Technische voorziening flatgebouw in mijn appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarkyM23
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-08-2018
Mijn vraag

Hallo iedereen, sinds een maand heb ik de sleutel van een studio-appartement, op de bovenste verdieping. Dit pand is gebouwd in 1971 en is ex-huur, dus alles wat vrij komt, word verkocht. Boven mijn woning bevind zich een soort van ketelhuis.

Nu heb ik ontdekt, dat zich in een berghok, waar bij mij wasmachine/droger komt te staan en ook de watermeters hangen, zich 3 centraaldozen bevinden, met daarin soort van data kabels, die daarin doorverbonden lijken te zijn of daar uitkomen en hun weg vervolgen.

Het merk is ''Kathrein'' en het lijkt een soort van knooppunt, doorverbinding van een data/antenne voorziening van het pand, of van een antenne op dak, of wat dan ook. De huismeester heeft boven in dat huisje ook soortgelijke kabels gezien.

Het komt er dus op neer, dat ik in mijn woning, een voorziening heb, die niets met mijn woning te maken heeft. Ik bied dus mijn ruimte aan, om dat stukje techniek, daar door te koppelen. Kijk ik mag geen gebruik maken van het pand volgens de VVE, en het pand dus wel van mijn huis.

Waar zouden die kabels voor kunnen zijn?

Zouden ze bijv. een straling kunnen afgeven, of een ander effect kunnen hebben?

Is dit überhaupt wel toegestaan, moete dit niet strikt gescheiden zijn, als ik ze namelijk doorknip, of ze door omstandigheden bijv brand in mijn huis kapot gaan, doet iets het niet meer ergens 8)7

Ga dit uiteraard wel aankaarten, maar was benieuwd naar reacties en antwoorden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:42
MarkyM23 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:22:
Kijk ik mag geen gebruik maken van het pand volgens de VVE, en het pand dus wel van mijn huis.
Hoe bedoel je dat precies? Jouw wonining is toch onderdeel van het pand?

En foto's zeggen meer als duizend woorden :)

• MarkyM23
Het is op het Valeriusrondeel in Capelle a/d IJssel. Voor foto's check de instagram link.

https://www.instagram.com/markym2/?hl=nl

• MarkyM23
Wijzig voortaan je laatst geplaatste bericht als niemand anders nog gepost heeft.

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 13-08-2018 09:41 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

MarkyM23 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:36:
Het is op het Valeriusrondeel in Capelle a/d IJssel. Voor foto's check de instagram link.

https://www.instagram.com/markym2/?hl=nl
Echte Tweaker zoekt even de URL van de foto, die dan net even te groot is ;)
Scheelt weer een klik ;)
Afbeeldingslocatie: https://instagram.fams1-1.fna.fbcdn.net/vp/db3ce78209c228a28b5ef2367de24b47/5BF33C54/t51.2885-15/e35/37330187_418228622021003_3235890032241803264_n.jpg
:Y)

Het ziet er best wel antiek uit vind ik.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 27-07-2018 22:45 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het merk heeft onderdelen voor sattelietschotels. Mogelijk doorlus/verdeler voor een centrale schotel?
Zou toch uit te zoeken moeten zijn, ik denk dat het vergane glorie is en weg kan.
Van de kabelmaatschappij zal het niet zijn, elke huis zou zn eigen onafhankelijke aansluiting moeten hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-07-2018 22:48 ]

• MarkyM23
Ja iets dergelijks zou kunnen, toch raar dat dergelijk systemen via een woning lopen. Het is ingestort in 1971, centrale schotels zijn nieuwer toch. Maar bij de bezichtiging viel het me niet eens op. Ik heb ook nog een voeding vanuit de centraaldoos woonkamer die ik nog niet traceren kan, miss gaat ie ook naar boven om iets algemeens van stroom te voorzien. :)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik gok op kabels voor een centrale televisieantenne. Zoiets heeft er bij mij op de flat (bouwjaar 1966) ook gezeten, maar is natuurlijk allang buiten gebruik en weg.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:40
Om je vragen langs te gaan:

- waar ze van kunnen zijn is nog niet zeker, maar lijkt inderdaad op iets van CAI/TV/schotel-signalen
- Kunnen ze straling afgeven: alles waar stroom op staat geeft straling, maar dit zal miniem zijn en zeker als het in een washok weggestopt zit geeft dit geen meetbare straling in de rest van je huis (te weinig vermogen etc.)
- of het is toegestaan: misschien wel, misschien niet. Waarom maakt je dat zoveel uit? Je tekst is nogal vijandig richting de VvE, is dat hoe je je nieuwe woning wilt beginnen?
- De VvE dat ben jij zelf ook, bestaat uit de eigenaren. VvE gaat over alle gemeenschappelijke voorzieningen, waarvan jij een groot deel toch ook zal gebruiken (liften, verlichting, trappenhuis, dak etc.)

• MarkyM23
Dankje voor je reactie, nou ik ben niet zozeer vijandig, maar miss iets te perfectionistisch en moet een hoop regelen en tackelen in een korte tijd, en dan zie je bepaalde hobbels in de weg sneller als heuvels.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sowieso ziet het er amateuristisch uit. Ik zou zeggen, schroef open. Daarna verkopende makelaar inschakelen en vragen wat het is. Desnoods gewoon de kniptang er in.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:53:
Sowieso ziet het er amateuristisch uit. Ik zou zeggen, schroef open. Daarna verkopende makelaar inschakelen en vragen wat het is. Desnoods gewoon de kniptang er in.
Waarom zou je meteen de kniptang erin zetten? Als het niet in de weg zit lekker laten zitten.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

Merk op dat flatwoningen niet geheel van de eigenaren van individuele woningen zijn, meestal gaan lopen er ook gemeenschappelijke voorzieningen doorheen zoals elektriciteitskabels en gas- en waterleidingen voor de bovenliggende flats, rioolleidingen, voorzieningen voor de bellen (soms inclusief verdeeldozen die vanuit de flat toegankelijk zijn), etc.
Als het goed is, staat in je huur- cq. koopcontract en huisregelement dat je van dat soort zaken af dient te blijven op straffe van sancties. Wat die sancties zijn, hangt af van de voorziening. Bij bv. geknoei met waterleidingen, gas, en/of waterleidingen die niet voor jouw individuele woning bedoeld zijn, kan afsluiting volgen totdat alles is hersteld door een door de eigenaar van het gehele gebouw gemachtigde instantie, waarbij de kosten op jou worden afgewenteld.

Dus het is zaak je goed te informeren, en voordat je aan die onbekende verdeeldozen gaat zitten eerst contact op neemt met de VVE of de verkopende partij. Anders zou je wel eens behoorlijke problemen kunnen krijgen.

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 17:06
Als ik die foto bekijk, is mijn verwachting dat het tevens onderbreking in brandscheiding is. Wat wettelijk niet is toegestaan.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:40
@MarkyM23 Je noemt het een hobbel, waarom zie je dit als een hobbel dan wel heuvel? Ik zie alleen 2 stekkers in een wand in een berghok, het is nou niet alsof je een hele kamer niet kunt gebruiken omdat het veel ruimte inneemt o.i.d.

Ik zou lekker beginnen met verhuizen en inrichten en rustig navragen wat dit is en of het weg kan (je kunt natuurlijk ook testen door gewoon de stekker er even uit te halen en te kijken of er klachten komen maar dat is wat rigoreuzer )

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MarkyM23 Is dit geplaatst in het ketelhuis of in jouw appartement ?
(TS komt op mij nogal vaag over)

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 28-07-2018 08:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
kijk in je splitsingsakte. daarin staat meestal dat zich er gemeenschappelijke zaken in je appartement kunnen bevinden, dat je die moet gedogen, toegankelijk moet houden en toegang moet verschaffen als de VvE of door een hen ingeschakelde onderhoudsbedrijf dat noodzakelijk acht.
het lijkt idd een overblijfsel van een oud centrale antenne inrichting op het dak van de flat en dus hoogstwaarschijnlijk niet meer in gebruik. ook als die nog in gebruik is, dat is coax kabel dus straling zal minimiem zijn. maar hoe dan ook, dit is een zaak van de VvE. vraag die dus om na te laten gaan wat de status van deze kabels is.als ze niet meer in gebruik zijn, laat dat dan schriftelijk bevestigen, dan kun je ze weg halen.
meer avontuurlijk: maak ze los en wacht op commentaar ..... :)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:02
Wim-Bart schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:53:
Jaja, gewoon doorknippen...
En dan blijkt het van een installatie te zijn die nog in gebruik is en mag je wegens moedwillige vernieling de onderzoeks- en herstelkosten betalen. Zomaar doorknippen is dus een slecht plan.

Aan TS:
Voor wat betreft de "eigen" woning die je hebt gekocht: die bestaat niet. Het hele gebouw is eigendom van de VvE en geen enkel stuk is jouw eigendom. Je bent wél lid van de VvE en daarmee mede-eigenaar van het gebouw. Als VvE lid bezit je het exclusieve gebruiksrecht van jouw appartement en het gezamenlijk gebruiksrecht van de gemeenschappelijke ruimten in het complex.
In de splitsingsakte zal echter staat dat zich binnen de appartementen leidingwerk van gemeenschappelijke installaties kan bevinden en dat je die aanwezigheid moet respecteren en wanneer dat nodig wordt geacht toegang geeft voor inspectie, reparatie en/of vervanging.

Zit toevallig aan de andere kant van de muur jouw intercom toestel? Dan kan het zo zijn dat de kabels voor de intercom nog gewoon in gebruik zijn, ook wanneer de intercom zelf al eens vernieuwd is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:42

Baggeraar

Wat een gebagger..

Kathrein maakt heel veel passieve (en ook wat actieve) RF componenten.

De grootte van de behuizingen lijkt mij dat dit inderdaad zoals geopperd simpele 4 wegs splitters zijn voor ofwel kabel TV ofwel een oude TV antenne op het dak.

1) er gaat geen power naartoe, dus het is passief.
2) die dingen zijn even goed of beter afgeschermd tegen straling dan een normale coax kabel.
3) de RF voor TV is VHF, en bevat weinig power, dus in de ordegrootte van enkele 0,.. milliwatt
4) indien het voor een oude TV antenne zou zijn: dan zit er nog minder RF power op.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MarkyM23 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 23:37:
Dankje voor je reactie, nou ik ben niet zozeer vijandig, maar miss iets te perfectionistisch en moet een hoop regelen en tackelen in een korte tijd, en dan zie je bepaalde hobbels in de weg sneller als heuvels.
Welke hobbels zie je dan? Bij de bezichtiging viel het nog geen eens op, wat is het hele probleem van het er gewoon te laten zitten?

Wil je het wel liever weg: Ga met de verantwoordelijke van de VVE op onderzoek uit. Het idee is dus dat het iets van centrale schotel of TV antenne is. Staat daar uberhaupt nog iets van op het dak? Kan je op het dak zien dat er vroeger iets van heeft gestaan. En als er gewoon connectors in zitten kan je overwegen ze los te maken als je redelijk zeker ervan bent dat het niet gebruikt meer wordt. Doorknippen vind ik nogal asociaal voor iets waar je geen last van hebt en mogelijk wel gebruikt wordt.
headhunter1985 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 07:46:
Als ik die foto bekijk, is mijn verwachting dat het tevens onderbreking in brandscheiding is. Wat wettelijk niet is toegestaan.
Een inbouwdoos is wel een fatsoenlijk onderdeel van een brandscheiding? Absoluut geen expert op dit gebied, maar lijkt mij nogal apart dat omdat het niet paste en een inbouwdoos door een opbouwdoos is vervangen het ineens problematisch is.

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-02 17:06
Sissors schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:10:
[...]

Een inbouwdoos is wel een fatsoenlijk onderdeel van een brandscheiding? Absoluut geen expert op dit gebied, maar lijkt mij nogal apart dat omdat het niet paste en een inbouwdoos door een opbouwdoos is vervangen het ineens problematisch is.
In deze situatie heb ik het over de kabels, welke mogelijk via het ketelhuis omhoog gaan.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het zit zo amateuristisch gemonteerd dat je er last van hebt. Je kan geen wasmachine, koelkast, andere kast tegen de muur zetten. Je kan op de VVE gewoon eisen dat het A) netjes in de muur verwerkt wordt, B) strak wordt afgewerkt.

Er mogen gedeelde componenten aanwezig zijn, maar dan heb je ook een zeker recht op korting. Daarnaast, moet TS wel even weten wat de procedure is, wie er sleutels heeft om er bij te kunnen. Wanneer dit niet in het regelement van de VVE staat, en niet in de splitsingsacte en niet vermeld was bij de verkoop dan kan de VVE van alles willen, maar dan moet het weg. Globale beschrijvingen in splitsingsacte met de tekst "Bij aanwezigheid van gezamenlijke onderdelen in uw appartement" kan je gewoon negeren, heb het in verleden zelf aangevochten toen de vorige bewoner van mijn oude appartement onderhands toestemming had gegeven aan de VVE om een installatie in de kelderbox te plaatsen. Ik wilde het weg, VVE hield voet bij stuk, bij dreiging met rechtszaak en consult advocaat door VVE was alles binnen een week weg.

Indien er technisch geen mogelijkheid is om de kabels anders te laten lopen, dan zou ik vrijstelling eisen van maandelijkse VVE bijdrage omdat jij iets voor de VVE faciliteert. Je kan ook voorstellen dat ze het netjes "In de muur" laten wegwerken of een andere oplossing waarbij jij geen last hebt.

Op het moment dat deze kabels nergens expliciet vernoemd zijn, kan jij deze op de kosten van de VVE laten verwijderen wanneer deze onder verantwoording van de VVE vallen. Dit moet je wel even in samenspraak met de VVE doen.

Het kan ook een "prive" aansluiting zijn van iemand in een appartement beneden jou. Dan is het simpel. Weg (laten) halen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Holy fuck. Als jij bij mijn VvE zat dan zou je echt niks meer gedaan krijgen met zo'n instelling. En dan zou het duur omgelegd worden, waar jij als VvE lid ook gewoon aan mee moet betalen. Denken dat je niet meer voor elektriciteit, niet meer voor de schilder, niet meer voor dak reserverings fonds, niet meer voor de schoonmaakster, niet meer voor algemeen onderhoud hoeft te betalen alleen omdat er twee opbouwdoosjes in je berging zitten die niet van jou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 28-07-2018 18:20 ]

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 12:49

TNW

Zoals gezegd, het is van Kathrein, een fabrikant van hoogfrequent spullen. Het ziet er uit als koppelkastjes voor 75 ohms coax voor televisie en radioantennes. Het lijkt me zeer sterk dat er nog signalen overheen gaan.

Persoonlijk zou ik gewoon de kabels markeren welke aan elkaar hangen, loshalen, einden dichttapen, alles in het gat proppen en de kastjes ergens opbergen.
Het zal me namelijk niks verbazen als de VvE roept "wij weten niet wat het is dus blijf er maar vanaf" omdat ze al decennia niet meer bezig zijn met centrale antenne installaties en vergeten zijn wat het is.

Weblog | Straling!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Wim-Bart Als oud-VvE-voorzitter kan ik je melden dat wat jij claimt in de praktijk echt niet opgaat. Dergelijke kleine puntje als dit worden doodleuk weggewuifd. Hoe zou je bijv. die korting willen zien? Een korting in percentage van de fysieke ruimte die het inneemt in het betreffende appartement? Dan zit je meerdere decimalen achter de komma en zal het niet eens om centen gaan, maar fracties daarvan.

In mijn oude appartement (ik woon er niet meer) en in het oude appartement van mijn vriendin zaten zaken die 100% ten gunste van de buren waren. Dat is een standaard resultaat van wonen in een complex en zeker als dit al wat ouder is en ex-huur (daar is het namelijk vrij gebruikelijk dat leidingen en andere zaken van aangrenzende appartementen door jouw appartement lopen).

Dus stop alsjeblieft met verkeerd advies geven.

@MarkyM23
Zoals al velen voor mij hebben geopperd, dit is iets van centrale antenne of satelliet. Zoals het eruit ziet, lijkt het van ruim na 1971 te zijn, maar ouder dan zeg de jaren 90.
Terecht dat je met je VvE in gesprek gaat hierover, het ziet er wat amateuristisch uit en als woning-eigenaar heb je wel het recht om te weten wat het is, of het bereikbaar moet blijven en of het eventueel verwijderd kan worden. De verhuurder zou in dit geval in het dossier over het gebouw informatie moeten hebben over deze kabels/verdeelpunten. Maar kijk ook niet raar op als ze het niet weten.
Ik vond het bij mijn complex bijv. schokkend hoe weinig technische kennis er bewaard was gebleven van de 15 jaar voorafgaand aan dat ik in het bestuur qua.

Maar zet er in ieder geval niet zomaar de schaar in. Mocht het in actief gebruik zijn, dan krijg jij persoonlijk de rekening op je bord als hiervoor een storingsdienst moet komen opdraven. En die rekeningen zijn niet mals (enkele honderden Euro's praat je zo over, maar het kunnen net zo makkelijk enkele duizenden Euro's worden).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
In mijn oude appartement liepen ook allemaal buizen/leidingen van omliggende bewoners/woonruimtes, lijkt me niet meer dan normaal. Gezien het een huurwoning betreft zou ik het gewoon lekker negeren; het is niet alsof het je woongenot negatief zou beinvloeden, toch? Als je een kast o.i.d. ervoor wil zetten kan dat gewoon; aan de foto's te zien steken ze niet gigantisch uit.

[ Voor 51% gewijzigd door Gamebuster op 09-08-2018 13:02 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:54
Voor wie moeite heeft met begrijpen dat het onvermijdelijk kan zijn om dit soort dingen toe te staan: google eens op termen als "recht van overpad" of, meer algemeen, "erfdienstbaarheid".

Verwijderd

Zullen we de adviezen om het "per ongeluk" iets kapot te maken, zodat het eventueel onder WA geclaimd kan worden, maar even achterwege laten?

Maar eerst maar gewoon eens navragen wat het is.

[ Voor 73% gewijzigd door deepbass909 op 09-08-2018 19:56 ]

• Leeuw070
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-01 01:11
Dit is van het oude antenne systeem wat vroeger op de daken stond . Word naar alle waarschijnlijkheid niks meer aan gedaan .

Hier wat meer info .

https://www.klusidee.nl/F...r-toe-leiden-t105100.html

Game PC

Pagina: 1