Harde schijf begeeft het telkens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-01 14:55
Mijn vraag:

Sinds anderhalf jaar geleden heb ik 5 hdd’s/sshd’s gebruikt. Telkens begeeft de harde schijf het na een korte periode. Wat is er aan de hand?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik gebruik een Lenovo Y510P Ideapad met een seagate Firecuda sshd van 500GB.

Verder:

2.2 GHz i7-4702MQ Processor.
NVidia GT 750M
16GB DDR3.

Ik gebruik de laptop alleen voor Office, outlook, en LoL.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Hier wat meer achtergrondinformatie.

De laptop is nu 4 jaar oud, en het probleem doet zich nu anderhalf jaar voor. Telkens gebeurd er hetzelfde, de laptop wordt erg traag (disk usage schiet daags voor het begeven telkens naar 100%) en de laptop wordt rond het gebied waar de schijf zit erg warm. Ik schakel de laptop uit om hem vervolgens niet meer aan te krijgen. Het opstartprobleem ontstaat, omdat windows op de sshd staat en deze niet toegankelijk is.

Ik heb 3 maanden geleden eens gecheckt of ik de sshd via een usb kabel extern aan een andere laptop kon verbinden om te kijken of de bestanden wel nog toegankelijk zijn, en dit is zo. Intern is de schijf niet toegankelijk, extern wel.

De foutmelding:

File: \EFI\Microsoft\Boot\BCD" Error code: 0xc000000f

Voor zover als dat ik weet, betekend dit niet meer dan dat de booting files niet bereikbaar zijn omdat er een device mist.

Dit heb ik gecontroleerd door windows opnieuw te installeren, en aan te geven op welke schijf ik windows wil installeren. Hierbij was de sshd ook niet te vinden.

Ik kan telkens nieuwe schijven á 70-100 kopen, maar dat wordt ook een duur grapje. Het is duidelijk dat de schijven niet door oorzaak zijn, maar dat er een andere boosdoener is die ervoor zorgt dat de schijven het telkens begeven.

Wat zou dit kunnen zijn?
...

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Check je SMART

Kijk daar eens wat rond én ga vervolgens even met een tool als bijv. Cristal Disk Info eens kijken hoe je "Firecuda" schijf er nu écht aan toe is.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 29-07-2018 16:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Mijn advies: stop er eens een SSD in (250 GB of groter, mijd kleiner dan 250 GB), veronderstellende dat dat kan (normaal gesproken wel), en gebruik de harde schijf voor grotere databestanden zoals video's, niet om software op te installeren. Je hebt bij harde schijven helaas vaak dit soort problemen waar het bij een SSD weinig voorkomt. Ik heb zelf tot vorig jaar harde schijven gebruikt, ik heb diverse keren rare fouten gehad, inclusief dat Windows brickte en niet meer kon opstarten. Met een SSD heb ik nog niet zo'n probleem gemerkt. Ik heb geen idee wat er bij jou verkeerd gaat, ik vermoed dat het een software-probleem is aangezien je bijna onmogelijk zoveel pech kan hebben met harde schijven. :)

offtopic:
Overigens zou jij ook Linux kunnen gebruiken in plaats van Windows, LOL draait er prima op (alle spellen van Valve draaien er goed op) en ze hebben goede Office-software. Het nadeel is dat je even moet leren om met die software te werken maar ik denk dat iets als Mint je wel beter zal bevallen dan W10 wat de hele tijd je laptop lam legt terwijl het update en met zeurende opmerkingen komt terwijl jij iets met je laptop wil doen en naar mijn mening is het gebruiksvriendelijker dan W10, je gaat direct weten hoe je het gebruikt wanneer jij het voor het eerst start als jij er geen ervaring mee zou hebben. Het kan de moeite waard zijn om het eens uit te proberen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2018 17:02 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Laat eens smart zien van alle 5 de schijven!

Gooi je met je laptop?
Zou het door het verplaatsen kunnen zijn?

Het zou natuurlijk door de model laptop zelf kunnen gebeuren, dus google hier op, of meer gebruikers defecte hd's hebben met dit model laptop, of door model fout, of door hitte.
Of laptop maakt zelf de hd's defect, alleen hoe ga je dit testen?

Je had smart bij de afgelopen 5 schijven in de gaten moeten houden, dan hadden we meer geweten, dus hoe snel gebeurd dit, wat zegt smart i regelmatige afstanden, hoeveel fouten ziet smart steeds erbij komen, etc.
En je had voordat je iets merkte, dus niet meer booten, dan had je al een backup kunnen maken voordat dit gebeurd.

• RobBrands
Ik kan momenteel geen analyse via crystal disk doen, immers kan de laptop niet opstarten. De schijf aansluiten op een andere laptop heeft geen zin, dit heb ik geprobeerd, maar telkens loopt de verkenner vast zodra ik in de files wil gaan. De schijf wordt dus wel herkend.

Mogelijk niet bruikbaar, maar ik heb een week geleden nog een check gedaan met crystal disk. Hij lag net boven de 40 graden, met de melding caution. Het enige waar verder iets mee mis was in de lijst waren de reallocated sectors count. Beide kolommen lagen ergens in de 70.

Indien jullie een idee hebben hoe ik alsnog SMART gegevens kan vinden hoor ik het graag.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
RobBrands schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:01:

Mogelijk niet bruikbaar, maar ik heb een week geleden nog een check gedaan met crystal disk. Hij lag net boven de 40 graden, met de melding caution. Het enige waar verder iets mee mis was in de lijst waren de reallocated sectors count. Beide kolommen lagen ergens in de 70.

Indien jullie een idee hebben hoe ik alsnog SMART gegevens kan vinden hoor ik het graag.
Deze schijf is stuk aan het gaan.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
RobBrands schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:01:

Je kunt de laptop opstarten met een CD/USB-stick waar een test-tool op staat, bijv. Ultimate Boot CD, zie:

downloads: Ultimate Boot CD 5.3.7

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Waarschijnlijk is de voeding of de koeling onvoldoende en daar door gaan de schijven snel/sneller stuk.

• RobBrands
Berlinetta schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:04:
[...]

Deze schijf is stuk aan het gaan.
Dat gaan ze allemaal. De vraag is dan dus, door wat. Ik heb de ventilator schoongemaakt. Dus je zou denken dat er genoeg koeling is, maar toch wordt het erg warm.

• RobBrands
Iva_Bigone schreef op zondag 29 juli 2018 @ 20:05:
[...]

Je kunt de laptop opstarten met een CD/USB-stick waar een test-tool op staat, bijv. Ultimate Boot CD, zie:

downloads: Ultimate Boot CD 5.3.7
Dank, hiervoor hoeft de pc niet volledig opgestart (bureablad) te zijn, maar hoeft alleen de usb stick tijdens het opstarten in een poort te zitten waardoor de test gaat draaien?

Verwijderd

RobBrands schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Dat gaan ze allemaal. De vraag is dan dus, door wat. Ik heb de ventilator schoongemaakt. Dus je zou denken dat er genoeg koeling is, maar toch wordt het erg warm.
Die fan zal weinig tot niks doen als het om je HDD temperatuur gaat. Dat is overigens ook 1 van de redenen waarom laptopfabrikanten 5400RPM schijven gebruiken ipv. 7200RPM, de eerste worden een goed stuk minder warm.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
RobBrands schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Weet niet, het hard neer zetten van je laptop?
Laptop meenemen in de auto en over een wegrijden veel klinkers en drempels zijn?
Laptop waar veel trillingen zijn neerzetten?

Dit is 1 van redenen waarom een SSD beter is.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:01

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De vraag is schakel je de laptop ook daadwerkelijk uit bij transport? Dit is gewoon een 'must' als je nog een hardeschijf in een laptop gebruikt. De standby functie geeft de laptop nog de mogelijkeheid Windows te starten terwijl de laptop in een tas zit, waarom geen idee. In ieder geval ontstaan er dan twee problemen:

1. Een draaiende hardeschijf kan minder goed tegen schokken en stoten;
2. Als de laptop aan staat en in een tas zit, worden de temperaturen alleen maar hoger.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Goed punt. Het zou voor zich moeten spreken maar inderdaad, het zou me niet verbazen als hij die laptop aan laat staan gezien hoeveel problemen hij heeft met harde schijven.
Berlinetta schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:27:
[...]

Weet niet, het hard neer zetten van je laptop?
Laptop meenemen in de auto en over een wegrijden veel klinkers en drempels zijn?
Laptop waar veel trillingen zijn neerzetten?

Dit is 1 van redenen waarom een SSD beter is.
Inderdaad, in het bijzonder voor laptops is een harde schijf af te raden.
Je beweegt dat ding de hele tijd terwijl die harde schijf aan staat, dat is vragen om problemen.
+ warmte bij slechte koeling (als dat niet gebeurt net nadat je het hebt gekocht dan wel nadat je X jaar stof hebt verzameld).
Gewoon een SSD erin en het probleem zal zeer waarschijnlijk zijn opgelost, dan heb je er waarschijnlijk de eerste 10 jaar geen omkijken naar (als het bijvoorbeeld een 850/860 Evo is) en de kans is groot dat je tegen die tijd niet eens meer die laptop gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 03:30 ]

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Bovendien zit er als het goed is gewoon minimaal 2 jaar garantie op de hdd"s, je hoeft dus niet elke keer een nieuwe te kopen maar kunt ook gewoon de hdd voor garantie naar de verkoper brengen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
RobBrands schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:50:
[...]

Dank, hiervoor hoeft de pc niet volledig opgestart (bureablad) te zijn, maar hoeft alleen de usb stick tijdens het opstarten in een poort te zitten waardoor de test gaat draaien?
Correct, het gaat volledig buiten Windows om, alles draait vanaf de USB-stick.
Er staan trouwens ook tooltjes op om data recovery toe te passen mocht het nodig zijn (een poging te wagen) bestanden terug te vinden.

Zelf heb ik ondervonden dat het starten vanaf CD wat makkelijker gaat (minder af te regelen, zowel bij het maken als in het BIOS), maar als je geen interne/externe CD-drive tot je beschikking volg dan nauwlettend de instructies hoe een USB-stick te prepareren, en hoe je zorgt dat je laptop daarmee opstart (BIOS boot volgorde aanpassen, zie handleiding laptop).

• RobBrands
_Dune_ schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:36:
De vraag is schakel je de laptop ook daadwerkelijk uit bij transport? Dit is gewoon een 'must' als je nog een hardeschijf in een laptop gebruikt. De standby functie geeft de laptop nog de mogelijkeheid Windows te starten terwijl de laptop in een tas zit, waarom geen idee. In ieder geval ontstaan er dan twee problemen:

1. Een draaiende hardeschijf kan minder goed tegen schokken en stoten;
2. Als de laptop aan staat en in een tas zit, worden de temperaturen alleen maar hoger.
Het is voorgekomen dat ik de laptop in slaapstand in een tas heb meegenomen, maar dit is de afgelopen 2 schijven niet het geval geweest. Immers heb ik het afgelopen jaar de laptop niet verplaatst, behalve van kast naar bureau.

• RobBrands
skipe schreef op maandag 30 juli 2018 @ 04:45:
Bovendien zit er als het goed is gewoon minimaal 2 jaar garantie op de hdd"s, je hoeft dus niet elke keer een nieuwe te kopen maar kunt ook gewoon de hdd voor garantie naar de verkoper brengen.
Dat is meer een ongemak. De controle van Seagate, blijkt erg lang te duren, dan zou ik telkens weken moeten wachten voor ik mijn schijf heb.

Laat ik hierbij ook melden dat ik tot voor kort steeds de bestanden op de schijf heb kunnen terughalen en ik vervolgens met een USB windows opnieuw op de schijf heb gezet waardoor het probleem opgelost leek te zijn. Dit deed me afvragen of de windowsfiles niet mogelijk beschadigd zijn. Maar dit keer is de schijf niet vindbaar tijdens het opnieuw installeren van windows.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Met deze opdracht kun je de Windows systeembestanden laten scannen:
sfc /scannow

Met task manager (taakbeheer) kun je zien waar de disk mee bezig is als hij het druk heeft. Misschien een virusscanner of misschien gebruikt een proces op het systeem teveel geheugen waardoor de disk gaat swappen.

Misschien helpt deze Microsoft forumpost om de zaak te redden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Staat ie toevallig op een ondergrond (bureau) dat erg gevoelig is voor trillingen ? Bij een dun MDF (leenbakker) bureau kan een zware mok/glas dan al een trilling veroorzaken wat tot een of meerdere bad sectors kan leiden.

• RobBrands
mrmrmr schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:36:
Met deze opdracht kun je de Windows systeembestanden laten scannen:
sfc /scannow

Met task manager (taakbeheer) kun je zien waar de disk mee bezig is als hij het druk heeft. Misschien een virusscanner of misschien gebruikt een proces op het systeem teveel geheugen waardoor de disk gaat swappen.

Misschien helpt deze Microsoft forumpost om de zaak te redden.
De disk usage zit hem telkens in enkele processen waarvan het algemeen bekend is dat ze voor een extreem hoge disk usage kunnen zorgen.

Het gaat om onder andere:
- Microsoft Compatibility Telemetry
- Microsoft office click to run

• DukeBox
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:42:
De disk usage zit hem telkens in enkele processen waarvan het algemeen bekend is dat ze voor een extreem hoge disk usage kunnen zorgen.
Maar juist met en SSHD zijn dat de dingen die dan vanuit het SSD gedeelte geladen worden bij veelvuldig gebruik.

• RobBrands
DukeBox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:41:
Staat ie toevallig op een ondergrond (bureau) dat erg gevoelig is voor trillingen ? Bij een dun MDF (leenbakker) bureau kan een zware mok/glas dan al een trilling veroorzaken wat tot een of meerdere bad sectors kan leiden.
Nee, zeer stevig en zwaar bureau. Het lijkt mij tevens ook vreemd als een laptop zo beschadigd kan raken door lichte trillingen van een wat zwakker bureaublad.

• RobBrands
DukeBox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:43:
[...]

Maar juist met en SSHD zijn dat de dingen die dan vanuit het SSD gedeelte geladen worden bij veelvuldig gebruik.
Waardoor andere programmas geen gebruik kunnen maken van het geheugen?

Wat ik eigenlijk telkens hoor is: Koop zowel een SSD en een HDD, dit zodat je opslag en opstarten/laden gescheiden houdt en hier ook geen problemen in kunnen ontstaan.

Dat wil ik al te graag gaan doen, maar dan moet ik toch enige zekerheid hebben dat er niets anders is waardoor de schijven beschadigd raken, immers blijf ik dan nieuwe schijven kopen, los van het gebruik van zowel een SSD en HDD.

• DukeBox
Als je maar 500GB nodig hebt zou ik hoe dan ook een SSD kopen. Pas vanaf 1 TB wordt de prijs/GB mogelijk een belemmering (al zou ik met de meerprijs alsnog een SSD prefereren).
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:43:
Het lijkt mij tevens ook vreemd als een laptop zo beschadigd kan raken door lichte trillingen van een wat zwakker bureaublad.
Je moest eens weten hoeveel mensen een defecte HDD hebben gehad omdat ze deze bijv. op een speaker geplaatst hebben.
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:46:
Je weet hoe een SSHD werkt ?

[ Voor 66% gewijzigd door DukeBox op 30-07-2018 11:54 ]

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
[...]

Wat ik eigenlijk telkens hoor is: Koop zowel een SSD en een HDD, dit zodat je opslag en opstarten/laden gescheiden houdt en hier ook geen problemen in kunnen ontstaan.
Voor een laptop, in 2018? Zou ik zelf nooit meer doen. In 2016 al m'n laptop overgezet naar SSD en geen haar op m'n hoofd die eraan denkt terug te gaan naar HDD's in laptops. Los van de tamelijk merkbare snelheidswinst ben je gewoon volledig af van de kwetsbaarheid van bewegende delen in een mobiel apparaat, wordt er minder stroom verbruikt (en dus minder warmte geproduceerd en minder acculading verbruikt/verspild) en is je systeem ook nog eens zo'n 100 gram lichter. En met de prijzen zoals ze nu zijn, vind ik het helemaal een no-brainer, eigenlijk. My 2 cents, doe daarmee wat je wilt :)

• RobBrands
Twam schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Voor een laptop, in 2018? Zou ik zelf nooit meer doen. In 2016 al m'n laptop overgezet naar SSD en geen haar op m'n hoofd die eraan denkt terug te gaan naar HDD's in laptops. Los van de tamelijk merkbare snelheidswinst ben je gewoon volledig af van de kwetsbaarheid van bewegende delen in een mobiel apparaat, wordt er minder stroom verbruikt (en dus minder warmte geproduceerd en minder acculading verbruikt/verspild) en is je systeem ook nog eens zo'n 100 gram lichter. En met de prijzen zoals ze nu zijn, vind ik het helemaal een no-brainer, eigenlijk. My 2 cents, doe daarmee wat je wilt :)
Dus alleen een 500GB SSD?

• RobBrands
DukeBox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:48:
Als je maar 500GB nodig hebt zou ik hoe dan ook een SSD kopen. Pas vanaf 1 TB wordt de prijs/GB mogelijk een belemmering (al zou ik met de meerprijs alsnog een SSD prefereren).

[...]

Je moest eens weten hoeveel mensen een defecte HDD hebben gehad omdat ze deze bijv. op een speaker geplaatst hebben.

[...]

Je weet hoe een SSHD werkt ?
Zoals ik het begrijp is een SSHD een hybride. Grotendeels opslagcapaciteit, en een klein stukje geheugen waar veelgebruikte programma's opgeslagen zijn. Eigenlijk een HDD die je een soort van SSD feeling geeft. Kan het fout hebben... ben geen expert haha.

• DukeBox
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:48:
Zoals ik het begrijp is een SSHD een hybride. Grotendeels opslagcapaciteit, en een klein stukje geheugen waar veelgebruikte programma's opgeslagen zijn.
Soort van, alleen moet je niet denken in programma's maar in blokken data die vaak gelezen worden. Daarnaast wordt het ook gebruikt om (tijdelijk) weg te schrijven om het vervolgens later wanneer de HDD niet in gebruik is het een andere plek te geven wanneer nodig. De feeling herken je in de zogenaamde 'snappiness' van je systeem wat inherent is aan de SSD.

Zoals eerder gezegd is het prijs verschil (x2) bij 500GB het meer dan waard (afgerond naar boven op 5 euro):
HDD: €40,- pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 500GB
SSHD: €50,- pricewatch: Seagate Firecuda Compute, 500GB
SSD: € 105 pricewatch: Samsung 860 EVO 500GB

Maar bij bijv 2TB is een SSDH een hele interessante optie mocht je veel slapende(!) storage nodig hebben omdat je daar al nel x4.5 zit qua prijsverschil.
HDD: € 75,- pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB
SSHD: € 90 pricewatch: Seagate Firecuda Compute, 2TB
SSD: €440 pricewatch: Samsung 860 EVO 2TB

[ Voor 53% gewijzigd door DukeBox op 30-07-2018 13:07 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:42:

Het gaat om onder andere:
- Microsoft Compatibility Telemetry
- Microsoft office click to run
Telemetry kun je uitzetten, bijvoorbeeld met O&O Shutup.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

CTR is ingewikkelder. Een alternatief voor Office 2016 na een volledige uninstall is het open source LibreOffice.

Wat ik verder nog zou doen is de BIOS van je laptop updaten en de MBR (als je geen EFI disk hebt) opnieuw schrijven. Daarna een chkdsk /f, als het eenmaal werkt. Dat repareert softwarematige diskfouten. Houdt bij waar de fouten zitten en vervang eventuele corrupte systeembestanden (sfc /scannow).

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is er niet gewoon iets mis met de sata-aansluiting / een kabeltje dat voor connectie tussen hdd en moederbord zorgt?

• RobBrands
hoi1234 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:49:
Is er niet gewoon iets mis met de sata-aansluiting / een kabeltje dat voor connectie tussen hdd en moederbord zorgt?
Dat lijkt me niet, als ik er een schijf van een andere laptop in doe werkt het correct.

Zoals eerder gezegd, ik krijg de betreffende schijf nu ook niet (goed) gekoppeld aan een andere laptop via een USB - SATA kabel. Na een te lange periode verschijnt de schijf in de verkenner, daarna valt deze regelmatig weg of loopt deze vast zodra ik bij de bestanden wil.

• DukeBox
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:59:
USB - SATA kabel. Na een te lange periode verschijnt de schijf in de verkenner, daarna valt deze regelmatig weg of loopt deze vast zodra ik bij de bestanden wil.
Probeer deze dan eerst even via crystaldisk uit te lezen voordat je het filesystem wilt benaderen. Het lange wachten e.d. duidt er wel op dat je waarschijnlijk weer last van bad sectors hebt.

• RobBrands
DukeBox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:05:
[...]

Probeer deze dan eerst even via crystaldisk uit te lezen voordat je het filesystem wilt benaderen. Het lange wachten e.d. duidt er wel op dat je waarschijnlijk weer last van bad sectors hebt.
Scherp, is me helemaal ontgaan dat ik natuurlijk ook een schijfanalyse kan doen op een andere laptop. Ik zal dit vanavond proberen, indien de schijf herkent wordt natuurlijk.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03:54
Wellicht kun je met een multimeter de spanning meten die de hardeschijf te verwerken krijgt. Misschien geeft de voeding te veel Volt, bijvoorbeeld 6,5 in plaats van 5,0. Koeling en mechanische belasting, stoten, zijn ook verdachten.

Verwijderd

[...]

Of alleen een SSD en een externe harde schijf voor extra backup. De problemen verdwijnen als sneeuws voor de zon en het is de beste upgrade voor de performance van een computer die je kan doen. Neem het van ons aan dat het voor jou zal voelen alsof jij een nieuwe laptop hebt gekocht als jij die SSD erin zet.
Dat wil ik al te graag gaan doen, maar dan moet ik toch enige zekerheid hebben dat er niets anders is waardoor de schijven beschadigd raken, immers blijf ik dan nieuwe schijven kopen, los van het gebruik van zowel een SSD en HDD.
Daar zit geen logica in. Die SSD kan niet beschadigd worden zoals die harde schijf door stoten of warmte.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 15:34 ]

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-01 13:27
RobBrands schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:27:
(...)
De laptop is nu 4 jaar oud, en het probleem doet zich nu anderhalf jaar voor. Telkens gebeurd er hetzelfde, de laptop wordt erg traag (disk usage schiet daags voor het begeven telkens naar 100%) en de laptop wordt rond het gebied waar de schijf zit erg warm. Ik schakel de laptop uit om hem vervolgens niet meer aan te krijgen. Het opstartprobleem ontstaat, omdat windows op de sshd staat en deze niet toegankelijk is.
(...)
Het komt mij voor alsof de traagheid van de laptop, de hogere disk usage en het warm worden van de harde schijf symptomen zijn en niet de oorzaak van het probleem.

Ten eerste: check de aansluitingen van de schijf eens. Zit alles goed vast? Probeer ook een beetje te voelen of de schijf of aansluitingen makkelijk los kunnen rammelen.

Ten tweede: post de volledige SMART data hier. Momenteel hebben we enkel de temperatuur en relocated sectors, maar de rest van de gegevens zou kunnen helpen om een vollediger beeld te vormen.

Ten derde: deed je iedere keer nadat een schijf stuk ging een volledige reinstall van Windows?

• RobBrands
Bliepo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:33:
[...]

Het komt mij voor alsof de traagheid van de laptop, de hogere disk usage en het warm worden van de harde schijf symptomen zijn en niet de oorzaak van het probleem.

Ten eerste: check de aansluitingen van de schijf eens. Zit alles goed vast? Probeer ook een beetje te voelen of de schijf of aansluitingen makkelijk los kunnen rammelen.

Ten tweede: post de volledige SMART data hier. Momenteel hebben we enkel de temperatuur en relocated sectors, maar de rest van de gegevens zou kunnen helpen om een vollediger beeld te vormen.

Ten derde: deed je iedere keer nadat een schijf stuk ging een volledige reinstall van Windows?
1) Ja zit stevig met schroeven vast.

2) dit zal ik vanavond posten, indien dit lukt.

3) Ik heb voorheen steeds direct een nieuwe schijf gekocht en hier opnieuw windows op geinstalleerd (dus een complete schone pc, zonder een herstel). Bij de laatste schijf heb ik eerder eenzelfe probleem gehad, toen heb ik alle files van de schijf op een usb kunnen zetten en daarna op die schijf windows opnieuw geinstalleerd (alles eraf en een schone pc).

Verwijderd

DukeBox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:48:
Momenteel €85 voor de Crucial MX 500, met een SATA insteekformaat zoals Tweakers dat noemt.
pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB
Dezelfde prijs voor 'gewoon' SATA formaat (2,5'').
Er is echt geen reden meer om het niet te doen tenzij je budget heel erg laag is en een paar tientjes het verschil maakt. Het verschil in betrouwbaarheid en performance is zo verschrikkelijk groot...
Ja, ook een SSD kan stuk gaan en dat gebeurt zonder waarschuwing (altijd backups maken) maar zolang het werkt werkt het zonder problemen.

No offense, Rob (met het geld wat hij heeft besteed aan harde schijven had hij een 500GB-1TB SSD kunnen kopen en al jarenlang een betere performance gehad) is het perfecte voorbeeld van waarom ik al een tijdje stel dat OEM's de klanten niet goed dienen door nog steeds laptops en desktops met enkel een harde schijf te verkopen. Het geeft een hoop problemen (ook Windows wat zoveel trager wordt en wat ineens niet meer betrouwbaar kan booten omdat er een slecht stukje geheugen is op de verkeerde plaats, ik heb het bij twee systemen meegemaakt), na een paar jaar moet je die harde schijf weer vervangen (de mediaan lag een paar jaar geleden op 4-5 jaar) en het is verschrikkelijk veel trager. Laat dan die prijs maar een paar tientjes hoger zijn, dat is het ruimschoots waard.
Wel €100 extra laten betalen voor een iets snellere CPU die voor de meeste mensen overkill is maar ondertussen moeilijk doen over een paar tientjes voor een SSD die zoveel meer extra performance biedt. Maar ja, het laatste weten de meeste klanten niet en het eerste wel en daarom doen ze dat. :+
Ik wist niet dat mensen dat doen, dat is een heel erg slecht idee. _O-

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 15:54 ]

• RobBrands
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:48:
[...]

Momenteel €85 voor de Crucial MX 500 (SATA insteekformaat zoals Tweakers dat noemt :?).
Er is echt geen reden meer om het niet te doen tenzij je budget heel erg laag is en een paar tientjes het verschil maakt. Het verschil in betrouwbaarheid en performance is zo verschrikkelijk groot...
Ja, ook een SSD kan stuk gaan en dat gebeurt zonder waarschuwing (altijd backups maken) maar zolang het werkt werkt het zonder problemen.

No offense, Rob (met het geld wat hij heeft besteed aan harde schijven had hij een 500GB-1TB SSD kunnen kopen en al jarenlang een betere performance gehad) is het perfecte voorbeeld van waarom ik al een tijdje stel dat OEM's de klanten niet goed dienen door nog steeds laptops en desktops met enkel een harde schijf te verkopen. Het geeft een hoop problemen (ook Windows wat zoveel trager wordt en wat ineens niet meer betrouwbaar kan booten omdat er een slechte stukje geheugen is op de verkeerde plaats...), na een paar jaar moet je die harde schijf weer vervangen (de mediaan lag een paar jaar geleden op 4-5 jaar) en het is verschrikkelijk veel trager. Laat dan die prijs maar een paar tientjes hoger zijn, dat is het ruimschoots waard.
Wel €100 extra laten betalen voor een iets sneller CPU die voor de meeste mensen overkill is maar ondertussen moeilijk doen over een paar tientjes voor een SSD die zoveel meer extra performance biedt. Maar ja, het laatste weten de meeste klanten niet en het eerste wel en daarom doen ze dat. :+

[...]

Ik wist niet dat mensen dat doen, dat is een heel erg slecht idee. _O-
Ik heb deze SSD gezien. Nu lees ik dat mijn laptop, een Lenovo Y510P, hoogstwaarschijnlijk een M.2/NGFF slot heeft. Ik geloof niet dat deze crucial daarin zal passen?

Verwijderd

Bliepo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:33:
[...]

Ben voorzichtig met SMART. Ik heb ook problemen gehad met harde schijven waarbij SMART geen enkel probleem aangaf. Als SMART aangeeft dat er iets verkeerd is dan is dat een goede indicator, als het niets aangeeft dat er iets verkeerd is dan zegt dat niets.
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:54:
[...]

Ik heb deze SSD gezien. Nu lees ik dat mijn laptop, een Lenovo Y510P, hoogstwaarschijnlijk een M.2/NGFF slot heeft. Ik geloof niet dat deze crucial daarin zal passen?
Kijk eens goed naar wat er bovenaan die pagina staat waarop die SSD staat vermeld: "M.2".
pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB
Dat past er dus in. Voor het geval het niet duidelijk is, je kan zowel SATA als NVMe gebruiken met M.2. Tenzij een paar tientjes voor jou het verschil maakt raad ik jou aan om een SSD te kopen, niet per se deze maar dit is een zeer goede SSD voor een goede prijs.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 16:06 ]

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 16:04 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:06

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OT.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:15

The GUI

ClickOps < DevOps

skipe schreef op maandag 30 juli 2018 @ 04:45:
Dit sowieso.

Ik heb eens een klant gehad die in een jaar tijd 3 keer een defecte schijf had. Na doorvragen bleek deze beste man regelmatig uit frustratie zijn vuist op de laptop te rammen, omdat hij traag was. SSD geplaatst en alle problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen.

Oftewel: als de schijven zo vaak kapot gaan dan zal er iets gebeuren wat dit veroorzaakt. Als je hem niet vaak verplaatst dan kan je denken aan:

- Knie tegen tafel aan stoten
- Te hard met vuist op tafel/laptop rammen
- Hard typen (immers, als je het toetsenbord als ramplank gebruikt heb je ook trillingen)
- etc.

Een schijf wordt als defect beschouwt wanneer:

- Er allocated sectors zijn
- Er pending sectors zijn

Klachten zijn dan dat alles lijkt te 'hangen'. Dit is een hardware defect en krijg je niet verholpen.

Ook ik raad een SSD aan. De prijzen zijn nu ook nog eens gunstig!

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• DukeBox
The GUI schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:14:
Na doorvragen bleek deze beste man regelmatig uit frustratie zijn vuist op de laptop te rammen, omdat hij traag was. SSD geplaatst en alle problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen.
Je moest eens weten hoe vaak ik dat gedaan heb op mijn vorige laptop.. wonderbaarlijk heeft de HDD het altijd overleefd zonder enige bad sectors en de meppen waren zo hard dat de memory module los sprong. Deuken in de laptops naast de touchpad waren ook zeer duidelijk te zien.. later een SSD in gestopt, scheelde een hoop frustratie (heb hem nog steeds, gebruik hem soms).

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:54
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:48:
[...]

Zoals ik het begrijp is een SSHD een hybride. Grotendeels opslagcapaciteit, en een klein stukje geheugen waar veelgebruikte programma's opgeslagen zijn. Eigenlijk een HDD die je een soort van SSD feeling geeft. Kan het fout hebben... ben geen expert haha.
In theorie ja. In de praktijk is het algoritme simpeler en laat hij gewoon de laatst gelezen blocken op het snelle stukje staan. Het lerend vermogen lijkt erg beperkt te zijn. Het enige slimme is dat bepaald soort data (denk aan video bestanden) niet in dat snelle geheugen komen.

Vaak kun je ook mass storage met een SD kaartje relatief goedkoop uitbreiden (los van je 250 GB SSD voor je OS). Echter gezien de betrouwbaarheid van sd kaartjes zou ik dan wel al deze data binnen een clouddienst als onedrive laten vallen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Verwijderd

Wat mij betreft een externe 2,5'' harde schijf voor massaopslag bij een laptop als je de laptop gebruikt waarvoor die bedoeld is (de hele tijd verplaatsen en elders de computer gebruiken), anders is een 3,5'' harde schijf beter (het kost minder en het gaat voor zo ver ik het begrijp minder snel defect dan een 2,5'' formaat). Een externe harde schijf heeft een aantal voordelen, op het moment dat je die niet gebruikt hoef je niet bang te zijn om wat 'lomper' met je laptop te zijn, de hitte is veel minder een probleem omdat het buiten je laptop is en je hebt geen problemen met lawaai en traagheid (zelfs met een SSD veroorzaakt zo'n harde schijf extra traagheid bij programma's die wachten totdat de harde schijf is opgestart als je die uitschakelt op het moment dat die langer dan X seconden niet is gebruikt).
Wil je even wat films/muziek/virtuele machines... vervangen dan pak je de externe harde schijf erbij, kopiëer je dat alles en berg je het weer op.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 17:48 ]

• Bliepo
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:01:
[...]
Ben voorzichtig met SMART. Ik heb ook problemen gehad met harde schijven waarbij SMART geen enkel probleem aangaf. Als SMART aangeeft dat er iets verkeerd is dan is dat een goede indicator, als het niets aangeeft dat er iets verkeerd is dan zegt dat niets.
[...]
SMART geeft inderdaad enkel een indicatie dat er iets mis is, niet dat er niets mis is. Maar OP zei eerder al dat daar pending sectors bij zaten - dus foute boel.

Veel reacties raden een SSD aan en ik zou een SSD persoonlijk sowieso ook aanraden - als je eenmaal eentje hebt gehad ga je nooit meer terug - maar die reacties gaan aan één ding voorbij: we weten daarmee nog niet de oorzaak van de gecrashte schijven.

Indien de schijven het inderdaad begeven hebben door fysieke schokken, dan is een SSD inderdaad de oplossing, want deze is er (buiten extreem geweld om) veel beter tegen bestand. Maar als de oorzaak iets anders is, kan dat ook een SSD stuk maken.

• RobBrands
Bliepo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:26:
[...]

Veel reacties raden een SSD aan en ik zou een SSD persoonlijk sowieso ook aanraden - als je eenmaal eentje hebt gehad ga je nooit meer terug - maar die reacties gaan aan één ding voorbij: we weten daarmee nog niet de oorzaak van de gecrashte schijven.

Indien de schijven het inderdaad begeven hebben door fysieke schokken, dan is een SSD inderdaad de oplossing, want deze is er (buiten extreem geweld om) veel beter tegen bestand. Maar als de oorzaak iets anders is, kan dat ook een SSD stuk maken.
Dat is mijn punt, ik ben bang dat het iets anders is en dat het dus mogelijk een SSD ook stuk zal maken.

Helaas kan ik niet meer bij de RAW data, immers krijg ik nu de volgende melding:

http://i68.tinypic.com/spevif.png

Graag koop ik nu een 500GB SSD, nu is de vraag wat past?

De slot ziet er als volgt uit:

http://i63.tinypic.com/2chazo8.jpg

http://i65.tinypic.com/15f54d4.jpg

Ik lees dat de laptop op verschillende fora dat de Y510p een M.2 SSD Slot heeft. Kan hier de volgende SSD in? Crucial MX500 2,5" 500GB.

[ Voor 5% gewijzigd door RobBrands op 30-07-2018 20:49 ]

• Bliepo
In het m.2 slot kan alleen een m.2 ssd, zoals deze variant die CHBF al noemde: pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB

Je kunt er echter ook voor kiezen om een 2,5" SATA SSD te plaatsen op de plek waar nu de SSHD zit.

Zonder SMART data denk ik dat het moeilijk gaat worden de oorzaak te vinden. Ik vermoed, omdat de harde schijf geleidelijk aan slechter wordt, dat het waarschijnlijk geen probleem is met het voltage van de SATA connector. Dan lijken stoten en een te hoge temperatuur meer waarschijnlijk. Allicht is het een goede idee alle ventilatie eens goed schoon te maken en regelmatig de SMART data te checken (als je een nieuwe drive hebt) om te kijken hoe het ervoor staat.

• RobBrands
Bliepo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:04:
In het m.2 slot kan alleen een m.2 ssd, zoals deze variant die CHBF al noemde: pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB

Je kunt er echter ook voor kiezen om een 2,5" SATA SSD te plaatsen op de plek waar nu de SSHD zit.

Zonder SMART data denk ik dat het moeilijk gaat worden de oorzaak te vinden. Ik vermoed, omdat de harde schijf geleidelijk aan slechter wordt, dat het waarschijnlijk geen probleem is met het voltage van de SATA connector. Dan lijken stoten en een te hoge temperatuur meer waarschijnlijk. Allicht is het een goede idee alle ventilatie eens goed schoon te maken en regelmatig de SMART data te checken (als je een nieuwe drive hebt) om te kijken hoe het ervoor staat.
Als ik kijk naar de aansluiting en de vorm lijkt dit niet te kloppen met de slot zoals ik deze zojuist gepost heb, of heb ik dit mis?

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:52
Ik heb een tijdje een Y510P gehad. Leuk ding, helemaal met die GT 755 in SLI. Helaas heb ik hem onder garantie terug moeten sturen...

Het klopt dat de Y510P ruimte heeft voor een m.2 SSD. Je zult echter de computer open moeten maken om het zeker te weten. Volgens mij zit deze connector er alleen als je laptop orgineel met een 24GB cache SSD uitgerust was. Ik weet het niet zeker, het is al een tijdje geleden dat ik de laptop had, en op fora lijkt er ook discussie over te zijn.

Verder passen de bovenstaande m.2 SSD's NIET in de Y510P. Je moet de allerkortste versie van de SSD hebben die gebruikelijk m.2 2242 heet (22 mm breedt, 42mm lang). Deze waren een aantal jaar terug redelijk zeldzaam.

Edit:
Je kunt er een uit dit rijtje pakken, aangezien je inderdaad zo'n connector lijk te hebben (2242 met SATA interface):
categorie: Solid state drives

Ik kan op jouw foto overigens niet zien of er in dat gaatje een schroefje past. Het zou zo eruit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.laptopultra.com/guide/wp-content/uploads/2014/06/Lenovo-IdeaPad-Y510p-Disassembly-12.jpg

Verder is het monteren van een 2,5 inch SATA SSD inderdaad ook nog een mogelijkheid. Gewoon waar je HDD vroeger zat.

[ Voor 34% gewijzigd door Pyramiden op 30-07-2018 21:21 ]

• RobBrands
Pyramiden schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:15:
Ik heb een tijdje een Y510P gehad. Leuk ding, helemaal met die GT 755 in SLI. Helaas heb ik hem onder garantie terug moeten sturen...

Het klopt dat de Y510P ruimte heeft voor een m.2 SSD. Je zult echter de computer open moeten maken om het zeker te weten. Volgens mij zit deze connector er alleen als je laptop orgineel met een 24GB cache SSD uitgerust was. Ik weet het niet zeker, het is al een tijdje geleden dat ik de laptop had, en op fora lijkt er ook discussie over te zijn.

Verder passen de bovenstaande m.2 SSD's NIET in de Y510P. Je moet de allerkortste versie van de SSD hebben die gebruikelijk m.2 2242 heet (22 mm breedt, 42mm lang). Deze waren een aantal jaar terug redelijk zeldzaam.

Edit:
Je kunt er een uit dit rijtje pakken, aangezien je inderdaad zo'n connector lijk te hebben (2242 met SATA interface):
categorie: Solid state drives

Ik kan op jouw foto overigens niet zien of er in dat gaatje een schroefje past. Het zou zo eruit moeten zien:
[afbeelding]

Verder is het monteren van een 2,5 inch SATA SSD inderdaad ook nog een mogelijkheid. Gewoon waar je HDD vroeger zat.
Dat is precies de aansluiting die ik heb:
http://nl.tinypic.com/vie...=2chazo8&s=9#.W19lfKRNfDs

Nu zie ik wel dat het geheugen voor deze kaarten niet echt ruim is, 500GB lijkt niet te bestaan. 250+ wordt al prijzig. Wat is dan verstandig?

Ik ben bang dat als ik een ssd op de hdd plek koppel, ik dezelfde problemen ga krijgen als ik nu heb.

• Pyramiden
RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:28:
[...]

Dat is precies de aansluiting die ik heb:
http://nl.tinypic.com/vie...=2chazo8&s=9#.W19lfKRNfDs

Nu zie ik wel dat het geheugen voor deze kaarten niet echt ruim is, 500GB lijkt niet te bestaan. 250+ wordt al prijzig. Wat is dan verstandig?

Ik ben bang dat als ik een ssd op de hdd plek koppel, ik dezelfde problemen ga krijgen als ik nu heb.
Ook met een schroefje?

Klopt. Het is een beetje een rare standaard, ze zijn relatief oud en duur en er zijn weinig "grote merken" die ze maken. Ik had er altijd een 128GB bootdrive in zitten, met de HDD op de oude plaats.

Zoals de andere al aangeven weet je inderdaad de oorzaak van die falende harde schijven niet. Persoonlijk vind ik het een bijzonder slecht idee om een stapel snel roterende glazen platen waarover met minieme toleranties leeskoppen bewegen te gebruiken in een mobiel apparaat. De kans op schade en dus falen is best groot als je met de laptop loopt, te hard typt, hem niet goed in stand-by zet voordat je op pad gaat, etc...
Ik denk dat je problemen over zullen zijn als je er gewoon een 2,5 inch SATA SSD inzet in plaats van een harde schijf, aangezien deze niet zo gevoelig zijn voor schade door bewegingen zoals een traditionele harde schijf dat is.

• RobBrands
Pyramiden schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:33:
[...]

Ook met een schroefje?

Klopt. Het is een beetje een rare standaard, ze zijn relatief oud en duur en er zijn weinig "grote merken" die ze maken. Ik had er altijd een 128GB bootdrive in zitten, met de HDD op de oude plaats.

Zoals de andere al aangeven weet je inderdaad de oorzaak van die falende harde schijven niet. Persoonlijk vind ik het een bijzonder slecht idee om een stapel snel roterende glazen platen waarover met minieme toleranties leeskoppen bewegen te gebruiken in een mobiel apparaat. De kans op schade en dus falen is best groot als je met de laptop loopt, te hard typt, hem niet goed in stand-by zet voordat je op pad gaat, etc...
Ik denk dat je problemen over zullen zijn als je er gewoon een 2,5 inch SATA SSD inzet in plaats van een harde schijf, aangezien deze niet zo gevoelig zijn voor schade door bewegingen zoals een traditionele harde schijf dat is.
Ja, met schroefje.

Dan ga ik dat proberen. Dank. Crucial it is.

Verwijderd

Geen brakke voeding die de boel sloopt?

Verwijderd

Bliepo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:26:

In theorie, maar de kans lijkt me klein dat hetgeen wat de harde schijf beschadigt ook de SSD beschadigt. Voor zo ver ik het weet zijn er 3 mogelijke oorzaken: schokken, hitte en een probleem met de voeding. Schokken kunnen een SSD niet beschadigen (tenzij je zo lomp bent dat je pinnen beschadigt maar dat gaat niet gebeuren :)), SSD's kunnen aanzienlijk hogere temperaturen hebben dan harde schijven en ze functioneren zelfs wat beter als het aan de warme kant is, zolang het niet extreem warm wordt. Dan blijft een defecte voeding over. Zou je dan niet ook problemen merken met andere hardware (GPU, CPU)? Ik weet het niet zeker maar de kans is groot dat zijn probleempjes met zijn laptop zijn opgelost als hij een SSD erin stopt in plaats van die harde schijf en inderdaad, je wil nooit meer terug als je eenmaal een SSD gebruikt, dat zeg ik als iemand die sinds 1 jaar is overgestapt omdat ik lagere prijzen afwachtte (helaas net een verkeerd moment maar mijn harde schijf begaf het...).

Zeg maar hoe jij het ziet, misschien weet jij iets wat ik niet weet en dan leer ik graag bij.
Bliepo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:04:
Daar had ik niet naar gekeken aangezien ik niet welke aansluiting hij daar heeft (niet gelezen) en hij sprak over M.2 zonder daar verder iets over op te merken. Dat is nu tenminste opgehelderd.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 23:12 ]

• DukeBox
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:31:
..maar aangezien de prijs van de M.2 versie even hoog is als die van de SATA versie,
De SATA M.2 uitvoering wel, voor NVMe zit er nog wel een gat.

Hoe dan ook gaat voor TS alleen een 2.5" SATA werken aangezien deze laptop alleen de M.2 als caching device kan aansturen met Intel RRS. In wezen niet veel anders dan de SSHD oplossing die hij nu al heeft gehad.

Verwijderd

RobBrands schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:28:
Waarschijnlijk niet.
Pyramiden schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:33:
Persoonlijk vind ik het een bijzonder slecht idee om een stapel snel roterende glazen platen waarover met minieme toleranties leeskoppen bewegen te gebruiken in een mobiel apparaat.
Precies mijn punt. :)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 23:13 ]

Verwijderd

DukeBox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:41:
[...]

Ja, maar die is ook lekker aan het dalen. Je betaalt nu net zoveel voor een NVMe als een jaar geleden voor een SATA van hetzelfde bedrijf en hetzelfde kwaliteitsegment. Bijvoorbeeld 960 Evo vs. 850 Evo 1 jaar geleden. Die prijzen zullen in 2018 en 2019 nog verder dalen gezien de ontwikkelingen die ik elders besprak: nieuwe kleinere node die gebruikt gaat worden, hoger aantal lagen (voordeel en nadeel tegelijkertijd) en last but not least de toegenomen concurrentie. Nu zoveel SATA-SSD's ongeveer even goed zijn en de interface zelf het grootste probleem is moeten de toppers (Samsung en Crucial) de prijzen verlagen en daarmee worden de prijzen van de NVMe ook omlaag getrokken. Een paar maanden geleden verwachtten investeerders dat de prijzen met 25-40% zouden dalen in vergelijking met toen.
Hoe dan ook gaat voor TS alleen een 2.5" SATA werken aangezien deze laptop alleen de M.2 als caching device kan aansturen met Intel RRS. In wezen niet veel anders dan de SSHD oplossing die hij nu al heeft gehad.
Spijtig.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:55

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik heb eigenlijk nog geen goede dingen gehoord over SSHD's. Geen idee waarom er zoveel uitval is. Maar de kans is groot dat als je 'm voor een HDD of een SSD zou vervangen, je de komende tijd geen problemen meer ondervindt.
Ik heb het zelf mogen ervaren dat de SSHD in een laptop tot twee keer toe onder garantie vervangen moest worden, waarna de derde keer de laptop werd teruggenomen en een ander (duurder) model werd aangeboden met een aanzienlijke korting. Dat duurdere model had een afzonderlijke M.2 SSD en een 1TB SATA HDD, en die heeft het nu al langer volgehouden dan alle drie de SSHD's in de vorige laptop samen.

[ Voor 50% gewijzigd door NaoPb op 30-07-2018 23:17 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Verwijderd

Ik heb vooral over SSHD's begrepen dat ze best wel duur zijn (in relatie tot wat je krijgt) terwijl het SSD-deel te klein is om echt nuttig te zijn. Het helpt een beetje maar het zou de extra kosten niet waard zijn. Ik heb zelf nooit een SSHD gehad dus ik ga voor dit 100% af op de ervaringen van andere mensen. Hoe dan ook, ik vind het niets, ik heb liever een aparte SSD voor de installatie van alles software en een aparte harde schijf voor massaopslag.

Het is overigens waardeloos dat OEM's zulke rare standaarden gebruiken, gebruik gewoon wat het meest populair is. Is dat de prijs die we betalen voor die rare ratrace om het steeds dunner en kleiner te maken?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 23:19 ]

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03-2025
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:51: Ik heb zelf tot vorig jaar harde schijven gebruikt, ik heb diverse keren rare fouten gehad, inclusief dat Windows brickte en niet meer kon opstarten.
[/offtopic]
Een Windows 'bricken'.. Hoe doe je dat?

Verwijderd

680x0 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:59:
[...]

Een Windows 'bricken'.. Hoe doe je dat?
Ik deed niets. :')
Waarschijnlijk net wat beschadigde clusters op het deel van de harde schijf waar Windows staat en een gebrekkig vermogen van Windows om hiermee om te gaan of zo. Of rare screwups van Windows maar ik deed in ieder geval niets bijzonders tussen dat het 'normaal' (het is immers Windows ;)) werkte en dat het brickte. Ik gebruikte mijn harde schijven totdat ze versleten waren.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2018 01:43 ]

• Pyramiden
DukeBox schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:41:
[...]

Hij kan ook gewoon booten vanaf het m.2 slot. Zelfs op die 24GB drive kun je Windows installeren, al is dat heel krap.

• Pyramiden
Excuses voor dubbel, ik drukte quote in plaats van bewerken...
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 23:15:
Het is overigens waardeloos dat OEM's zulke rare standaarden gebruiken, gebruik gewoon wat het meest populair is. Is dat de prijs die we betalen voor die rare ratrace om het steeds dunner en kleiner te maken?
Toen die laptop uit kwam en dit ding meestal NGFF genoemd werd (Next Generation Form Factor) was het gewoon uitstekend. Die lengte van 42 is echter nooit aangeslagen, aangeziwn in tablets zelfs 82 gebruikt werd.

[ Voor 19% gewijzigd door Pyramiden op 31-07-2018 09:09 ]

• DukeBox
Pyramiden schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:04:
Hij kan ook gewoon booten vanaf het m.2 slot. Zelfs op die 24GB drive kun je Windows installeren, al is dat heel krap.
Er zijn ook diverse youtubes waar ze er een 128GB SSD in stoppen.. nadeel is alleen de prijs van dat afwijkende formaat. Daarom alleen zou ik gewoon voor een 2.5" gaan.

• Pyramiden
DukeBox schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:56:
[...]

Er zijn ook diverse youtubes waar ze er een 128GB SSD in stoppen.. nadeel is alleen de prijs van dat afwijkende formaat. Daarom alleen zou ik gewoon voor een 2.5" gaan.
Mijn reactie was omdat je schrijft:
"Hoe dan ook gaat voor TS alleen een 2.5" SATA werken aangezien deze laptop alleen de M.2 als caching device kan aansturen met Intel RRS. In wezen niet veel anders dan de SSHD oplossing die hij nu al heeft gehad."

Dit is niet waar. Je kunt er elke formaat SSD in stoppen volgens de 2242 standaard met SATA interface, en gebruiken als systeemschijf. Hij is dus NIET alleen als cache te gebruiken, maar ook als bootdrive.
Zoals eerder aangegeven heb ik zelf altijd een 128GB SSD in deze laptop gehad naast de 1TB HDD.

• RobBrands
Ik heb een Crucial MX500 2,5" 500GB SSD gekocht, deze zet ik er vanavond in.

Het vaakgenoemde probleem van HDD's (SSHD's) in laptops zal, verwacht ik, het probleem zijn. Deze schijven zijn erg kwetsbaar en horen niet in een laptop thuis, immers zijn laptops gemaakt om mobiel mee te kunnen zijn. Dit samen met een draaiende HDD zorgt voor problemen.

Ik dank iedereen voor zijn/haar hulp. Niet gedacht dat er zoveel aandacht zou zijn voor dit topic :).

Ik zal vanavond nog een update plaatsen als de laptop (hopelijk) weer draait.

• DukeBox
Pyramiden schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:59:
Dit is niet waar. Je kunt er elke formaat SSD in stoppen volgens de 2242 standaard met SATA interface, en gebruiken als systeemschijf.
Klopt, echter staat in de handleiding en in de model omschrijving alleen genoemd dat deze als caching SSD te gebruiken is, vandaar de verwarring.

Verwijderd

Pyramiden schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:08:
Toen die laptop uit kwam en dit ding meestal NGFF genoemd werd (Next Generation Form Factor) was het gewoon uitstekend. Die lengte van 42 is echter nooit aangeslagen, aangeziwn in tablets zelfs 82 gebruikt werd.
Ik ben sceptisch, als ze toen wisten welke M.2 in de desktop standaard zou worden gebruikt dan kan je toch ook ervoor kiezen om diezelfde standaard in laptops te gebruiken? Misschien heb je dan net iets meer ruimte nodig op het moederbord maar dat gaat toch wel? Of spreek met elkaar (alle OEM's en misschien wel in samenwerking met de SSD-bedrijven en moederbord-bedrijven) 1 standaard af die je allen hanteert voordat je er een gebruikt.

• Pyramiden
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:29:
[...]

Ik ben sceptisch, als ze toen wisten welke M.2 in de desktop standaard zou worden gebruikt dan kan je toch ook ervoor kiezen om diezelfde standaard in laptops te gebruiken? Misschien heb je dan net iets meer ruimte nodig op het moederbord maar dat gaat toch wel? Of spreek met elkaar (alle OEM's en misschien wel in samenwerking met de SSD-bedrijven en moederbord-bedrijven) 1 standaard af die je allen hanteert voordat je er een gebruikt.
De standaard bestaat zo even uit mijn hoofd uit de 2242, 2230, 2260, 2280 en de 22110. Je kunt vantoveren als fabrikant slecht inschatten welke uiteindelijk aangaat slaan, of welke de desktop standaard gaat worden. De Y500 die volgens mij ook al dit slot had werd eind 2012 op de markt gebracht, waar m.2 toen nog niet zo veel gebruikt werd.

Verwijderd

Pyramiden schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:50:
[...]

De standaard bestaat zo even uit mijn hoofd uit de 2242, 2230, 2260, 2280 en de 22110. Je kunt vantoveren als fabrikant slecht inschatten welke uiteindelijk aangaat slaan. De Y500 die volgens mij ook al dit slot had werd eind 2012 op de markt gebracht, waar m.2 toen nog niet zo veel gebruikt werd.
Met dat aantal standaarden is het niet gek dat je verkeerd gokt, los van de vraag hoe billijk die gok was. Daarom lijkt het mij handiger als in zo'n geval ofwel de desktop wordt gevolgd (wat minder onzeker en klein genoeg) ofwel je met zijn allen (alle OEM's, moederbordbedrijven en SSD-bedrijven) 1 standaard kiest voordat je die gebruikt. Ik ben het met jou eens dat het heel wat is dat in een laptop uit 2012 een M.2 slot zit.
Het is een 'pet peeve' van mij, al dat gerotzooi met standaarden, ik zie graag voor alles 1 standaard en hetgeen wat het beste is (combinatie van performance, kosten, hoe open de standaard is etc.). Ik heb bijvoorbeeld op mijn huidige moederbord zo'n Firewire zitten wat weggegooid geld is. :')
Ach ja, in ieder geval kan je in zo'n geval nog de harde schijf vervangen door een SATA-SSD. Het is niet ideaal (1 intern opslagmedium) but it will do. Ik denk dat hij tevreden gaat zijn over die MX500.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2018 12:19 ]

• RobBrands
Beste mensen, bedankt!

De laptop draait fantastisch met de Crucial SSD.

https://gyazo.com/88487ed7d6a72ed70c1de5220ede7292

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobBrands schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:10:
Beste mensen, bedankt!

De laptop draait fantastisch met de Crucial SSD.

https://gyazo.com/88487ed7d6a72ed70c1de5220ede7292
Mooi zo!! Laat je over een paar jaar nog even een keer weten hoe 't is met de non-firecuda disk én hoe 't verschil je bevalt?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• 680x0
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 01:42:
[...]

Ik deed niets. :')
Waarschijnlijk net wat beschadigde clusters op het deel van de harde schijf waar Windows staat en een gebrekkig vermogen van Windows om hiermee om te gaan of zo. Of rare screwups van Windows maar ik deed in ieder geval niets bijzonders tussen dat het 'normaal' (het is immers Windows ;)) werkte en dat het brickte. Ik gebruikte mijn harde schijven totdat ze versleten waren.
Je kent dus nog steeds de betekenis niet van bricken.. Das duidelijk...

Verwijderd

680x0 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:49:
[...]

Je kent dus nog steeds de betekenis niet van bricken.. Das duidelijk...
Het wordt volgens mij ook in de context van software ook gebruikt en volgens mij was het ook wel duidelijk uit de context wat ik ermee bedoelde zoals wij uit de context moeten opmaken wat jij met "das" (wil jij het over fout Nederlands hebben?) bedoelt.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2018 01:36 ]

• 680x0
Verwijderd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 01:33:
[...]

Het wordt volgens mij ook in de context van software ook gebruikt en volgens mij was het ook wel duidelijk uit de context wat ik ermee bedoelde zoals wij uit de context moeten opmaken wat jij met "das" (wil jij het over fout Nederlands hebben?) bedoelt.
Een device onbruikbaar maken door foutieve firmware erin te flashen of installeren. Dit is bricken. Heel soms is er via een omweg iets aan te doen. Vaak niet of via het fysiek demonteren van ROM chips en ze op een ander toestel te herprogrammeren.

Dat is bricken. Een brick is Engels voor baksteen. Een device onbruikbaar maken dat het een 'baksteen' lijkt.

Dit kan u nooit met enkel en fucked up Windows..

De kennis hier op T.Net... Man man..
Pagina: 1