Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dubbelklik
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 15-03 14:46
quote:
Dodentol stijgt naar 88 na bosbranden in Griekenland
De dodentol na de zware bosbranden in de omgeving van Athene is zaterdag opgelopen tot 88 slachtoffers. Er verkeren nog een tiental mensen in levensgevaar en er zijn nog vele vermisten, zo hebben de autoriteiten bekendgemaakt.

Redactie 28 juli 2018 10u10 Bron: Belga
Onder de slachtoffers zijn verschillende kinderen. Zo zou de vermiste tweeling Sophia en Vassiliki (9) geïdentificeerd zijn onder de doden. Zij waren met hun grootouders onderweg naar het strand toen brand uitbrak. Aanvankelijk dacht de vader nog dat hij de meisjes had herkend op beelden van geredde mensen.

Ondertussen loopt het onderzoek naar de oorzaak van de bosbranden. De krant Kathimerini schrijft zaterdag dat een inwoner van Rafina, waar tientallen mensen stierven, nalatig zou zijn geweest. Hij zou takken en gras hebben willen verbranden, maar de vlammen zouden overgeslagen zijn op bomen. De brandweer zou zijn identiteit kennen.

https://m.hln.be/nieuws/b...-in-griekenland~a6955aef/
https://www.cnn.com/2018/...e-wildfires-vr/index.html
quote:
Dramatische beelden opgedoken van bosbranden in Griekenland

Op de beelden is te zien hoe mensen in de kuststad Mati afgelopen maandag de zee invluchtten voor de vlammen

http://m.standaard.be/cnt/dmf20180729_03637846
YouTube: Live video in a Bushfire Greece July 2018 Mati and Neo Voutza area (...

https://www.nu.nl/242846/...ml?redirect=1&jwsource=cl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En wat wil je precies bediscussiëren met dit topic? Dat mist hier namelijk. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dubbelklik
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 15-03 14:46
quote:
DaniëlWW2 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:24:
En wat wil je precies bediscussiëren met dit topic? Dat mist hier namelijk. :)
Alles wat het thema betreft. Het is een durende actualiteit, er komen steeds meer verhalen naar buiten en het betreft een vrij ruim geografisch gebied. Het heeft inmiddels voor 80 dodelijke slachtoffers gezorgd en dat zal alleen maar stijgen. Het heeft schade aangericht in de miljarden en eist een landelijke zowel als internationale aanpak.

Heeft wel bestaansrecht als nieuwstopic, vind je niet? Vooral ook omdat er voor kleinere actualiteiten reeds een topic geopend wordt.

Ik wil verder niet de discussie sturen of dicteren zodat het een specifieke richting opgaat (welke dan?), er mag van mij simpelweg alles besproken worden wat deze branden aangaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:44

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Begreep dat de schade mede zo groot is, en er zoveel doden zijn, omdat er heel veel illegale woningen waren gebouwd, met name in Mati (waar heel veel doden gevallen zijn), waarbij een loopje was genomen met de brandveiligheid (lees: geen enkele rekening mee gehouden). Zo waren vluchtroutes compleet volgebouwd etc.

En er zijn ook vermoedens van brandstichting.

Dodental is overigens inmiddels opgelopen naar 91, en de verwachting is dat dit nog verder zal stijgen. Er zijn namelijk nog 25 vermisten.

Dit is (op dit moment) de 11e dodelijkste bosbrand uit de geschiedenis (wereldwijd) en de dodelijkste uit de Griekse geschiedenis.

Wiki artikel: Wikipedia: 2018 Attica wildfires

Virussen? Scan ze hier!

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:07

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dat filmpje uit de OP is wel heel ontnuchterend. Wat gaat dat vuur bizar snel. Daar kun je echt niet voor blijven als je heel hard rent.
Hoe kun je bovendien die extreme hitte overleven? Op een gegeven was het vuur overal om zijn schuilplaats. Je ademt dan toch lucht van >100 graden?

Dit dus.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
FunkyTrip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:23:
Dat filmpje uit de OP is wel heel ontnuchterend. Wat gaat dat vuur bizar snel. Daar kun je echt niet voor blijven als je heel hard rent.
Kan wel, als je héél hard rent, en dat maar voor een kort stukje hoeft te doen:
quote:
The authors of the book “Grassfires: Fuel, Weather and Fire Behaviour” indicate that the general maximum speed of between 16 and 20 kilometers per hour (9 to 12.5 mph) for wildfires.
Zie https://sciencing.com/fas...t-fires-spread-23730.html

Ik zou er echter niet op gokken....
quote:
Hoe kun je bovendien die extreme hitte overleven? Op een gegeven was het vuur overal om zijn schuilplaats. Je ademt dan toch lucht van >100 graden?
Heel erg laag blijven, bijna op de grond. En vervolgens heel hard bidden.

Maar ook dit valt in de categorie "kids, don't try this at home...". Mooi filmpje an sich, maar wel een knetterdomme actie.

wildhagen wijzigde deze reactie 30-07-2018 16:16 (18%)

Virussen? Scan ze hier!

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:07

FunkyTrip

Funky vidi vici!

quote:
wildhagen schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:13:
Heel erg laag blijven, bijna op de grond. En vervolgens heel hard bidden.

Maar ook dit valt in de categorie "kids, don't try this at home...". Mooi filmpje an sich, maar wel een knetterdomme actie.
Wat ik begreep uit de comments was dat het niet echt een domme actie was: hij had geen keus en was ingesloten.

Dit dus.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
FunkyTrip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:52:
[...]

Wat ik begreep uit de comments was dat het niet echt een domme actie was: hij had geen keus en was ingesloten.
Ah ok, dan is het een ander verhaal, ik lees de comments onder Youtube nooit ivm meestal niveau afvakputje ;)

Maar je ziet vaak bij dit soort rampen allerlei ramptoeristen filmen zonder daarbij in de gaten te hebben dat ze hun leven in ernstig gevaar brengen. Dat zijn iig oliedomme figuren.

Virussen? Scan ze hier!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

quote:
FunkyTrip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:23:
Ik zou persoonlijk niet filmen maar maken dat ik wegkwam. Maar goed, in 2018 moet blijkbaar eerst alles gefilmd worden voordat je aan je eigen veiligheid denkt.

Ah hij was ingesloten blijkbaar. Nou ja, dan nog.

Gunner wijzigde deze reactie 30-07-2018 16:57 (5%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

De Griekse premier Tsipras houdt zichzelf verantwoordelijk voor de bosbranden. De bouwvoorschriften worden al tientallen jaren geschonden. Zo stonden in het rampgebied veel huizen die zonder vergunning waren gebouwd en waar geen goede vluchtwegen waren.

Tsipras zegt dat de overheid nu met een nationaal plan komt om dat aan te pakken.
:X Bouwvoorschriften aan je laars lappen, en pas ingrijpen als er slachtoffers gevallen zijn.
quote:
Gunner schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:55:
[...]

Ik zou persoonlijk niet filmen maar maken dat ik wegkwam. Maar goed, in 2018 moet blijkbaar eerst alles gefilmd worden voordat je aan je eigen veiligheid denkt.
Maar eerst een selfie maken én uploaden naar Facebook natuurlijk.

It takes two fools to argue.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
XWB schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:55:
[...]

:X Bouwvoorschriften aan je laars lappen, en pas ingrijpen als er slachtoffers gevallen zijn.
Tsja, dat gebeurt toch overal op de wereld.

Eerst moet het kalf verdrinken, pas daarna wordt de put gedempt.

Er is inmiddels ook een minster opgestapt naar aanleiding van de ramp:
quote:
De Griekse minister van Ordehandhaving en Burgerbescherming Nikos Toskas heeft vrijdag zijn ontslag ingediend in de nasleep van de branden die sinds 23 juli aan zeker 88 mensen het leven hebben gekost. Toskas wilde al op 23 juli opstappen, maar premier Alexis Tsipras weigerde toen zijn ontslag te accepteren. Dat heeft hij nu wel gedaan, schrijft persbureau Reuters.

In een verklaring zegt minister Toskas: “Deze natuurramp, en het verlies van zo veel mensen, overstelpt mijn wens om door te gaan. Dit heb ik al vanaf het begin duidelijk gemaakt.”
Bron en meer info: https://www.nrc.nl/nieuws...odelijke-branden-a1612120

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True