Toon posts:

Pomp voor tuinsproeier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het kader van duurzaamheid, zoek ik een pomp om water uit de sloot te pompen en zo mijn tuin van het benodigde water te voorzien. Het electriciteitkost maakt niet uit, want zonnepanelen.
Ben ook liever lui dan moe, dus met een gieter hen en weer naar de sloot lopen heb ik geen zin in.

Heb onlangs een paar dompelpompjes geprobeerd, maar een simpele zwenksproeier krijgt onvoldoende druk van zo een pompje om zijn werk te kunnen doen. Via de waterleiding werkt ie prima, maar dat is dus zonde van het zuivere water. Er zit dus ook geen vuil in de slang of filters.

Afstand van de dompelpomp (die in het water ligt) naar de zwenksproeier is 5 meter, meer is het echt niet.
Wanneer ik de tuinslang afkoppel van de zwenksproeier is ook wel duidelijk dat het een waterdruk probleem is.

Dus ik moet een andere pomp hebben, maar welke?
Reden dat ik voor een dompelpomp koos was omdat ze stil zijn en je ze voor minder dan €100 hebt.

Heb al wat gezocht, maar raak de weg kwijt tussen de beregeningspompen en hydrofoorpompen.
En de prijzen liggen ook zover uit elkaar in die twee type pompen dat ik wel wat hulp kan gebruiken.

Voornaamste eis die ik eigenlijk heb voor een pomp:
Zo stil mogelijk
Geschikt voor slootwater
Aansluiting van tuinslang
Maximaal €125-150

Wie kan mij van een advies voorzien / in de juiste richting wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 22:11
Volgens mij zoek je zo iets:
https://www.conrad.nl/p/t...-inox-2950-lh-42-m-275977

Dit was een van de eerste hits die ik kreeg.
Gezocht op sloot opvoer pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Moet je niet kijken naar een "vuilwater"dompelpomp als je slootwater gebruikt ? Een beetje zware pomp die veel liters per minuut aan kan leveren moet toch voldoende zijn ?

https://www.1ekeus.nl/pro...ilwater-dompelpompen.html

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Fatal schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:26:
Volgens mij zoek je zo iets:
https://www.conrad.nl/p/t...-inox-2950-lh-42-m-275977

Dit was een van de eerste hits die ik kreeg.
Gezocht op sloot opvoer pomp.
Die heb ik voorbij zien komen, maar hoeveel geluid produceert deze?
Dat vind ik nergens terug helaas.
Breezers schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:29:
Moet je niet kijken naar een "vuilwater"dompelpomp als je slootwater gebruikt ? Een beetje zware pomp die veel liters per minuut aan kan leveren moet toch voldoende zijn ?

https://www.1ekeus.nl/pro...ilwater-dompelpompen.html
Van dit type heb ik er een paar geprobeerd:
https://www.praxis.nl/tui...uilwaterpomp-400w/5278413
https://www.coolblue.nl/p...ic-dompelpomp-7000-c.html
Leveren te weinig druk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Aldi / Lidl hebben ook vaak pompen voor dit doel in de aanbieding. Zelfde soort type als die Conrad link hierboven.

Of wellicht kun je op Marktplaats wat vinden?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2018 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:45
Je moet even naar de specificaties kijken. De waterdruk van het net zal rond de 4 a 5 bar liggen, die van je dompelpomp op ca 1 bar. Een dompelpomp is daarmee prima geschikt om een kelder leeg te pompen (lage opvoerhoogte, hoog debiet), maar niet handig voor een sproeier.

Even zoeken dus naar een pomp die een pompdruk van 4 a 5 bar heeft en bij die druk nog het gewenste debiet haalt. Tip kies voor een zelfaanzuigende pomp met een aanzuigfilter anders moet je hem iedere keer aangieten of slaat hij vast op troep die hij opzuigd.

De exacte druk en debiet zou moeten blijken uit de spec van je tuinsproeier(s), maar heel precies komt dat niet. De persdruk kan in overigens in bar worden uitgedrukt, maar ook in opvoerhoogte staan aangegeven, je komt dan uit op iets tussen de 40 en 50m.

[ Voor 19% gewijzigd door lithoijen op 29-07-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dompelpompen geven niet afdoende druk om je hier van dienst te zijn. Been there, done that.

Wat wél zou kunnen (in de theorie) is een 'booster pomp', zoiets als dit ná de dompelpomp:

http://www.sicce.com/prod...4.000-5.800/idprodotto=34

Voor zover ik weet kan je hier genoeg druk mee krijgen voor een zwenksproeier. Je zou een boormachine pomp kunnen overwegen, maar dat is omslachtig op zijn best.

Of dit:

https://www.gardena.com/n...omp-3000-4-set/966626001/

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 29-07-2018 14:53 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:58
Gardena heeft een mooie lijn met pompen die daarvoor bedoeld zijn.
Aanzuigslang met korf erop kiezen als je hem in de sloot gebruikt.

https://www.amazon.de/s/r...%2C143&crid=2ZB3UMK59LFNO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Houd rekening met eventuele beregeningsverboden die kunnen gelden tijdens droogte, dit verschilt per gemeente (en het aantal ambtenaren die in je straat wonen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Of gewoon een zelfaanzuigende hydrofoor aanschaffen 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 29-07-2018 15:09 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

ThinkPadd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:36:
Aldi / Lidl hebben ook vaak pompen voor dit doel in de aanbieding. Zelfde soort type als die Conrad link hierboven.

Of wellicht kun je op Marktplaats wat vinden?
Precies, die heb ik ook. Werkt prima en zit een mooi filter bij.
Afbeeldingslocatie: https://images.folders.eu/image/upload/fl_lossy/v1524446309/live/promobutler/articles/2018/04/23/37567/tuinpomp-aldi-3756734.jpg
Is denk ik al wel 3jaar terug.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-07-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En qua geluidsproductie?
Wil niet in de herrie zitten (en de rest van de buurt ook niet) als ik mijn tuin ga besproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Een dergelijke pomp zou niet veel lawaai mogen maken. De buurt zou er zeker geen last van mogen hebben. Als je er direct langs zit hoor je hem natuurlijk wel zoemen. Ideaal gezien is een vaste opstelling in een tuinschuurtje of zo ideaal. Het weinige geluid komt dan niet verder dan de deur en je hebt dan mogelijk meteen een stroomvoorziening voor handen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:46:
En qua geluidsproductie?
Wil niet in de herrie zitten (en de rest van de buurt ook niet) als ik mijn tuin ga besproeien.
Waren de andere te luid dan, wanneer een pomp moet draaien maakt hij geluid.
Maar het is toch geen motor die 3000 toeren maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lithoijen schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:08:
Een dergelijke pomp zou niet veel lawaai mogen maken. De buurt zou er zeker geen last van mogen hebben. Als je er direct langs zit hoor je hem natuurlijk wel zoemen. Ideaal gezien is een vaste opstelling in een tuinschuurtje of zo ideaal. Het weinige geluid komt dan niet verder dan de deur en je hebt dan mogelijk meteen een stroomvoorziening voor handen
De dompelpompjes die ik geprobeerd heb, maakten echt nauwelijks geluid, dus dat was prima.
Die sterkere pompen die ik hier voorbij zie komen lijken mij meer herrie te maken?

Helaas geen schuurtje in de tuin. Geen plek voor.
Stroomvoorziening is er wel (vlonder met stekkerdozen, handig voor de laptop).
Misschien maar eens langs de intratuin o.i.d. om een paar testen qua geluidsproductie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:13
Bovenstaande pomp is prima, een hydrofoorpomp van Gardena werkt prima. Deze heb je in alle maten, maar de goedkoopste is € 200,-, en gaat automatisch aan als je de kraan open zet. 2,800 liter per uur en 4 bar is al voldoende, de waterleiding geeft maar 1,500 liter per uur en 1,5 à 2 bar.

Als je de pomp in de sloot hangt zou ik altijd wel een extra filter er omheen zetten i.v.m. vuil. Dat kan een PVC-buis zijn met kleine zaagsnedes erin. Die zet je rechtop in de sloot (vastmaken aan de beschoeiing en vergeet een dop aan de onderkant niet) en daar hang de zuigslang in.

Afbeeldingslocatie: https://www.revaho.nl/wp-content/uploads/3.10-300x224.jpg

Kun je bij de meeste plastic-boeren wel afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zon Gardena pomp kan ik je aanraden, ik heb hier een 3000/3 staan en die levert meer druk en water dan het leidingnet. Apparaat is redelijk stil, sproeiers maken meer geluid.

Paar zaken om op te letten:
- slootwater is te vuil om goed te kunnen gebruiken want verstopt je sproeiers. Je hebt in de aanvoerslang een groffilter (de korf aan einde van de slang) en een fijnfilter (vlak voor de pomp) nodig. Als het water zanderig is heb je nog extra filters nodig.
- de meeste pompen zijn niet zelfaanzuigend. Dit betekent dat je de pomp en aanvoerslang moet vullen met water voordat deze werkt. In een vaste installatie geen bezwaar want dan doe je dit 1 keer per jaar als je de pomp na de winter weer buiten zet. In flexibele installatie meer gedoe en waarschijnlijk beter om duurdere zelfaanzuigende pomp te nemen
- in sommige gevallen is de uitgaande druk van de pomp te hoog voor je Gardena sproeiers, in dat geval kun je nog een drukreduceerventiel plaatsen direct na de pomp zodat de druk lager/constanter wordt.
- dit soort pompen kunnen niet zo goed tegen stilstand en dus wil je altijd water laten lopen. Dat is met handsproeier wel iets minder praktisch. Hydrofoor en/of onderbreker kan dit oplossen, kost wel weer extra en zit standaard op duurdere modellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 30-07-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Sethro schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:56:

- dit soort pompen kunnen niet zo goed tegen stilstand en dus wil je altijd water laten lopen. Dat is met handsproeier wel iets minder praktisch. Hydrofoor en/of onderbreker kan dit oplossen, kost wel weer extra en zit standaard op duurdere modellen.
Deze opmerking kan ik niet helemaal plaatsen. De pomp die hier staat loopt nu misschien een paar keer per week, maar staat normaal maanden en zelfs jaren achter elkaar stil zonder problemen. Gezien de leeftijd van dat ding kan dat stilstaan dus geen kwaad, de pomp kan goed 30 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
lithoijen schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:24:
[...]

Deze opmerking kan ik niet helemaal plaatsen. De pomp die hier staat loopt nu misschien een paar keer per week, maar staat normaal maanden en zelfs jaren achter elkaar stil zonder problemen. Gezien de leeftijd van dat ding kan dat stilstaan dus geen kwaad, de pomp kan goed 30 jaar oud zijn.
We bedoelen iets anders. Ik bedoel te zeggen dat dit soort pompen er niet goed tegen kunnen als ze wel aan staan maar doorstroming van water wordt geblokkeerd. Bijv omdat de handsproeier in uit stand staat.

Gewoon netjes opgeborgen is iets heel anders.

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 30-07-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ok dan begrijp ik je verkeerd. Ik meende te weten dat centrifugaal pompen prima tegen een dichte afsluiter kunnen pompen. Pas als het erg lang gaat duren kunnen ze heet lopen, maar dat gebeurd niet 123. Drooglopen is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Als het goed is hebben de meeste van deze pompen ook allemaal een motorbeveiliging als ze draaien tegen een dichte afsluiter of droog draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Volgens mij is het in heel het +/- hoger gelegen deel van NL verboden om water uit te sloot/oppervlakte water te trekken op het moment....zowel voor boeren als particulieren.... en daar wordt daadwerkelijk op gecontroleerd.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:40
cactusman schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:27:
Volgens mij is het in heel het +/- hoger gelegen deel van NL verboden om water uit te sloot/oppervlakte water te trekken op het moment....zowel voor boeren als particulieren.... en daar wordt daadwerkelijk op gecontroleerd.
Yep wordt inderdaad redelijk strak op gecontroleerd, maar vooral bij boeren.
De boete is trouwens ook niet misselijk voor een particulier: 550 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 20:59
Alleen overdag in ons gebied een verbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 23:33
Dit soort dingen zijn hier altijd ook leuk te shoppen: http://www.vancranenbroek.nl/.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54
Je hebt eigenlijk een druk-dompelpomp nodig het liefst een van meer dan twee bar. Momenteel sproei ik mijn tuin ook met een dompelpomp en dat gaat eigenlijk prima met een handsproeier. Daarnaast voor het gazon ook een beregeningspomp staan van Gardena, maar hiermee kan ik de planten geen water geven zonder de druk te verlagen, de 4 Bar die deze pompt komt eruit als een hogedrukspuit. Moet ik zeggen dat de afstand redelijk kort is, ik kan me voorstellen dat als je de slang 100 meter maakt, de druk aardig verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
cactusman schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:27:
Dat is als het goed is alleen in het gebied van waterschap Rivierenland. Ik werk bijna dagelijks met waterschappen en Waterschap Rivierenland is wat betreft het controleren, handhaven en beboeten met stip de nummer 1. Zij hebben er bijna een olympische sport van gemaakt om dagelijks met zoveel mogelijk mensen het gebied rond te rijden en iedereen waar mogelijk direct te beboeten. In vergelijking met andere waterschappen denk ik wel bijna een factor 10. Uiteindelijk is het niet slecht natuurlijk, een hoop andere instanties kunnen van hun toewijding nog een hoop leren :+

Afbeeldingslocatie: https://www.waterschaprivierenland.nl/binaries/content/gallery/wsrl---corporate/gebied-wsrl.jpg

Overigens zul je bij een boete in beroep kunnen gaan en kom je er waarschijnlijk als particulier 9 van de 10 keer gewoon mee weg. Waarschijnlijk zijn er ook genoeg particulieren die wel netjes betalen, en de boetes aan bedrijven/boeren binnen bij € 5.000,- dus dat is veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Divak schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:25:
[...]
Dat is als het goed is alleen in het gebied van waterschap Rivierenland. Ik werk bijna dagelijks met waterschappen en Waterschap Rivierenland is wat betreft het controleren, handhaven en beboeten met stip de nummer 1. Zij hebben er bijna een olympische sport van gemaakt om dagelijks met zoveel mogelijk mensen het gebied rond te rijden en iedereen waar mogelijk direct te beboeten. In vergelijking met andere waterschappen denk ik wel bijna een factor 10. Uiteindelijk is het niet slecht natuurlijk, een hoop andere instanties kunnen van hun toewijding nog een hoop leren :+

[afbeelding]

Overigens zul je bij een boete in beroep kunnen gaan en kom je er waarschijnlijk als particulier 9 van de 10 keer gewoon mee weg. Waarschijnlijk zijn er ook genoeg particulieren die wel netjes betalen, en de boetes aan bedrijven/boeren binnen bij € 5.000,- dus dat is veel interessanter.
Wat ik her en der gelezen heb zijn er veel meer waterschappen die zelfde verboden hebben.. iig brabant en de achterhoek... limburg en friesland..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
Er zijn vrij veel ontrekkingsverboden, oa:
Waterschap Aa en Maas sinds 29 juni.
Helft brabantse delta sinds 9 juli.
Vallei en Veluwe sinds 2 juli.
De Dommel vanaf 15 juni.

Maar aangezien de 21 waterschappen dit allemaal op hun eigen wijze publiceren, is dat nogal onoverzichtelijk.
Hier zit nog een verbeterpuntje als we hier vaker last van gaan krijgen.
Sommige hebben een plak tekst, sommige een fraai kaartje.

Hier zouden ze wel moeten staan, sterkte :') .
https://zoek.officielebek...t=&vrt=onttrekkingsverbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 12:01
Wel een leuk idee. Is het inmiddels gelukt?
Ik ben er zelf ook mee bezig. Of vanuit een regenton, of direct vanuit de sloot.

Een test met een 12v accu en een bilgepomp van 600 gph gaf niet heel veel bemoedigend resultaat, maar daar zit natuurlijk ook geen druk achter. Het is echter de gangbare maat voor een tuinslang, 3/4" (19,05mm). De meeste pompjes in die klasse hebben een output van 1/2" (12,7mm)

Ben benieuwd of iemand anders hier ideeën over heeft.

GA-P35-DS3R, C2D E8400 @ 3,6 Ghz, 2 GB OCZ Platinum rev 2 800 5-5-5-15

Pagina: 1