open-relay server

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
wat wil het zeggen als een smtp-server een zgn. open-relay server is?

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Dat iedereen er email mee kan versturen, zonder aan te melden of in het zelfde netwerk te zitten.

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
thnx :)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

zie ik nou steeds meer bekenden op dit forum verschijnen?

Of heb ik nu te maken met een andere marshal?

</offtopic>

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een open-relay is een mail-server die mail tussen twee niet-lokale domeinen doorgeeft. Dus als een mail-server smtp.jantje.nl bereid is een mailtje van spam@pietje.nl door te sturen naar slachtoffer@klaasje.nl, dan is het een open-relay.

Het hebben van een volledig open-relay is nooit zinnig, het kan alleen zinnig zijn om relays te doen van/naar een beperkt aantal domeinen (bijvoorbeeld als je als bedrijf 2 verschillende domeinen hebt).

De reden waarom het al dan niet een open-relay zijn tegenwoordig een issue is, is dat deze vaak worden gebruikt door spammers.
Veel organisaties sluiten domeinen waarvanaf gespammed wordt af, en daarom sturen veel spammers graag hun vuiligheid via een open-relay, zodat hun afkomst verborgen blijft.

Je kunt dan weer gebruik maken van een database als Orbs, die open-relays verzamelt, zodat je alle mail vanaf die domeinen blokkeert (totdat de beheerder van die mail-server wakker is geworden en zijn server dicht gooit).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Op woensdag 18 juli 2001 12:32 schreef morphje het volgende:
zie ik nou steeds meer bekenden op dit forum verschijnen?

Of heb ik nu te maken met een andere marshal?

</offtopic>
Denk da ik een andere ben ken nl. niet veel mensen in Den Haag.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op woensdag 18 juli 2001 12:04 schreef marshal het volgende:
Dat iedereen er email mee kan versturen, zonder aan te melden of in het zelfde netwerk te zitten.
Om het nog even aan te vullen:

Via relaying kun je inderdaad instellen dat er slechts een beperkte groep mensen is die de server kan gebruiken. Dan kan verbonden zijn aan een inbelnetwerk, maar werkt vaak ook op een andere manier:

De server van tweakers.net mag je standaard niet gebruiken om e-mail mee te versturen naar een willekeurig adres, maar wél om ee mailtje te sturen naar een @tweakers.net adres of een adres met een domein wat bij die server is aangesloten, zoals bijvoorbeeld webmagix.

Daarnaast kun je natuurlijk ook per IP of C-range toestemming geven om van de server gebruik te maken, of via een username/password combi.

Als er géén beperkingen zijn ingesteld, dus iedereen vanachter elke (inbel) verbinding en vanaf elke computer in de hele wereld gebruik mag maken van de server om een e-mailtje te versturen, dán is er sprake van een open-relay server.

Verwijderd

[b]<knip: uitleg open relay>
Je kunt dan weer gebruik maken van een database als Orbs, die open-relays verzamelt, zodat je alle mail vanaf die domeinen blokkeert (totdat de beheerder van die mail-server wakker is geworden en zijn server dicht gooit).
Er zijn ook alternatieve databases. Het nadeel van die dingen is dat ze vaak achterlopen en dat de willekeur van de beheerders soms een rol gaat spelen. Als de beheerder van een ORBS kloon ruzie heeft met de admin van domein X... Het is wel eens gebeurd dat zo'n domein X op de blacklisted server list kwam...
Pagina: 1