Lichtkoepel tocht/Lekt warmte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesDuke
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 21:47
je kan je wellicht afvragen waarom ik juist nu deze vraag stel aangezien het nu zo ontzettend warm is, maar here goes.

Ik heb in de woonkamer twee lichtkoepels in het plafond in een uitbouw. Hiervan viel mij al op dat ze enorm tochten afgelopen winter, waardoor er enorm veel warme lucht ontsnapte uit de woonkamer.

Nu dacht ik bij mezelf, tijd om dat aan te pakken. Echter weet ik niet precies waar het probleem zit. uitbouw stamt uit begin jaren '90. Zou het wellicht aan de pakkingen/afdichtingen kunnen liggen? En zo ja waar moet ik naar opzoek in de local bouwmarkt?

Lijkt me niet dat ik nieuwe koepels zelf nodig heb, dus hoopdat er een eenvoudige oplossing is :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Zijn het koepels die 'vast' zitten of die open kunnen?

Heb je gevoeld waar de tocht precies vandaan kwam?

Vaak zijn rubbers of kitranden de boosdoener, je zal dus moeten voelen waar het precies tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesDuke
Nee het zijn koepels die vastzitten. Dat wil zeggen ze kunnen eraf geschroefd worden maar zijn niet normaal gesproken te openen (kiepstand oid).

Er zit nu een band tussen de rand van de opbouw en de koepel. Zou ik deze dan gewoon er uit kunnen trekken en een nieuwe plaatsen? En kan ik gewoon normaal afdichtingsband leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
DesDuke schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:29:
Nee het zijn koepels die vastzitten. Dat wil zeggen ze kunnen eraf geschroefd worden maar zijn niet normaal gesproken te openen (kiepstand oid).

Er zit nu een band tussen de rand van de opbouw en de koepel. Zou ik deze dan gewoon er uit kunnen trekken en een nieuwe plaatsen? En kan ik gewoon normaal afdichtingsband leggen?
Heb je geen foto?. Normaal gesproken zit er indd tochtband tussen. Alleen deze verweert door de jaren heen waardoor der weer tocht tussen door kan komen.

Normaal gesproken kun je de lichtkoepel wel los halen en een nieuw stukje tochtband erop maken. Maar als je dat gaat doen zou ik ook meteen kijken naar de tochtband die tussen je binnenschaal en buitenschaal zit en deze dab ook meteen meevervangen.

Pas op met oudere lichtkoepels, deze zijn ook verweert in de loop de jaren en kunnen makkelijk kapot breken/knappen als je ze er af tilt. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-05 10:14
Lichtkoepel is nu 30 jaar oud rubbers zullen zeker uitgehard zijn en koepel zou ook licht verweerd moeten zijn. Aangezien je hem er toch af haald meteen vervangen met 3 wandige lichtkoepel.
Indien je dit niet doet dan in ieder geval rubbers rondom vervangen en vergeet ook niet rubbers bij de schroeven, hier komen ook nogal eens lekkages voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als vervangen geen optie is ( alsof iedereen een paar K hiervoor heeft liggen ) zou je het kunnen afdichten met een rubberseal

De carport ( ander principe, I know ) van mijn achterbuur had ook een verweerde koepel.
Nu is warmte daar niet zo'n probleem, maar er kwam een straaltje water doorheen.
En dat kon dan weer het raamwerk aantasten.

https://www.bison.nl/nl/thema/rubber-seal

Wij hebben op een ( minder warme dag ) de naden zoveel mogelijk schoongemaakt, en uitgekrabt.
Omdat de dome's van kunststof zijn durfden we ze niet los te schroeven ( breekbaar )
Na het schoonmaken zoveel mogelijk dichtgekit, en na drogen een paar dagen later met rubberseal aangesmeerd.
https://www.bison.nl/nl/s...htkoepel-waterdicht-maken

Omdat het uit het zicht is, is het prima, het is nu net of er een strook tape langs ligt.
Alleen te zien als je op het dakje staat.

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 27-07-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:52
FreshMaker schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:33:
Als vervangen geen optie is ( alsof iedereen een paar K hiervoor heeft liggen ) zou je het kunnen afdichten met een rubberseal
Zoek dan eerst op hoe veel dat kost.
https://www.lichtkoepeltje.nl/lichtkoepel-iso.html
Ligt natuurlijk aan het formaat, maar een paar honderd euro is niet zo veel. Dat bespaar je waarschijnlijk ook binnen no time op de stookkosten.
Lijkt me in ieder geval geen heel gek idee. Helemaal als dat spul al 30 jaar oud is, dan is het gewoon wel een keer aan vervanging toe.

Wat moet je ook in hemelsnaam met rubberseal voor een dak reparatie, om rubbers van een koepel te vernieuwen?
Wil je de hele rubbers insmeren met dat spul? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 28-07-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesDuke
Bedankt voor alle feedback.

Voor dit formaat luchtkoepel (80*80) toch zo een klein 400€ per stuk kosten. Licht iets buiten budget op het moment. Vandaag compriband gehaald op advies bouwmarkt, en zal dit morgen proberen aan te brengen. Vandaag al een keer afgehaald, en de rubbers die er zaten waren gebarsten en hard, lijkt mij dat hier het probleem ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
DesDuke schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:10:
Bedankt voor alle feedback.

Voor dit formaat luchtkoepel (80*80) toch zo een klein 400€ per stuk kosten. Licht iets buiten budget op het moment. Vandaag compriband gehaald op advies bouwmarkt, en zal dit morgen proberen aan te brengen. Vandaag al een keer afgehaald, en de rubbers die er zaten waren gebarsten en hard, lijkt mij dat hier het probleem ligt...
https://www.lichtkoepelgi...lvormig-vierkant/themas-1

Hier een stuk minder duur. Dan 400€ stuk

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@DesDuke kijk ook eens of je inbraakwerende schroeven meteen kan aanbrengen ? Ook al is het rottig om dan de koepel weer te verwijderen voor onderhoud, is het aan de andere kant heel erg simpel om in te breken als je standaard schroeven gebruikt ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
Breezers schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:48:
@DesDuke kijk ook eens of je inbraakwerende schroeven meteen kan aanbrengen ? Ook al is het rottig om dan de koepel weer te verwijderen voor onderhoud, is het aan de andere kant heel erg simpel om in te breken als je standaard schroeven gebruikt ?
Tenzij er een originele Rembrandt in huis hangt, is dat misschien een beetje overdreven.
De meeste woonhuizen zijn niet eens bestand tegen iemand met een stoeptegel. En door een dakkoepel binnen komen (en daarna weer buiten) is nu niet echt praktisch. Zeker niet als je iets wilt jatten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
RocketKoen schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:55:
[...]

Tenzij er een originele Rembrandt in huis hangt, is dat misschien een beetje overdreven.
De meeste woonhuizen zijn niet eens bestand tegen iemand met een stoeptegel. En door een dakkoepel binnen komen (en daarna weer buiten) is nu niet echt praktisch. Zeker niet als je iets wilt jatten.
Maar wel overal 3 sterren cilindersloten met certificaat sleutels , dievenklauwen en dure hang- en sluitwerk, uitzetijzers en een IP camera etc voor honderden euro’s maar te belabberd zijn om 2 tientjes uit te geven aan je lichtkoepel die je met een schroevendraaier van 1 euro openmaakt .... _O-

Slaap lekker verder :Z

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:45 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
Breezers schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:17:
[...]

Maar wel overal 3 sterren cilindersloten met certificaat sleutels , dievenklauwen en dure hang- en sluitwerk, uitzetijzers en een IP camera etc voor honderden euro’s maar te belabberd zijn om 2 tientjes uit te geven aan je lichtkoepel die je met een schroevendraaier van 1 euro openmaakt .... _O-

Zolang je een raam openmaakt met een stoeptegel die gratis voor de deur ligt... kinda.
En een 3 sterren slot uitboren kost ook minder tijd dan een lichtkoepel los schroeven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 20:24
Waarschijnlijk komt er geen of weinig lucht van buiten naar binnen. Lichtkoepels veroorzaken een vreemde luchtstroming door hun holle/bolle vorm. Warme lucht stijgt op en koele lucht in de koepel komt daardoor naar beneden. In de winter kun je dat heel goed merken.

Mijn ouders hebben ook lichtkoepels in de aanbouw en hebben er ruiten van plexiglas onder gemonteerd. De plexiglas ruiten lopen precies gelijk met het plafond. Op deze manier kan er geen ongewenste luchtstroming meer in de koepel optreden, sterker nog: je maakt een isolerende laag met stilstaande lucht tussen de koepel en de ruit eronder. Het licht kan met zo'n oplossing gewoon naar binnen vallen, want daar heb je immers een lichtkoepel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Breezers schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:17:
[...]

Een gelegenheidsdief komt binnen door open deuren of ramen. Een 'gewone inbreker' heeft een kitje bij zich om gemakkelijk een slot te forceren (flipperen, kerntrekken, slotboren enz) of een raam open te breken (boren, breekijzer). Op een dak klimmen om een koepel los te schroeven is geen standaardmethode waar een gewone inbreker gereedschap voor bij zich heeft. Hier binnen komen kost ook best veel tijd. Bovendien kan de ingang niet als uitgang worden gebruikt waardoor er kans is dat ie zichzelf insluit.
Een gewone inbreker zal dus zo'n dakraam vrij snel overslaan gezien de moeite. Binnen dezelfde tijd en met minder risico forceert ie wel ergens een deurslot.

Als de inbraak echter echt gericht en goed geplanned is (drugspandje, picasso of persoonlijke afrekening) dan houdt vrij weinig dat tegen. Komen ze niet binnen met inbraak dan wachten ze je op en zetten ze een doorgeladen pistool tegen je hoofd.

Je kan ze het wel moeilijker maken, of jezelf gerust stellen door een lastige schroef te gebruiken. Bijv een paar torx, kruiskop en inbus door elkaar. Of door het met 50 schroeven vast te zetten. Geen enkele inbreker die dan nog binnen wil komen!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DesDuke
Thanks voor alle feedback.

Ben inmiddels het dak opgegaan en heb met succes een van de lichtkoepels er af tweten te halen.

Verbaasde mij eerlijk gezegd dat deze tweelaags was, had eigenlijk meer lagen verwacht voor koepels in een woonruimte. Verder zijn de rubbers erg aangetast en zo plat geworden als een dubbeltje zonder enig vering. Verder zijn ze enorm broos, en breken zo af.

Toen wij destijds dit huis kochten werden de koepels verkocht als zijnde 'inbraakwerend" echter valt mij op dat de koepels zelf eenvoudig te verwijderen zijn door de wartels van de staanders te schroeven.. De 'staanders' die aan de opbouw bevestigd zijn, zijn dan wel weer met een vage schroef er in geboord (maar die hoeft niet los om de koepel te verwijderen 8)7 )

Verder zijn de koepels op plaatsen gebarsten en enorm verkleurd waardoor ik toch ga twijfelen om niet even door te sparen en ze te vervangen..

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6olv9v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/16ab9cp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/4tqza9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/27zvjw0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 21:03
@DesDuke Ik heb hetzelfde probleem en ik ben benieuwd hoe je dit uiteindelijk hebt opgelost. Kun je daar nog wat over vertellen? (I know is al een tijd geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nouk123
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik heb de lichtkoepels vervangen , maar houd last van koudeval en heb om toch nog het licht te behouden gelijk aan het plafond plexiglas geplaatst, wereld van verschil met de kou. Moet wel zeggen dat ik pas tegen graad van 5 boven nul er last van kreeg, dus die zeer goed geïsoleerde nieuwe lichtkoepels maken wel verschil met de oude.
Pagina: 1