Vraag

• ClaudiaP10
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 31-07-2018
Mijn Lumia 950 heeft een ongeluk gehad. Echter, deze was nog verzekerd. Nu blijkt, dat de Lumia niet meer gerepareerd kan worden. Windows bestaat helaas niet meer. Dus, dan wordt het Android of IPhone. Zover reikt mijn technische kennis nog als vrouw zijnde.
Gisteren werd ik opgebeld door de winkel waar ik hem gekocht heb, met de mededeling dat er een nieuwe telefoon voor me klaar lag. Aan de betreffende vrouw gevraagd, wat voor een telefoon er klaar lag. Het ging om een Asus Zenfone Max Plus. Heb aangegeven, dat ik er eerst naar ging kijken. De verzekering gaat uit van een minimaal gelijkwaardig toestel op basis van specificaties. Hier kom ik niet echt uit, daarvoor is mijn kennis te beperkt.
Wat ik belangrijk vind, is een goede camera en niet allerhande (voor mij) overbodige troep op de telefoon.
Als het goed is, kom ik dan uit bij een toestel met stock Android of een wat oudere IPhone.
Graag vraag ik jullie hulp. Welke toestellen hebben minimaal gelijkwaardige specificaties? Zoals ik heb gevonden, zou de de Asus ZenfoneMax Plus geen update krijgen naar Android 8.0. Wil toch graag een toestel, dat nog even vooruit kan.

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-11 20:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

ten eerste over de zenfone max plus dit toestel pricewatch: Asus Zenfone Max Plus (M1) Zwart is een budgetmodel dat nieuw nog voor 235 euro te vinden is online maar eigelijk is het niet intressant omdat asus een onduidelijk updatebeleid heeft. als je voor hetzelfde budget een aankoop wilt doen kun je beter wat extra sparen voor een nokia 6.1 ook 32GB maar de rest is beter.
ik zou wel aanraden om een aantal dingen op te noemen
is de opslagcapaciteit van de lumia 950 te krap voor jou?
budget?
hoeveel jaar moet het toestel meegaan?
echte grootte maximum in millimeters(vind je terug in de pricewatch) wat is voor jou te groot?
welke toepassingen doe jij op het toestel?

• ClaudiaP10
Dank je wel voor je reactie!
Het updatebeleid vind ik belangrijk.
Zoals eerder aangegeven een vrij goede camera.
Whatsapp, internet, foto’s uiteraard. Verder doe ik er niet veel meer mee dan de standaard dingen.
De lumia had 32 gb en 128 gb via micro-sd. Dus ruim voldoende. Wel was het voordeel dat vrijwel alles op de micro sd opgeslagen kon worden. Begrijp dat het niet bij alle toestellen mogelijk is.
Wil graag dat het toestel toch enkele jaren meegaat.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:56
Ik zou in ieder geval kijken wat de prijs is wat je terug krijgt uit de garantie, en of je aan de winkel vast zit of niet.
Verder zou ik een toestel nemen dat Android 8 heeft. Android 9 komt er al aan. Elke Nokia voldoet daar aan op dit moment, en de modellen van dit jaar hebben Android One dus zeker 3 jaar updates.

IPhones kunnen geen SD kaart, dus als je die wil, let op genoeg opslag.

• ClaudiaP10
Welke iPhone is vergelijkbaar met de Lumia 950?
Volgens de polis zit ik niet aan de winkel vast, volgens de winkel wel. Morgen ga ik daar achteraan.

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 20:49
De camera gaat de uitdaging worden. Ik ben - een tijd geleden al - overgestapt op een iPhone 6 en later een 6s. Prima ding, maar ik mis de camera van de Lumia nog steeds. Pas bij de iPhone 8 Plus van mijn dochter denk ik ‘wauw’. Maar dan ga je fors bijbetalen. Ik zou ook naar een Nokia gaan kijken en in ieder geval die Asus laten liggen.

• ClaudiaP10
Daar was ik inderdaad ook achter gekomen, dat hetgeen het belangrijkste voor mij is (de camera), daar ga ik op inleveren. Ook bij de Nokia 8. De 7 plus lijkt me erg groot.
De Asus laat ik zeker liggen. Zal de winkel goed uitkomen om deze te slijten😉.
Ondanks, dat Windows nooit populair is geweest, heb ik altijd Lumia’s gehad vanwege de camera’s en de no- nonsens. Android zal sowieso al een hele gewenning worden.

[ Voor 25% gewijzigd door ClaudiaP10 op 29-07-2018 22:14 ]

• Ludwig005

Ludwig005

@ClaudiaP10 als he niet aan android kunt wennen kun je uit de play store een speciale launcher downloaden. Bij iphones heb je geen microSD ondersteuning hou daar rekening mee. De nokia 8.1 komt dit jaar nog uit niet zoveel bekend maar wel met microSD en minimum 64GB opslag.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Misschien moet je wat duidelijker zien te krijgen welk bedrag er nu beschikbaar is voor de nieuwe telefoon?
Het begrip "specificaties" is namelijk tamelijk ruim. V.w.b. hardware (processor e.d.), zijn deze al tamelijk snel beter dan de Lumia 950. De camera is echter een totaal ander verhaal, zeker als het besteedbare budget niet heel erg groot is. Misschien toch eens serieus naar de Nokia 7 plus kijken, misschien valt de grootte mee in de praktijk. De foto's daarvan zijn meer dan redelijk. Recentelijk zijn beide toestellen op dat vlak met elkaar vergeleken. Kijk daarvoor op AAWP.

http://allaboutwindowspho...ad_to_head_Lumia_950_.php

Testing, one, two ...

• ClaudiaP10
Ludwig005, wat is een launcher?

hardware-lover, ze kijken puur naar vergelijkbare specificaties wat ik had. Je komt dan wel vanzelf in een prijsklasse uit.
Ga zeker naar de Nokia 7 plus kijken. Bedankt voor de tip!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 20:49
Een launcher is een schil om android waardoor deze het uiterlijk krijgt van een windowsphone (met de tiles). Dat is het voordeel én het nadeel van android. Je kunt - in tegenstelling tot iPhone - heel veel zelf veranderen en aanpassen. Ik ben dan zelf bang dat het ten koste gaat van de snelheid. En als je apps opent, heb je 'gewoon' weer android.

Het artikel dat hardware-lover noemt is overigens geschreven door Steve Litchfield. Hij schrijft al jaren over de camera's van de Nokia's en de Lumia's. Moeite waard om het lezen als je tenminste het geduld hebt voor de lengte en detailniveau van het artikel.

[ Voor 22% gewijzigd door coenox op 30-07-2018 11:19 ]

• swhnld
ClaudiaP10 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:34:
Welke iPhone is vergelijkbaar met de Lumia 950?
Volgens de polis zit ik niet aan de winkel vast, volgens de winkel wel. Morgen ga ik daar achteraan.
iPhone 8 of hoger is prima, een iPhone krijgt zeker 4 jaar updates, soms zelfs langer.

[ Voor 16% gewijzigd door swhnld op 30-07-2018 11:47 ]

• ClaudiaP10
@coenox, had het artikel gisteren helemaal doorgelezen. Geeft wel een goed beeldband Nokia 7 plus.

De IPhone 8 ga ik eens naar kijken, dat wordt echter een forse bijbetaling. IOS is me wel bekend, Android is compleet nieuw voor me.

• swhnld
Ik ben zelf van een Lumia 950 XL naar een Samsung Note 8 gegaan. Vond de overgang best meevallen. Ik heb ook een iPhone 7 van het werk (en nog een Lumia 640 LTE als reserve). Het is allemaal even leren waar wat zit en hoe het werkt, maar met 2 weken is het iets wat je wel moet kunnen denk ik op basis van wat ik bij collega's zie die van iPhone naar Android gaan bijvoorbeeld.

• ClaudiaP10
Als je Lumia 950 XL vergelijkt met de IPhone 7, wat zijn dan de belangrijkste ervaringsverschillen?

De lumia 640 LTE heb ik ook als reservetoestel en nu dus in gebruik. Ding doet het altijd, net zoals de 950. Voorheen had ik de Lumia 920. Daar was de camera echt goed van, zeker bij daglicht.

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:04
Handige site om door te nemen mbt, de camera's

https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews

• swhnld
ClaudiaP10 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:18:
Als je Lumia 950 XL vergelijkt met de IPhone 7, wat zijn dan de belangrijkste ervaringsverschillen?
Hier een vergelijk. Ikzelf vind het verschil acceptabel, iets langer nodig met afdrukken in minder licht, of minder zoom op de telefoon kan ik mee leven. Overigens is de iPhone 7 de laatste met metalen achterkant, vanaf de 8 kan die ook kapot vallen.

http://allaboutwindowspho...one_head_to_head_Lumi.php

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Maar verre van compleet. Tamelijk selectief wat betreft hetgeen er wordt getest.

Testing, one, two ...

• ClaudiaP10
Heb deze site bekeken, inderdaad zoals hardware-lover schrijft, selectief in hun testen.

@swhnld, had de vergelijking tussen beide toestellen vanmorgen ook al doorgelezen. Verschilt niet zoveel, volgens de test.

• Ludwig005

Ludwig005

heb je ook nagedacht over het budget? is namelijk ook een noodzaak

• ClaudiaP10
Ja, daar heb ik zeker over nagedacht. Onder of rond de €400.

• Ludwig005

Ludwig005

ClaudiaP10 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:56:
Ja, daar heb ik zeker over nagedacht. Onder of rond de €400.
filter in de pricewatch. socs/cpu die krachtiger zijn dan een snapdragon 808
Snapdragon 810
Snapdragon 820
Snapdragon 821
snapdragon 835 en 845
snapdragon 630 (gelijkwaardig aan 810)
snapdragon 660 (gelijkwaardig aan 820)
kirin 960 en 970
die kun je filteren in de pricewatch

• ClaudiaP10