Wifi signaal versterken, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:43
Beste Tweakers,

Het Wifi signaal in mijn huis is niet overal even sterk. Ik heb een standaard Ziggo Technicolor modem/router die beneden in de woonkamer staat. De volgende snelheden haal ik via wifi:

Woonkamer: 90 mb/s
Eerste verdieping: 9 mb/s
Zolder: 60 mb/s (ik had minder verwacht omdat ik nog verder van de router zit dan op mijn slaapkamer op de 1e verdieping)

Bekabeld haal ik op zolder op mijn pc 200 mb/s. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Er zijn zóveel Wifi versterkers te vinden online dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En wat is slim; Wifi adapters in het stopcontact of een zeer sterke router beneden in de woonkamer zetten waar ook de hoofdaansluiting van Ziggo zit?

[ Voor 8% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 29-07-2018 08:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Je schrijft het bijna zelf.
Zet op zolder een extra access point, en dan liefst boven je kamer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:58
Wat je nodig hebt is een accespoint op de eerste verdieping. Hiervoor moet je wel een kabel hebben op de eerste verdieping.

Een wifi versterker zal prima werken maar zorgt altijd voor lagere snelheden iets wat je met een accespoint niet zal hebben.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:39
Accespoint is zoals al eerder is geroepen is je oplossing.
Je kunt bij KPN ongeacht je klant bent voor €50 een prima functionerende AP krijgen of je tast iets dieper in de buidel en gaat voor iets van Ubiquity.

Btw Ziggo schijnt ook een aardige AP te verkopen tegen een gereduceerd bedrag al ben ik niet bekend mee hoe die werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Beste @Tommie12 @HKLM_ @Miki bedankt voor jullie input :) ik heb hieronder een heel simpel plaatje waarin ik de situatie wellicht wat beter kan uitleggen. Onderin komt het Ziggo signaal binnen en die gaat bekabeld (door de schouw van de openhaard) naar boven. Dit kan ik er lastig op de 1e verdieping uit trekken zonder te boren. Als ik een Access Point maak is dat het eenvoudigst op zolder, waar de kabel naar mijn pc loopt.

Helaas heb ik in de tuin ook geen signaal. Is het in dit geval niet handiger een signaal versterker in de woonkamer te zetten?

Rood hokje: modem/router van Ziggo en waar de aansluiting zit
Blauw hokje: mijn pc
Blauwe lijn: kabel van modem naar pc door schouw

wifi

[ Voor 9% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 31-07-2018 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Het altijd moeilijk voorspelbaar wat nu het beste werkt.
Feit is, je hebt een Access point nodig.
Dan kan je gewoon proberen of het nu best werkt op de zolder of in de woonkamer.

Het hangt af van de vloeren. Als dat gewapend beton dan wel houten balken zijn maakt het een enorm verschil.

Success!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:47

Typhone

Who Dares Wins

Wat is je budget en hoeveel bereik wil je hebben? Ik ben totaal niet (meer) bekend met de andere merken op het gebied van access points en dergelijke omdat ik die altijd maar minimalistisch vond werken.

Oplossing zou zijn -> zolderkamer dak -> access point
Keuken muur/dak (uit het zicht meestal) -> access point

Afhankelijk van merk en kwaliteit heb je dan in de tuin ook goed bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Houd in gedachten dat WiFi tweewegverkeer is. Je kunt het station in de woonkamer wel versterken zodat ie boven en buiten beter te "horen" is. Maar er moet ook verkeer terug vanaf laptop/tablet/telefoon. Dat signaal kun je niet versterken, waardoor de router de telefoon/tablet/laptop alsnog niet hoort of enkel hoort fluisteren.

Een extra access point is de beste oplossing voor je probleem.
Een repeater elders in huis kan ook, maar denk er aan dat je daarmee de snelheid (pak hem beet) halveert (want tweewegverkeer, kunnen niet tegelijkertijd zenden).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Thanks mensen :) @Ultraman ik dacht dat een goede verbinding ook automatisch een goede tweewegverkeer betekende, maar blijkbaar niet. Een Access Point op zolder is makkelijk te realiseren, dat ga ik eerst eens doen. Wellicht dicht bij het dakraam zodat die ook naar buiten kan zenden. Ik had gehoopt gewoon een giga versterker in de woonkamer te zetten en het probleem daarmee op te lossen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Goed plan. Misschien een idee om dan gelijk naar een Acces Point te kijken met een aantal extra UTP aansluitingen (switch), dan kan je eventueel nog een extra buitenantenne realiseren voor een sterker signaal in de tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Het is veel en veel complexer dan "gewoon een versterker neerzetten". Om te beginnen, "WiFi-versterker" is een marketingterm en kan verschillende soorten apparaten aanduiden. Bijvoorbeeld AP (wil je wel) maar ook repeater (wil je niet).

Wat je nodig hebt is voldoende signaal bij je ontvanger, aan beide kanten van de verbinding. Het is ook wel zo netjes om te zorgen dat, in je enthousiasme voor goede dekking voor jezelf, je niet heel erg veel signaal uitpompt waar je relatief weinig aan hebt maar je buren flink last van hebben. De simpelste manier is om de afstand kort te houden en de uitgezonden signalen zacht, oftewel meer APs neerzetten, en die dus met een draadje aan je netwerk te koppelen.

Hopen dat een spriet uit het dakraam je in de tuin gaat helpen... kan werken, maar je wil dan eerlijkgezegd een richtantenne die de tuin aanstraalt en dus niet de rest van de buurt -- zo'n antenne luistert tegelijk ook alleen maar naar dat aangestraalde gebied en heeft daardoor minder last van andere gebruikers op hetzelfde kanaal elders. Maar dat is andere koek dan een (buiten-)AP halverwege de tuin erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Anoniem: 718429 is het het proberen waard om https://www.coolblue.nl/p...16/linksys-wap1200ac.html in de zolder aan te sluiten in de hoop dat het beter signaal geeft in de slaapkamer en tuin denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:39
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 07:50:
Beste @Tommie12 @HKLM_ @Miki bedankt voor jullie input :) ik heb hieronder een heel simpel plaatje waarin ik de situatie wellicht wat beter kan uitleggen. Onderin komt het Ziggo signaal binnen en die gaat bekabeld (door de schouw van de openhaard) naar boven. Dit kan ik er lastig op de 1e verdieping uit trekken zonder te boren. Als ik een Access Point maak is dat het eenvoudigst op zolder, waar de kabel naar mijn pc loopt.

Helaas heb ik in de tuin ook geen signaal. Is het in dit geval niet handiger een signaal versterker in de woonkamer te zetten?

Rood hokje: modem/router van Ziggo en waar de aansluiting zit
Blauw hokje: mijn pc
Blauwe lijn: kabel van modem naar pc door schouw

[afbeelding]
Wat je ook zou kunnen overwegen is te kijken naar WiFi mesh netwerkapparaten met powerline backhaul. Ik weet dat Fritzbox wat heeft en TP-link zeer binnenkort met een Deco P7 setje komt. Dan zit je namelijk niet te klooien met kabels en kun je over het stroomnet icm WiFi mesh toch je dekking krijgen.

Voorbeelden:
https://www.tp-link.com/n...ils/cat-5700_Deco-P7.html

https://en.avm.de/product...powerline-1260e-wlan-set/

Ik heb geen van deze sets en daarnaast is powerline vaak huis afhankelijk ivm elektra in huis.
Pagina: 1