Tandarts in het buitenland [België of zelfs elders]

Pagina: 1
Acties:

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Hallo allemaal,

Deze week zijn wij verrast met een ontsteking bij een kies. Lang verhaal kort al vaker hiervoor geweest bij de tandarts om het laten reinigen maar nu zijn we op het punt gekomen om deze kiezen (2 stuks)t te verwijderen en later te vullen met een implmentaat. In gesprek met de betreffende arts zou het qua kosten ruze meevallen... 3K.

Ben gaan reken obv de Nederlandse gestelde tarieven voor 2018. Scheelt alleen daar al 1.5K

Nu mijn vraag over hoe de ervaringen zijn in het buitenland bij de tandarts voor een aantal kronen, brugtussendeel, verdoving en niet standaard beet registratie.

Voornamelijk om de kosten maar ook zeker de kwaliteit. Kan dit handje contantje? Denk aan landen als België en Duitsland maar elders is ook welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Chamek op 29-07-2018 11:46 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En daarom heb je dus een ziektekostenverzekeraar en is je tandarts niet standaard gedekt ;)

Zou als ik jou was eens vragen aan je eigen verzekeraar of de kosten die je voorgeschoteld worden, uberhaupt kloppen. 3k voor het verwijderen van een kies lijkt me wat veel, maar als er veel meer bij komt wellicht niet. ZIjn toch allemaal standaardbedragen.
En vraag ze dan ook meteen of een kaakchirurg wel door je verzekering gedekt is. Zo ja dan gewoon een verwijzing vragen. Tuurlijk wil die tandarts aan je verdienen (is immers zijn werk) maar ik heb er ook gezien die je gewoon een ppot uit probeerden te draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Chamek
The Eagle schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:57:
En daarom heb je dus een ziektekostenverzekeraar en is je tandarts niet standaard gedekt ;)

Zou als ik jou was eens vragen aan je eigen verzekeraar of de kosten die je voorgeschoteld worden, uberhaupt kloppen. 3k voor het verwijderen van een kies lijkt me wat veel, maar als er veel meer bij komt wellicht niet. ZIjn toch allemaal standaardbedragen.
En vraag ze dan ook meteen of een kaakchirurg wel door je verzekering gedekt is. Zo ja dan gewoon een verwijzing vragen. Tuurlijk wil die tandarts aan je verdienen (is immers zijn werk) maar ik heb er ook gezien die je gewoon een ppot uit probeerden te draaien.
Hi bedankt voor je reactie. De verzekeraar benaderen is een goeie zal dat zeker a.s. maandag eens gaan doen. Kijken welke mogelijkheden zij zien.

Het gaat hier wel om 2 kiezen maar goed op basis van de tarieven van de overheid en de tarieven van de tandarts was er al een verschil van de helft.

Anyways, om het geheel nog spannender te maken zal er hoogswaarschijnlijk nog een kies bij komen. Laten we voor het gemak zeggen 1.5K erbij voor 3 kiezen. kom ik op een leuk bedrag van 4.5K.

Had er in december geen rekening mee gehouden wellicht voor dit jaar iets om mee te nemen in de vergelijking. Maar wil mijn opties vermeerderen dus zijn er nog mensen met een buitenland ervaring ?

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
In het buitenland niet. Wel kunnen die bedragen niet kloppen. Ik heb 3 kiezen laten trekken met verdoving voor jawel 400 euro. Dat was inclusief 1 kies die eigenwijs was.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verderop in de Topicstart spreek je over kronen en bruggen. Zit dit niet ook bij die €3k inbegrepen?

Waarom? Omdat het kan!!

• Chamek
Lolhozer schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:28:
Verderop in de Topicstart spreek je over kronen en bruggen. Zit dit niet ook bij die €3k inbegrepen?
Klopt,

• Lolhozer

Lolhozer

Verduidelijk dan eerst je TS, want die €3k is mogelijk best reëel. Heb je al een gespecificeerde begroting van je tandarts ontvangen?

Waarom? Omdat het kan!!

• Chamek
Lolhozer schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:40:
[...]

Verduidelijk dan eerst je TS, want die €3k is mogelijk best reëel. Heb je al een gespecificeerde begroting van je tandarts ontvangen?
TS wat duidelijker gemaakt :)

hierbij de zaken die behandeld gaan worden obv de NL tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/igRbb8/ts.png

hierbij de offerte van de arts.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fsutpT/ts2.png

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56

Croga

The Unreasonable Man

Chamek schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:59:
[...]

TS wat duidelijker gemaakt :)

hierbij de zaken die behandeld gaan worden obv de NL tarieven.

[afbeelding]

hierbij de offerte van de arts.
[afbeelding]
Ofwel: De offerte die je hebt is voor twee keer 2 kiezen. Dat verklaart waarom het twee keer zo duur is.....

• Chamek
Croga schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:04:
[...]

Ofwel: De offerte die je hebt is voor twee keer 2 kiezen. Dat verklaart waarom het twee keer zo duur is.....
Dat het 2 kiezen zijn klopt maar dat verklaard niet waarom het 2 keer zo duur is.

De berekering die ik eerder heb gemaakt is voor het zelfde aan kiezen en dus ook zelfde aantal middelen die gebruikt dienen te worden.

Berekening obv de nederlandse tarieven. Zie het aantal van de berekening en het aantal van de offerte.

[afbeelding]

[ Voor 16% gewijzigd door Chamek op 29-07-2018 12:13 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:11
In jouw berekening zitten geen materiaal en techniekkosten.

• Chamek
Bobmeister schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:16:
In jouw berekening zitten geen materiaal en techniekkosten.
Ik zie het bedankt! Gelijk aanpassen! En het bedrag komt geheel overeen :9~ :9~ :9~

[ Voor 10% gewijzigd door Chamek op 29-07-2018 12:22 ]

• Lolhozer

Lolhozer

Het trekken van de twee elementen is ook nog niet inbegrepen.

Maar waarom niet meteen twee implantaten? Of zijn op beide naast liggende elementen sowieso kronen nodig? Anders ga je nu bestaande kiezen aanpassen om kronen op te plaatsen terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Waarom? Omdat het kan!!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:14

Theo

moederbord

Ik heb wel eens mensen gehoord over tandartsen in Turkije; dat schijnt een fractie te kosten van wat het hier kost, terwijl de kwaliteit gelijkwaardig was. Voor de kosten van de NL tandarts hadden zij een vakantie van een paar weken (all-in) naar Turkije inc tandartskosten.

7400 Wp op het dak

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 17:32
Grappig dat ik juist dit bericht tegenkom want ben niet vaak meer op tweakers. Als belg zou ik jou niet aanraden om naar het Belgie te gaan, hier is het ook erg duur.
Ik heb jarenlang geknarsetand snachts en hierdoor waren mijn tanden korter geworden. Door het klemmen had ik ook enkele tanden gebroken die vervangen moesten worden door implantaten.
Offerte in België vond ik te hoog, ik had ook geen vroeger werk van de dokter gezien dus ik kon niet beoordelen of de dokter in kwestie goed was.

Ik ben gaan zoeken op whatclinic naar een dokter in Istanbul en heb een heel goeie gevonden.
Hier kan je mijn voor en na foto's zien: https://www.instagram.com...vz/?taken-by=dr.cembaysal
Wat prijs betreft, ik heb14 tanden voor de prijs van 6 in België, de tandarts is een professor die les geeft in Milaan dus niet zomaar je lokale tandarts. Heb hem zelfs kunnen betalen in bitcoin :)

• Derecho
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-03 14:55
Afgaande op het bovenstaande lijkt me Nederland nog redelijk goedkoop. Ik ben momenteel in afwachting van een implantaat, hier in Schotland, en mijn tandarts heeft een offerte van 2000£ (alles inbegrepen) voorgeschoteld voor de volledige procedure voor het vervangen van1 kies, met in totaal minstens 5 consultaties over een periode van 3-6 maand. Dit is inclusief een scan van het gebit, het plaatsen van het voetstuk, dan controles gevolgd door de kroon erbovenop.

Ik heb ook eens in Polen gepolst, en het zou daar neerkomen op ongeveer 1500€ per tand, maar de reiskosten waren gewoon te hoog om een procedure daar te rechtvaardigen.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
The Eagle schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:57:
Wel eens gezien wat een tandartsverzekering kost en wat ze maximaal uitkeren? Bijvoorbeeld Zilveren Kruis, 65 euro per maand voor maximaal 1250 euro. Dus als je meer dan 2 jaar niks hebt kan je beter zelf sparen.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-11 11:21
Een tandartsverzekering in Nederland is echt oplichterij, een verzekering wordt natuurlijk nooit in je eigen voordeel afgesloten.

De moeilijkste stap is het vertrouwen te hebben en de stap te wagen. Als ik geen kennis van het land of de stad zou hebben zou ik niet zomaar random naar een tandarts gaan, zelfs niet in Duitsland of België. De drempel naar Oost-Europa of Turkije is dan inderdaad nog wat hoger.

Zelf combineer ik het tandartsbezoek met vakanties naar Bulgarije. Mijn vriendin komt oorspronkelijk uit Bulgarije en ik ga naar een lokale tandarts in de stad. Een kroon kost bijv. alles bij elkaar nog geen € 100,-. Er is ook een prima privé-ziekenhuis, dat is wel iets duurder maar nog steeds vele malen goedkoper dan Nederland. Echter zou ik wel begrijpen dat niet iedereen 1,2,3, naar Oost-Europa of Turkije vliegt.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Grote probleem met buitenland is wel communicatie, mits je begeleid wordt door een local die je vertrouwd en echt kan vertrouwen is de kans dat je niet krijgt wat je verwacht groot. Overigens kan je ook in Nederland best naar een ander gaan en vragen naar een oplossing en kosten. Vergeet niet dat de Nederlandse tandarts beter staat aangeschreven dan daar buiten. Beste is wel een in Nederland opgeleide tandarts. Kijk ook welke techniek ze gebruiken.
Was verbaasd over de kunst laatst. Dochterlief 8 was gevallen 2 kapotte voortanden. En eerlijk waar je ziet het niet meer, tandarts heeft zelfs verschillende kleuren vulling gebruikt om de lijntjes weer matchend te krijgen. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Chamek
crazyheinz schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:26:
Grappig dat ik juist dit bericht tegenkom want ben niet vaak meer op tweakers. Als belg zou ik jou niet aanraden om naar het Belgie te gaan, hier is het ook erg duur.
Ik heb jarenlang geknarsetand snachts en hierdoor waren mijn tanden korter geworden. Door het klemmen had ik ook enkele tanden gebroken die vervangen moesten worden door implantaten.
Offerte in België vond ik te hoog, ik had ook geen vroeger werk van de dokter gezien dus ik kon niet beoordelen of de dokter in kwestie goed was.

Ik ben gaan zoeken op whatclinic naar een dokter in Istanbul en heb een heel goeie gevonden.
Hier kan je mijn voor en na foto's zien: https://www.instagram.com...vz/?taken-by=dr.cembaysal
Wat prijs betreft, ik heb14 tanden voor de prijs van 6 in België, de tandarts is een professor die les geeft in Milaan dus niet zomaar je lokale tandarts. Heb hem zelfs kunnen betalen in bitcoin :)
top bedankt voor het delen van de informatie. Net even contact gehad met de arts. En het was een prettig gesprek met daarin uitleg heb veel notities gemaakt.

Hij gaat me wat informatie toesturen per mail.

Wederom bedankt!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-11 12:11
Mijn vriendin is Hongaarse en ze heeft een goede tandarts in Hongarije. Ik kan naam + adres opvragen als je wil. Het kosten verschil is echt bizar t.o.v. Nederland (ik denk 25% - 50% van de nederlandse kosten), over het algemeen is de kwaliteit hoog heb ik me laten vertellen. Ze vind de kwaliteit in Nederland ook goed hoor (ze is pas geweest voor het eerst naar NL'se tandarts), maar de algemene behandeling buiten het tandwerk vind ze echt verschrikkelijk hier :+ :+ . In Nederland is het echt fabrieks werk, in dit soort landen krijg je nog een kop koffie en een praatje en beter nazorg denk ik.

Vliegticket naar Boedapest voor 100 euro, lekker city tripje en dan je tanden laten fixen... waarom niet ? Er zijn zat websites die hier mee adverteren, het is gewoon een gat in de markt. Er zitten zeker risico's aan natuurlijk, stel er is iets mis na 5 dagen kan je alsnog weer terug dat is niet echt handig natuurlijk.

Edit: grappig nieuwsberichtje uit 2006 (!): https://www.volkskrant.nl...ndarts-toerisme~be8d7dc3/ ter leering en de vermeak.

[ Voor 28% gewijzigd door Lollercopter op 30-07-2018 17:09 ]

• crazyheinz
Chamek schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:30:
[...]

top bedankt voor het delen van de informatie. Net even contact gehad met de arts. En het was een prettig gesprek met daarin uitleg heb veel notities gemaakt.

Hij gaat me wat informatie toesturen per mail.

Wederom bedankt!
Veel succes!

• wibra
  • Laatst online: 23-09 20:49
hier in Levice, Slovakije is een lokale tandarts die veel clandieze krijgt uit oostenrijk. maar dat is misschien net wat te ver rijden :)

• crazyheinz
wibra schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:36:
hier in Levice, Slovakije is een lokale tandarts die veel clandieze krijgt uit oostenrijk. maar dat is misschien net wat te ver rijden :)
Ik kan Slowakije niet aanraden voor tandzorg. Goedkoop maar de kwaliteit is er ook naar...
Mijn Slowaakse schoonmoeder is naar daar even gereden voor kronen en ze zien er niet schitterend uit...

• wibra
er is een verschil tussen de openbare zorg en de private zorg.

daarnaast is jouw voorbeeld anecdotisch.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Persoonlijk twee jaar terug wat laten versleutelen in Tsjechie. Prima kwaliteit en uiteindelijk 35% van de geschatte kosten in Nederland kwijt. Helaas heeft mijn vriendinlief van destijds alles geregeld dus kan ik je niet verwijzen.

Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee.

• crazyheinz
wibra schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:26:
er is een verschil tussen de openbare zorg en de private zorg.

daarnaast is jouw voorbeeld anecdotisch.
natuurlijk is mijn voorbeeld anecdotisch, ik heb geen steekproefonderzoek gedaan naar buitenlanders die in Slowakije hun tanden gaan doen. Ik stel alleen vast dat mijn schoonmoeder die bijna heel haar leven daar heeft gewoond er blijkbaar geen deftige tandarts kan vinden.

• wibra
heeft ze dan gezocht? of de tandarts genomen die haar is toegewezen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
PFSL->AZ
Pagina: 1