Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Willekeurig internetconnectie in het thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 20:46
ik heb de volgende apparatuur:
Ziggo/Cisco modem
verbonden met een HP 1820-8G switch.
Vanuit deze HP switch een kabel naar TP-Link 1043 AP.
Op de TPlink en HP zijn alle apparaten aangesloten. Vaste PC's, netwerkprinter, NAS, enz. enz.

Deze TP-link verzorgt ook zaken zoals DHCP.

het begin van het einde:
De HP switch had een onlogisch vast IP adres, en vanuit security-oogpunt wilde ik de standaard login-naam wijzigen. e.e.a. aangepast. In lastpass een random ww gegenereerd en tevens de oude lastpass entry van de switch verwijderd. Vervolgens de HP settings opgeslagen, en daar ging het mis. Waarschijnlijk heb ik de settings geexporteerd (save configuration) in plaats van apply settings.

Resultaat is dat de switch zijn oude IP adres had, met credentials die ik uit lastpass heb verwijderd. Vanaf dat moment slechte internet performance vanaf de vaste PC's die bekabeld zijn aangesloten. Wifi werkt wel. Soms ook niet.

Vervolgens heb ik de switch naar factory defaults gereset, en opnieuw ingericht.
Nog steeds problemen.

wat gaat er mis:
- vanaf elke PC kan ik netwerkapparatuur benaderen. fysiek is alles dus goed.
- geen internet van de vaste PC's
- Wifi werkt soms
- Apple TV (bekabeld aangesloten) werkt prima!
- ping intern-IP uitstekend
- Ping extern www.nu.nl werkt niet.
- ping 8.8.8.8 werkt uitstekend.

ik heb nu elke vaste PC en wifi laptop een vaste DNS server ingevoerd (open DNS en Google), en nu heb ik overal internet. Maar ik vind dit niet wenelijk. Wat kan de oorzaak zijn?

Maar dat z

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Als je de TP-Link als DHCP server (en DNS server?) wil gebruiken, dan zal deze tussen de Cisco en de HP in moeten zitten. Volgens mij ben je beter af als je de Cisco gewoon dat werk laat doen en de TP-Link (ingesteld als accesspoint) alleen laat switchen en WiFi-en.

Welk modem heb je exact?
Is het modem ingesteld als bridge?

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 28-07-2018 11:18 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zegt-ie dat in de command prompt: "Werkt niet"?
Of zegt-ie iets zinnigs à la "unable to resolve host name" of "request timed out"?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• 107mb
Cisco EPC3928AD.
deze staat niet als bridge ingesteld.

Ik zie wel in de settings dat de nu uitgeschakelde dhcp server van de Cisco ook DNS servers zijn opgegeven.

Is het trouwens zo dat de de DHCP server fysiek tussen de modem en switch moet staan?

op de tplink is dhcp uitgezet.
op de cisco aan, met opendns servers als promaire en secundaire DNS server (208.67.222.222 / 208.67.220.220)

vervolgens de dns op de pc bij de adapterinstellingen weggehaald.
daarna een ipconfig / renew. geen resultaat.
ook geen internet trouwens.

DNS weer bij de adapterinstellingen toegevoegd, en weer internet....

[ Voor 37% gewijzigd door 107mb op 28-07-2018 13:05 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraag je eerst waarom niet de DHCP van de cisco gebruiken, biedt de TP-link voordelen? Ah nu zie ik het je gebruikt de TP link Router als AP maar wilt hem wel DHCP laten doen. En dat gaat niet wil niet moet je niet willen. Zet op de tp link DHCP uit en op de cisco aan en je probleem is verholpen. Het kan wel maar dan moet je in de DHCP wel de cisco als gateway instellen en de juiste DNS server meegeven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• 107mb
@ frogmen. ik heb de cisco overal als gateway staan. inmiddels is de cisco ook weer DHCP server.
Pagina: 1