Toon posts:

Muis probleem (specifiek), h e l p

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn naam is Adriaan en vanaf mijn geboorte heb ik een progressieve spierziekte en zit ik dagelijks in een elektrische rolstoel. Fysiek ben ik zeer beperkt en kan ik alleen mijn duim en wijsvinger goed bewegen.
Typen doe ik met een stokje in mijn mond en de muis stuur ik aan met de joystick van mijn rolstoel.

Al vele jaren ben ik een actieve Apple-gebruiker en monteer hiermee video’s in FCP en doe daarnaast veel in grafische vormgeving. Ontzettend leuk om te doen en ben er dan ook druk mee.
Een groot probleem is echter dat ik sinds OS X Yosemite (OS 10.9.5) de muisfunctie niet meer kan bedienen met mijn rolstoel.
Na de upgrade ervan werkte de aansturing niet meer en kon ik de USB-muis alleen nog maar in horizontale richting bewegen.
Momenteel werk ik dan nog met OS 10.9.5 Mavericks.

U zult begrijpen dat dit erg vervelend is voor me aangezien updates van software nu niet meer mogelijk zijn en ook websites niet toegankelijk zijn.
Helaas wil de leverancier van mijn aangepaste muis geen ondersteuning bieden en ook Apple niet.
Het is een uitdagend technisch verhaal dat ik verder graag mondeling wil toelichten.

Mijn concrete vraag:
Kan iemand mij helpen om mijn muis weer geschikt te maken voor mijn iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemon4man
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb verder geen ervaring met met Apple producten/software, maar is er niet als een eye tracker die u kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschein is het een begin om:
- Aan te geven welke muis het om gaat
- Welke software je daarvoor gebruikt

edit: reactie deels aangepast ivm niet goed gelezen :X

Maar over een andere boeg, in het verlengde van de post van @RichardPureveen: mogelijk kan een vervangend hulpmiddel een oplossing zijn. Ik heb er zo even geen op het netvlies staan, maar ik kan mij voorstellen dat er wel partijen die hier een advies op maat in kunnen geven, of een specifiek vervangend product aan kunnen wijzen. Die kunnen dan samen met jou kijken wat werkt en wat niet en kan je de zaken uitgebreid toelichten.

[ Voor 107% gewijzigd door spone op 27-07-2018 22:22 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemon4man
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
spone schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:13:
Ik heb er zo even geen op het netvlies staan, maar ik kan mij voorstellen dat er wel partijen die hier een advies op maat in kunnen geven, of een specifiek vervangend product aan kunnen wijzen. Die kunnen dan samen met jou kijken wat werkt en wat niet en kan je de zaken uitgebreid toelichten.
Ik ben het @spone eens dat het een goed idee is dat u opzoek gaat partijen die hiermee ervaring hebben en u hiermee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 23:07

WTM

Wat een naar probleem. Apple wil / kan niet helpen? Een trackpad is m.i. iets dat je goed kan bedienen met duim en wijsvinger, al is dat niet waar je naar zoekt?

Ik hoop dat iemand je kan helpen of verwijzen naar iemand die kan helpen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 14:27
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:10:
Mijn naam is Adriaan en vanaf mijn geboorte heb ik een progressieve spierziekte en zit ik dagelijks in een elektrische rolstoel. Fysiek ben ik zeer beperkt en kan ik alleen mijn duim en wijsvinger goed bewegen.
Typen doe ik met een stokje in mijn mond en de muis stuur ik aan met de joystick van mijn rolstoel.

Al vele jaren ben ik een actieve Apple-gebruiker en monteer hiermee video’s in FCP en doe daarnaast veel in grafische vormgeving. Ontzettend leuk om te doen en ben er dan ook druk mee.
Een groot probleem is echter dat ik sinds OS X Yosemite (OS 10.9.5) de muisfunctie niet meer kan bedienen met mijn rolstoel.
Na de upgrade ervan werkte de aansturing niet meer en kon ik de USB-muis alleen nog maar in horizontale richting bewegen.
Momenteel werk ik dan nog met OS 10.9.5 Mavericks.

U zult begrijpen dat dit erg vervelend is voor me aangezien updates van software nu niet meer mogelijk zijn en ook websites niet toegankelijk zijn.
Helaas wil de leverancier van mijn aangepaste muis geen ondersteuning bieden en ook Apple niet.
Het is een uitdagend technisch verhaal dat ik verder graag mondeling wil toelichten.

Mijn concrete vraag:
Kan iemand mij helpen om mijn muis weer geschikt te maken voor mijn iMac?
Is er een reden dat je niet update naar een nieuwere macOS-versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:20
Volkan1984 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 07:36:
[...]

Is er een reden dat je niet update naar een nieuwere macOS-versie?
Uit de OP:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
“Na de update ervan”: van de computer? Zo ja, nogmaals de vraag, waarom kan je niet verder upgraden?

EDIT: ik snap waarom de TS niet meer kan updaten maar dat kan iemand in de buurt toch doen? Is er geen buurman/ -vrouw, kennis, vriend, familie?

[ Voor 22% gewijzigd door Volkan1984 op 28-07-2018 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 21:10
Volkan1984 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 07:55:
[...]

“Na de update ervan”: van de computer? Zo ja, nogmaals de vraag, waarom kan je niet verder upgraden?

EDIT: ik snap waarom de TS niet meer kan updaten maar dat kan iemand in de buurt toch doen? Is er geen buurman/ -vrouw, kennis, vriend, familie?
Snap je het probleem wel? Hij kan prima updaten dat heeft die ook gedaan (
OS X Yosemite (OS 10.9.5) Maar op Yosemite werkt zijn muis niet meer qua functies. Wat kan een buurman of buurvrouw kennis daar aan doen dan?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
HKLM_ schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:06:
[...]

OS X Yosemite (OS 10.9.5) Maar op Yosemite werkt zijn muis niet meer qua functies. Wat kan een buurman of buurvrouw kennis daar aan doen dan?
Die kan helpen de computer verder te updaten? Immers, Mavericks is behoorlijk oud. Maar goed, misschien kan de Mac niet verder geüpdate worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Je kan proberen om jouw computer helemaal uit te zetten en dan opnieuw op te starten.

Daarnaast kan je ook de Bluetooth module resetten via deze link.

http://www.macobserver.co...etooth-menu-reset-devices

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
Euhm snapt een aantal hier het probleem wel? Updaten van de Mac is het probleem niet. Zijn specifieke muis werkt niet hoger dan Mavericks.

@Verwijderd
Je zou kunnen proberen
http://www.plentycom.jp/en/steermouse/download.php
Te installeren. Dit zijn alternatieve USB muis drivers en misschien kan deze die van jouw weer activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:48
Pendora schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:51:
Euhm snapt een aantal hier het probleem wel? Updaten van de Mac is het probleem niet. Zijn specifieke muis werkt niet hoger dan Mavericks.

@Verwijderd
Je zou kunnen proberen
http://www.plentycom.jp/en/steermouse/download.php
Te installeren. Dit zijn alternatieve USB muis drivers en misschien kan deze die van jouw weer activeren
Precies: het grootste probleem lijkt me dat de drivers van de joystick niet meegaan met updates voor de nieuwe OS versies. (Vergelijk mijn canon scanner die onder mijn vorige macOS nog werkte en nu niet meer, hiervoor moet ik ook niet bij apple zijn m.i.).

@Verwijderd Is er een (zorg)instantie die jou (financiële) ondersteuning biedt inzake jouw primaire communicatiemiddelen (want daar gaat het hier volgens mij ook deels om). Misschien kunnen zij wat pressie uitoefenen naar de leverancier van de aangepaste muis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
monsieurpinot schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:26:
[...]
Precies: het grootste probleem lijkt me dat de drivers van de joystick niet meegaan met updates voor de nieuwe OS versies. (Vergelijk mijn canon scanner die onder mijn vorige macOS nog werkte en nu niet meer, hiervoor moet ik ook niet bij apple zijn m.i.).
Ja dat zie je helaas maar al te vaak. Hardware fabrikanten die bewust geen drivers uitbrengen bij nieuwe versies van het besturingssysteem voor apparatuur die technisch nog jaren mee kan. Zoals Creative Labs, die voor elke Windows versie een andere Soundblaster versie had. Matchte de versies niet? Dan kon je slechts basis geluid afspelen en opnemen en waren alle functies waar je de kaart eigenlijk voor kocht ineens niet meer mogelijk. Of de driver van mijn Epson scanner die weigerde te installeren... tot ik een moderne Epson All-in-one aansloot. Driver installeerde toen prima en vond... beide apparaten.

Het zou mij dus niets verbazen als er voor het probleem van @Verwijderd een oplossing is in de vorm van een nieuw stukje hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ben benieuwd of TS nog terug komt om extra informatie te geven. Is na het plaatsen van de topicstart niet meer op Tweakers geweest...

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
HKLM_ schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 08:06:
[...]

OS X Yosemite (OS 10.9.5)
Nu, na meerdere reacties, wordt het me pas duidelijk dat de muis en de ondersteuning ervan het probleem is. Misschien als het probleem gelijk duidelijk was omschreven, dan had ik het gelijk kunnen begrijpen. Naast de ontvanger, kan het ook de verzender zijn die ruis veroorzaakt in het overbrengen van de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 00:02
Vervelend probleem is dit. Ik dacht dat dit soort problemen ook tot het verleden behoorde sinds een paar jaar maar blijkbaar toch niet.

Wat is het merk van de USB apparaat wat je gebruikt en welke versie software/stuurprogramma heb je geïnstalleerd?

Misschien dat we je dan verder kunnen helpen door gerichter te zoeken naar een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Volkan1984 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:09:
[...]

Nu, na meerdere reacties, wordt het me pas duidelijk dat de muis en de ondersteuning ervan het probleem is. Misschien als het probleem gelijk duidelijk was omschreven, dan had ik het gelijk kunnen begrijpen. Naast de ontvanger, kan het ook de verzender zijn die ruis veroorzaakt in het overbrengen van de boodschap.
Wel apart in het geval dat het niet goed omschreven was, dat meerdere mensen de probleemstelling wel degelijk begrepen, getuige de reacties. Er was van alle reagerende personen 1 persoon die het kennelijk niet begreep. Jammer dat diegene dat kennelijk uiteindelijk wel toe kan geven maar dan toch nog even een nabrandertje moet geven.

Anyways, het gaat er dus om dat de muis (goede) dienst weigert omdat de drivers kennelijk niet meer geüpdatet zijn. erg vervelend en zeker als de TS er zo afhankelijk van is.

Ik zou willen dat ik kon helpen. Ik zie op dit moment 2 mogelijkheden: een nieuwe muis kopen die wel voldoet (maar dat zal wellicht lastig zijn) of drivers voor de oude laten maken. En zoals al eerder geopperd zou een trackpad misschien ook werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Zonnetje83 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:30:
[...]

Wel apart in het geval dat het niet goed omschreven was, dat meerdere mensen de probleemstelling wel degelijk begrepen, getuige de reacties. Er was van alle reagerende personen 1 persoon die het kennelijk niet begreep. Jammer dat diegene dat kennelijk uiteindelijk wel toe kan geven maar dan toch nog even een nabrandertje moet geven.

Anyways, het gaat er dus om dat de muis (goede) dienst weigert omdat de drivers kennelijk niet meer geüpdatet zijn. erg vervelend en zeker als de TS er zo afhankelijk van is.

Ik zou willen dat ik kon helpen. Ik zie op dit moment 2 mogelijkheden: een nieuwe muis kopen die wel voldoet (maar dat zal wellicht lastig zijn) of drivers voor de oude laten maken. En zoals al eerder geopperd zou een trackpad misschien ook werken?
Ik zou denken dat dit soort speciale muizen vrij prijzig zijn en dat er weinig aanbieders van zijn. Een trackpad is wellicht te glad om goed te bedienen, vandaar de muis?

De reden dat ik een “nabrander” geef (zo zie ik het niet want ik leg netjes uit wat er mogelijk mis ging), is dat er door meerdere mensen wordt afgegeven op mij omdat ik het niet zou snappen. Ik vul zelf gewoon niet iets in; ik wil geen aannames doen. Anyways, ik ben benieuwd of de TS iets aan onze posts heeft. Dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Pagina: 1