HDD van PVR repareren met W10, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• SOTD
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-12-2019
Ik heb een Humax 5050c en daarvan is de HDD niet goed meer. Hij geeft bij elke boot aan dat ie geformatteerd moet worden en kan dan vervolgens niet terugspoelen of opnemen.

Ik las hier en daar iets over Gparted, dat ie de hdd zou kunnen repareren aangezien windows niet om kan gaan met linux (wat op de hdd staat) , heb deze gebrand op dvd en alle hdd losgekoppeld en de hdd uit de humax gehaald en aangesloten en opgestart vanaf Gparted. Vervolgens krijg ik een keuzemenu, ik kies gparted live en na 3 uren zie ik geen vooruitgang en blijft het scherm zwart met een aantal witte regels. Iets als echo on en timeout 120 sec en nog wat dingen. Er wordt me niks gevraagd en hij reageert ook niet op de toetsenbord.

Het kan toch niet zo zijn dat dit zo hoort? Dat men Gparted gebruikt om iets te repareren of te partioneren en dat daarvoor dagen of weken of jaren nodig zijn?

Het was overigens een 64 bits versie van Gparted die ik geprobeerd heb. Als er andere programmas zijn die sneller de 4 partities kunnen scannen op bad sectors dan Gparted hoor ik dat graag? Heb een i7 met 16GB geheugen, dus mijn pc moet dit toch wel vlotter kunnen.

Ik heb alles weer aangesloten in mijn pc en zit nu weer in windows 10, als er echter programmas zijn die beter werken vanaf boot (dus niet in windows 10) wil ik dat wel doen.

[ Voor 7% gewijzigd door SOTD op 28-07-2018 19:45 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je disk is gewoon stuk, beyond repair. Koop een nieuwe

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• SOTD
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:35:
Je disk is gewoon stuk, beyond repair. Koop een nieuwe
inmiddels hoorde ik dat de dvd niet goed gebrand kon zijn, heb nu een USB gebruikt en daar kom ik veel verder mee dan met de dvd. Echter vlak na de vraag welke graka ik heb loopt het een soort van vast. knipperend cursor maar er gebeurd niks, als ik usb plots eruit trek doet ie nog niks.

Ik kan kiezen uit 0= standaard of 1=forceer videokaartaansturing of 2=gebruik commandline.

ik heb zowel 0 als 1 gebruikt en bij 1 krijg je meerdere vragen die ik bijna allemaal heb uitgeprobeerd (welke diepte, welke resolutie, welk merk graka) maar hoe dan ook krijg ik de volgende scherm te zien waar het volgende staat "wij geven geen enkele garantie!!" met een knipperend cursor.

Als de humax HDD stuk is, prima, maar hij zou wel mijn andere SSD en HDD moeten laten zien toch? Gparted lijkt niet echt te willen werken op mijn pc?

Dus welke programma kan ik nog meer uitproberen om de HDD te testen of ie echt stuk is of badsectors heeft of wat dan ook?

[ Voor 4% gewijzigd door SOTD op 29-07-2018 00:57 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ubuntu Live USB. Als je wil weten of je HDD stuk is kan je ook gewoon in Windows de HDD testen met een vendor tool. Bijv. als het een WD HDD is met WD's diagnostics. Als je iets *op* de schijf wil doen kan het idd met windows niet, want windows kan niks wat non-MS is (dus alleen FAT en NTFS zo'n beetje).

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Enfin: hardwarecontroles en reparaties doen we niet in CS maar in harde waren. Bijvoorbeeld in Check je SMART

Ik verplaats je topic naar opslagtechnologie, maar voor zover ik het kan inschatten is gewoon een nieuwe HDD kopen veruit je beste optie.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik vraag me af wat je nu precies wilt. Staat er iets op de disk dat je wilt redden? Gebruik dan een speciaal programma dat daarvoor geschikt is. Niet Gparted.

Wil je alleen de schijf opnieuw indelen? Gebruik daarvoor de Humax zelf. Daar is een menu optie voor in de installatiewizard. Als dat niet lukt, is je schijf definitief aan vervanging toe.

Sowieso is de schijf rijp voor vervanging. Als het apparaat van Ziggo komt, zou ik eerst eens hen bellen.
Als er andere programmas zijn die sneller de 4 partities kunnen scannen op bad sectors dan Gparted hoor ik dat graag? Heb een i7 met 16GB geheugen, dus mijn pc moet dit toch wel vlotter kunnen.
Als het grondig gebeurt gaat het op de (maximale) snelheid van de harde schijf. De snelheid van de PC heeft daar geen invloed op.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08
SOTD schreef op zondag 29 juli 2018 @ 00:55:
Dus welke programma kan ik nog meer uitproberen om de HDD te testen of ie echt stuk is of badsectors heeft of wat dan ook?
Hiermee kan je eenvoudig testen:
https://www.hdtune.com/
hdtune: How can I check if my hard disk is working well?

[ Voor 13% gewijzigd door The_Doman op 29-07-2018 12:55 ]

• SOTD
Heb nu Seagate for windows gedraait.

uitkomst test:

--------------- SeaTools for Windows v1.4.0.6 ---------------
29-7-2018 11:00:34
Model Number: ST3320310CS
Serial Number: 9TX1Y8TW
Firmware Revision: SC14
SMART - Started 29-7-2018 11:00:34
SMART - Pass 29-7-2018 11:00:39
Short DST - Started 29-7-2018 11:00:57
Short DST - FAIL 29-7-2018 11:01:46
SeaTools Test Code: B0E8B0E1
Fix All Fast - Started 29-7-2018 11:02:57
Fix All Fast - FAIL 29-7-2018 12:44:05
SeaTools Test Code: B0E8B0C1

Unfortunately, your Seagate product has failed an important diagnostic test, possibly caused by problem sectors which are difficult to read. Seagate recommends that you run SeaTools for DOS, which has the ability to repair most problem sectors. SeaTools for DOS may be able to save you from the inconvenience and down time of exchanging the drive. For more information on this subject see our online FAQ: https://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/seatools/

Ben nu Seagate for DOS aan het proberen.

Wat ik wil bereiken is kijken of de HDD een 2e levenskans kan krijgen na markeren van alle bad sectors. Er staat niets op wat ik perse wil redden en opnieuw partioneren hoeft ook niet. Vind het wel leerzaam en misschien dat ik nieuwe HDD ga kopen om de 5050 nieuw leven te geven.

De 5050 is zeker al 6 a 8 jaar oud (waarvan paar jaren niet gebruikt) dus garantie zal niet lukken. Is tevens ook mijn eigendom en niet die van Ziggo. Ik ga overigens een 5400c halen vanavond, dus ik kijk ff wat ik met deze 5050c kan doen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Oef, das een oudje! pricewatch: Seagate Pipeline HD ST3320310CS, 320GB
Ik zou daar geen minuut meer in steken, ook in een tweede leven gaat dat ding niks waard zijn (je kan de data die je erop zet net zo goed meteen weggooien).

• SOTD
TommyboyNL schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:30:
Oef, das een oudje! pricewatch: Seagate Pipeline HD ST3320310CS, 320GB
Ik zou daar geen minuut meer in steken, ook in een tweede leven gaat dat ding niks waard zijn (je kan de data die je erop zet net zo goed meteen weggooien).
2009. Nog ouder dan ik dacht. :X Oke dan staak ik de reparatie. Wat is nu het slimste: nieuwe HDD kopen (terwijl ik al een 5400 ga halen) of de 5050c wegmieteren?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08
SOTD schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:33:
Wat is nu het slimste: nieuwe HDD kopen (terwijl ik al een 5400 ga halen) of de 5050c wegmieteren?
Een NIEUWE Humax zou ik in deze tijd niet meer gaan kopen, ze worden veel aangeboden bij 2e hands markt/winkels.
Maar wat is het probleem met de 5050C?, nog steeds een fijn apparaat.
Een vervangende HDD daarvoor is toch wel ergens te regelen, desnoods gebruikt.

• SOTD
The_Doman schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:05:
[...]

Een NIEUWE Humax zou ik in deze tijd niet meer gaan kopen, ze worden veel aangeboden bij 2e hands markt/winkels.
Maar wat is het probleem met de 5050C?, nog steeds een fijn apparaat.
Een vervangende HDD daarvoor is toch wel ergens te regelen, desnoods gebruikt.
Nee geen nieuwe, 75 euro voor 5400. Hoop dat er weer wat verbeteringen inzitten tov 5050 want ik vind 5050 wel een fijn apparaat maar nog veel ruimte voor verbeteringen. Qua uiterlijk is 5050 mooier.

Een 2ehands HDD zoeken dat tevens geschikt is voor een PVR. Pfoe... ik leg het maar op een plankje en denk er nog over na wat ik ermee ga doen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
De 5050 kan met elke SATA harddisk tot 2TB werken, bij voorkeur wel 5400-5900RPM.
De 5050 kan overigens zelf geen 2TB disks tot volledige capaciteit formatteren, die moet je zelf uitbreiden of genoegen nemen met een 1TB disk.

Ik heb hier evt nog de originele 320GB disk liggen uit mijn 5050, ik heb er destijds een 2TB WD Green ingezet.

• SOTD
_JGC_ schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:34:
De 5050 kan met elke SATA harddisk tot 2TB werken, bij voorkeur wel 5400-5900RPM.
De 5050 kan overigens zelf geen 2TB disks tot volledige capaciteit formatteren, die moet je zelf uitbreiden of genoegen nemen met een 1TB disk.

Ik heb hier evt nog de originele 320GB disk liggen uit mijn 5050, ik heb er destijds een 2TB WD Green ingezet.
Bedankt, ik denk dat ik de 5050 in de verkoop ga doen. Voor alleen de afstandsbediening kan ik 10 euro krijgen. 2 tientjes voor het geheel en de ander mag zelf een HDD kopen en erin bouwen.

• mrmrmr
  • Niet online
Bij uitbreiden van bestaande partities kun je wel Gparted of soortgelijke tools inzetten.

• SOTD
mrmrmr schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:43:
Bij uitbreiden van bestaande partities kun je wel Gparted of soortgelijke tools inzetten.
Nou, het is me met zowel cd als usb niet gelukt op deze pc. Ik heb dus niet zo goeie ervaringen met Gparted nu. En het heeft niets te maken met de defecte PVR HDD, ik kwam niet eens ver genoeg om mijn andere perfect werkende SSD en HDD te zien in Gparted.

• mrmrmr
  • Niet online
USB boot stick: Rufus onder Windows werkt erg goed
PC: gebruik een standaard Intel GPU (IGP)

Gparted draait op Linux. Onder Linux is gaming support niet zo geweldig, dus als je bijvoorbeeld met een gaming kaart wilt werken die alleen goede Windows drivers heeft en geen standaard VESA SVGA, dan is ondersteuning niet vanzelfsprekend.

Gparted kan bijzonder traag zijn in het tonen van een partitie overzicht, met name als er veel partities zijn. Als een schijf fysiek stuk is, duurt het nog langer en lukt het mogelijk helemaal niet (logisch natuurlijk, want stuk=stuk).

Ik zou het advies van @_JGC_ volgen. Eerst Humax een nieuwe 2 TB schijf laten indelen en daarna proberen naar 2 TB uit te breiden. Niet meteen opgeven als het niet lukt, want misschien zijn er wat truuks nodig, zoals de omvang net wat kleiner te maken of de eerste partitie laten zoals die is en alleen de tweede aanpassen, etc. Een beetje experimenteren om te zien waar de grenzen van de Humax liggen kan noodzakelijk zijn. Tweaken dus :)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Je kunt zowat elke SATA schijf in je Humax zetten, dat is hierboven al gezegd.
Elke werkende schijf is prima, ook via Marktplaats of zo.
320 Gb is al genoeg, daar kan je dagen aan opgenomen TV op kwijt.
Die zet je in de Humax, formatteert hem met de Humax en draaien, klaar.
Een beetje tweaker gaat die uitdaging aan. :P

• SOTD
Renault schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:56:
Je kunt zowat elke SATA schijf in je Humax zetten, dat is hierboven al gezegd.
Elke werkende schijf is prima, ook via Marktplaats of zo.
320 Gb is al genoeg, daar kan je dagen aan opgenomen TV op kwijt.
Die zet je in de Humax, formatteert hem met de Humax en draaien, klaar.
Een beetje tweaker gaat die uitdaging aan. :P
Heb nu tijdelijk ff een 1TB Samsung F1 spinpoint 7200rpm erin zitten want ik miste de functionaliteit van de 5050c teveel. Wel heb ik de kap eraf gelaten zodat het niet bloedheet gaat worden daar binnenin. De miniventilator stelt niet veel voor heb ik gemerkt. 1TB wordt overigens netjes door de Humax zelf gepartioneerd en bijgehouden, vind het wel goed zo, ik hoef niet zo nodig 2TB.

Wat ik wel gek vond was dat de sata en power aansluitingen van de 320GB aan de andere kant was tov mijn 1TB en 500GB desktop HDD. Ik heb de 1TB ondersteboven moeten monteren in de plastic behuizing. Anders kreeg ik de stekkers nooit erin.

De 5400c laat nog ff op zich wachten, nog 2 daagjes.
Pagina: 1