Aansluiting kookplaat achter dubbele groep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-01-2024
Voor onze nieuwe keuken is de keramische kookplaat vervangen door een inductiekookplaat.
De nieuwe kookplaat is aangesloten op de bestaande aansluiting in de meterkast en dit is een dubbele groep achter 1 fase.
We hebben een 3 fase aansluiting aan huis en 3 hoofdzekeringen van 35A.
Bij voorkeur had ik de kookplaat op 2 of 3 fase aangesloten maar volgens de installateur welke de kookplaat heeft aangesloten is er in de meterkast geen ruimte om de dubbele groep te vervangen voor een 4 polige installatieautomaat.

Het vermogen van de oude keramische kookplaat is mij onbekend maar de nieuwe inductiekookplaat heeft een maximaal vermogen van 7300W.
Nu gaat ook hier mijn vraag over.
Namelijk mijn gedachte is dat de kookplaat met 7300W achter een dubbele zekering al 32 Ampere kan trekken op 1 fase.
Nu is de 3 fasen aansluiting in de meterkast over meerdere groepen verdeeld en volgens mij zou ik dan op de fase van de kookplaat nog maar 700W over hebben voordat de hoofdzekering gaat.

Is deze gedachte correct en moet ik dus alsnog naar een nieuwe meterkast en de kookplaat over 3 fase gaan verdelen?
De kosten om naar een 3 fase aansluiting met een 4 polige installatieautomaat te gaan zijn volgens de installateur enorm hoog omdat de volledige meterkast dan vervangen moet worden door twee kasten naast elkaar.
Hier zit ik dus niet op te wachten.

Ik hoor graag jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
Heb je nu 3x35A? Weet je dat wel heel zeker? Gebruikelijker is 3x25A.

Met 3x35A zou ik me geen zorgen maken!

Met 3x25A gaat het in de praktijk meestal ook wel goed, je bent niet langdurig aan het koken met 4 pitten op 100% vermogen. Als er een beetje rekening is gehouden met de verdeling van de rest van de apparatuur (dus niet de oven die vaak gelijk met het fornuis gebruikt wordt op dezelfde fase), dan loopt het over het algemeen wel los. Het aansluitvermogen van de oude kookplaat was vermoedelijk ongeveer hetzelfde,dst gaat blijkbaar ook al even goed.

De kookplaat verdelen over 3 fasen is natuurlijk wel "netter". Kun je misschien wat foto's delen van de groepenkast? Dan kunnen wij ook eens oordelen of de kosten voor aanpassing "enorm hoog" zouden zijn. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ik heb mijn kookplaat op 2 fase gezet, achter een dubbele groep.
Moet je wel even opzoeken of dat gaat met je kookplaat.

Als het kan, let wel op dat je de juiste fase en nul bij elkaar houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Niet te druk maken. Ik heb mijn kookplaat (inductie 5 pits) ook via een zogenoemde kookgroep aangesloten. Hoofdzekering is 25A, heb maar één fase. Ding is er nog nooit uitgeklapt.

Stel je ook even voor, die plaat neemt alleen dat vermogen als alle pitten op boost-functie staan. Hoe lang en hoe vaak gebeurd dat gelijktijdig?

[ Voor 4% gewijzigd door 50Miles op 29-07-2018 12:39 ]

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Die installateur heeft zich er denk ik wel een beetje makkelijk van af gemaakt. Natuurlijk zijn er allehande wijzigingen geweest op de regels en moet de installatie na een 'grote aanpassing' weer voldoen aan de nieuwe regels. Al is het mij nooit duidelijk geworden wat er onder een 'grote aanpassing' wordt verstaan, maargoed, ik ben dan ook geen installateur. Het lijkt mij niet dat het aanpassen van een eenvoudige kookgroep een 'grote aanpassing' is.

Als je zelf al weet dat je een 3 fase kast hebt (3x 25 of 3x 35) en de fasen al over verschillende groepen zijn verdeeld, dan ga ik er even vanuit dat je kast ook beschikt over een 3-fase hoofdschakelaar. Je kunt dan een klein 4- of 6-module groot groepenkastje naast de huidige groepenkast hangen. Met daarin een installatieautomaat (als je een geschikte aardlekschakellaar hebt) of een aardlekautomaat (combi van aardlek en zekering).

Let er bij de aanschaf van het groepenkastje wel op dat je eentje neemt met ongeveer dezelfde hoogte als de bovenste module van je huidige kast. En natuurlijk dat er in de breedte genoeg ruimte is.
Xander schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:01:
Kun je misschien wat foto's delen van de groepenkast? Dan kunnen wij ook eens oordelen of de kosten voor aanpassing "enorm hoog" zouden zijn. ;)
Dat, en een fotootje van het aansluitschema en de vermogenstabel van je nieuwe kookplaat zijn ook wel handig.

Even een disclaimer, De linkjes komen van een website die ik snel ff gegoogled heb maar die ik verder niet ken. Ze dienen slechts ter indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
(jarig!)
50Miles schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:37:
Stel je ook even voor, die plaat neemt alleen dat vermogen als alle pitten op boost-functie staan. Hoe lang en hoe vaak gebeurd dat gelijktijdig?
Mijn kookplaat schakelt niet meer als mijn vermogensvraag te groot is, maw ik kan niet 4x Boost functie gebruiken (kookgroep met 1x35A aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
sbruynis schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:36:
[...]

Mijn kookplaat schakelt niet meer als mijn vermogensvraag te groot is, maw ik kan niet 4x Boost functie gebruiken (kookgroep met 1x35A aansluiting)
Verrek, ik denk dat de mijne dat ook doet. En ik maar denken dat ie kuren had 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
(jarig!)
50Miles schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:34:
[...]

Verrek, ik denk dat de mijne dat ook doet. En ik maar denken dat ie kuren had 8)7
offtopic: heb je al een garantiemelding gedaan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 50Miles
sbruynis schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:40:
[...]

offtopic: heb je al een garantiemelding gedaan 8)7
Nope 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Bedankt voor jullie input
Het gaat om een Novi Panorama kookplaat.
Deze kookplaat bestaat uit 4 pitten verdeeld over twee zones waarvan in elke zone 1 pit op boost kan staan en dan schakelt hij de andere naar een lager vermogen.
Ik ga er vanuit dat wanneer alle pitten op maximaal staan (waarvan 2 op boost) dat de kookplaat dan het maximale vermogen zal vragen.

Volgens de fabrikant is het maximale vermogen van de kookplaat 7680 Watt.
Volgens de installateur zal dit vermogen alleen op 3 fasen bereikt kunnen worden.
Met 1 fase op een dubbele groep zal dit vermogen iets lager liggen (2x16x230 = 7360 Watt).

De aansluiting is 3 fase en er zitten echt 35A zekeringen in.
Dit heb ik gezien toen de installateur bezig was.
Er zit inderdaad ook een 4 polige hoofdschakelaar in de meterkast.

Ik heb ook met de installateur gesproken en die geeft aan dat wanneer de 3 fasen goed verdeeld zijn de aansluiting van 7360 Watt geen probleem hoeft te zijn.
Ik begrijp dit echter niet goed want volgens mij trekt de kookplaat met 7300W al 32 Ampere op 1 fase.
Dit zal natuurlijk niet lang en vaak gebeuren maar wanneer er op dat moment bv de wasmachine, boiler of oven of iets anders met meer dan 700 Watt aan staat zou de hoofdzekering er toch uit moeten gaan.
Ik kan echter niet zeggen welke groepen en apparaten er allemaal op de zelfde fasen zitten maar vast wel een apparaat met meer dan 700 Watt vermogen.

Maak ik hier nu een denkfout????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Leo555 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:12:
Ik begrijp dit echter niet goed want volgens mij trekt de kookplaat met 7300W al 32 Ampere op 1 fase.
Dit zal natuurlijk niet lang en vaak gebeuren maar wanneer er op dat moment bv de wasmachine, boiler of oven of iets anders met meer dan 700 Watt aan staat zou de hoofdzekering er toch uit moeten gaan.
Ik kan echter niet zeggen welke groepen en apparaten er allemaal op de zelfde fasen zitten maar vast wel een apparaat met meer dan 700 Watt vermogen.

Maak ik hier nu een denkfout????
Je zit met de gelijktijdigheidsfactor (niet elk apparaat trekt continu het maximaal aangegeven vermogen uit het net) en de schakelcurve of doorbrand-snelheid van je zekeringen.

Wanneer het aangegeven vermogen wordt opgenomen zal een smeltzekering niet direct doorsmelten (hij moet eerst opwarmen) en automaat schakelt ook niet direct uit. (Zie Wikipedia: Installatieautomaat onder 'Curve' en 'Uitschakeltijden').
Je kookplaat mag dus een beperkte tijd meer vermogen vragen.Daarbij komt dat eens een pit op temperatuur is, de energietoevoer naar die pit zal afnemen, tot de temperatuur te laag wordt. Dus die pit zal niet continu 2100 watt trekken.

En wat betreft je angst dat de hoofzekering er uit knalt als je de oven aan zou zetten, weet dan dat een monteur bij een 3-fase aansluiting de lasten zo gelijkmatig mogelijk over de fasen moet verdelen. Logischerwijs zal de kookgroep dus op zijn eigen fase zitten met hooguit een paar klein-gebruiker groepen.

Overigens, als je op 3-fase over gaat, heb je te maken met draaistroom waarbij de stromen van verschillende fases op elkaar inwerken. Daar moet je een andere berekening op loslaten:
I = P / (sqrt(3) * U * cos Φ)
Maar laten we voor het gemak uitgaan van een gelijke last op de 3 fases. Dan mogen we cos Φ op 1 stellen. Vullen we dat in dan zitten we op 7300 / (1,732 * 400 * 1) = 10,5 ampere per fase. Voor meer info: Wikipedia: Driefasenspanning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 13:09
Frosty15 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:32:
Ik heb mijn kookplaat op 2 fase gezet, achter een dubbele groep.
Moet je wel even opzoeken of dat gaat met je kookplaat.

Als het kan, let wel op dat je de juiste fase en nul bij elkaar houd.
Dit mag niet volgens de Nederlandse normen. Een dubbele kookgroep moet op één fase worden afgesloten. Wil je meerdere fasen gebruiken, dan moet je een 4-polige automaat plaatsen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ivow85 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:46:
[...]

Dit mag niet volgens de Nederlandse normen. Een dubbele kookgroep moet op één fase worden afgesloten. Wil je meerdere fasen gebruiken, dan moet je een 4-polige automaat plaatsen.
sluit ik me bij aan :)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 09:02
Ivow85 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:46:
[...]

heb je hier een bron van?
Ik ken een gevalletje binnen de familie waar ze zelfs drie groepen dmv een klem aan elkaar hebben gezet (zodat ze alle 3 uitvallen als er overbelasting/sluiting is op 1 vd 3 groepen) om zo 3-fase richting een 5pits inductie te trekken, wat volgens mij niet helemaal netjes is. Er is dus geen 4-polige automaat aanwezig, bij mij zelf is door een elektricien wel netjes een 4-polige automaat geplaatst, vandaar ook mijn twijfels.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fkTMW8/naamloos.png

[ Voor 11% gewijzigd door Eximius op 31-07-2018 12:04 . Reden: Foto toegevoegd ter illustratie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Leo555 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:12:
De aansluiting is 3 fase en er zitten echt 35A zekeringen in.
Heb je dat wel nodig dan? Downgraden naar 3x25A scheelt je zomaar €700 per jaar

Aangenomen dat je in Nederland woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eximius schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:55:
[...]

Ik ken een gevalletje binnen de familie waar ze zelfs drie groepen dmv een klem aan elkaar hebben gezet (zodat ze alle 3 uitvallen als er overbelasting/sluiting is op 1 vd 3 groepen) om zo 3-fase richting een 5pits inductie te trekken, wat volgens mij niet helemaal netjes is.
Niet helemaal netjes is gewoon een understatement. Bij 3-fasen is het zo dat er sprake is van een fase verschuiving. Dat betekent dat de piek van de sinus onderling 120 graden verschilt. Zou je dit zichtbaar maken dan zie je daadwerkelijk 3 sinussen lopen. In het voorbeeld wat je schetst blijft het slechts één en dezelfde sinus. Er is dus ook geen sprake van 3-fasen. Deze situatie is in ieder geval erg onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dubbele groep en een zogeheten perilex schakelaar. Zo zit het bij mij in ieder geval.
Bedoel je dat er bij jou geen ruimte in de groepenkast is voor een extra (dubbele) groep?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:47:
[...]

Niet helemaal netjes is gewoon een understatement. Bij 3-fasen is het zo dat er sprake is van een fase verschuiving. Dat betekent dat de piek van de sinus onderling 120 graden verschilt. Zou je dit zichtbaar maken dan zie je daadwerkelijk 3 sinussen lopen. In het voorbeeld wat je schetst blijft het slechts één en dezelfde sinus. Er is dus ook geen sprake van 3-fasen. Deze situatie is in ieder geval erg onwenselijk.
Waarom concludeer je dat er gedn sprake is van 3-fasen?

De fabrikant verkoopt gewoon kant en klare setjes om dit te installeren. Zie bijvoorbeeld: https://www.123groepenkas...uisGroep-3-Fase-KookGroep

Moeten die automaten natuurlijk wel op een 3-fasen busboard achter een 4p aardlekschakelaar zitten.
Nyarlathotep schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:57:
een zogeheten perilex schakelaar.
Een wat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dit is een Perilex schakelaar.
Hoe het bij mij fasetechnisch zit weet ik niet, maar ik gok over de drie fasen heen (heb zelf 3x25A)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Eximius schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:55:
[...]

Ik ken een gevalletje binnen de familie waar ze zelfs drie groepen dmv een klem aan elkaar hebben gezet (zodat ze alle 3 uitvallen als er overbelasting/sluiting is op 1 vd 3 groepen) om zo 3-fase richting een 5pits inductie te trekken, wat volgens mij niet helemaal netjes is. Er is dus geen 4-polige automaat aanwezig, bij mij zelf is door een elektricien wel netjes een 4-polige automaat geplaatst, vandaar ook mijn twijfels.

Ter illustratie:
[afbeelding]
Een 2-fasen groep zoals omschreven in de reactie waar ik op reageerde mag zeker niet in Nederland. We hebben 1-fase aansluitingen en 3-fase aansluitingen. Wel kan het zo zijn dat een op 3 fasen aangesloten apparaat intern zodanig in elkaar zit dat slechts 2 fasen daadwerkelijk worden gebruikt. Dit is bij veel 4-pits kookplaten het geval.

Voor wat betreft de door jou aangehaald 3-voudige groep:

Een beetje een beun oplossing met op zijn minst een verhoogd risico op onveilige situaties. Of dit echt verboden is durf ik eerlijk gezegd niet met zekerheid te zeggen.

Wel is deze oplossing alléén veilig wanneer de 3 groepen daadwerkelijk op 3 verschillende fasen zijn aangesloten en de nuldraad op slechts één van de schakelaars is gemonteerd. Wanneer de groepen niet op 3 verschillende fasen zijn aangesloten, dan kan de stroom door de nuldraad veel te hoog oplopen (tot in theorie wel 48A continu) en als dat gebeurt is de kans op verbranding zeer groot.

Voor hetzelfde geld zet je er gewoon een 3-fasen groepsschakelaar in.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 31-07-2018 15:52 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik zie een artikel over een Perilex (wand)contactdoos en een Perilex steker / contactstop. Geen schakelaar...

Ik dacht dat je misschien een component in de groepenkast bedoelde, een installatieautomaat / groepsschakelaar.

Een Perilex schakelaar bestaat niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Ik begrijp dus dat ik mij geen zorgen hoef te maken dat de hoofdzekering er uit zal gaan mits alles goed verdeeld is over de 3 fasen.
Of alles goed verdeeld is kan ik echter niet beoordelen.

Mocht ik met een goede verdeling naar een hoofdzekering van 3x25A kunnen zou dit wellicht in jaarlijkse kosten kunnen schelen.

Hierbij enkele foto’s van de meterkast welke zijn gemaakt nadat de installateur de kookplaat had aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2ka3y3qar.jpg]
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t6tp4ni.jpg

Naast dat ik de kookplaat liever op 3 fase zou willen aansluiten waar volgens de installateur geen ruimte voor is zou ik ook nog twee extra groepen achter een aardlekschakelaar willen zetten omdat er twee groepen zijn waar wantcontactdozen in de keuken op zitten. Ook voor een extra aardlekschakelaar zie ik geen ruimte meer.

Moet ik inderdaad een andere groepenkast gaan laten plaatsen?
In de hoogte heb ik niet veel ruimte en dit is momenteel 42 cm, in de breedte heb ik ruimte tot 60 cm.
Liever behoud ik natuurlijk deze kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Er zitten nu 3 groepen op elke aardlekschakelaar. Dat mogen 4 groepen per aardlekschakelaar zijn.

Waar zijn die andere groepen voor, die niet op de aardlekschakelaar zitten? En waarvoor is die C20 krachtgroep? Die laatste zal bepalen of het verlagen van de hoofdaansluiting naar 3x25A haalbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
De overige groepen welke momenteel niet achter de aardlekschakelaar zitten zijn:

Groep 7 Droger
Groep 8 Wasmachine
Groep 9 Quooker en een WCD in de keuken, deze groep wil ik achter een aardlekschakelaar hebben
Groep 10 Vaatwasser en een WCD in de keuken, deze groep wil ik achter een aardlekschakelaar hebben
Groep 11 Stoomoven
Groep 12 Combi oven
Groep 13 Fornuis incl. afzuiger (dubbele groep!)
Groep 14 krachtgroep gaat naar een tweede groepenkast voor de jetstreampomp in het zwembad en sproei installatie in de tuin. In de tweede groepenkast achter groep 14 zit geen aardlekschakelaar en deze is volgens mij ook verstandig. De zwembadinstallatie zelf zit achter groep 4 en wel achter een aardlekschakelaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Leo555 op 01-08-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Een kleine update in de groepen gedaan.
De gehele installatie is ongeveer 20 jaar oud.

Volgens de instalateur is het niet nodig / verplicht om een extra aardlekschakelaar te plaatsen maar vindt het wel een veilig geveol wanneer de WCD's in de keuken en de Jetstream achter een aardlekschakelaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneus1000
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-09 11:45
Sorry, maar de bewering van jouw installateur is reinste kolder.

Zodra je een installatie aanpast moet deze altijd voldoen aan de huidige normen, uitzondering kleine aanpassingen op bestaande groepen, wcd’s moeten voldoen aan de dan geldende normen van aanleg ( bijv. Een schakelaar een meter verplaatsen)

Maar aangezien het bouwjaar van jouw woning waren aardlekschakelaars al verplicht en dat is nog steeds niet veranderd

De nen zegt :
Alle wcd’s bediend door leken moet beveiligd zijn door een aardlekschakelaar van 30ma.
Dit zijn eigenlijk alle stopcontacten en apparaten in je woning behalve welke vast aangesloten zijn.

De afgaande krachtgroep naar je onderverdeelkast zou officieel ook achter een aardlekschakelaar moeten zitten danwel een selectieve aardlek.

De kookplaat zou ik waarneer voorhande altijd aansluiten op 3fase maar dat is een keuze.
Mijn vraag is eerder heb je een installateur aan het werk gehad of een keukenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Dan klopt het dus dat ik alleen groep 9 en 10 achter een aardlek hoeft te plaatsen. De overige groepen zonder aardlek zijn voor vaste apparaten.

Wat bedoel je overigens met selectieve aardlek?

Wanneer ik naar een 3 fase aansluiting ga en groep 9 en 10 ook achter een aardlek plaats Heb ik dan werkelijk 2 nieuwe kasten nodig om de huidige kast te vervangen.

Ik lees ook dat er 4 groepen achter 1 aardelk geplaats kunnen worden. In de huidige installatie zitter er 3 groepen per aardlek. Wellicht ligt hier een oplossing voor het gebruik met de huidige kast.

PS.
Ik ben de komende tijd op vakantie en kan daarmee niet direct reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneus1000
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-09 11:45
Eigenlijk zouden de wcd’s voor je droger stoomoven ect. Ook achter een aardlek moeten zitten.
wasmachine was in de negentiger jaren nog niet verplicht maar zou ik (aangezien je kast toch grondig verbouwd moet worden) er nu ook achter zetten.

Om het allemaal passende te maken ben ik bang dat je wel een nieuwe kast nodig hebt.

Een selectieve aardlekschakelaar heeft een vertraagd uitschakeltijd t.o.v. Een gewone dit is dan puur om de kabel tussen deze en de onderverdeelkast te beveiligen,

Deze is nodig omdat de aardverspreidingsweerstand niet laag genoeg is om de uitschakeltijd te kunnen behalen, met een c20 zou deze rond de 1 ohm ( pin me der niet op vast heb de nen niet bij de hand) moeten zijn en dat is deze in een woonhuis installatie bijna nooit.

Google is your friend lager dan 1,2 ohm

[ Voor 23% gewijzigd door kneus1000 op 02-08-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Ik dacht dat vaste apparaten niet achter een aardlekschakelaar hoefde???

Wanneer ik naar een andere kast ga zijn er dan ook brede kasten beschikbaar want in de hoogte heb ik geen ruimte meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Leo555 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:19:
Ik dacht dat vaste apparaten niet achter een aardlekschakelaar hoefde???

Wanneer ik naar een andere kast ga zijn er dan ook brede kasten beschikbaar want in de hoogte heb ik geen ruimte meer.
Zoals ik ineen eerdere post al aangaf, kun je overwegen om er een (kleinere) kast naast te hangen. Zolang de hoogte van beide kasten maar enigszins overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Ik ben weer terug van vakantie 8)

Onze huidige groepenkast is 39cm breed en 43 cm hoog.
De ruimte rechts naast de kast is 15 cm voor een tweede kast.

Ik heb even gekeken maar kan geen kast vinden van 43 cm hoog.

Wanneer ik de huidige kast ga vervangen door 2 nieuwe kasten heb ik een totale breedte beschikbaar van 62 cm en de hoogte blijft dan nog steeds beperkt tot 43 cm.

iemand een idee welke kast dan zou passen?
Of nog beter een oplossing om ruimte te maken in de huidige kast met bv 4 groepen achter een aardlek te plaatsen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leo555 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:01:
iemand een idee welke kast dan zou passen?
Een normale ABB kast is 330x220, die zou je dan 2 naast elkaar kunnen doen.

Eronder plak je dan een hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/a/b/abb-haf-hafonorm-schakelaarkast-4135514.jpg
Die is 110x220.

In de hoogte kom ik dan uit op 44cm, maar misschien is daar nog wel wat te winnen....
Je hebt al die buisinvoeren en in jouw foto lijkt het op een kabelgoot oid. Dat schuift misschien wel inelkaar.

Als complete set

Door de hoofdschakelaar win je nog 4 plaatsen... heb je bij normale breedte 24, of dubbel 48 plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Wellicht is dat ook een idee om alleen de hoofdschakelaar in een aparte kast naast de bestaande kast te plaatsen en de huidige hoofdschakelaar te vervangen door een aardlek.
Dit geeft mij ruimte om weer 3 groepen achter een aardlek te plaatsen.
Hiermee hoeft niet de gehele bestaande installatie vervangen te worden.

Is dat een goed idee welke eenvoudig te realizeren is?
Pagina: 1