Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Beste mensen,

Ik heb mijn Nikon D750 sensor bij cameranu laten schoonmaken en ontving de camera gisteren terug. Tot mijn schrik zie ik vandaag al een aantal kleine stofjes op mijn foto's. Kan dit zo snel gaan of is de camera niet goed schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kan het niet zo zijn dat je lens vies is? Overigens moet je sensor vrij vies zijn als je op normale diafragmas stof ziet, of schiet je op f/22?

Lijkt mij vrij slordig als ze dat over het hoofd hebben gezien, dan zou ik terug gaan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Het ziet er zo uit op F/9. de grote kringeltjes zijn stofjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9WiMYFEtFdFEkEhqtUn0WHXW/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tsja, niet heel schokkend volgens mij. Zodra je de lens er af haalt om te wisselen kun je al een stofje op je sensor krijgen als je pech hebt. Maar het kan dus ook je lens zijn.

Het screenshot is met de dust detection tool en ik vraag mij af hoe goed het zichtbaar is op de normale foto.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik heb gebeld en ze gaan hem gratis nogmaals reinigen :). Ik had nog een foto op f/22 gemaakt, zie hieronder. Lijkt me toch niet best (let niet op de kleuren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dK9kp4k0VYYChUzF8ecQ8YrO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Een beetje sensorcleaner laat een foto voor en na zien, zeker als het niet helemaal schoon is geworden. Overigens bevinden zich vaak na het schoonmaken nog wat kleine stofdeeltjes in het spiegelhuis, dus die kunnen bij het maken van een foto weer terugkomen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Sj44k13 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:56:
Lijkt me toch niet best (let niet op de kleuren)

[afbeelding]
Die sensor is duidelijk niet schoon. Misschien zijn ze wel met een rocketblower weg te blazen, maar als je hem hebt weggebracht, verwacht je een schone sensor.

Bij wijze van test heb ik op een hele oude camera ook wel eens een stofzuiger gezet. Een tip: Doe dat niet!Dan zit je hele camerabody en sensor vol met stof (zal ook wel iets te maken hebben met de omgeving waar je dat doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Oei, dat is niet best inderdaad... net wat UC zegt, normaal maken ze voor en na foto's op f/22 en dan zie je dit dus direct. Maar goed, het is heet :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01

sapphire

Die-hard pruts0r

@Ventieldopje niet iedereen schiet altijd op sub-f/2 ;)

Ik heb me met de 5DII ook suf schoongemaakt omdat ik heel veel op f/10 schoot en dan zie je ook snel stofjes hoor :(
Bloed irritant en frustrerend als je een vlek uit je complete serie moet wegwerken :|

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Dank voor alle reacties. Morgen verstuur ik de camera weer naar cameranu. Ik ben benieuwd of hij schoon terugkomt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De camera is weer terug en er staan testfoto's op zonder stofjes op de sensor. Ik heb zojuist de camera getest en zie toch nog een drietal stofjes en iets anders rechtsboven in. Is dit acceptabel zo? Kan door het transport wat stofjes uit het spiegelhuis vallen?

Heeft het zin om zelf met een rocket blower hem eens uit te blazen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ftSC42PXJJWjRfo0RYGg9UQc/full.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Cobiwan op 02-08-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Sj44k13 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:56:

Heeft het zin om zelf met een rocket blower hem eens uit te blazen?

[afbeelding]
Je kan altijd even de lens eraf halen en met een fel lampje even kijken of je een stofje ziet zitten.
Deze zitten altijd gespiegeld t.o.v. de foto. Als de vlek op de foto dus linksonder zichtbaar is, zit het stofje rechtsboven.

Even blazen met een rocketblower is dan zo gebeurd (in een schone omgeving). Ik raad aan niet zelf te gaan blazen, want je adem is minder schoon dan je vaak denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
wouter3 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:23:
[...]

Je kan altijd even de lens eraf halen en met een fel lampje even kijken of je een stofje ziet zitten.
Deze zitten altijd gespiegeld t.o.v. de foto. Als de vlek op de foto dus linksonder zichtbaar is, zit het stofje rechtsboven.

Even blazen met een rocketblower is dan zo gebeurd (in een schone omgeving). Ik raad aan niet zelf te gaan blazen, want je adem is minder schoon dan je vaak denkt.
Lens eraf halen en de sensor blootleggen neem ik aan via de menu optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Lens eraf halen en camera in Liveview zetten is een mogelijkheid, maar er zit doorgaans ook een sensorreinigingstand op waarbij hij dit automatisch doet en pas de sluiter en spiegel omlaag gooit bij uitzetten van de camera (wel zo veilig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Heb maar zelf een sensor cleaning kitje gekocht. Moet het maar zelf leren doen, scheelt veel tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Als je nog een keer professioneel je sensor wilt laten reinigen raad ik je chipclean aan.
Prijs is aan de hoge kant, maar die man weet wat die doet en reinigt hem 100% stof vrij. Ik ga binnenkort zelf weer een afspraak maken. Hij heeft het altijd bijzonder druk dus op tijd een afspraak maken :+ .

http://www.chipclean.nl

[ Voor 12% gewijzigd door ndonkersloot op 03-08-2018 08:32 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tiwazz schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:32:
Als je nog een keer professioneel je sensor wilt laten reinigen raad ik je chipclean aan.
Prijs is aan de hoge kant, maar die man weet wat die doet en reinigt hem 100% stof vrij. Ik ga binnenkort zelf weer een afspraak maken. Hij heeft het altijd bijzonder druk dus op tijd een afspraak maken :+ .

http://www.chipclean.nl
Ik heb minder goede ervaringen met chipclean. Hij reinigt alleen maar droog. Dus als het puur stof is, wordt de sensor mooi schoon, maar als dat niet het geval js, krijgt hij de sensor niet schoon. Daarnaast is ie echt duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
@Universal Creations
Hmm, dat heb ik dan nog nooit gehad.
Hoe reinig jij je sensors UC? Kan ik misschien ook is wat anders proberen :Y) .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Universal Creations schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:51:
[...]

Ik heb minder goede ervaringen met chipclean. Hij reinigt alleen maar droog. Dus als het puur stof is, wordt de sensor mooi schoon, maar als dat niet het geval js, krijgt hij de sensor niet schoon. Daarnaast is ie echt duur.
Persoonlijke andere ervaring. Altijd netjes schoon en aantal keer gehad dat ik gratis cleaning kreeg omdat sensor vuil was binnen een maand (garantie, zoals Ton dat noemde). Eerder mindere ervaringen met winkels die nat reinigen. Dat doe ik dan liever zelf... Krijg ik zelf niet schoon dan Chip Clean. Al gaan ze tegenwoordig rechtstreeks naar Sony. (Gratis)

Zo heeft ieder zijn/haar eigen ervaring/voorkeur ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Sj44k13 Het is idd prima zelf te doen. Als je rustig, voorzichtig en doordacht werkt.

Aan de andere kant moet je niet blijven poetsen! Als je een testopname maakt op f/22 (of nog hoger) zul je eigenlijk altijd wel wat zien.
Ik heb zelf een D800E en vanwege de hoge resolutie van de sensor vind ik altijd wel wat bij een testopname bij zulke hoge diafragma waardes.

Maar teveel poetsen kan uiteindelijk ook deeltjes achterlaten. Er zit altijd wel 'iets' aan verontreiniging in de holle ruimtes in je DSLR. Daar ontkom je niet aan. En alleen al er naar kijken (en uitademen) kan een stofdeeltje doen neerslaan.
Laat staan een objectief verwisselen, de pomp/zuig werking van een zoomobjectief, etc.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-09 16:14
Zelf reinigen klinkt idd veel moeilijker en gevaarlijker dan dat het uiteindelijk is. Als je gewoon rustig te werk gaat is er weinig aan.

En de paar spots die je altijd wel houdt op je foto zijn altijd makkelijk weg te werken in post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tiwazz schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:53:
@Universal Creations
Hmm, dat heb ik dan nog nooit gehad.
Hoe reinig jij je sensors UC? Kan ik misschien ook is wat anders proberen :Y) .
Ik laat het doen door iemand die dat dagelijks (nat) doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is het niet het probleem dat als je dit goed wilt doen je een cleanroom nodig hebt, of althans een ruimte die daar heel dicht tegenaan zit? Dat kost geld. Persoonlijk ben ik gestopt met me er al te druk over te maken op een gemiddelde foto wordt het niet gezien. Maar kan mij voorstellen dat het voor een ieder anders kan zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Heb het nu zelf geprobeerd. Lukte redelijk gisteren, maar zag nog wat spots. Vandaag weer geprobeerd, maar heb het alleen maar erger gemaakt - _ -. Misschien toch nog maar een keer naar Nikon sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Frogmen schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:47:
Is het niet het probleem dat als je dit goed wilt doen je een cleanroom nodig hebt, of althans een ruimte die daar heel dicht tegenaan zit? Dat kost geld. Persoonlijk ben ik gestopt met me er al te druk over te maken op een gemiddelde foto wordt het niet gezien. Maar kan mij voorstellen dat het voor een ieder anders kan zijn.
Alsof ze het bij fabrikanten zelf in een cleaneoom doen. Canon doet dat iig niet in een cleanroom hoor.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Sj44k13 Maar met welke diafragma check je dan of er nog vlekjes zitten?

Aan de andere kant moet je niet blijven poetsen! Als je een testopname maakt op f/22 (of nog hoger) zul je eigenlijk altijd wel wat zien.
;)

FYI:
https://www.nikonservice.nl/index.php?page=faq
https://www.iamheretohelp.nl/handig/check-and-clean.php

BTW: je hoeft niet per se in een cleanroom te werken. Vaak gebruiken fotowinkels een soortement van tentje, waarin ze werken.
Maar idd, open en bloot in een ruimte met stoffige vloerbedekking, waar mensen in en uit lopen, de deur iedere keer open en dicht gaat; tja, dat is geen goed idee.
Probeer ook altijd zo te werken dat de zwaartekracht meewerkt; m.a.w. niet zwaar hijgend boven je DSLR met opgeklapte spiegel zitten loeren naar de sensor en ondertussen lekker swappen. :+

[ Voor 60% gewijzigd door ehtweak op 05-08-2018 16:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:17:
@Sj44k13 Maar met welke diafragma check je dan of er nog vlekjes zitten?

;)

FYI:
https://www.nikonservice.nl/index.php?page=faq
F/22, maar het was dus beter en is nu slechter geworden...

Edit: ik denk dat ik misschien wat overdrijf. Dit is hoe het er nu uitziet op f/22.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lkPhFdr7l38PN3q1iSDdwkDU/full.jpg
En dit is een foto van de lucht op F/8. Daar zie ik dus helemaal niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rTwiU8bFjOW05wIm9oWfilmE/full.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Cobiwan op 05-08-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tip voor een testplaatje: (wel zo makkelijk, hoef je geen file te kopiëren naar je computer)

Open full screen een wit scherm op je PC, bijvoorbeeld gewoon beeldvullend Notepad o.i.d.
Camera bij de hand, standaardobjectief erop, scherpstelling (MF) op oneindig, houd je frontelement vlak voor het computer beeldscherm, kies b.v. f/8, foto maken. En kijk op je schermpje op je camera (door uit te vergroten en van links naar rechts te scrollen) of je spetters ziet.
Ditto b.v. f/11, f/16, etc.

En besef dan of je zelf wel in de praktijk opnames maakt bij f/16 of f/22... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Heb in de badkamer een a4je opgehangen. Had gelezen dat als je de douche even laat stomen in de badkamer, je minder last hebt van stof etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oh! Maar nu snap ik het! Dat zijn geen stofjes; dat zijn gewoon druppels! :+

Maar ff sereneus; je moet natuurlijk ook niet in de dampende badkamer gaan sensor poetsen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Haha ik heb uiteraard ook wel even gewacht tot de echte damp weg was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:40

Karel V

Een simpele ziel

@Sj44k13Lijkt erop dat ze de eerste keer je sensor in een stoffige omgeving hebben schoongemaakt. Zo smerig! Ook die laatste foto op f22 zou voor mij een reden zijn de sensor schoon te maken. Het kost erg duur om de visibledust arctic butterfly 724 super bright aan te schaffen en je moet er voorzichtig mee te werk gaan. Ik vind het geen superhandig ding maar om de stofjes te verwijderen zoals op jouw foto werkt het prima. Na de tweede keer heb je de kostprijs eruit en je bent je camera niet kwijt. Is in ieder geval stukken beter dan het prutswerk op de eerste foto en je krijgt er een beter resultaat mee dan op de tweede foto.

Hooguit vijf van die kleine stofjes op f22 vind ik acceptabel (en dat vind ik al veel). Je hebt er aanzienlijk meer, ook op je tweede foto. Schiet je geen lange sluitertijden met f22, dan zul je er ook veel minder last van hebben. Wat je zelf al aangeeft, in de douche schoonmaken (alleen als het droog is). Daar hangt gewoon het minste stof. Statief opzetten met de opening van je camera naar beneden. En dan swipen met het statisch borsteltje. Werkt alleen tegen stof, maar als je geen lenzen wisselt tijdens mist, het spuiten van deo of regen, hoeft dat geen probleem te zijn. Een rocketblower met filter is ook een optie. Ik ben er alleen geen fan van, want je blaast het stof dan ook opzij, en Joost mag weten waar het dan allemaal in je behuizing gaat zitten. Dan blijft het risico dat het weer op je sensor dwarrelt. Wel een voordeel is het lagere risico op beschadiging en sneller uitvoerbaar. Die keuze is aan jou ;)

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Karel V schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 06:59:
@Sj44k13Lijkt erop dat ze de eerste keer je sensor in een stoffige omgeving hebben schoongemaakt. Zo smerig! Ook die laatste foto op f22 zou voor mij een reden zijn de sensor schoon te maken. Het kost erg duur om de visibledust arctic butterfly 724 super bright aan te schaffen en je moet er voorzichtig mee te werk gaan. Ik vind het geen superhandig ding maar om de stofjes te verwijderen zoals op jouw foto werkt het prima. Na de tweede keer heb je de kostprijs eruit en je bent je camera niet kwijt. Is in ieder geval stukken beter dan het prutswerk op de eerste foto en je krijgt er een beter resultaat mee dan op de tweede foto.

Hooguit vijf van die kleine stofjes op f22 vind ik acceptabel (en dat vind ik al veel). Je hebt er aanzienlijk meer, ook op je tweede foto. Schiet je geen lange sluitertijden met f22, dan zul je er ook veel minder last van hebben. Wat je zelf al aangeeft, in de douche schoonmaken (alleen als het droog is). Daar hangt gewoon het minste stof. Statief opzetten met de opening van je camera naar beneden. En dan swipen met het statisch borsteltje. Werkt alleen tegen stof, maar als je geen lenzen wisselt tijdens mist, het spuiten van deo of regen, hoeft dat geen probleem te zijn. Een rocketblower met filter is ook een optie. Ik ben er alleen geen fan van, want je blaast het stof dan ook opzij, en Joost mag weten waar het dan allemaal in je behuizing gaat zitten. Dan blijft het risico dat het weer op je sensor dwarrelt. Wel een voordeel is het lagere risico op beschadiging en sneller uitvoerbaar. Die keuze is aan jou ;)
Dank voor je reactie. Ik heb besloten om toch maar langs Nikon te gaan en hem daar nogmaals te laten reinigen. Heb tot nu toe goede ervaringen met daar de sensor laten reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
sapphire schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:17:
[...]

Alsof ze het bij fabrikanten zelf in een cleaneoom doen. Canon doet dat iig niet in een cleanroom hoor.
Cleanroom heb je in verschillende gradaties, als je het in mijn ogen professioneel wilt doen, kan dat niet in een gewone standaard ruimte. Moet je ook niet willen want het risico dat er voordat je hem hebt dicht gedaan al weer stof op zit is gewoon heel erg groot.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Karel V schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 06:59:

Gewoon uit nieuwsgierigheid waarom is 5 stofjes op F/22 voor jou acceptabel?

Ik heb een Arctic Butterfly en afgelopen jaren denk wel tientallen keren mijn sensor schoongemaakt. Waarom zo vaak, omdat ik vaak lenzen wissel en in the heat of the moment echt niet voorzichtig ga doen.
Op F/22 stofvrij is echt waanzin, bijna niet te doen en waarom zou je? Hoe vaak schiet je op zo'n diafragma want het is dan diffractie-galore.
Ik schoot veelal F/10~11 en dat was al een uitdaging om stofvrij te krijgen.

Overigens durf ik ook wel te stellen dat er in een badkamer niet perse minder stof is hoor. Meer dat de meeste badkamers tegenwoordig geen ramen hebben en je het in kunstlicht minder snel ziet.
Heb ook jaren de badkamer methode toegepast tot mijn huidige woning met 2m+ raam in de badkamer. Als daar de zon naar binnen schijnt zie ik net zoveel stof als in de woonkamer :X

@Frogmen Dan zou ik Canon eens gaan bellen en wat diverse reparatie toko's. Laatste keer dat ik daar was deden ze het echt niet in een speciale ruimte en was de sensor gewoon schoon.

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 06-08-2018 07:57 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:40

Karel V

Een simpele ziel

sapphire schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 07:56:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid waarom is 5 stofjes op F/22 voor jou acceptabel?

Ik heb een Arctic Butterfly en afgelopen jaren denk wel tientallen keren mijn sensor schoongemaakt. Waarom zo vaak, omdat ik vaak lenzen wissel en in the heat of the moment echt niet voorzichtig ga doen.
Op F/22 stofvrij is echt waanzin, bijna niet te doen en waarom zou je? Hoe vaak schiet je op zo'n diafragma want het is dan diffractie-galore.
Ik schoot veelal F/10~11 en dat was al een uitdaging om stofvrij te krijgen.

Overigens durf ik ook wel te stellen dat er in een badkamer niet perse minder stof is hoor. Meer dat de meeste badkamers tegenwoordig geen ramen hebben en je het in kunstlicht minder snel ziet.
Heb ook jaren de badkamer methode toegepast tot mijn huidige woning met 2m+ raam in de badkamer. Als daar de zon naar binnen schijnt zie ik net zoveel stof als in de woonkamer :X

@Frogmen Dan zou ik Canon eens gaan bellen en wat diverse reparatie toko's. Laatste keer dat ik daar was deden ze het echt niet in een speciale ruimte en was de sensor gewoon schoon.
Ik wissel zo min mogelijk tussen de twee lenzen die ik heb en ik gebruik mijn camera vermoedelijk minder vaak. Dus de kans op stof is dan al vrij klein en als je dan een reeks schiet wil je niet dat je telkens stof moet verwijderen in je nabewerking. Je hebt wel een punt dat F16 een betere keuze is. Met statief in de avonduurtjes schiet ik regelmatig met F22 omdat ik me niet echt druk maak over diffractie. Dit begint vooral boven de F22 vervelend te worden lees ik net ;) Ik heb het verschil tussen F16 en F22 simpelweg nooit getest. Gebruik je geen statief, zul je vast ook niet vaak op F22 schieten.

De badkamer heeft minder last van voorbijgangers en het stof spoelt na elke douchebeurt weg. Wij hebben een stortdouche :9 Dat kan dus ook niet opwaaien. Nauwelijks ramen, dus ook minder kans dat wat er is opdwarrelt door de wind. Voor mij werkt die locatie beter dan de woonkamer.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Pagina: 1