verzameld (incl linkjes naar de occasion tests):Al deze autos zijn in principe prima betrouwbare occasions, maar natuurlijk kunnen er rotte appels tussen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
Bedankt allen!
RemcoDelft schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:28:
Die kilometerstand zou ik niet zo zwaar aan tillen. Als je die eis laat vallen, kan je voor dat budget heel veel kiezen, maar je kan net zo goed voor een kwart ervan een leuke auto kopen.
Ik merk inderdaad ook zeker dat het toevoegen van een filter op kilometerstand de keuze erg beperkt en de prijs een stuk hoger maakt. Ik dacht echter dat, vooral met een benzine auto, dit wel aan te raden is, aangezien deze boven de 100K snel minder waard worden. Heb ik dit verkeerd begrepen?
frickY schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:25:
Is er iets wat je niet aanstaat aan de genoemde modellen? Anders, waarom nog verder zoeken.
Het is vooral dat ik met mijn wensen vaak iets boven de 10.000 euro uitkom voor deze modellen waardoor ik extra twijfel :) Ze zijn allemaal leuk, maar ik heb het gevoel dat ik te weinig verstand van autos heb om een beslissing te kunnen maken, daarom wilde ik dus graag wat input van mensen met meer verstand hierover.
frickY schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:25:
Wat scheelt er aan de Mazda?
Naast wat ik noemde bij het bovenstaande punt, twijfel ik een beetje over de zuinigheid van de Mazda. Bij het zoeken op autoscout kwam ik op een Mazda 3 van 10.925 uit, wat ik nog een beetje aan de dure kant vind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 13:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Tip: een lage kilometerstand bij een oudere auto is slechter dan een hogere bij een nieuwe auto.

Til daarom niet te zwaar aan een lage km stand. Sommige blokken kunnen makkelijk 3-4ton hebben, terwijl bijvoorbeeld Franse motoren bij 2k al veel onderhoud hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 17-05 00:14
rvdv1 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:14:
Ik merk inderdaad ook zeker dat het toevoegen van een filter op kilometerstand de keuze erg beperkt en de prijs een stuk hoger maakt. Ik dacht echter dat, vooral met een benzine auto, dit wel aan te raden is, aangezien deze boven de 100K snel minder waard worden. Heb ik dit verkeerd begrepen?
Ben je van plan de auto snel weer te verkopen? Als je van plan bent er nog een paar jaar in te rijden, is de kans groot dat je überhaupt de laatste Nederlander bent die er in rijdt. Rest waarde is vooral leuk als je van plan bent snel weer de auto te verkopen.

Met dit budget zul je bij de meeste van deze autos toch al snel ook bij de 100.000 als kilometerstand uitkomen. Dan kom je bij een auto uit 2010 uit op 12.500 km per jaar. Wat ik zelf helemaal niet zo gek vind.

Wel moet je per model kijken of er idd niet binnenkort onderhoud aankomt. Veel distributieriemen zullen rond die tijd vervangen moeten worden. Een auto met 110.000 kan zo al gunstiger zijn dan eentje met slechts 90.000.
[...]

Naast wat ik noemde bij het bovenstaande punt, twijfel ik een beetje over de zuinigheid van de Mazda. Bij het zoeken op autoscout kwam ik op een Mazda 3 van 10.925 uit, wat ik nog een beetje aan de dure kant vind.
Als je zuiniger wilt, zou je kunnen kijken naar: kleinere auto, kleiner motorblok met turbo (bij ford bijv. de ecoboost modellen), of misschien zelfs bijv. van de auris de hybride modellen.
maar ik heb het gevoel dat ik te weinig verstand van autos
Tip van de dag: neem dan sowieso iemand mee naar de auto die er wel verstand van heeft.

Verder denk ik dat de kans op een goede auto op aflopende volgorde als volgt is:
  • Merkdealer
  • dealer ander merk of een garage die er een paar autos heeft staan
  • particulier
  • auto handelaar zonder een degelijke werkplaats. Als handelaar niet aan auto-onderhoud doet, geeft dat voor mijn gevoel al aan hoeveel vertrouwen ze zelf in die autos hebben. De auto zal waarschijnlijk alleen maar cosmetisch opgelapt zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door NESFreak op 29-07-2018 21:56 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:33
Als je voor 10k een zo betrouwbaar mogelijke auto wilt dan is er IMHO echt eentje die er echt bovenuit steekt en dat is de Lexus CT200h.

Is een benzine hybride zonder stekker, rijd makkelijk tussen de 1:20 en 1:25 en is niet te zwaar. Heeft 136 pk gecombineerd dus voldoende vermogen. Extreem betrouwbaar want aandrijflijn van de Prius maar iets sportiever een een stuk beter afgewerkt interieur, hele goede stoelen en solide bouwkwaliteit. Enige minpuntje is het iets gedateerde infotainment systeem maar daar is om heen te werken.

Maar ik denk qua kosten per km heel concurrerend, zeker gezien het comfort en de wegligging welke hij biedt.

Zie: https://www.gaspedaal.nl/...-200h?pmax=12500&srt=pr-a

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Met @Davidshadow13

Volgens mij is de CT200h ideaal met jou wensen, met de uitzondering van handgeschakeld.

Maar naar mijn bescheiden mening, wil je na een tijdje automaat gereden te hebben, niet meer anders :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:53

-tom-562

Oliesjeik

Met 10k zit je wel echt aan de onderkant van de markt wat betreft Lexus CT200h, die rode van 7k, dat zal wel een schadebak zijn.
Als je niet perse voor 'premium' wilt gaan, is een Auris hybrid ook een goede optie, qua aandrijflijn is het ding hetzelfde als de CT200h, en natuurlijk de Prius. Afwerking is iets minder (maarja, daar is de prijs ook naar), plus de zitpositie is wat hoger (voor sommige mensen een voordeel).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Lexus CT200H is idd een goeie maar of hij een redelijke uitvoering kan halen voor zijn budget is maar de vraag. Ik zie er overigens niet veel voor het budget..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als alternatief voor de Lexus CT200h: een Honda Civic Hybrid vind je ruimschoots binnen je budget, en staat ook als zeer betrouwbaar te boek.

https://www.gaspedaal.nl/...=10000&pmin=8000&srt=pr-a

Sowieso de Honda Civic vind ik een aanrader. Een rijdersauto, verrassend ruim. De 1.4 motor is geen strepentrekker, maar wel zuinig. Uiterlijk moet je van houden.

https://www.gaspedaal.nl/...min=8000&srt=pr-a&trns=15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
Is er voor 10k een goede Impreza te krijgen? Benzine, sportief.

Anders, BMW E90 325i ofzo.

Kwalitatief allebei leuke auto’s, voldoende ruim en praktisch en in sportief opzicht genoeg te bieden.

Verzekeren voor een beginnend bestuurder is wel duur, maar goedkoop verzekeren is vrijwel tegengesteld met sportief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 13:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

michelsoe12 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:22:
Tip: een lage kilometerstand bij een oudere auto is slechter dan een hogere bij een nieuwe auto.

Til daarom niet te zwaar aan een lage km stand. Sommige blokken kunnen makkelijk 3-4ton hebben, terwijl bijvoorbeeld Franse motoren bij 2k al veel onderhoud hebben.
Nog even een toevoeging op mijn tekst. Het is voor een auto goed dat er veel mee gereden word. Vooral bij diesels maar ook bij benzine motoren.

Als een auto langer dan een jaar bij een handelaar heeft stilgestaan, zou ik zonder een hele flinke onderhoudsbeurt er niet aan beginnen, of je moet het van de prijs afdingen. Ook moet je je natuurlijk afvragen waarom die auto al zo lang niet verkocht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:57
t_captain schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:28:
Is er voor 10k een goede Impreza te krijgen? Benzine, sportief.

Anders, BMW E90 325i ofzo.
Ik lees in de TS een beetje zuinig + niet te hoog gewicht om de maandlasten te beperken. Met een 325i heb ik geen ervaring, maar mijn Impreza reed vroeger 1 op 7.6 (op 98). Dat was niet bepaald zuinig :+ En licht is zo'n ding ook niet (ergens richting de 1400-1500 kilo's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
michelsoe12 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Nog even een toevoeging op mijn tekst. Het is voor een auto goed dat er veel mee gereden word. Vooral bij diesels maar ook bij benzine motoren.

Als een auto langer dan een jaar bij een handelaar heeft stilgestaan, zou ik zonder een hele flinke onderhoudsbeurt er niet aan beginnen, of je moet het van de prijs afdingen. Ook moet je je natuurlijk afvragen waarom die auto al zo lang niet verkocht is.
Lage km stand is iets heel anders dan langere tijd stilstaan, ik vond het al een vreemde bewering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Een paar dingen om over na te denken
-Voor 10k wil je waarschijnlijk casco verzekerd zijn. Zonder schadevrije jaren hakt dat in je maandlasten.
Daarom zou ik ook zeggen, als het je eerste auto wordt, koop iets goedkopers. Bijvoorbeeld een Leon 2, ook lekker sportief, en die heb je wel voor rond de 5k. Dan kun je hem WA verzekeren en eerst ervaring (en hopelijk schadevrije jaren) opbouwen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
Davidshadow13 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:19:
Als je voor 10k een zo betrouwbaar mogelijke auto wilt dan is er IMHO echt eentje die er echt bovenuit steekt en dat is de Lexus CT200h.

Is een benzine hybride zonder stekker, rijd makkelijk tussen de 1:20 en 1:25 en is niet te zwaar. Heeft 136 pk gecombineerd dus voldoende vermogen. Extreem betrouwbaar want aandrijflijn van de Prius maar iets sportiever een een stuk beter afgewerkt interieur, hele goede stoelen en solide bouwkwaliteit. Enige minpuntje is het iets gedateerde infotainment systeem maar daar is om heen te werken.

Maar ik denk qua kosten per km heel concurrerend, zeker gezien het comfort en de wegligging welke hij biedt.

Zie: https://www.gaspedaal.nl/...-200h?pmax=12500&srt=pr-a
Ik zat met hetzelfde dilemma, ik ben uiteindelijk voor een IS250 gegaan met 100.000 op de teller.
Wel iets zwaarder, minder zuinig (als ik mijn best doe haal ik 1:14) maar wel 210 pk.

En die zijn 2e hands goed te vinden.

Ik heb er geen seconde spijt van gehad.

https://www.gaspedaal.nl/...12500&pmin=10000&srt=df-a

[ Voor 3% gewijzigd door KnoxNL op 31-07-2018 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:11

_Apache_

For life.

Bedankt allen!

Gebruik een site met veel gebruikersdata om een goed verbruik te kunnen voorspellen.
https://www.spritmonitor.de/en/
Let wel op dat je de juiste brandstof aanvinkt, anders zit je tegen diesel getallen te kijken, en dat haal je niet zo makkelijk met je benzine motor.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:13

Het ligt niet zozeer aan het merk, maar aan de motor. Heb je een oude VW TDI dan loopt die makkelijk 5 ton. Heb je een later model met rammelende injectoren dan is het blok bij 2 ton vaak al aan zijn einde. Als je een auto op het oog hebt, kijk dan op de merk-fora voor aankoopadviezen. Zo zou ik ook nooit een Audi kopen met 1.8 of 2.0 benzinemotor van een jaar of 7 oud.

Allemaal motoren van Duitse makelij die gewoon geen lange levensduur hebben. Je kunt niet zeggen dat Duitse motoren goed zijn en Franse slecht. Beiden hebben hun rotte appels en pareltjes er tussen zitten.

Kijk ook naar hoe goed onderhoud is uit te voeren. Ik rij op dit moment een 25-jaar oude Audi met 2.8 V6 motor. Voor het vervangen van een thermostaat moet de hele riem er af. Dat soort zaken maakt onderhoud duur. Liever heb je een blok dat wat vriendelijker is voor de sleutelaar. Dat scheelt een bom knaken...

En staar je niet blind op het opgegeven verbruik. Die 25-jaar oude 2.8 V6 loopt netjes 1:11. Een nieuwe A4 3.0 zou op papier een stuk zuiniger moeten zijn, maar in de praktijk is het verschil een stuk kleiner.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
Tegenwoordig is een benzine-auto niet meer klaar na 100.000 km.

Een CT200h zoals hierboven is vermeld is zeker aan te raden. Ik rijd er zelf ook één, dus wellicht niet helemaal objectief. Geen auto die je op elke hoek van de straat ziet, heel zuinig, en rijdt ontzettend sportief in de bochten. Ik zou een testrit aanraden, want als je al de voorkeur hebt voor een handbak, dan zal een CVT 'automaat' wel even schrikken zijn. Ook moet je wel even wennen aan de vele knopjes waarvan wat mij betreft 90% weggelaten had kunnen worden.

Let ook op het onderhoud. In principe heb je ontzettend lage onderhoudskosten dankzij de hybride techniek, maar ooit zullen de accu's aan de beurt zijn à €1500-€2000. Of dat 200k, 300k, 400k of na 10 jaar is kan ik echter weinig betrouwbaars vinden, dat varieert nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Divak schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:18:
Tegenwoordig is een benzine-auto niet meer klaar na 100.000 km.

Een CT200h zoals hierboven is vermeld is zeker aan te raden. Ik rijd er zelf ook één, dus wellicht niet helemaal objectief. Geen auto die je op elke hoek van de straat ziet, heel zuinig, en rijdt ontzettend sportief in de bochten. Ik zou een testrit aanraden, want als je al de voorkeur hebt voor een handbak, dan zal een CVT 'automaat' wel even schrikken zijn. Ook moet je wel even wennen aan de vele knopjes waarvan wat mij betreft 90% weggelaten had kunnen worden.

Let ook op het onderhoud. In principe heb je ontzettend lage onderhoudskosten dankzij de hybride techniek, maar ooit zullen de accu's aan de beurt zijn à €1500-€2000. Of dat 200k, 300k, 400k of na 10 jaar is kan ik echter weinig betrouwbaars vinden, dat varieert nogal.
CT200H wordt ik anders mee dood gegooid, het is een ontzettend populaire leaseauto (geweest).
Wat niet wil zeggen dat het geen fijne auto is, collega heeft er ook 1 die ik regelmatig rijd.

Toch geef ik de voorkeur aan mijn (weliswaar oudere) IS250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
KnoxNL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:20:
[...]

CT200H wordt ik anders mee dood gegooid, het is een ontzettend populaire leaseauto (geweest).
Wat niet wil zeggen dat het geen fijne auto is, collega heeft er ook 1 die ik regelmatig rijd.

Toch geef ik de voorkeur aan mijn (weliswaar oudere) IS250.
Ex-lease zullen ze nu wel veel op de markt komen inderdaad, daarna nog hooguit modellen tot eind 2015. Vanaf 2016 werd het 21-22% en zijn de verkopen ingestort (totaal niet interessant meer gezien de hoge prijs). Het nieuwe facelift-model heb ik tot nu pas 1x gezien, en dat was op het industrieterrein waar ook de dealer zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:06
Hier met dezelfde vraag als de TS.

Franse auto's of auto's met Franse motoren mijdt ik sowieso. Voor de rest ben ik er nog niet uit.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:36

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Even een overweging: weet je zeker dat je 10k wilt uitgeven aan je eerste auto? Ik ga er (gemakshalve) afgaand op je TS vanuit dat je niet veel gereden hebt de afgelopen jaren. Een deuk (die je toch wel vaak rijdt als beginnend bestuurder) in een auto van 2 à 3k doet over het algemeen wat minder pijn. Lekker een jaar rijervaring opdoen in een ouder brikkie en deze later inruilen voor je droomauto al overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
Bedankt weer allemaal! Ik heb zeker weer wat dingen om over na te denken
SeatRider schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:58:
[...]

Daarom zou ik ook zeggen, als het je eerste auto wordt, koop iets goedkopers. Bijvoorbeeld een Leon 2, ook lekker sportief, en die heb je wel voor rond de 5k. Dan kun je hem WA verzekeren en eerst ervaring (en hopelijk schadevrije jaren) opbouwen.
Misschien is dit wel een goed idee, de goedkopere Leons zijn hebben echter vaak boven de 200K op de teller staan. Hoe lang gaan deze gemiddeld mee?
desmond schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:19:
Als alternatief voor de Lexus CT200h: een Honda Civic Hybrid vind je ruimschoots binnen je budget, en staat ook als zeer betrouwbaar te boek.

Sowieso de Honda Civic vind ik een aanrader. Een rijdersauto, verrassend ruim. De 1.4 motor is geen strepentrekker, maar wel zuinig. Uiterlijk moet je van houden.

Deze vind ik ook wel interessant, ik ga er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

NESFreak schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:30:
[...]

Ben je van plan de auto snel weer te verkopen? Als je van plan bent er nog een paar jaar in te rijden, is de kans groot dat je überhaupt de laatste Nederlander bent die er in rijdt.

..
Is dat niet wat overdreven? Zag toevallig vandaag weer een 206je uit 2000 rijden en een ouwe Golf III

Ik vermoedt dat je duidt op de energie transitie, maar iets met soep, heet en gegeten. Ik denk dat er over 10 jaar nog steeds benzines rondrijden... zelfs diesels, maar wel minder dan nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:26
Hoe oud ben je? Een leuke sportieve jonge auto all risk verzekeren op jonge leeftijd zonder schadevrije jaren knalt zo richting de 200 euro per maand.

Bij de Leon's hangt 't nogal van de motor keuzes af, de FSI' s ken ik niet zo... De TSI's hadden ketting problemen.. Maar ik vermoed dat die ondertussen bij de meeste al wel afgedaan zijn... Zijn wel heerlijke motoren om te rijden... Zuinig en erg veel koppel onderin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 21:06

wickedm3n

Always having fun!

Zoals al eerder aangegeven is het misschien verstandiger om eerst een goedkopere auto te kopen. O.a. Ivm verzekering.
Zelf zou ik dan kiezen tussen een mazda 3 sport van 2003 - 2006 of een mazda 3 van 2006-2009 of een Ford focus rally edition.
Al deze types zou ik dan met een 2.0 motor kiezen. Dit blok heeft mazda gemaakt(ook die van de Ford) en is zeer betrouwbaar gebleken. Ook heeft hij een distributie ketting die als het goed is niet vervangen hoeft te worden(of bij extreme km stand?) deze auto's zijn redelijk licht, snel, rijden fijn, ruim en goed onder budget . Het verbruik zal op korte ritten zo rond de 1:12 zitten.
Succes met je zoektocht.

In progress: VW kever

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdv1
Bedankt allen na wat rondkijken heb ik besloten dat ik voor een Mazda 3 (sport of GT model) wil gaan. Nu alleen nog even een leuke occasion er voor vinden.

Ik kwam deze bijvoorbeeld tegen, maar ik vertrouw het eigenlijk voor geen meter :)
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
De KM stand is wel laag voor de prijs, dat wel. Import is ook altijd lastig te controleren alhoewel het geen bezwaar hoeft te zijn.

Import komt steeds vaker voor door tekorten op het moment in de NL markt.

Uiteindelijk zou ik de afweging maken of de prijs icm de km stand, bouwjaar en wat vergelijkbare modellen kosten reëel genoemd mag worden.

Je geeft toch veel geld uit, en ondanks dat het geen garantie is heb ik een paar maanden terug ervoor gekozen om met een vergelijkbaar budget (9000) voor een occasion van een merkdealer te gaan. Dat gaf mij toch net een fijner gevoel.

Dat is heel persoonlijk. Succes met je zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
-Maak een paar proefritten, en geloof niets wat een handelaar zegt.
Daar weet ik nog een toevoeging aan: geloof niet alles wat men online beweert. Sommige auto's worden de hemel in gehemeld, daar zou niks mis mee kunnen zijn en ze kunnen niet kapot.

Dat laatste word vaak over Japanse automerken gezegd, alleen dat zou ik met twee korreltjes zout nemen. Want naarmate auto's ouder zijn, deste grote de kans dat ze verborgen gebreken hebben.

Is ja niet leuk om € 10.000 op een dikke Duitser kapot te slaan, en dan binnen een week een reparatie van € 1000 aan bijvoorbeeld de airco pomp. Dan kun je wellicht beter een stadauto voor dat geld kopen, welke net drie jaartjes oud is en je hoeft je nergens zorgen om te maken.

Al denk ik persoonlijk wel, dat je voor kleine betrouwbare auto's het beste bij Suzuki kunt zijn. Zo is de Celerio letterlijk een echte Aziaat, want die word in Thailand geproduceerd. Terwijl de Swift in Hongarije geproduceerd word: maja dat zijn de kleine details B)

Een Celerio is sowieso niet sportief of stoer genoeg, maar wel een auto die lekker in de stand rijdt en opvallende comfortabel op de snelweg. Je scoort er alleen geen punten mee bij je vrienden :X
KnoxNL schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:20:
Je geeft toch veel geld uit, en ondanks dat het geen garantie is heb ik een paar maanden terug ervoor gekozen om met een vergelijkbaar budget (9000) voor een occasion van een merkdealer te gaan. Dat gaf mij toch net een fijner gevoel.

Dat is heel persoonlijk. Succes met je zoektocht!
Mijne kwam ook van een dealer vandaan, maar ik betaalde iets minder dan € 8000 voor een toen nog geen 3 jaar oude Suzuki Celerio. Had zelfs nog een paar maanden fabrieksgarantie en ik had nog BOVAG garantie, dus dat is ook wel fijn.

Al zijn Suzuki's gewoon hartstikke betrouwbaar, dus de kans dat je van de garantie gebruik moet maken is klein bij deze leeftijd.

[ Voor 22% gewijzigd door XiaomiGlobal op 09-08-2018 18:37 ]

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 07:14
rvdv1 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:10:
Bedankt allen na wat rondkijken heb ik besloten dat ik voor een Mazda 3 (sport of GT model) wil gaan. Nu alleen nog even een leuke occasion er voor vinden.

Ik kwam deze bijvoorbeeld tegen, maar ik vertrouw het eigenlijk voor geen meter :)
Mazda heeft een digitaal service register, mits bij Mazda onderhouden wordt hier alles in geregistreerd.
Vraag het chassisnummer op, bel mazda op en vraag een kopie van het service register.

Hierin worden alle km standen vast gelegd en die kan men niet meer wijzigen.
Behalve wanneer ze voor elke beurt er 20k afdraaien is het dus redelijk betrouwbaar, maar ja aan de andere kant onze eigen NAP zou daar ook gevoelig voor zijn.

edit: prijs kan wel kloppen ik kom onder de 60k km in Duitsland full option autos tegen met een vraagprijs van 7000-8000. je krijgt er nog een 500 a 1000 vanaf. Dan is de vraagprijs opzich wel logisch.

[ Voor 9% gewijzigd door thefox154 op 09-08-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

maar ik vertrouw het eigenlijk voor geen meter :)
Direct wat anders zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:26
40000km in 8 jaar? Of teruggedraaid of veels te veel stil gestaan en veel kleine stukjes rijden... 5000 per jaar is bizar weinig...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:56

En weer dat gezeik op Franse motoren zonder logica.. elk merk heeft slechte motoren gebouwd. Mijn ex Franse auto's hebben gewoon 3 ton gehaald.

Verder vind ik de Topicstart best apart voor een eerste auto. Waarom niet eerst een goedkopere auto gezien je zeker met 0 schadevrije jaren in een duur verzekeringsklimaat valt.

De maandlasten willen beperken is ook een aparte als je per se een nieuwere auto wil. De afschrijving is nog flink aanwezig. Juist die zorgen voor hoge maandlasten, alleen merk je dat pas bij verkoop. Die €20 verschil per maand aan belasting of benzine wordt eenvoudig tenietgedaan door de afschrijving. Laat staan de dure verzekering met 0 jaar schadevrij.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:23
XiaomiGlobal schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:34:
[...]

Al zijn Suzuki's gewoon hartstikke betrouwbaar, dus de kans dat je van de garantie gebruik moet maken is klein bij deze leeftijd.
Ik zou ook geen auto van 10k doen, maar de helft.

Suzuki heeft de naam betrouwbaar te zijn, maar het kan tegenvallen.. mijn sx4 uit hongarije heb ik bij de dealer gekocht met 135k op de teller. Auto kwam van 1e eigenaar. Deze had hem ingerolen op het nieuwe model nadat hij een nieuwe koppeling kreeg onder garantie.
Ik heb de auto nu 3jaar en 70k mee gereden, al gebroken veren gehad, koelsysteem moeten laten vervangen, subframe voor moeten vervangen door roest en sinds 2 weken is de airco pomp stuk. Wel netjes dealeronderhoud volgens het boekje... na 130k is er naar mijn idee dus best wat nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:46
desmond schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:19:

Met de CVT trek je menig handgeschakelde er wel uit bij het stoplicht. Dit is het dichtst dat je bij elektrisch rijden kan komen met een brandstof motor en versnellingsbak. Gewoon gasgeven en gelijkmatig accelereren.
Ze zijn echter wel erg lui als de batterij even niet mee doet.

@rvdv1 Staar je niet blind op de verbruikscijfers. Auto's kosten geld, en brandstof is niet de enige kostenpost.
Tijdens mijn zoektocht had ik ook een Mazda 3 op het oog, maar die lijken Mazda tax hebben. Er gaat zo 2k bij de prijs op, omdat het een Mazda is. Dus uiteindelijk een Honda Civic Hybride met 60 kkm genomen voor 8k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
jeroen3 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:14:
[...]

Met de CVT trek je menig handgeschakelde er wel uit bij het stoplicht. Dit is het dichtst dat je bij elektrisch rijden kan komen met een brandstof motor en versnellingsbak. Gewoon gasgeven en gelijkmatig accelereren.
Ze zijn echter wel erg lui als de batterij even niet mee doet.

@rvdv1 Staar je niet blind op de verbruikscijfers. Auto's kosten geld, en brandstof is niet de enige kostenpost.
Tijdens mijn zoektocht had ik ook een Mazda 3 op het oog, maar die lijken Mazda tax hebben. Er gaat zo 2k bij de prijs op, omdat het een Mazda is. Dus uiteindelijk een Honda Civic Hybride met 60 kkm genomen voor 8k.
Honda betaal je ook voor hoor, je koopt toch een stukje zekerheid van een degelijk merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-03 20:01
Vergeet ook private lease niet als mogelijkheid. Het is puur afhankelijk van het maandbedrag of dat voor jou aantrekkelijk is, maar dan rij je een nieuwe auto inclusief allrisk verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Zeker aangezien het je eerste auto wordt durf ik wel te gokken dat je rond 150 euro afschrijft, 90 euro voor een casco verzekering kwijt bent, 70 euro aan onderhoud en banden en 50 euro wegenbelasting. Plus nog een tientje voor de ANWB kom je op 370 euro per maand, waar je al best wat voor kan leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als je een Mazda 3 type auto zoekt zonder schadevrije jaren is de lease prijs waarschijnlijk niet meer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 13:55
Of iets kleiners? Fiesta 100pk turbo eco-boost? of de (degelijke) 1.6 ti-vct?

Weinig wegenbelasting (onder de 1000 kilo) en zit best gang in.

wel hele andere klasse natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels

Tja, je weet het nooit met die import dingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-05 22:16
Groever schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:58:
Vergeet ook private lease niet als mogelijkheid. Het is puur afhankelijk van het maandbedrag of dat voor jou aantrekkelijk is, maar dan rij je een nieuwe auto inclusief allrisk verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Zeker aangezien het je eerste auto wordt durf ik wel te gokken dat je rond 150 euro afschrijft, 90 euro voor een casco verzekering kwijt bent, 70 euro aan onderhoud en banden en 50 euro wegenbelasting. Plus nog een tientje voor de ANWB kom je op 370 euro per maand, waar je al best wat voor kan leasen.
ah gelukkig iemand die privatelease aanraadt, ik was heel even bang dat ik niet meer op GOT was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Dan rijd je waarschijnlijk wel een kleine auto. Bovendien bouw je dan ook geen schadevrije jaren op bij de verzekering.

Gewoon gewoon een auto van max €2000 samen met iemand die verstand van auto’s heeft. Kun je makkelijk een aantal jaren vooruit en kleine schades boeien nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 992889 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:39:
[...]

Bovendien bouw je dan ook geen schadevrije jaren op bij de verzekering.
Achterhaalde informatie.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

Misschien even advocaat van de duivel, maar wat vertrouw je hier niet aan?

Van een oud Oostenrijks vrouwtje geweest, luxe auto maar erg weinig mee gereden. Originele boekjes zitten er bij dus kilometerstand is betrouwbaar, als hij alle beurten heeft gehad bij een garage en de onderhoudshistorie zit er bij dan zou je een niet goede stand wel moeten gaan herkennen.

Hier kun je ook zien of de auto inderdaad maar 5k per jaar heeft gereden of dat de auto de eerste twee jaar 20k heeft gereden en verder bijna stil heeft gestaan.

Als je het echt niet vertrouwt kun je vragen of je de auto mee mag nemen naar een monteur die je wel vertrouwt en dan vraag je aan hem of het een 'goede' auto is.

Geïmporteerde auto's zonder onderhoudshistorie, die zou je niet moeten vertrouwen. Vaak is het daarnaast ook zo dat ze een tellerstand bijna nooit zo ver terug zouden draaien omdat zoiets altijd vragen oproept. Draai hem dan terug van 240k naar 140k, dan heb je alsnog 2k winst op je autowaarde en bijna geen vragen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 22:03
De vergeten auto in het C-segment is wat je zoekt :) de Fiat Bravo! Onbekend maakt onbemind en dat is zeer goed voor de prijzen.

Ja, ik heb er zelf ook eentje (met een veel lager budget en toch eentje die voldoet aan jouw eisen) - maar voor jouw budget haal je een vrij nieuwe.
Je hoeft er mij niet voor te geloven, kijk eens wat de ANWB zegt https://www.anwb.nl/auto/...007-11-01/2012-01-02/1542 en wat Autoblog erover te zeggen heeft https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-92173
rvdv1 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:19:
Waar ik naar op zoek ben:
  • Benzine (ik zal niet dagelijks rijden en denk dat dit goedkoper uit komt)
  • Wel wat power (minstens 100 PK)
  • Betrouwbaar (heb niet veel goeds gehoord over veel Franse merken op dit gebied, daarom heb ik deze tot nu toe een beetje ontweken)
  • 4/5 deurs (en een beetje ruim)
  • Handgeschakeld
  • Niet te veel KM op de teller (max 70K? wil wel dat hij nog even mee gaat voordat er vanalles moet worden vervangen)
  • sportief uiterlijk
- Benzine: check. De T-Jet motoren van Fiat zijn betrouwbaar bewezen en zitten zelfs in de huidige Tipo's nog steeds. Prima blokken, en verkrijgbaar met voldoende vermogen.
- De 90pk moet je sowieso overslaan. Dan heb je nog keuze uit de 120pk (heel prima blokje), de 150pk (heb ik zelf: 8,3 seconden naar de 100) en nieuwere modellen hebben de 140pk die vergelijkbare prestaties biedt en nog ietsje zuiniger is. Gezien je budget zou ik daar naar zoeken.
- Het is een Italiaan, dus laat de vooroordelen maar komen :+ Nee, Fiat heeft in deze periode betrouwbare auto's gemaakt. Er is ook een autoweek klokje rond video van te vinden. Check natuurlijk wel alles goed. Koop niet de automaat en check de staat van de bak (de M32 bak van Opel/General Motors is een aandachtspunt die hierboven niet genoemd is).
- 5 deuren en iedereen staat versteld van de kofferruimte kan ik je beloven. Ruimer dan een Golf. Het is een van de ruimste C-segmenters
- De automaat moet je sowieso overslaan
- Let erop dat bij 100/120k er vanalles vervangen moet worden, dus dan kan het interessanter zijn om daarboven te shoppen. Desalniettemin is dat totaal niet nodig. Hier heb je voor je budget een goed uitgeruste Bravo, van een Fiat dealer, origineel NL'se auto, met alle garantie erop en eraan, binnen je budget: https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/bravo/40774909 - al zou ik ook zeker eens kijken hoeveel duizend euro je bespaart als je kijkt naar een net iets hogere kilometerstand.
- Ik vind het een hele leuke auto om te zien :)
Daarnaast is het natuurlijk fijn als deze een beetje zuinig is en niet te zwaar, om de maandlasten te beperken.
Het is een C-segmenter die net onder de 1250kg grens valt. Er zijn C-segmenters die zwaarder zijn, ook die net wat lichter zijn, maar aan deze gewichtsklasse ontkom je denk ik niet.
Ja: een Polo/Ibiza/Punto is lichter, maar ook veel minder ruim. Zuinig... ligt aan je rechtervoet :P als je flink doorplankt is 1:10 mogelijk in de 150pk versie. Hou je je netjes aan alle regels en rijd je met beleid, dan is 1:13-1:14 haalbaar.
Wil je goedkoop rijden, dan raad ik je de Lexus CT200H aan die al eerder is genoemd. Hybride en (ondanks dat je het niet echt voelt) best wel snel. Geen handbak echter.

Succes en mocht je vragen hebben over de Bravo, let me know.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 22:03
50 wegenbelasting klopt wel.

Maar zolang je geen Golf GTI koopt en eventjes independer doorzoekt moet je echt wel iets kunnen verzekeren voor 30-50 euro per maand (waarom uberhaupt casco? Lekker WA gaan toch? Of als het dan financieel een probleem wordt all-risk, maar dat krijg je PL ook niet) afhankelijk van je budget. Geldt ook voor onderhoud: netjes de beurten doen kost echt niet ieder jaar weer 900 euro. Pechhulp kost mij 50 euro per jaar, geen tientje per maand. En ik verwacht ook zeker niet dat TS zijn 10k-auto over 5 jaar nog €0 waard is, dus die afschrijving zal ook lager liggen.
Het is telkens tientjeswerk, maar als je het PL-bedrag verlaagt naar 300 euro is het opeens een stuk lastiger.

Nee: TS gaat met PL bij een B-segmenter uitkomen met 90pk en een basisuitrusting. En dat is niet wat 'ie zoekt geloof ik.

En dan krijgt 'ie ook nog gezeur als hij een huis wil kopen of zelfs huren ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 11:56
nooberke schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:01:
40000km in 8 jaar? Of teruggedraaid of veels te veel stil gestaan en veel kleine stukjes rijden... 5000 per jaar is bizar weinig...
Ik rij 6~7k per jaar... en dat voornamelijk in de zomer naar onze caravan (30~45min enkele reis).

Aap!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Interessante discussie. Je hebt geen kijk op auto's, dat geef je een ook duidelijk toe. Ik zou eens gaan kijken op ANWB.nl, daar staan heel veel occasiontesten met advies van de Wegenwacht. En die weten in ieder geval heel goed welke auto's kapot gaan en welke niet...
Ik heb 5 jaar in een Fiat Bravo gereden nadat ik uit allerlei reviews en testen had geleerd dat dit een opvallend goede auto was. Een Duits autoblad (Autobild geloof ik) had er 100.000 km mee gereden en concludeerde dat het een van de beste auto's was die zij getest hadden, beter dan alle Duitse concurrenten. Ik vond het een hele fijne auto en heb hem ingeruild omdat we geen diesel meer nodig hadden.
Nu hebben we een Prius. Ook een aanrader voor jou (is technisch dezelfde auto als de Aurus hybride en de Lexus CT200h). Rijdt erg luxe, is snel genoeg en heel zuinig. Qua onderhoud ook interessant, het schijnt een van de betrouwbaarste auto's op de weg te zijn. Kijk maar bij de ANWB...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 07:14
Ik ben wel benieuwd wat er uit het madza service register naar voren is gekomen....
Of heb je het chassisnummer niet opgevraagd?

[ Voor 29% gewijzigd door thefox154 op 10-08-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:15
Tegenhanger van Lexus CT200h is een Volkswagen Jetta. Vorig jaar overgenomen voor 11k, 3 jaar oud ~160k op de teller. Ik heb er pech mee gehad, maar past wel bij je specs. Met een tune van 600 euro bij een goede tuner haalt hij 210pk/320nm + de de power van de hybride motor. Rijdt als een malle, is comfortabel, redelijk aangekleed. Alleen het uiterlijk, tja, ik vind alle Volkswagens (en Audi) er hetzelfde uitzien. Hoort er een beetje bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Sniffels schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:18:
[...]

Tja, je weet het nooit met die import dingen.
Je weet het hoe dan ook nooit met een occasion, of hij nou geïmporteerd is of niet. Import maakt het alleen vaak nog iets lastiger om de historie sluitend te krijgen maar zelfs een sluitende historie zegt nog niet alles, evenmin of een auto nou wel of geen schade heeft gehad. Schade kan namelijk van alles zijn van een parkeer deukje opgelopen tijdens de boodschappen tot aan dubbelgevouwen onder de tram hebben gezeten en alles er tussenin.

Ik heb zelf net een V40 uit 2014 op de kop getikt welke ook schade zou hebben gehad. Via via bleek dat om niet meer te gaan dan parkeerschade. Want wat de schade exact is geweest is vaak heel lastig terug te vinden als het uberhaupt al ergens iets vermeld is, het gebeurd namelijk ook vaak genoeg dat men even iets regelt buiten de verzekering om om zo de schadevrije jaren niet kwijt te raken. Wel een mooie om nog iets van de prijs af te halen maar het doet weinig af aan de auto welke verder een 100% sluitende historie had en waar weinig naast het reguliere onderhoud aan gedaan was.

Wat betreft betrouwbaarheid weet je het ook nooit met een occasion, dat een auto netjes onderhoud heeft gehad zegt namelijk ook niet alles. Als de vorige eigenaar 's ochtends met een koude dieselmotor hem meteen vol bak de snelweg op jaagt is dat over het algemeen niet heel best voor zo'n wagen terwijl hij wel netjes alle beurtjes heeft gehad omdat de lease maatschappij het wilde.

Onder aan de streep moet je gewoon altijd een beetje geluk hebben met een tweedehands auto, je kunt de risico's minimaliseren maar zekerheid heb je nooit.

Over het mijden van Franse auto's... zoals al eerder aangegeven, gebaseerd op borrelpraat. Ik heb hiervoor een Megane DCI gereden, 0,0 gezeur. Mijn eerste auto was ooit een Peugeot 106 bij een shabby handelaar vandaan en daar heb ik 60K mee weg getikt zonder noemenswaardige problemen... terwijl er al 180K op de teller stond toen ik hem kocht. Dat Franse auto's dus bij voorbaat slecht zijn is dus onzin, zijn ze perfect? Vast niet maar dat zijn de auto's uit de VAG groep ook niet meer vandaag de dag en dat is de Mazda welke de topicstarter aanhaalde waarschijnlijk ook niet. Ooit eens gekeken naar een Mazda 5 (en een paar jaar later naar een MX5) maar in beide gevallen mankeerde er wat aan, weliswaar betrouwbaar maar roest was wel iets wat je er standaard ook bij kreeg ;)

Als ik de topicstarter was zou ik gaan voor een jonge Fiesta (ST wordt lastig maar een 100pk variant moet wel te vinden zijn) gaan wat echt verrassend goed rijdt voor zo'n gebakje. Onlangs één voor de vrouw aangeschaft en naast dat het prima rijdt heb je ook nog wel voldoende ruimte in zo'n wagen. En mocht een 100PK niet te vinden zijn, neem een 1.25 met 60PK een laat hem software matig chippen naar een 1.25 82PK (motor en bak zijn 100% hetzelfde en het veranderd van een traag hok naar een redelijk sportief gebakje).

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
R2D2 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Je weet het hoe dan ook nooit met een occasion, of hij nou geïmporteerd is of niet. Import maakt het alleen vaak nog iets lastiger om de historie sluitend te krijgen maar zelfs een sluitende historie zegt nog niet alles, evenmin of een auto nou wel of geen schade heeft gehad. Schade kan namelijk van alles zijn van een parkeer deukje opgelopen tijdens de boodschappen tot aan dubbelgevouwen onder de tram hebben gezeten en alles er tussenin.

Ik heb zelf net een V40 uit 2014 op de kop getikt welke ook schade zou hebben gehad. Via via bleek dat om niet meer te gaan dan parkeerschade. Want wat de schade exact is geweest is vaak heel lastig terug te vinden als het uberhaupt al ergens iets vermeld is, het gebeurd namelijk ook vaak genoeg dat men even iets regelt buiten de verzekering om om zo de schadevrije jaren niet kwijt te raken. Wel een mooie om nog iets van de prijs af te halen maar het doet weinig af aan de auto welke verder een 100% sluitende historie had en waar weinig naast het reguliere onderhoud aan gedaan was.

Wat betreft betrouwbaarheid weet je het ook nooit met een occasion, dat een auto netjes onderhoud heeft gehad zegt namelijk ook niet alles. Als de vorige eigenaar 's ochtends met een koude dieselmotor hem meteen vol bak de snelweg op jaagt is dat over het algemeen niet heel best voor zo'n wagen terwijl hij wel netjes alle beurtjes heeft gehad omdat de lease maatschappij het wilde.

Onder aan de streep moet je gewoon altijd een beetje geluk hebben met een tweedehands auto, je kunt de risico's minimaliseren maar zekerheid heb je nooit.

Over het mijden van Franse auto's... zoals al eerder aangegeven, gebaseerd op borrelpraat. Ik heb hiervoor een Megane DCI gereden, 0,0 gezeur. Mijn eerste auto was ooit een Peugeot 106 bij een shabby handelaar vandaan en daar heb ik 60K mee weg getikt zonder noemenswaardige problemen... terwijl er al 180K op de teller stond toen ik hem kocht. Dat Franse auto's dus bij voorbaat slecht zijn is dus onzin, zijn ze perfect? Vast niet maar dat zijn de auto's uit de VAG groep ook niet meer vandaag de dag en dat is de Mazda welke de topicstarter aanhaalde waarschijnlijk ook niet. Ooit eens gekeken naar een Mazda 5 (en een paar jaar later naar een MX5) maar in beide gevallen mankeerde er wat aan, weliswaar betrouwbaar maar roest was wel iets wat je er standaard ook bij kreeg ;)

Als ik de topicstarter was zou ik gaan voor een jonge Fiesta (ST wordt lastig maar een 100pk variant moet wel te vinden zijn) gaan wat echt verrassend goed rijdt voor zo'n gebakje. Onlangs één voor de vrouw aangeschaft en naast dat het prima rijdt heb je ook nog wel voldoende ruimte in zo'n wagen. En mocht een 100PK niet te vinden zijn, neem een 1.25 met 60PK een laat hem software matig chippen naar een 1.25 82PK (motor en bak zijn 100% hetzelfde en het veranderd van een traag hok naar een redelijk sportief gebakje).
Gewoon 100% correct.

Heb nog een 120PK tekoop uit 2009 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 22:58
GAIAjohan schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 00:15:
[...]

En weer dat gezeik op Franse motoren zonder logica.. elk merk heeft slechte motoren gebouwd. Mijn ex Franse auto's hebben gewoon 3 ton gehaald.

Verder vind ik de Topicstart best apart voor een eerste auto. Waarom niet eerst een goedkopere auto gezien je zeker met 0 schadevrije jaren in een duur verzekeringsklimaat valt.

De maandlasten willen beperken is ook een aparte als je per se een nieuwere auto wil. De afschrijving is nog flink aanwezig. Juist die zorgen voor hoge maandlasten, alleen merk je dat pas bij verkoop. Die €20 verschil per maand aan belasting of benzine wordt eenvoudig tenietgedaan door de afschrijving. Laat staan de dure verzekering met 0 jaar schadevrij.
Dat dus.
Om schijtziek van te worden dat men van horen en zeggen heeft dat je niet voor een franse auto moet gaan...
En toch roepen ze ook allemaal franse auto's uit tot beste reisauto's e.d.

Hier wat linkjes:

https://www.businessinsid...gen-het-af-tegen-aziaten/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180131_03331266

https://www.ad.nl/auto/di...het-minst-br-br~a5a76664/

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Dus, kies gerust voor een Frans auto of voor een Japanner. Meestal zeer uitgebreid qua uitrusting, veel waar voor je geld dus. Betrouwbaar zijn beide wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:39
MartijnAbel schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:48:
[...]

Dat dus.
Om schijtziek van te worden dat men van horen en zeggen heeft dat je niet voor een franse auto moet gaan...
En toch roepen ze ook allemaal franse auto's uit tot beste reisauto's e.d.

Hier wat linkjes:

https://www.businessinsid...gen-het-af-tegen-aziaten/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180131_03331266

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Dus, kies gerust voor een Frans auto of voor een Japanner. Meestal zeer uitgebreid qua uitrusting, veel waar voor je geld dus. Betrouwbaar zijn beide wel.
Zo is het maar net, kinderachtig gedrag om Franse auto’s bij voorbaat allemaal als onbetrouwbaar te bestempelen. Het roepen van dit soort zaken toont slechts het eigen onvermogen aan.

De zelfbenoemde experts praten elkaar allemaal na en de zogenoemde Duitse en Japanse degelijke merken plukken de vruchten van dit imago.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Het loont wel zeker om weg te blijven bij sommige Franse auto's en als je toch voor een Franse auto gaat, kijk goed naar het model en revisie, want er zijn goede betrouwbare modellen gemaakt, maar ook slechte series (en daar zijn er veel van). Hier wat links m.b.t betrouwbaarste auto's.

https://autorai.nl/betrou...ens-consumentenbond-2017/
https://www.anwb.nl/auto/...asions-volgens-wegenwacht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
Je moet per direct alle Franse en Italiaanse auto's afschrijven. En koopt nooit en te nimmer een luxe Duitse wagen. Koop geen Volvo na 2010, want sindsdien is het chinees.
Nooit een Ford, want dan sponsor je Trump. En als je een Alfa Romeo koopt, lig je er meer onder dan dat je er in kan zitten. Koop geen VAG auto, want dat is allemaal dezelfde goedkope rommel.

Moet ik er nog meer verzinnen?

Eigenlijk zijn het juist de Aziatische merken waar je vrij weinig negatieve vooroordelen over hoort.
Wellicht komt dit omdat deze merken zich pas later in Europa hebben gevestigd, en daardoor niet zijn gebruikt door de inmiddels gepensioneerde generatie. Die het vroeger helaas moest doen met de technisch veel mindere Europese merken, en daarvan wellicht een slechte indruk hebben gekeken.

Je moet kijken naar wat de auto's nu doen. Neem het merk en jaartal + reparatie en gooi het in google.
Kom je heel veel items tegen met "versnellingsbak", dan loont het wellicht om te informeren of hier een recall op zit, of dat er een probleem mee is.

Maar zelfs dan moet je goed opletten, want het kan ook gewoon een gefixt probleem zijn.
De 2009 Civic Hybride heeft Honda iets te potent gemaakt. Daardoor gingen de accu's veel korter mee dan verwacht. Honda heeft dat opgelost door een nieuw accupack te leveren en andere software te programmeren. De wagen is nu iets minder krachtig, gooit hem op de snelweg wat vaker in kalibratie, maar maakt zichzelf niet meer kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 10:42
Ik zie dat in je top 3 een golf staat, dan weet ik al wat het gaat worden.

Franse auto's zijn niet slecht. Motorisch in ieder geval beter dan de motoren van de vag groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
En zo kan dit topic nog heel lang door gaan. Ondertussen gaat het allang niet meer over de vraag van de TS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ik benieuwd of de TS @rvdv1 al een auto heeft gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
GAIAjohan schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 00:15:
[...]

Ach, ik zou dit hele topic niet te serieus nemen, net als alle andere 'auto advies' topics, ze slaan vaak als een lul op een drumstel

Standaard wordt elke Tweaker een hybride aangepraat of een of andere gare oude mensen Japanner, ook al zoeken ze naar iets totaal anders
En ze volgen elkaar allemaal keurig netjes...

Voor de TS, ga eens lekker naar een garage en ga wat proefritten maken in auto's die JIJ van te voren af interessant vond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 21:15
Ik zou kijken naar een BMW 118 circa 2009 met M pakket, handbak en sportstoelen :)

Valt in de wegenbelasting categorie 1151-1250kg
Achterwielaandrijving en stijver onderstel M pakket = sportief rijgedrag
Voldoende vermogen en relatief zuinig
M pakket uiterlijk (velgen en bumpers) zorgen voor een sportief uiterlijk
Goede sportstoelen (zoek half leder manueel verstelbare sportstoelen)
Pagina: 1