Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-11 09:45
hallo,

Ik heb nu in de dhcp verschillende scopes zitten voor wireless(10.0.1.0) printers(10.0.2.0) etc
ook heb ik er een speciaal voor wds(10.0.9.0)

op dhcp server staat ook wds geinstalleerd.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat alleen de pc's die in de wds scope zitten kunnen installeren via wds en niet dat iedereen die op 10.0.1.0 ook dat kan?

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-11 16:39
Door alleen de opties in de 10.0.9.0 scope te zetten?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Endpoint schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:28:
Door alleen de opties in de 10.0.9.0 scope te zetten?
Dit dus. Echter kan een user dat circumventeren door een WinPE discovery image te gebruiken. Vergeet dus niet om ook de firewall in te stellen.

• sgouman
ik heb nu in vmware een server gezet en daarop dhcp en wds.
echter als je nu vanaf het netwerk een vm maakt dan zie ik in de dhcp geen adress leases.

en welke opties bedoelen jullie(66 en 67?) want ik heb nu dus in dhcp alleen scopes aangemaakt en niks ingesteld maar wds werkt wel?

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47

Muggie

8 pm

Omdat je wds op dezelfde server als je dhcp server staat werkt het voor alles denk ik. Zit in wds zelf niet een optie om alleen op verkeer vanaf een specifiek subnet te reageren?

PSN: mug_8pm

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
WDS werkt los van DHCP. Je hoeft niets in te stellen in je DHCP server. WDS werkt ook als je DHCP rol op een andere server, router of switch draait. Dit is volgens mij niet altijd zo geweest, maar het viel mij op sinds NT 6.3. In ons testlab lijkt dit gewoon te werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Trommelrem op 29-07-2018 10:58 ]

• sgouman
Trommelrem schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:54:
WDS werkt los van DHCP. Je hoeft niets in te stellen in je DHCP server. WDS werkt ook als je DHCP rol op een andere server, router of switch draait. Dit is volgens mij niet altijd zo geweest, maar het viel mij op sinds NT 6.3. In ons testlab lijkt dit gewoon te werken.
oh oke.
maar het draait bij ons wel op dezelfde server kan je dan met optie 66 en 67 instellen naar welk subnet die moet kijken?

• sgouman
Muggie schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:17:
Omdat je wds op dezelfde server als je dhcp server staat werkt het voor alles denk ik. Zit in wds zelf niet een optie om alleen op verkeer vanaf een specifiek subnet te reageren?
helaas zit dat er niet in dat zou heel makkelijk geweest zijn.

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47

Muggie

8 pm

Als het zonder verdere config werkt voor meerdere subnetten dan staat op die subnetten het ip helper adres van de DHCP server ingevoerd, anders krijgen de clients geen lease. Omdat WDS op dezelfde server staat als je DHCP server werkt dit dan ook. Oplossing is de WDS op een aparte server zetten en voor de subnetten waar je clients wil servicen het ip adres van de WDS server toevoegen aan je ip helper adressen.

Zo werkt het in ieder geval bij Configuration Manager, WDS zal niet anders zijn verwacht ik.

PSN: mug_8pm

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Muggie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:23:
Als het zonder verdere config werkt voor meerdere subnetten dan staat op die subnetten het ip helper adres van de DHCP server ingevoerd, anders krijgen de clients geen lease. Omdat WDS op dezelfde server staat als je DHCP server werkt dit dan ook. Oplossing is de WDS op een aparte server zetten en voor de subnetten waar je clients wil servicen het ip adres van de WDS server toevoegen aan je ip helper adressen.

Zo werkt het in ieder geval bij Configuration Manager, WDS zal niet anders zijn verwacht ik.
Zonder SCCM is dit ook zo weet ik uit ervaring. In ieder geval bij 2012R2, op 2016 heb ik nog nooit een WDS opgezet.
Pagina: 1