Vrijdragend plafond met dempers en steenwol

Pagina: 1
Acties:

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-12 19:07
Ik heb een maand geleden een nieuwe woning gekocht en willen deze volledig renoveren. Om geld te besparen wil ik zoveel mogelijk zelf doen.

De woning komt uit 1935 en met houten tussenvloeren hebben we best veel last van de bovenburen. Het is niet zo erg maar er woont een gezin boven met een klein kind die de hele dag heen en weer rent.

Nu wil ik het plafond weg halen en een nieuw vrijdragend plafond hangen met daarboven steenwol. Kwa dempers heb ik deze gevonden:

https://www.conspec.nl/no...per-kleur-groen-voor.html

https://www.conspec.nl/no...ur-blauw-voor-zweven.html

Verschil lijkt me hoe veel gewicht ze aankunnen. Scheelt 66 euro dus als de zwaardere een betere optie is dan ga ik daar voor.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het verschil staat er volgens mij bij, de eerste is voor een enkele laag gipsplaat en de tweede voor een dubbele laag gipsplaten.

Er wordt vaak gekozen voor de dubbele laag ivm eisen aan brandveiligheid (minimaal 30min vertragend). Gipsplaat kost bijna niets dus zou daar altijd voor kiezen, voegt ook extra massa toe wat ook weer helpt in de geluidsisolatie.

Qua isolatiemateriaal heb ik gekozen voor cellulose vlokken, mooie aan dit materiaal is dat de hele ruimte incl alle hoeken en gaten wordt gevuld. Met steenwol red je dit eigenlijk niet.

Zelf inblazen ervan is goed te doen, machine huur je bij Boels en vlokken via internet of Bouwmaat.

Wat voor plafond zit er nu precies in? Uit dit bouwjaar is riet of steengaas gebruikelijk en beide zijn makkelijk te slopen maar fijn is anders.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 28-07-2018 14:32 ]

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-12 19:07
Sethro schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:22:
Het verschil staat er volgens mij bij, de eerste is voor een enkele laag gipsplaat en de tweede voor een dubbele laag gipsplaten.

Er wordt vaak gekozen voor de dubbele laag ivm eisen aan brandveiligheid (minimaal 30min vertragend). Gipsplaat kost bijna niets dus zou daar altijd voor kiezen, voegt ook extra massa toe wat ook weer helpt in de geluidsisolatie.

Qua isolatiemateriaal heb ik gekozen voor cellulose vlokken, mooie aan dit materiaal is dat de hele ruimte incl alle hoeken en gaten wordt gevuld. Met steenwol red je dit eigenlijk niet.

Zelf inblazen ervan is goed te doen, machine huur je bij Boels en vlokken via internet of Bouwmaat.

Wat voor plafond zit er nu precies in? Uit dit bouwjaar is riet of steengaas gebruikelijk en beide zijn makkelijk te slopen maar fijn is anders.
Daar moet ik nog achterkomen, oude bewoners hebben geen idee dus als begin met slopen kom er zelf achter. Als ik een heel nieuw plafond erin zet denk ik dat ik gelijk steenwol kan gebruiken, is het een optie om de gaten die dan over blijven op te vullen met de vlokken?

Jij hebt zelf ook een vrijdragend plafond? Hoeveel heeft je dit in totaal gekost als ik vragen mag, ikzelf heb 45-50m2 .

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Van mij draagt niet helemaal vrij, op paar punten zit deze vast aan de balken. Daar zou jij dempers plaatsen.

Voor ongeveer dezelfde oppervlakte was ik kwijt: slopen en afvoeren van oude plafonds (3 stuks in mijn geval) was 350 euro voor de container, dan de kosten van gipsplaten en rachelwerk was misschien 200-300 euro. Isolatie laten inblazen was 1200euro (volgende keer doe ik dit zelf, scheelt de helft). Daarna laten stukken en dat was iets van 900-1000 euro. Klein materiaal en verf had ik nog.

Die vlokken worden ingeblazen, er staat buiten voor de deur een compressor die de vlokken losmaakt en onder druk door een lange slang perst/blaast. In iedere kamer worden een paar gaten in de gipsplaten geboord waar de slang in gaat en waar dus de vlokken onder druk uitkomen. De slang wordt er eerst helemaal in gedaan en dan langzaam teruggehaald waardoor een stevig pakket van vlokken ontstaat dat in alle hoekjes en gaatjes komt te zitten. Het materiaal is bij gelijke dikte iets goedkoper dan steenwol en verwerken gaat echt veel sneller en fijner. Zou daarover niet twijfelen :-)

[ Voor 72% gewijzigd door Sethro op 28-07-2018 16:35 ]

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12 18:37

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik zit met hetzelfde hier thuis, maar ik krijg toch echt tegenstrijdige verhalen over die vlokken te horen. De een zegt dat het voor luchtgeluid wel wat scheelt (maar niet overdreven veel) maar voor contactgeluid helemaal 0,0. De ander roept weer ja, het pakt wel wat aan.

Wat ik wel zie is dat geluid gestopt wordt door massa en die vlokken hebben geen enkele massa. Dus waarom dan niet een zware mineraalwol gebruiken om de vorming van een klankkast tegen te gaan?

Zelf heb ik nu het advies gekregen om eerst het plafond eruit te halen, daarna tussen de balken van het plafond dwarsbalken aan te brengen die de vering van het plafond moet gaan beperken (die moeten er dus ook stevig tussen komen te zitten). Daar tussen komt dan weer mineraal wol. Vervolgens moeten er ontkoppelde dempers komen waarop gipsplaten komen waarbij de eerste laag een gipsplaat is met geluidsspul (ben even de naam kwijt) in de plaat is. Vervolgens komt daar kruislinks weer een laag gipsplaten overheen. Die lagen moeten dus niet de standaard 8mm gipsplaten zijn, maar dikker.

Ik merk dat de adviezen nogal verschillen aan wie je 't vraagt. Op mijn vraag waarom ik niet gewoon fermacell platen tegen het plafond schroef voor extra massa (24~25kg/m2 geeft aardige massa tegen geluidsoverdracht) reageert men vaak wel positief onder het mom, extra massa helpt extra, we kunnen echter nooit een garantie geven dat al je tijd en moeite en vooral geld een positief effect heeft op wat je wil bereiken. Dus minder (veel minder) gestommel van de bovenburen.

Hier heb ik een houten plafond met daarop bij de bovenburen een houten verlijmde vloer (ja fijn :'( ).

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-12 12:25
Heb zelf balken 15cm met glaswol(21cm) ertussen afstandshouders, rachels en gipsplaat, vind dat er nog steeds veel lawaai van boven komt.

[ Voor 9% gewijzigd door technopeuter op 30-07-2018 16:15 ]

diskeltische lurker

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-12 09:02
Even gedacht vanuit een andere hoek:
Wat voor vloer hebben je bovenburen, hebben die wellicht interesse in een nieuwe, hoeveel zou jij bij moeten betalen voor een beter geïsoleerde nieuwe vloer voor die buren en hoeveel is dat in vergelijking met een nieuw plafond?

Ik denk dat je de meeste winst kan halen bij je bovenburen vandaar.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12 18:37

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Na onderzoek zou je niet alleen jouw plafond moeten doen maar idd ook de bovenburen.

Bij mij gaan de bovenburen verhuizen dus ik hoop op buren die n nieuwe vloer willen maar ik vrees dat dat niet zo gaat worden want de huidige vloer is prachtig. (En luid).
Wat je op verschillende sites leest is namelijk vaak icm een zwevende vloer. Dus plafond én bovenvloer.

Helemaal weg zal t niet gaan maar minder is toch ook wel fijn. Alleen roepen zoveel mensen tegenstrijdige dingen :(

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Pagina: 1