Vlan netwerk opzetten met ubiquiti edgerouter x

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemike1975
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-07-2024
Beste mensen,

Voor mij thuis ben ik van plan om een gescheiden netwerk op te zetten. Het gescheiden netwerk is opgedeeld in drie gedeeltes namelijk een gastnetwerk waar mensen in kunnen loggen en alleen gebruik kunnen maken van internet. Een privé gedeelte waarin apparaten elkaar kunnen vinden en waar ook mijn kantoor bedraad aan gekoppeld is en een aparte WiFi voor smarthome. Ik heb hier een experia v10 staan van telfort en wil daarop aansluiten een ubiquiti edgerouter x en daarin vlan configureren. Op de edgerouter worden twee ubiquity ac pro accespoint geïnstalleerd voor de WiFi. Ik had al begrepen dat dmz uitgezet moet worden en het vervolgens mogelijk is om de edgerouter via Lan-wan aangesloten kan worden op de Experia. Mijn vraag is of iemand mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe ik dit het beste kan configuren en of ik nog een extra managed switch ertussen moet zetten voor mijn kantoor en de beveiligscamera die allemaal deel uitmaken van privé die ik ook via WiFi kan bereiken via de ac pro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:58
Stel je vraag anders even hier: \[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2

;-)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:50
Volgens mij moet je met de Edgerouter alles via CLI doen en uittypen. Op het forum van UBNT is er wel wat over te vinden. Maar jip en janneke taal zal lastig worden zonder ervaring. Had je dan niet beter voor een USG kunnen kiezen met de controller software dat is makkelijker als je geen ervaring hebt.

EdgeRouter X as VLAN switch

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 29-07-2018 13:33 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemike1975
Bedankt voor de snelle reactie. Ik had verwacht volgens de mooie YouTube filmpjes dat de edge router x eenvoudig te configureren is via de gui. Ik heb hem nog niet aangeschaft. Dus de usg is makkelijker te configureren is deze ook goed achter de Experia te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:50
mikemike1975 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:41:
Bedankt voor de snelle reactie. Ik had verwacht volgens de mooie YouTube filmpjes dat de edge router x eenvoudig te configureren is via de gui. Ik heb hem nog niet aangeschaft. Dus de usg is makkelijker te configureren is deze ook goed achter de Experia te plaatsen?
De USG kan je configureren met de controller software die je ook gebruikt voor je accespoints. Echter heeft de USG maar twee lan poorten dus wil je meer dan moet je er nog een switch achter hangen. Aangezien je ook unifi AP’s heb zou ik gaan voor een unifi switch zodat je je ap’s met poe kan voeden en de switch ook kan beheren via de controller software. Dan heb je al je devices in 1 overzichtelijk management portal.

Je guest setup kan je hier ook zeer makkelijk vanuit managen met eventuuel een guest portal (code,vouchers, paypal etc)

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 29-07-2018 14:46 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:40
mikemike1975 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:22:
Beste mensen,

Voor mij thuis ben ik van plan om een gescheiden netwerk op te zetten. Het gescheiden netwerk is opgedeeld in drie gedeeltes namelijk een gastnetwerk waar mensen in kunnen loggen en alleen gebruik kunnen maken van internet. Een privé gedeelte waarin apparaten elkaar kunnen vinden en waar ook mijn kantoor bedraad aan gekoppeld is en een aparte WiFi voor smarthome. Ik heb hier een experia v10 staan van telfort en wil daarop aansluiten een ubiquiti edgerouter x en daarin vlan configureren. Op de edgerouter worden twee ubiquity ac pro accespoint geïnstalleerd voor de WiFi. Ik had al begrepen dat dmz uitgezet moet worden en het vervolgens mogelijk is om de edgerouter via Lan-wan aangesloten kan worden op de Experia. Mijn vraag is of iemand mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe ik dit het beste kan configuren en of ik nog een extra managed switch ertussen moet zetten voor mijn kantoor en de beveiligscamera die allemaal deel uitmaken van privé die ik ook via WiFi kan bereiken via de ac pro's.
VLANs op de ER X kun je wel instellen via de GUI hoor. Ik heb er ook ergens eentje weggezet aan een ziggo modem met een VLAN voor gasten, een VLAN voor admin, en een privé VLAN. Het verhaal dat het allemaal via de CLI moet geldt volgens mij vooral als je glasvezel hebt en je je provider-modem eruit wilt mikken en alles door de ER wilt laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemike1975
Bedankt voor het antwoord. Ik zit met een telfort glasvezel modem met een experia v10 erachter. Het is de bedoeling dat achter de Er X of de Usg zoals eerder benoemd de experia gewoon actief blijft omdat daar ook een modemfunctie in zit. De router functie wordt dan vervangen. Had begrepen dat de Er X geen modem functie heeft. Tevens zoek ik een poe managed switch waar een foscam buiten camera en twee ac pro's op kunnen draaien en dan het liefs van Ubiquiti zodat alles via de gui op een zo makkelijke manier in te stellen is. Echter een switch met deze specs van ubiquiti is niet zo makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nogmaals, als jij Ubiquity wilt, stel je vragen dan in \[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 en niet in een apart topic :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mikemike1975 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:08:
Ik zit met een telfort glasvezel .... omdat daar ook een modemfunctie in zit.
Glasvezel heeft geen modem, enkel router.
Pagina: 1