Karel V schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 06:59:
@Sj44k13Lijkt erop dat ze de eerste keer je sensor in een stoffige omgeving hebben schoongemaakt. Zo smerig! Ook die laatste foto op f22 zou voor mij een reden zijn de sensor schoon te maken. Het kost erg duur om de
visibledust arctic butterfly 724 super bright aan te schaffen en je moet er voorzichtig mee te werk gaan. Ik vind het geen superhandig ding maar om de stofjes te verwijderen zoals op jouw foto werkt het prima. Na de tweede keer heb je de kostprijs eruit en je bent je camera niet kwijt. Is in ieder geval stukken beter dan het prutswerk op de eerste foto en je krijgt er een beter resultaat mee dan op de tweede foto.
Hooguit vijf van die kleine stofjes op f22 vind ik acceptabel (en dat vind ik al veel). Je hebt er aanzienlijk meer, ook op je tweede foto. Schiet je geen lange sluitertijden met f22, dan zul je er ook veel minder last van hebben. Wat je zelf al aangeeft, in de douche schoonmaken (alleen als het droog is). Daar hangt gewoon het minste stof. Statief opzetten met de opening van je camera naar beneden. En dan swipen met het statisch borsteltje. Werkt alleen tegen stof, maar als je geen lenzen wisselt tijdens mist, het spuiten van deo of regen, hoeft dat geen probleem te zijn. Een rocketblower met filter is ook een optie. Ik ben er alleen geen fan van, want je blaast het stof dan ook opzij, en Joost mag weten waar het dan allemaal in je behuizing gaat zitten. Dan blijft het risico dat het weer op je sensor dwarrelt. Wel een voordeel is het lagere risico op beschadiging en sneller uitvoerbaar. Die keuze is aan jou

Gewoon uit nieuwsgierigheid waarom is 5 stofjes op F/22 voor jou acceptabel?
Ik heb een Arctic Butterfly en afgelopen jaren denk wel tientallen keren mijn sensor schoongemaakt. Waarom zo vaak, omdat ik vaak lenzen wissel en in the heat of the moment echt niet voorzichtig ga doen.
Op F/22 stofvrij is echt waanzin, bijna niet te doen en waarom zou je? Hoe vaak schiet je op zo'n diafragma want het is dan diffractie-galore.
Ik schoot veelal F/10~11 en dat was al een uitdaging om stofvrij te krijgen.
Overigens durf ik ook wel te stellen dat er in een badkamer niet perse minder stof is hoor. Meer dat de meeste badkamers tegenwoordig geen ramen hebben en je het in kunstlicht minder snel ziet.
Heb ook jaren de badkamer methode toegepast tot mijn huidige woning met 2m+ raam in de badkamer. Als daar de zon naar binnen schijnt zie ik net zoveel stof als in de woonkamer
@
Frogmen Dan zou ik Canon eens gaan bellen en wat diverse reparatie toko's. Laatste keer dat ik daar was deden ze het echt niet in een speciale ruimte en was de sensor gewoon schoon.
[
Voor 3% gewijzigd door
sapphire op 06-08-2018 07:57
]