dimmen TL-lamp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 18:28
ik wil graag gedimd licht hebben in de lamp zoals in de bijlage aangegeven. (meer sfeer dus) eventueel iet geel-er. ik dacht heel simpel een dimbare tl-lamp er in zetten (eventueel LED) met starter en dan een dimmer tussen de stekker.
...

op de foto's de lamp waar het om gaat en specificaties
https://www.icloud.com/sharedalbum/nl-nl/#B0p532ODWlDhVS
...

ik kan er nog niet uitkomen hoe ik dit het beste kan doen... wie kan me helpen met informatie en aangeven welke onderdelen ik nodig heb.
...

Groet Martijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Waarom zou dat niet kunnen denk je? Volgens mij zit je al op het juiste spoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:05
Apart armatuur, mooi :)

Er zit volgens mij een voorschakelapparaat in en die moet het dimmen ondersteunen. Alle conventionele tl-buizen kunnen in principe gedimd worden maar dan heb je dus wel de juiste elektronica nodig.

LED tl-buizen werken o.a. op normale netspanning dus je zou het voorschakelapparaat kunnen verwijderen en de netspanning rechtstreeks op de lamphouders kunnen zetten. Probleem daarbij is dat je op zoek moet gaan naar dimbare led buizen. Bij de A-merken is dit niet standaard. Het wil overigens ook niet zeggen dat de lichkleur warmer wordt bij het dimmen net zoals bij de oude gloeilamp.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
Bij dimmen van LED en TL wordt de lichtkleur simpelweg niet warmer.

TL buizen kunnen gedimd worden, maar dan moet er wel een dimbaar voorschakelapparaat in het armatuur gemonteerd zijn. Dat zal nu waarschijnlijk niet het geval zijn. Dan moet je vervolgens de juiste dimmer kiezen die bij het voorschakelapparaat past. Meestal een 0-10v dimmer, wat feitelijk geen dimmer is, maar stuurstroom regeling. Dat heeft weer tot gevolg er twee maal twee draden naar het voorschakelapparaat getrokken moeten worden. Bruin en blauw voor voeding en dan nog een paar voor de aansturing vanaf de regelknop.

LED buizen als vervanger van TL kunnen meestal aangesloten worden zonder voorschakelapparaat in het circuit. Als je zo'n buis in een dimbare variant vindt, wordt het schema waarschijnlijk wat makkelijker, omdat de dimmer dan gewoon op de fase geplaatst kan worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.