Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:40

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Ik zoek een?
Het ultieme quality ultrawide beeldscherm om me de komende 8 jaar mee te vermaken.

Wat voor mij belangrijk is, is een gekke hybride tussen gamen, CAD-achtig werk (GIS om precies te zijn, ik werk ook met LiDAR), (software) development, en esthetiek in het algemeen. Hoewel kleurweergave belangrijk is voor mij, is absoluut Adobe-RGB dat absoluut niet. Ik print (gelukkig) geen zaken meer, en data die afgenomen wordt, wordt veelal vanaf kantoor-IPS schermpjes bekeken. Neemt niet weg dat kleuren overdonderend moeten zijn.

Ik neem absoluut géén genoegen aan 6bit/kanaal schermen, en heb zelfs een lichte voorkeur naar 10bit/kanaal; hoewel ik snap dat HDR eigenlijk niet wenselijk is.

De reden voor verandering is dat ik een paar jaar geleden een Samsung U28D590 heb gekocht, en ik ben deze ontgroeid. Hoewel prachtig scherp, is er een hoop mis met dit scherm:
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Zeer slechte kijkhoeken
  • Kleuren voelen "super-meh" in vergelijking met Surface Book & LG OLED
  • DPI scaling blijft een dingetje hoewel het best goed te doen is
  • 28" "voelt klein" -- met scaling functioneel slechts 2560*1440 - ik wil meer
Hetgeen wat me toch het meest ergert is toch de kleurkwaliteit. Ik ben misschien wat verwend geraakt... Afgelopen jaar een nieuwe baan begonnen, waar ik direct een Lenovo P70 onder m'n neus gedrukt kreeg... prachtig 4K IPS scherm... en daar hield het niet mee op. De TV die ik sinds m'n studie had gaf het ook op (een van de eerste FHD's ooit), en er kwam een LG-OLED 55C7 voor... ik had natuurlijk al jaren het beleid "alleen OLED op mijn telefoons" maar op een TV... ik ben weggeblazen. Zelfs de bioscoop ziet er gewoon slecht uit in verhouding!. En toen kwam, omdat de P70 toch vrij groot is om "mee te nemen" er een Surface Book 2 13" bij... wát een scherm. En dan voelt die Samsung U28D590 aan m'n privé-rig wel erg... schaars.

Wat ik zoek is dus een 34"+ beeldscherm wat qua kleurkwaliteit GOED is, qua contrast bij voorkeur ook, en qua gaming ook gewoon goed is. Ik speel eigenlijk géén twitch shooters dus 240Hz hoeft absoluut niet. Ik speel hoofdzakelijk RPG's, RTS (ik ben zo'n iemand die rouwt om het genre en MOBa's boos aankijkt als schuldige...), en qua RPG's gaat toch eigenlijk verdomd veel tijd zitten in World of Warcraft. Als ik niet werk... En wat m'n werk is heb ik hierboven uitgelegd.

Ik heb eigenlijk altijd, op LCD's, 60Hz goed gevonden mits er géén interlace/dithered kleuren worden gebruikt, en een 'continu' backlight (geen strobe). Ik sta echter open voor meer.

Hoewel ik een groot aanhanger ben van open standaarden en Freesync dus een warm hart toedraag, zit er helaas een "team Groen" kaart in m'n PC. Ik vind "Sync" tech eigenlijk best belangrijk. Niks irritanter voor de immersion dan nét dat stukje géén 60FPS te kunnen halen, en het gezeik van "stutter" te krijgen, of erger: vsync uitzetten en met tearing zitten... zelfs als je je FPS "begrenst". Het is gewoon nóóit goed en ik hoop dat Sync tech dit kan verhelpen. Helaas zal ik vast zitten aan GSync dus... als ik dat wil. Een grote reden dat ik echter géén 60FPS haal op alle plekken (wat vsync dus "uit" zet) is echter mijn huidige vrij extreme resolutie... een lagere resolutie kan al een stap schelen. Ik zou Sync dus als "(extremely) nice to have" beschouwen. Bovendien gaat de monitor hopelijk langer mee dan m'n GTX1080. Wie weet of ik altijd vast zit aan Team Groen.

Ook ghosting vind ik moordend voor immersion, en kan tevens voor bewegende lidar ook vrij funest zijn (de Surface Book is op het randje eigenlijk)

Wat is je budget?
Ik wil dat niet té vast zetten. Ik ga geen Eizo bedragen neertellen, bovendien denk ik niet dat dat merk fit for purpose is ;) -- €1250 voor een goed scherm vind ik zeker niet onrealistisch. Minder is natuurlijk beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Goede ondersteuning is voor mij heilig. Ik heb LG, Samsung (ondanks dat de U28D590 qua scherm dan weer wat minder is, de bouw is wel goed), Asus, en Dell altijd goed gevonden qua klanten service, en afhankelijk van je budget: ook goed qua bouw (ook van alle drie de merken wel eens iets van €99 aan monitoren uit elkaar zien vallen in m'n handen omdat het gewoon plakband-geen-schroeven was...). Hoewel ik het oneerlijk van mezelf vind; vind ik Acer en AOC eigenlijk een no-go... sorry. Ilyama heb ik wat negatieve ervaringen mee qua de support. Tevens wil ik bij een Europese (bij voorkeur zelfs in Nederland) winkel kopen.

Ik schrijf TN schermen overigens bij voorbaat al af, sorry.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige rig (voor ik de opmerking krijg: dat is voor o.a. World of Warcraft en gaming toch een gekke combo?: ik doe meer met dit dingetje dan gamen!):

Puur voor de compleetheid:
#Product
1AMD Ryzen Threadripper 1920X Boxed
1Asus ROG Zenith Extreme
1MSI GeForce GTX 1080 AERO 8G OC
1Cooler Master Cosmos C700P
1NZXT Kraken X72
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16Q-32GTZR
1Corsair RM750x Zwart
Bekijk collectie
Importeer producten

Mijn bureau staat náár het raam toe, dit deed ik om reflecties te voorkomen. Ik kan m'n kantoor/gameroom echter herinrichten.

Wat heb ik momenteel gevonden:
Een paar schermen...

pricewatch: Dell U3818DW Zwart

Pro: resolutie (1600p) maar toch lichter voor de GPU dan huidige 4K scherm; kan "standaard" dpi gebruiken in OS, hoogte verstelbaar, betaalbaar, 10-bit, betaalbaarder dan anderen in dezelfde klasse. Meer werkplek dan huidige scherm.
Con: 60Hz (niet zo grote con...), weinig/geen data te vinden over échte reactietijd (elk merk heeft z'n eigen meetmethode). Ik zou graag weten hoe dit voor mensen werkt in-game...

pricewatch: LG 38WK95C Zilver, Zwart

Pro: 1600p, zelfde als Dell, 10-bit ondersteuning. FreeSync ondersteuning (als AMD/nVidia ooit weer nieuwe kaarten uitgeven dan hopen dat nVidia Freesync gaat ondersteunen, óf dat AMD eindelijk weer eens een goeie GPU bakt... ja ik weet dat vega's niet slecht zijn maar ze zijn maar voor de helft van m'n rig goed...)
Con: Gelijk duurder dan Dell, hoor rapporten over backlight bleed (iemand?)

pricewatch: Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart

Pro: GSync. Werkt direct dus. 10-bit. 100Hz.
Con: Kleiner maar gelijke DPI. Minder werkplek dus. Ziet er wat campy uit (maar binnen de normen). 100Hz is een overklok en ik hoor links/rechts dat overkloks scanlines kunnen veroorzaken.

Bonuspunten!
Als je me wat feedback geeft over:
  • Hoe je ervaringen zijn met ArcGIS (of ter vergelijking: Autodesk ReVIT/AutoCad/Intergraph-achtige tools)
  • Visual Studio Code
  • Je scaling voorkeuren
  • Bleeding ervaringen
  • Ghosting ervaring
Mochten er meer vragen nodig zijn, schreeuwt u maar! Ik realiseer me dat ik waarschijnlijk op den duur de knoop gewoon moet doorhakken en mezelf een soort stockholm syndroom moet aanpraten, maar de lat ligt door de Surface & LG TV (de Surface kan vrij goed doen alsof hij een OLED is) érg hoog. De vergelijking lijkt nu te zijn óf G-Sync, óf meer werkplek... en ik vraag me af wat me eerder gaat ergeren: tearing of claustrofobie. Tearing kan ik in 1-2 jaar met nóg meer GPU kracht voorkomen (zoveel totdat vsync niet meer uit hoeft), claustrofobie... je kan niet zomaar een scherm vergroten... Keuzes... Keuzes...

Misschien weet een van jullie wel of er een 38" G-Sync ultrawide scherm staat aan te komen...

Beste antwoord (via Umbrah op 13-08-2018 12:47)

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-05 23:45
Als je geen ghosting wil hebben... dan zou ik al niet voor LG gaan. Ik heb zelf de 29UM68-P, dit is niet direct een gaming-monitor, maar er werd toch reclame voor gemaakt. Als ik de refresh rate op high zet in het menu, dan is ghosting heeel zichtbaar. Als ik het op medium zet is het niet meer zichtbaar, maar zou de refresh rate dus lager zijn, al merk ik dit niet. Als ik het op low zet, dan merk ik het wel. Zelf heb ik een MSI GTX 1080 GAMING X en kan ik dus geen gebruik maken van de 75hz die altijd aangeduid stond. Nergens stond er dat deze enkel haalbaar was met FreeSync.

Er is wel een zeer groot prijsverschil tussen mijn LG scherm en jouw gekozen LG scherm. Het zou dus kunnen dat dit niet het geval is bij jouw LG scherm, maar ik laat het je toch graag weten.

Omdat ik zie dat je een NVIDIA GPU hebt lijkt het mij het beste om voor de ASUS ROG ofwel de ACER X34P te kiezen.
- Ze hebben allebei G-Sync.
- De ASUS ROG heeft vermoedelijk maar 60Hz en is overklokbaar tot 100Hz. De X34P heeft 100Hz en zou overklokbaar zijn tot 120Hz.
- Ze hebben allebei IPS.
- De ROG heeft 5ms en de X34P heeft 4ms.

De ACER X34P is iets duurder, maar lijkt mij meer zijn geld waard.

Ik heb een resolutie van 2560x1080 en ben hier al zeer blij mee. Dit is fantastisch om op te coderen, websites te ontwerpen, te werken met photoshop en zeker ook gamen. Een resolutie van 3440x1440 is dus nog meer en zal het jou zeker ook aangenaam maken.

Mijn ervaring met Visual Studio Code:
Visual Studio Code heeft ook geen enkel probleem met ultrawide. Bv. Brackets heeft daar soms wel problemen mee, soms neemt brackets de 21:9 verhouding niet aan en blijft hij bij 16:9, terwijl de minimaliseer, maximaliseer en sluitknop wel de juiste verhouding aannemen (vermoed ik), waardoor deze gewoon verdwijnen omdat deze buiten de 16:9 verhouding vallen.

Scaling:
Scaling is op een ultrawide normaal gezien niet nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door MattiVM op 07-08-2018 16:09 . Reden: Verkeerde interpretatie "ervaring VSC" :p + Scaling toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Mogelijk ondergesneeuwd, meer dan 24u geleden: legale boost hopelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Je bent verwend met 4K geef je zelf aan maar kiest twee schermen met een 1600p op 37+ inch uit met tot gevolg een zeer laag dpi. Ik zou als ik jou was minimaal voor 160dpi gaan. Kijk ook eens naar AOC, met name de 4K schermen zijn indrukwekkend en kleurrijk.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb hier de 38 inch Dell staan. Kwam van een 34 inch en vond die qua hoogte het gewoon net niet. Erg tevreden over de Dell verder, maar dat zegt natuurlijk vrij weinig aangezien ik geen ervaring met de andere 2 modellen heb, op het formaat van het 34 inch model na. Scaling is niet nodig op geen van de modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Royeboi schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 01:37:
Je bent verwend met 4K geef je zelf aan maar kiest twee schermen met een 1600p op 37+ inch uit met tot gevolg een zeer laag dpi. Ik zou als ik jou was minimaal voor 160dpi gaan. Kijk ook eens naar AOC, met name de 4K schermen zijn indrukwekkend en kleurrijk.
Kleurrijk is niet zozeer het doel -- meer kleurprecisie. En 4K op een 28" scherm heeft helaas per definitie het gevolg dat je moet scalen -- vrij zonde. Ik zoek een scherm waar dat niet meer nodig is, en wil tevens een upgrade qua "immersie" gevoel. Dat is: niet-TN kleuren, ultrawide, en zo mogelijk géén tearing... Bedankt voor je input echter -- ik houd het graag bij 110dpi max echter! (hoewel ik voor puur productivity hoge DPI's wel fijn vind -- heb zoals eerder genoemd ook een Surface Book, en daar is 267 DPI echt geweldig -- zou er echter nooit op gamen!)
PilatuS schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 01:47:
Heb hier de 38 inch Dell staan. Kwam van een 34 inch en vond die qua hoogte het gewoon net niet. Erg tevreden over de Dell verder, maar dat zegt natuurlijk vrij weinig aangezien ik geen ervaring met de andere 2 modellen heb, op het formaat van het 34 inch model na. Scaling is niet nodig op geen van de modellen.
Erg nuttige info -- de Dell ondersteund bovendien FreeSync... wat érg goed zou zijn als nVidia nou eens aan open standaarden zou doen ;) eigenlijk is dat de hele essentie van mijn topic... de keuze tussen een goede werkmonitor (1600p) die mogelijk wat minder is in games (het soort wat ik speel dan), of een "zo-zo"-werkmonitor die werkelijk een beest is in games... Game je ook op je Dell? Hoe ervaar je dat? Vooral qua ghosting/andere artefacten (zoals overdrive/underdrive...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik game er zeker op. Spellen als Tomb Raider zijn er geweldig op. De wat snellere spellen als shooters wat minder, maar dat komt vooral door de 60Hz waarbij alles bij snelle bewegingen een beetje blurry wordt. Dit was echter bij mijn vorige schermen met 60Hz hetzelfde verhaal. Kan niet zeggen dat het op dit scherm erger is dan bij eerdere schermen. Verder speel ik wel spellen als Far Cry 5 en Borderlands 2 op dit scherm zonder problemen. Zelfs iets als Doom is prima te spelen.

Qua breedte vind ik dit trouwens de sweet spot met hoe ver ik er vanaf zit. Breder zou onzinnig zijn omdat je het gewoon niet ziet. De curve is ook wel iets wat bijna nodig is op dit formaat, zonder zou ik niet willen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MattiVM
Als je geen ghosting wil hebben... dan zou ik al niet voor LG gaan. Ik heb zelf de 29UM68-P, dit is niet direct een gaming-monitor, maar er werd toch reclame voor gemaakt. Als ik de refresh rate op high zet in het menu, dan is ghosting heeel zichtbaar. Als ik het op medium zet is het niet meer zichtbaar, maar zou de refresh rate dus lager zijn, al merk ik dit niet. Als ik het op low zet, dan merk ik het wel. Zelf heb ik een MSI GTX 1080 GAMING X en kan ik dus geen gebruik maken van de 75hz die altijd aangeduid stond. Nergens stond er dat deze enkel haalbaar was met FreeSync.

Er is wel een zeer groot prijsverschil tussen mijn LG scherm en jouw gekozen LG scherm. Het zou dus kunnen dat dit niet het geval is bij jouw LG scherm, maar ik laat het je toch graag weten.

Omdat ik zie dat je een NVIDIA GPU hebt lijkt het mij het beste om voor de ASUS ROG ofwel de ACER X34P te kiezen.
- Ze hebben allebei G-Sync.
- De ASUS ROG heeft vermoedelijk maar 60Hz en is overklokbaar tot 100Hz. De X34P heeft 100Hz en zou overklokbaar zijn tot 120Hz.
- Ze hebben allebei IPS.
- De ROG heeft 5ms en de X34P heeft 4ms.

De ACER X34P is iets duurder, maar lijkt mij meer zijn geld waard.

Ik heb een resolutie van 2560x1080 en ben hier al zeer blij mee. Dit is fantastisch om op te coderen, websites te ontwerpen, te werken met photoshop en zeker ook gamen. Een resolutie van 3440x1440 is dus nog meer en zal het jou zeker ook aangenaam maken.

Mijn ervaring met Visual Studio Code:
Visual Studio Code heeft ook geen enkel probleem met ultrawide. Bv. Brackets heeft daar soms wel problemen mee, soms neemt brackets de 21:9 verhouding niet aan en blijft hij bij 16:9, terwijl de minimaliseer, maximaliseer en sluitknop wel de juiste verhouding aannemen (vermoed ik), waardoor deze gewoon verdwijnen omdat deze buiten de 16:9 verhouding vallen.

Scaling:
Scaling is op een ultrawide normaal gezien niet nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door MattiVM op 07-08-2018 16:09 . Reden: Verkeerde interpretatie "ervaring VSC" :p + Scaling toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpcCwb
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:52
Misschien niet helemaal aan je eisen voldoend, maar ik lees lovende recensies over de laatste Samsung monitoren.

Zie dit rijtje: https://tweakers.net/pric...are/819001;852127;819005/

Qua kleuren en contrast moet het erg goed zijn. Resolutie en schermformaat zijn dan weer kleiner dan je hierboven wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
SpcCwb schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 23:32:
Misschien niet helemaal aan je eisen voldoend, maar ik lees lovende recensies over de laatste Samsung monitoren.

Zie dit rijtje: https://tweakers.net/pric...are/819001;852127;819005/

Qua kleuren en contrast moet het erg goed zijn. Resolutie en schermformaat zijn dan weer kleiner dan je hierboven wil.
Bedankt voor je input. Helaas óf 1080p (te laag in de hoogte -- ik code ook, o.a. in VScode wat een zéér minimale UI kan hebben dus meer lijnen = beter), óf niet breed genoeg.
PilatuS schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:13:
Ik game er zeker op. Spellen als Tomb Raider zijn er geweldig op. De wat snellere spellen als shooters wat minder, maar dat komt vooral door de 60Hz waarbij alles bij snelle bewegingen een beetje blurry wordt. Dit was echter bij mijn vorige schermen met 60Hz hetzelfde verhaal. Kan niet zeggen dat het op dit scherm erger is dan bij eerdere schermen. Verder speel ik wel spellen als Far Cry 5 en Borderlands 2 op dit scherm zonder problemen. Zelfs iets als Doom is prima te spelen.

Qua breedte vind ik dit trouwens de sweet spot met hoe ver ik er vanaf zit. Breder zou onzinnig zijn omdat je het gewoon niet ziet. De curve is ook wel iets wat bijna nodig is op dit formaat, zonder zou ik niet willen.
Erg nuttige info. Bedankt!
Super bijdrage, bedankt.

Ik heb ondertussen het Asus scherm besteld. Ik de hoogte qua werkplek schiet ik er niets mee op (2160p op een 28" is effectief 1440p, zei het dat de DPI anders is), maar in de breedte win ik wat. Na een paar speelsessies en goed nadenken denk ik dat de afwezigheid van tearing me toch wat dierbaarder is dan ~9cm extra diagonaal, en een paar pixels meer hoogte...

Ik zal zeker laten weten hoe het allemaal bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
Umbrah schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:06:

Ik heb ondertussen het Asus scherm besteld. Ik de hoogte qua werkplek schiet ik er niets mee op (2160p op een 28" is effectief 1440p, zei het dat de DPI anders is), maar in de breedte win ik wat. Na een paar speelsessies en goed nadenken denk ik dat de afwezigheid van tearing me toch wat dierbaarder is dan ~9cm extra diagonaal, en een paar pixels meer hoogte...

Ik zal zeker laten weten hoe het allemaal bevalt!
Dus... welk scherm heb je nu exact gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
MattiVM schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:43:
[...]

Dus... welk scherm heb je nu exact gekozen?
De Asus uit mijn TS, tevens bijlage bij het topic:

pricewatch: Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Korte update -- nu een weekendje (intensief) met de Asus ROG Swift PG348Q gewerkt. Het was wát tunen maar het verschil ik dag en nacht... de kleuren zijn absurd goed, de helderheid is prima, de monitor is niet té gamey, de poot is goed, en de refresh rate + gsync is goed. Bovendien zweet m'n GPU wat minder peentjes nu!

Al in al, ben ik happy. Bedankt voor de input!
Pagina: 1