Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Java niet langer gratis vanaf 2019 voor zakelijk gebruik

Pagina: 1
Acties:

• xp65
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik lees net dat Oracle blijkbaar stopt met zijn gratis java versie voor zakelijk gebruik en dus iedereen die updates wenst vanaf 2019 geforceerd wordt om een licentie te gaan nemen:

Citaat: "Openbare updates van Oracle Java SE 8 die worden uitgegeven na januari 2019 zullen niet beschikbaar zijn voor zakelijk of commercieel gebruik of productiegebruik zonder commerciële licentie."

Bron: https://www.java.com/nl/download/release_notice.jsp

En hier zie ik dat de prijzen niet mals zijn:
https://www.theregister.c...le_java_se_subscriptions/

25$ per maand per processor en dan nog is 2.5$ per maand per gebruiker... 8)7

En veel overheidszaken in België kan je niet mee werken zonder Java...
Is er een fork of alternatief om dit te omzeilen? (niet als ontwikkelaar maar als gebruiker)

EDIT:

Blijkbaar blijft enkel de meest recente versie voor 6 maand gratis met (beveiliging)updates, wat vele bedrijven gaat forceren om te gaan betalen, meer informatie in deze reddit post:
https://www.reddit.com/r/...tinuing_free_updates_for/

Dit dwingt bedrijven:
Gratis = Elke 6 maand updaten van je programmatie/applicatie (dus ook alle installaties ervan)
Of na 6 maand geen enkele beveiligings update meer (nogal risico vol)
Of dus betalen

[ Voor 28% gewijzigd door xp65 op 28-07-2018 22:29 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, wellicht tijd om over te stappen naar open source, vrije software. Afhankelijk zijn van een leverancier is nooit een goed idee. Zeker niet voor overheden en andere publieke diensten.

En verder:
https://www.google.nl/search?&q=java+alternative

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor thuisgebruik heb je hier geen probleem mee. Maar je moet het licentiemodel bekijken vanuit de zakelijke kant. Veel websites en webapplicaties zijn in Java geschreven en draaien middels een applicatieservice zoals Tomcat. Dat zal het bedrijfsleven geld gaan kosten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17

Fiber

Beaches are for storming.

Hero of Time schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:04:
Voor thuisgebruik heb je hier geen probleem mee. Maar je moet het licentiemodel bekijken vanuit de zakelijke kant. Veel websites en webapplicaties zijn in Java geschreven en draaien middels een applicatieservice zoals Tomcat. Dat zal het bedrijfsleven geld gaan kosten.
Maar dat geeft niks als die bedrijven er zelf ook weer geld mee verdienen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:18
Nou ben ik niet meer helemaal thuis in de terminologie, maar als we dus een browser applicatie gebruiken die Java vereist, dan moeten we als bedrijf dus al een licentie gaan afnemen?

Verwijderd

anboni schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:17:
Nou ben ik niet meer helemaal thuis in de terminologie, maar als we dus een browser applicatie gebruiken die Java vereist, dan moeten we als bedrijf dus al een licentie gaan afnemen?
Ik neem aan dat dit enkel om Java SE/JDK (server stuff) gaat, niet om de Java JRE.

Sowieso had die website al naar HTML5/JS geconverteerd moeten worden. Java en Flash zijn verslagen op het web.

• xp65
Ik vraag mij vooral af met die browser plugins voor bijvoorbeeld in België eID uit te kunnen lezen. Of de digitale health dossiers die alle dokters etc gebruiken, zouden wij dan hier allemaal java voor moeten gaan betalen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

xp65 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:39:
Ik vraag mij vooral af met die browser plugins voor bijvoorbeeld in België eID uit te kunnen lezen. Of de digitale health dossiers die alle dokters etc gebruiken, zouden wij dan hier allemaal java voor moeten gaan betalen?
Nee, de bouwer van de web site moet Oracle betalen voor het gebruik van de java-sdk.
Geld vragen voor de JRE zou een kamikaze aktie zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• xp65
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:43:
[...]

Nee, de bouwer van de web site moet Oracle betalen voor het gebruik van de java-sdk.
Dat is heel goed nieuws, bedankt!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:26:
[...]

Sowieso had die website al naar HTML5/JS geconverteerd moeten worden. Java en Flash zijn verslagen op het web.
Java nog altijd veel in gebruik, ook bij nieuwe (web)applicaties.
Flash is al jaren dood, buiten streamen wordt het nergens meer echt gebruikt.

Dit is helaas Oracle; iets waar veel mensen al bang voor waren bij de overname van Sun.
De prijzen zijn niet mals en inderdaad die gekke CPU-regels zitten er al jaren in.

Heb je dit al als nieuwsbericht gesubmit?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het gaat over de JDK en de Advanced SE JRE, de standaard JRE blijft as-is. Verder is het niet 'Java' in het algemeen maar Oracle's Java. OpenJDK en de open Java versies ondervinden geen invloed van dit gebeuren, en andere development kits en runtimes ook niet (zoals bijv. IcedTea maar ook IBM JRE).

Verder is het gebruik van Java vooral bij server-side zaken in gebruik, client-side alleen nog bij zaken die oud zijn of nog niet omgebouwd kunnen worden naar HTML5, WebSockets of andere nieuwe technologie (zoals WebRTC, WASM en WebGL).

[ Voor 28% gewijzigd door johnkeates op 28-07-2018 20:54 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/79worruthbxu8ZNhe0vaXwsK/medium.png

:w Java. Het was al tanende en nu is de spade in de grond gezet en men begonnen met het graven van hun eigen graf.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:52:
[...]

Flash is al jaren dood, buiten streamen wordt het nergens meer echt gebruikt.

Dit is helaas Oracle; iets waar veel mensen al bang voor waren bij de overname van Sun.
De prijzen zijn niet mals en inderdaad die gekke CPU-regels zitten er al jaren in.

Heb je dit al als nieuwsbericht gesubmit?
Misschien een domme vraag, ik ben net een beetje thuis in het bouwen van wesites.
Maar wat kan je in plaats van Java gebruiken?

In principe wou ik zelf al geen Java gebruiken aangezien dat volgensmij best wel veel resources gebruikt.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk afhankelijk zijn, effiecient en effectief zijn.

Edit: Ik heb ondertussen al wat gevonden.
https://www.quora.com/Wha...guage-for-web-development

[ Voor 7% gewijzigd door Berlinetta op 28-07-2018 20:56 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
RobIII schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:54:
[afbeelding]

:w Java. Het was al tanende en nu is de spade in de grond gezet en men begonnen met het graven van hun eigen graf.
Ik denk dat je dat nog zal tegenvallen, server-side en on-device is het nog steeds de meest gebruikte VM en runtime, boven C#.NET en Python enz.

Nuance: als je Java-in-de-browser en browser-plugin-applets in gedachten had, ja, dat gaat dood, en het verdient ook om dood te gaan, net als Flash en Silverlight.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 28-07-2018 20:59 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:25

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fiber schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:11:
[...]

Maar dat geeft niks als die bedrijven er zelf ook weer geld mee verdienen... :)
Ik heb bij een bedrijf gewerkt die hun applicatie bij klanten installeert en zelf een schaduwsysteem daarvan hebben. Elk onderdeel van de applicatie werd op aparte VMs gedraaid. Dat gaat dan flink oplopen en dan heb je nog geen OTA straat intern voor de ontwikkelaars. Het kan bedrijven dus meer gaan kosten dan dat het uiteindelijk oplevert.
Berlinetta schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:55:
[...]

Misschien een domme vraag, ik ben net een beetje thuis in het bouwen van wesites.

In principe wou ik zelf al geen Java gebruiken aangezien dat volgensmij best wel veel resources gebruikt.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk afhankelijk zijn, effiecient en effectief zijn.

Als jij een site met Java gaat schrijven, ben je met een flinke overhead bezig. En zal het ook niet eens werken op mobiele apparaten. Je zal waarschijnlijk, zoals zo velen voor je en gegarandeerd nog steeds na je, in de war zijn met javascript. Iets wat compleet ongerelateerd is aan de programmeertaal Java en geen aparte runtime vereist anders dan wat de browser zelf kan afhandelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Dat is heel moeilijk aan te geven (zoveel mogelijkheden zijn er) en je kunt dit beter doen in een eigen topic.
Haal ook niet Javascript en Java door elkaar. ;)
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:43:
[...]

Dat gaat toch ook al ver niet? Zeker als het gaat per CPU/device.

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Java blijft gratis, ook voor commercieel gebruik, Het enige dat stopt op januari is de gratis support op java SE versie 8 voor bedrijven. (dus ook geen gratis updates meer voor de JRE als je die bedrijfsmatig gebruikt)

Nieuwere Java versies blijven gewoon gratis, ook voor bedrijven. Alleen tijd om je vier jaar oude Java 8 versie te upgraden, over te stappen op een andere java 8 JRE, of Oracle te betalen als je support wilt op een oude versie.

http://www.oracle.com/technetwork/java/eol-135779.html

Verwijderd

HollowGamer schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:52:
Misschien even je leverancier (of eigen toko) wakker schudden? Java is al 10+ jaar dood (qua client side).

Er is o.a. het <video> element, en je kan <canvas> gebruiken. Etc etc. Er is vandaag de dag GEEN reden om nieuwe websites met Java te schrijven. Alles kan met HTML5, CSS en JavaScript.
En verwar Java niet met JavaScript.
HTML5, CSS en JavaScript.

Java (en Flash) hebben in hedendaagse browsers niets te zoeken.

• xp65
esdeboer schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:19:
Java blijft gratis, ook voor commercieel gebruik, Het enige dat stopt op januari is de gratis support op java SE versie 8 voor bedrijven. (dus ook geen gratis updates meer voor de JRE als je die bedrijfsmatig gebruikt)

Nieuwere Java versies blijven gewoon gratis, ook voor bedrijven. Alleen tijd om je vier jaar oude Java 8 versie te upgraden, over te stappen op een andere java 8 JRE, of Oracle te betalen als je support wilt op een oude versie.

Zover ik lees blijft enkel versie 8 beschikbaar, alles nieuwer en updates moet je gaan betalen, zonder is geen echte optie want zonder beveiligingsupdates is het al snel een risico. Ik kan nergens uit afleiden (wel tegendeel) van wat je zegt dat toekomstige versies gratis zouden blijven, vanuit wat haal je dat?

"There’s also a little bit of stick to go with the carrot, because come January 2019 Java SE 8 on the desktop won’t be updated any more … unless you buy a sub."
https://www.theregister.c...le_java_se_subscriptions/

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:41:
[...]

Misschien even je leverancier (of eigen toko) wakker schudden? Java is al 10+ jaar dood (qua client side).

Er is o.a. het <video> element, en je kan <canvas> gebruiken. Etc etc. Er is vandaag de dag GEEN reden om nieuwe websites met Java te schrijven. Alles kan met HTML5, CSS en JavaScript.

[...]

HTML5, CSS en JavaScript.

Java (en Flash) hebben in hedendaagse browsers niets te zoeken.
ik ken wel een leuke use case die, volgens mij, niet met html5, css en javascript voor elkaar te krijgen is:
Labeltjes of b.v. bonnetjes versturen in raw naar correcte labelprinters (en dan uiteraard automatisch uitprinten enzo)

Zelfs de officiele voorbeelden van de fabrikant (Zebra) gebruiken een javabased applicatie hiervoor

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:41:
[...]

Misschien even je leverancier (of eigen toko) wakker schudden? Java is al 10+ jaar dood.

Ik word een beetje moe van die discussie. Er zijn door zoveel talen al dood verklaard, zijn er nog altijd en vernieuwen nog regelmatig hun base.
Genoeg applicaties die nog altijd Java gebruiken en veelal worden gebruikt in de moderne webwereld - Elasticsearch & PHPStorm anyone?

Java is nog altijd (goed) vertegenwoordigd op de Enterprise markt en dat komt mede door betaald support.
Een van de voordelen van Java is cross-platform zijn en hoewel andere opkomen als Electron zal dit voorlopig echt nog wel blijven.

Dat jij Java niet meer in de browser ziet, betekend dus niet dat het dood is.
Wat jij bedoeld is die VM, maar ik kan je verzekeren dat die (helaas) er ook nog altijd is.

En nee, niet alles kan je schrijven met HTML5, CSS en JS.
Misschien wel aan de voorkant, maar backend stuff is weer een ander verhaal.

@mschol Het kan wel, maar daarvoor communiceert de voorkant met de achterkant (commando sturen, ouput terugkrijgen bv). Er is zoveel mogelijk, maar als iets werkt en voldoet, tja. Ga je echt een hele software opnieuw schrijven als die enkel bonnetjes print en misschien nauwelijks nog tegenwoordig?

[ Voor 21% gewijzigd door HollowGamer op 28-07-2018 22:14 ]

• xp65
esdeboer schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:19:

Ik heb even verder zitten zoeken, en ik denk dat veel pers en artikelen die ik terug vind, mogelijk inderdaad heel verwarrend zijn en dat je gelijk kunt hebben, het gaat blijkbaar "specifiek" overe java 8 (zoals ook info in de subs) http://www.oracle.com/tec...scriptionfaq-4891443.html

Dus ontwikkelaars moeten hun software upgraden om kosten te voorkomen.

• xp65
Al staat hier dat wel alle LTS versies niet meer gratis gaat zijn, wat wel heel lastig is als ontwikkelaars:
https://react-etc.net/ent...ith-long-term-support-lts
Dat wordt voor veel tools die ik in de markt zie lastig, want die updaten soms echt pas na vele jaren of nooit meer... en toch waren ze veel gebruikt...

• HollowGamer
  • Niet online
xp65 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:10:
Dus ontwikkelaars moeten hun software upgraden om kosten te voorkomen.
Enkel als ze support willen lijkt me toch?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:14
Java8 is binnenkort EoL. Als je nog support wilt op die versie mag je gaan betalen. Niks vreemds aan, bij Microsoft kan je ook nog steeds ondersteuning voor XP en 2003 krijgen, zolang je maar betaalt. Of Debian Wheezy, LTS is voorbij, ELTS is betaald en dekt alleen die software waar gebruikers voor willen betalen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

mschol schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:57:
ik ken wel een leuke use case die, volgens mij, niet met html5, css en javascript voor elkaar te krijgen is:
Labeltjes of b.v. bonnetjes versturen in raw naar correcte labelprinters (en dan uiteraard automatisch uitprinten enzo)

Zelfs de officiele voorbeelden van de fabrikant (Zebra) gebruiken een javabased applicatie hiervoor
Dat heeft dan ook in het geheel niets met web-applicaties te maken.... Ik neem niet aan dat die labelprinter een webbrowser gebruikt om zijn labels op te halen....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit gaat grote, hele grote impact hebben en is een hele slimme zet. meer dan 90% van alle Big Data tooling drait op java, en het meeste in de cloud. Daar kun je dus geen fysieke processors aanhangen en dus rekent Oracle de volle mep. En dat zijn veel, heel veel CPU's.

het zat er wel in. Cocaine model.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Kennelijk wil Oracle niet meer dat we de Oracle JDK gaan gebruiken, welnu:

https://adoptopenjdk.net/

Of gewoon de openjdk gebruiken van je distributie. In principe is er dus niet zoveel aan de hand.

Overigens lijkt de link alleen over JDK 8 te gaan. Dus overgaan op JDK 11, de volgende LTS, is ook een optie.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• xp65
HollowGamer schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:15:
[...]

Enkel als ze support willen lijkt me toch?
Meer info:
"Upgrading to the latest Oracle Java release would be free, but there are also going to stop support for each new version after 6 months."

Dit dwingt bedrijven:
  • Gratis = Elke 6 maand updaten van je programmatie/applicatie (dus ook alle installaties ervan)
  • Of na 6 maand geen enkele beveiligings update meer (nogal risico vol)
  • Of dus betalen
Als programmeur zelf, ben ik zeker dat veel bedrijven niet elke 6 maand al hun java software gaan upgraden en heruitgeven naar de nieuwste versie.

Ook uit die reddit:
"Java Advanced is a $5k per cpu server per year license (+ additional other support costs)"

[ Voor 12% gewijzigd door xp65 op 28-07-2018 22:30 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:46
RobIII schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:54:
[afbeelding]

Zou Oracle van Java af willen, maar durven ze het niet te beëindigen of verkopen?

Verwijderd

mschol schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:57:

Hardware access is een lastige, maar niet onmogelijk zonder Java.

Zonder raw kan je kan al aardig ver komen met de juiste "print CSS" (dat gebruik ik al eeuwen), of anders een server-side optie om de raw device aan te sturen (zonder WebUSB). Je zou dat server-side script zelfs een print-opdracht kunnen geven met word.exe (of libreoffice).

Een vendor (ex werkgever) deed dit door een kleine service op de PC met labelprinter/bonnetje-printer te installeren, en dan vanuit de (intranet) server-side naar die service te verbinden om te printen. Dat werkt natuurlijk alleen in het zelfde netwerk (of met VPN's/etc).

Eigenlijk is hier WebUSB voor uitgevonden (net als WebCL, WebGL, etc), dan kan je raw met b.v. een serial printer praten.
HollowGamer schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:03:
Ik word een beetje moe van die discussie.
Volgens mij begrijp je niet wat ik zeg. Er is nogal een verschil tussen 'server side`, `client side` en `web`. Java is/moet dood op het web (in de browser). Server en client-side is dat een ander verhaal (ik houd van elastic).
Genoeg applicaties die nog altijd Java gebruiken en veelal worden gebruikt in de moderne webwereld - Elasticsearch & PHPStorm anyone?
Server-side en client-side. Dat is beide niet in een browser.
Elasticsearch draait server side. En PHPStorm draait lokaal. Dat is geen Java in de browser! :)
En nee, niet alles kan je schrijven met HTML5, CSS en JS.
Misschien wel aan de voorkant, maar backend stuff is weer een ander verhaal.
Wat kan je dan niet schrijven met JS/HTML5?

En de backend boeit niet in een browser. Dat is 'any language' (PHP, Java, Python, .NET, etc) als backend. Ik heb een DIY micro webserver in C++ geschreven. Dat is allemaal niet relevant voor een browser.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2018 23:18 ]

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
xp65 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:23:
[...]

Meer info:

Dit dwingt bedrijven:
  • Gratis = Elke 6 maand updaten
  • Of na 6 maand geen enkele beveiligings update meer (nogal risico vol)
  • Of dus betalen
Als programmeur zelf, ben ik zeker dat veel bedrijven niet elke 6 maand al hun java software gaan upgraden en heruitgeven naar de nieuwste versie.

Ook uit die reddit:
"Java Advanced is a $5k per cpu server per year license (+ additional other support costs)"
Het ziet er inderdaad naar uit dat vanaf java 11 de long term support ook betaald wordt bij Oracle en wordt de publieke release de openJDK, die je elke 6 maanden moet update naar een nieuwe versie.

Gelukkig is het open source en is er een project om wel updates te leveren:
https://adoptopenjdk.net/support.html , daar bieden ze nog 5 jaar support op java 8 en op java 11 die in september uitkomt.
Pagina: 1