ik heb de volgende apparatuur:
Ziggo/Cisco modem
verbonden met een HP 1820-8G switch.
Vanuit deze HP switch een kabel naar TP-Link 1043 AP.
Op de TPlink en HP zijn alle apparaten aangesloten. Vaste PC's, netwerkprinter, NAS, enz. enz.
Deze TP-link verzorgt ook zaken zoals DHCP.
het begin van het einde:
De HP switch had een onlogisch vast IP adres, en vanuit security-oogpunt wilde ik de standaard login-naam wijzigen. e.e.a. aangepast. In lastpass een random ww gegenereerd en tevens de oude lastpass entry van de switch verwijderd. Vervolgens de HP settings opgeslagen, en daar ging het mis. Waarschijnlijk heb ik de settings geexporteerd (save configuration) in plaats van apply settings.
Resultaat is dat de switch zijn oude IP adres had, met credentials die ik uit lastpass heb verwijderd. Vanaf dat moment slechte internet performance vanaf de vaste PC's die bekabeld zijn aangesloten. Wifi werkt wel. Soms ook niet.
Vervolgens heb ik de switch naar factory defaults gereset, en opnieuw ingericht.
Nog steeds problemen.
wat gaat er mis:
- vanaf elke PC kan ik netwerkapparatuur benaderen. fysiek is alles dus goed.
- geen internet van de vaste PC's
- Wifi werkt soms
- Apple TV (bekabeld aangesloten) werkt prima!
- ping intern-IP uitstekend
- Ping extern www.nu.nl werkt niet.
- ping 8.8.8.8 werkt uitstekend.
ik heb nu elke vaste PC en wifi laptop een vaste DNS server ingevoerd (open DNS en Google), en nu heb ik overal internet. Maar ik vind dit niet wenelijk. Wat kan de oorzaak zijn?
Maar dat z
Ziggo/Cisco modem
verbonden met een HP 1820-8G switch.
Vanuit deze HP switch een kabel naar TP-Link 1043 AP.
Op de TPlink en HP zijn alle apparaten aangesloten. Vaste PC's, netwerkprinter, NAS, enz. enz.
Deze TP-link verzorgt ook zaken zoals DHCP.
het begin van het einde:
De HP switch had een onlogisch vast IP adres, en vanuit security-oogpunt wilde ik de standaard login-naam wijzigen. e.e.a. aangepast. In lastpass een random ww gegenereerd en tevens de oude lastpass entry van de switch verwijderd. Vervolgens de HP settings opgeslagen, en daar ging het mis. Waarschijnlijk heb ik de settings geexporteerd (save configuration) in plaats van apply settings.
Resultaat is dat de switch zijn oude IP adres had, met credentials die ik uit lastpass heb verwijderd. Vanaf dat moment slechte internet performance vanaf de vaste PC's die bekabeld zijn aangesloten. Wifi werkt wel. Soms ook niet.
Vervolgens heb ik de switch naar factory defaults gereset, en opnieuw ingericht.
Nog steeds problemen.
wat gaat er mis:
- vanaf elke PC kan ik netwerkapparatuur benaderen. fysiek is alles dus goed.
- geen internet van de vaste PC's
- Wifi werkt soms
- Apple TV (bekabeld aangesloten) werkt prima!
- ping intern-IP uitstekend
- Ping extern www.nu.nl werkt niet.
- ping 8.8.8.8 werkt uitstekend.
ik heb nu elke vaste PC en wifi laptop een vaste DNS server ingevoerd (open DNS en Google), en nu heb ik overal internet. Maar ik vind dit niet wenelijk. Wat kan de oorzaak zijn?
Maar dat z