Iphone is gevonden, bericht ontvangen maar link werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Een vriend van mij is zijn Iphone verloren in Barcelona. Nu heeft zijn moeder een bericht ontvangen vanaf het nummer: 7777, in het bericht staat het volgende: hPhone X 64GB has been found in Rambla Raval 08001 Barcelona,Spain
Locate the exact location and claim your device here

Er is een link meegestuurd, namelijk: https://xn--ape%5Cu%5Coeeoezio-hgb2hg0i4j

Nu werkt de link niet en er is geen huisnummer bij het adres meegestuurd. Heeft iemand enig idee hoe we dit kunnen oplossen en hopelijk zijn Iphone weer terug kunnen vinden?

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iphone eens bellen of find my iphone geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik FindMyIphone. De Link zou wel eens nep kunnen zijn...

De link is een unicode translated URL, als je die terugcodeert klopt er geen zak van. Wat staat er in het originele bericht? Ook %5C twee keer? Want dat kan niet in zo'n URL. 7777 is trouwens een gratis SMS API, iedereen kan daar achter zitten.

[ Voor 67% gewijzigd door johnkeates op 29-07-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben geprobeerd te bellen, maar we krijgen gelijk voicemail. Helaas had hij 'zoek mijn Iphone' nog niet ingesteld.

Hij heeft wel zijn Medisch ID al ingesteld, dus ze zouden zijn gegevens in moeten kunnen zien.

Ik heb verschillende forums etc. bekeken maar kom nergens iets tegen over dit bericht. Ik twijfel of het bericht legitiem is, maar het is niet zo dat zijn Apple ID wordt gevraagd. Dus in mijn beleving kan het gewoon nog een eerlijke vinder zijn die per ongeluk het huisnummer is vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Als hij dat niet ingesteld heeft is ie lekker dom bezig, want dan werkt de activation lock dus ook niet en kan iedereen het toestel wissen en zelf gebruiken... :p

Als je dat domein omzet krijg je: apàøe-æu-oeeìoæezio lijkt me niet erg aannemelijk. Je zou iets verwachten van een normaal west-europeese domeinnaam met een paar accenten op de letters.

[ Voor 36% gewijzigd door johnkeates op 29-07-2018 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

xn--ape?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heeft iets met unicoding te maken en URL's. Zo kan je makkelijk sites phishen, maar niet elke client gaat er slecht mee om...

Kijk eens naar een P.O.C. op deze link https://www.theguardian.c...hishing-url-trick-hackers, en klik eens door naar de link van Apple. :)

Ik zou het niet vertrouwen, en misschien is die telefoon wel gevonden door mensen, die het AppleID willen phishen met die truuk. Als ze die hebben gaat er een wereld aan oplichting voor hen open :/ Gelukkig lijkt de link dus niet te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 29-07-2018 18:28 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heeft hij zich ondertussen ook gerealiseerd, helaas te laat. Hebben jullie misschien nog andere ideen?

Ik heb de tekst en de URL gekopieerd en nagekeken, dit is exact wat wij hebben ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Als Find my iPhone niet aan staat, wordt het lastig om hem te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt mij een scam. Iemand wil dat je ergens inlogt of een aantal gegevens stuurt om "zeker te weten dat jij het bent" om vervolgens de telefoon van het apple id te ontkoppelen en deze op de zwarte markt te verkopen. Lukt dat niet dan wordt de telefoon in onderdelen verkocht.

Ik zou er niet eens van staan te kijken als de telefoon niet "kwijt is geraakt", maar dat hier actief bij is geholpen door een zakkenroller in Barcelona.

Natuurlijk is er de 0,000001% kans dat het hier om een eerlijke vinder gaat, maar had die niet een normaal sms'je gestuurd met z'n eigen telefoon ipv zo'n rare message api te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 00:14

SuBBaSS

-has Ryzen

Ga er maar vanuit dat het niet te vertrouwen is de link. Als het werkte zou ongetwijfeld gevraagd worden om even in te loggen (op een shady site).
Maar goed, geen find my iPhone ingesteld is helaas pindakaas. Da’s juist voor dit soort gebeurtenissen bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:31:
Dit lijkt mij een scam. Iemand wil dat je ergens inlogt of een aantal gegevens stuurt om "zeker te weten dat jij het bent" om vervolgens de telefoon van het apple id te ontkoppelen en deze op de zwarte markt te verkopen. Lukt dat niet dan wordt de telefoon in onderdelen verkocht.

Ik zou er niet eens van staan te kijken als de telefoon niet "kwijt is geraakt", maar dat hier actief bij is geholpen door een zakkenroller in Barcelona.

Natuurlijk is er de 0,000001% kans dat het hier om een eerlijke vinder gaat, maar had die niet een normaal sms'je gestuurd met z'n eigen telefoon ipv zo'n rare message api te gebruiken?
Maar kwijt is hij hem toch al.
Dus wellicht voor hem het beste om van het goede uit te gaan en te hopen dat zijn phone terug komt.
Met het risico dat hij daarmee de phone helemaal aan dieven overdraagt, dat wel. :(

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
MrMonkE schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:34:
[...]

Dus wellicht voor hem het beste om van het goede uit te gaan en te hopen dat zijn phone terug komt.
Met het risico dat hij daarmee de phone helemaal aan dieven overdraagt, dat wel. :(
Zonder FMI is hij al 'van de dieven'. Van het goede uitgaan is ook niet een beste positie in dit geval.

De telefoon is kwijt en de kans dat je via een SMSje van z'n moeder opeens de telefoon terug krijgt is nihil. De URL die meegestuurd is, is ongeldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Find my iPhone moet je toch specifiek UIT zetten ipv aanzetten? Staat volgens mij bij default aan.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 18:06
Verloren? Of is hij gewoon gerold en proberen ze ergens achter te komen doormiddel van deze link?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Lees dit net nog eens. Maare... Hold up a minute. Wil je t gaan proberen? Hou er dan rekening mee dat als t een scam is en je geeft bijv je iCloud-wachtwoord dat ze dan volledige toegang hebben.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Whow dit is wel heel slecht advies zeg.

Nooit van het beste uit gaan in een dergelijke situatie. Zeker niet als je een link krijgt als deze.

Je iPhone is maar een apparaat. Daarvoor wil je absoluut niet je Apple ID afgeven “ik het geval dat de vinder legitiem is”.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Ik heb 2 een keer een telefoon gevonden.
1x zonder lock, dus even wat mensen opgebeld die in het contactenlijstje stonden

En 1x een tel met lock, maar toch gegegevens kunnen achterhalen en contact opgenomen met..

Als iemand een telefoon find, gaat hij echt geen wazige url sturen. En de locatie waar je de telefoon kan ophalen staat er niet eens mij. Als je het mij vraagt is het gewoon scam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Ik snap niet zo goed waarom de link gelegd wordt tussen "uit gaan van het beste" en "iCloud wachtwoord delen".

De TS wil vooral in contact komen met de zender van de SMS als ik het goed begrijp.
Het is nooit verstandig om wachtwoorden te delen, met niemand, voor wat voor reden dan ook.

Wellicht wachten en hopen dat er nog een berichtje wordt gestuurd. Wellicht een bezoekje brengen aan het lokale politiekantoor, misschien is hij daar overhandigd.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:06
Link lijkt oorspronkelijk cyrillische letters te bevatten om te lijken op een legitieme url, is zeer zeker een phishing-actie dus.

Voorbeeld: [url="http://apрӏe.com"]apрӏe.com[/url]

Hier is de tweede P een "Cyrillic small letter er" en de L een "Cyrillic small letter palochka" aldus de unicode-standaard. Dit voorbeeld wordt vertaald naar http://xn--ape-1ed92e.com/

[ Voor 5% gewijzigd door PeeVv op 30-07-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
PeeVv schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:15:
Link lijkt oorspronkelijk cyrillische letters te bevatten om te lijken op een legitieme url, is zeer zeker een phishing-actie dus.

Voorbeeld: [url="http://apрӏe.com"]apрӏe.com[/url]

Hier is de tweede P een "Cyrillic small letter er" en de L een "Cyrillic small letter palochka" aldus de unicode-standaard. Dit voorbeeld wordt vertaald naar http://xn--ape-1ed92e.com/
Kortom: het toestel is in professionele (dieven) handen gevallen en ze doen nu een poging om er nog meer uit te halen bij de gedupeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

johnkeates schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:16:
Ook %5C twee keer? Want dat kan niet in zo'n URL.
Dat kan prima in een URL. %20 is bijvoorbeeld een spatie: https://www.google.com/search?q=Gathering%20of%20Tweakers en kijk naar het resultaat. ;) De %5C vertaald naar een backslash en die kan inderdaad niet (vandaar dat die encoded is). De link zou ik derhalve niet vertrouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 19-09 14:19

GerritGekke

Gamechanger

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:15:
Beste,

Een vriend van mij is zijn Iphone verloren in Barcelona. Nu heeft zijn moeder een bericht ontvangen vanaf het nummer: 7777, in het bericht staat het volgende: hPhone X 64GB has been found in Rambla Raval 08001 Barcelona,Spain
Locate the exact location and claim your device here

Er is een link meegestuurd, namelijk: https://xn--ape%5Cu%5Coeeoezio-hgb2hg0i4j

...
Iphone weer terug kunnen vinden?
.
Is de telefoon ook werkelijk kwijtgeraakt op de Ramblas? Want dan lijkt het mij er eerder op dat de iPhone gestolen is. Het is immer de Ramblas!! Veel zakkenrollers.

Hoe is het mogelijk dat uitgerekend zijn moeder een bericht ontvangt over de locatie? Enige manier om ‘m terug te vinden is door Find my iPhone te gebruiken.

Mocht de telefoon gestolen zijn, hier ga ik vanuit, dan is het bericht dat door de moeder ontvangen is natuurlijk een manier voor de iCloud inlog gegevens te ontvreemden.

Veel klopt hier namelijk niet.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 13:37

SeatRider

Hips don't lie

Weten we al hoe the bad guys bij het nummer van mams zijn gekomen? Was de telefoon niet vergrendeld? heeft de TS dan al de wachtwoorden van alle ingelogde accounts gewijzigd?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Een ICE nummer? Of iets wat te herleiden is naar Thuis, Papa of Mama.
Ook (achterlijke) Spaanse dieven zullen wel een poging wagen om te phishen.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 30-07-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

TDB

SeatRider schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:23:
Weten we al hoe the bad guys bij het nummer van mams zijn gekomen? Was de telefoon niet vergrendeld? heeft de TS dan al de wachtwoorden van alle ingelogde accounts gewijzigd?
Medische ID was ingevuld, waarschijnlijk staat daar het 06-nummer van mams in vermeld......

PSN: TDBtje

Pagina: 1