Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mannen,

Ik heb een zoekslag op Google en GoT gemaakt, maar zelf helaas niet gevonden wat ik zoek. Ik hoop dat jullie, met jullie kennis en kunde, mij kunnen adviseren.
Het volgende:

Heel simpel: ik wil weten wat mijn split unit airco verbruikt. Ik wil dit terug kunnen zien in een app. Actueel verbruik en met grafieken dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks verbruik.

Hoeft niet uitbreidbaar te zijn naar meerdere verbruiksmeters. Gewoon één simpele stopcontact verbruiksmeter, maar dan dus wel via Wi-Fi met een app verbindbaar.

Door deze relatief simpele functionaliteit, zonder extra's, mag het apparaatje voor mij niet de wereld kosten.

Welke verbruiksmeter, in NL verkrijgbaar, kan dit anno 2018?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zoek eens op
Youless
Sonof pow
Fibaro tussenstekker

Dit is tweakers, dus vaak willen we de meting onderdeel maken van domotica/pvoutput/etc

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik gebruik deze Broadlink SP3S Mini Energie Monitor (Wifi) in combinatie met Android voor monitoring van mijn WPB. Ik kon de App niet downloaden op iPad, dus werkt bij mij alleen op Android (telefoon en tablet).

• Allewijn
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:52:
Ik gebruik deze Broadlink SP3S Mini Energie Monitor (Wifi) in combinatie met Android voor monitoring van mijn WPB. Ik kon de App niet downloaden op iPad, dus werkt bij mij alleen op Android (telefoon en tablet).
Kijk, dat lijkt me een leuk apparaatje voor een zachte prijs. Dankjewel!
Ik heb overigens ook al een Broadlink RM mini 3 die ik gebruik om infrarood commando's naar mijn airco te sturen als ik niet thuis ben, op afstand via de broadlink app. Werk ook érg goed!

Die SP3S, is die een beetje accuraat? En kan je ook een valuta/cent per kwh instellen om in een grafiek de kosten weer te geven?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:05:
[...]

Kijk, dat lijkt me een leuk apparaatje voor een zachte prijs. Dankjewel!
Ik heb overigens ook al een Broadlink RM mini 3 die ik gebruik om infrarood commando's naar mijn airco te sturen als ik niet thuis ben, op afstand via de broadlink app. Werk ook érg goed!

Die SP3S, is die een beetje accuraat? En kan je ook een valuta/cent per kwh instellen om in een grafiek de kosten weer te geven?
Ik heb geen reden om aan te nemen dat deze niet accuraat is. Je kunt inderdaad het tarief instellen, laag en hoog tarief. De 24 uur meting kun je maar van de laatste 24 uur zien. De week laat per dag van de week zien, maand per dag en jaar per maand. En de totalen en energy cost. En het huidige gebruik.

Je kunt timers instellen. Je kunt het verbruik niet aflezen wanneer je niet op de wifi van de router zit. Maar later wel natuurlijk.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Heeft de airco een stekker? In dat geval is een pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 wellicht wat.

• Allewijn
  • Niet online
@ZuinigeRijder : ToP, klinkt precies wat ik zoek. Ik heb hem gelijk besteld en kijk er naar uit!

@ThinkPad : Ook bedankt voor de link naar de hs110. Ik denk dat dit een beetje een zelfde apparaatje is als de Broadlink SP3S, alleen die laatste is een stuk goedkoper, dus vandaar die eerst nu maar eens proberen!

@ZuinigeRijder : Waarom kan je de grafieken alleen inzichtelijk krijgen als je verbonden bent met je eigen Wi-Fi, en niet als je extern op de Broadlink app inlogt? Staan de grafiek gegevens niet opgeslagen op servers van Broadlink oid?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:22:
@ZuinigeRijder : ToP, klinkt precies wat ik zoek. Ik heb hem gelijk besteld en kijk er naar uit!

@ZuinigeRijder : Waarom kan je de grafieken alleen inzichtelijk krijgen als je verbonden bent met je eigen Wi-Fi, en niet als je extern op de Broadlink app inlogt? Staan de grafiek gegevens niet opgeslagen op servers van Broadlink oid?
Gegevens worden inderdaad in de cloud opgeslagen. Er is alleen een e-control App. En die geeft aan dat er geen connectie is met de stekker. Er is geen web-interface om bij de gegevens te komen, althans die heb ik nog niet gevonden.

• Allewijn
  • Niet online
Oké, nou dat is ergens geen probleem natuurlijk. Zolang ik het verbruik in de app maar lokaal via Wi-Fi kan raadplegen.
Hoeft natuurlijk niet als ik buitenshuis ben...

Ik kijk uit naar mijn pakketje. Dankjewel.

• Allewijn
  • Niet online
@ZuinigeRijder : Vandaag de SP3S al binnen gekregen. Ongelofelijk hoe bizar dit tegenwoordig via China gaat...

Gelijk getest. De Broadlink E-control app werkt niet meer. Kan niet inloggen, heel gek...
Kwam er daarna wel achter dat Broadlink ook een nieuwe app heeft, genaamd IHC.
Daar heb je dan in de google play store weer twee versies van, de EU en de non-EU versie.
De EU versie werkt ook niet helemaal lekker gek genoeg.
De non-EU versie werkt wel, kan daar inloggen en al mijn Broadlink apparatuur toevoegen.

Daar kan ik dan ook het actuele verbruik zijn.
Handig!
In die nieuwe app kan ik alleen weer nergens het tarief per kw instellen...?!

Welke app gebruik jij?
Werkt jouw oude E-Contrl app nog? Kan je nog inloggen? (je moet ingelogd zijn om actueel verbruik te zien. Aan/uit/timers kunnen kennelijk wel zonder ingelogd te zijn).

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 10:48

icecoolsniper

never run from a sniper!

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:52:
Even een vraag want ik heb deze ook (meerdere). Bij mij registreert hij het verbruik van de warmtepomp en wasmachine maar er lijkt een enorme mismatch in te zitten qua tijd in de app (IOS) en ook lijken de KwH niet te kloppen. Hij geeft veel te lage waarden aan en bijv. midden in de nacht verbruik terwijl de warmtepomp/wasmachine uren eerder heeft aangestaan.

Herken je dit gedrag of heb ik 2 manke SP3S meters (5 maanden na elkaar gekocht)?

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Allewijn
  • Niet online
Oh en dat blauwe lampje voorop zou je toch ook in kunnen stellen als nachtlampje oid?
Ik zou hem graag helemaal uit willen zetten, maar kan geen enkele instelling vinden mbt dit lampje voorop de SP3S?..

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Welke app gebruik jij?
Werkt jouw oude E-Contrl app nog? Kan je nog inloggen? (je moet ingelogd zijn om actueel verbruik te zien. Aan/uit/timers kunnen kennelijk wel zonder ingelogd te zijn).
Ik gebruik de e-Control app op Android, versie 3.8.15 van 27 juni 2018.
Deze update heeft te maken met GDPR. Misschien dat het daarmee te maken heeft?

Ik kan gewoon inloggen met deze versie, op tablet en telefoon (Android 7). Ook mijn tweede meter kon ik gewoon toevoegen met "Add Device".

Ik kan nu trouwens met Wifi uitlezen, ook als ik niet op mijn router thuis zit. Blijkbaar toen een hickup of iets met het Wifi netwerk op mijn werk.

[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-08-2018 15:50 ]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
icecoolsniper schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:24:
[...]

Even een vraag want ik heb deze ook (meerdere). Bij mij registreert hij het verbruik van de warmtepomp en wasmachine maar er lijkt een enorme mismatch in te zitten qua tijd in de app (IOS) en ook lijken de KwH niet te kloppen. Hij geeft veel te lage waarden aan en bijv. midden in de nacht verbruik terwijl de warmtepomp/wasmachine uren eerder heeft aangestaan.

Herken je dit gedrag of heb ik 2 manke SP3S meters (5 maanden na elkaar gekocht)?
Ik heb voor iPad (IOS) geen versie kunnen vinden, dus ik gebruik alleen de Android versie. Daar is het wel zo dat deze soms initieel de verkeerde tijd (timezone verschil?) laat zien, maar bij een tweede keer opvragen laat deze wel de goede tijden zien. De totalen worden ook niet direct bijgewerkt, maar pas de volgende dag.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:40:
Oh en dat blauwe lampje voorop zou je toch ook in kunnen stellen als nachtlampje oid?
Ik zou hem graag helemaal uit willen zetten, maar kan geen enkele instelling vinden mbt dit lampje voorop de SP3S?..
In de e-Control App onder configuratie zit een knopje "Display state". Zou die dit blauwe lampje enablen/disablen? Zit nu op mijn werk, dus kan het niet testen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-08-2018 15:52 ]

• Allewijn
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

In de e-Control App onder configuratie zit een knopje "Display state". Zou die dit blauwe lampje enablen/disablen? Zit nu op mijn werk, dus kan het niet testen.
Display state veranderd iig helaas niet het blauw brandende led lampje.
Wat het wel doet? Geen idee...

Ik heb iig ook e-Control versie 3.8.15, maar inloggen lukt dus niet meer (lukte eerst wel, want ik had al een Broadlink RM3 mini, wat altijd werkte)

De nieuwe IHC app ziet er wel een stuk fraaier uit en biedt op sommig vlak meer mogelijkheden, maar ik mis instel mogelijkheden voor de SP3S....

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:30:
[...]

Display state veranderd iig helaas niet het blauw brandende led lampje.
Wat het wel doet? Geen idee...

Ik heb iig ook e-Control versie 3.8.15, maar inloggen lukt dus niet meer (lukte eerst wel, want ik had al een Broadlink RM3 mini, wat altijd werkte)

De nieuwe IHC app ziet er wel een stuk fraaier uit en biedt op sommig vlak meer mogelijkheden, maar ik mis instel mogelijkheden voor de SP3S....
Volgens mij is ivm GDPR de cloud waar de gegevens opgeslagen wordt veranderd in opslag in Europa. Dus waarschijnlijk moet je je opnieuw registreren om op die server te mogen.

Jammer dat er geen optie lijkt te zijn om het lampje uit te zetten. Ik zou zeggen, afplakken dan met iets wat geen licht doorlaat :F

• Allewijn
  • Niet online
@ZuinigeRijder je hebt gelijk! Opnieuw geregistreerd in de oude app en die doet het nu ook weer! Bedankt!
Oude en nieuwe app doen het nu dus allebei. Nieuwe app stukje fraaiere looks. Oude app op dit moment nog iets meer instel mogelijkheden.
Zodra dat ook in de nieuwe app zit zal ik de oude denk ik niet meer nodig hebben.

Qua verbruik?
Ik heb het nog niet 1 op 1 vergeleken met mijn andere digitale energie meter, maar ik weet nog wel op welke airco stand hij een x aantal watts verbruikte en dat lijkt te matchen met de aangegeven wattages van de SP3S.

• Allewijn
  • Niet online
Ik ontdek nog een voordeel van de nieuwe IHC app:
Die kan je wel volledig bedienen/verbruik bekijken op afstand (dus zonder wifi verbinding).

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Allewijn schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:41:
Ik ontdek nog een voordeel van de nieuwe IHC app:
Die kan je wel volledig bedienen/verbruik bekijken op afstand (dus zonder wifi verbinding).
Het gekke is, dat het bij mij eerst niet werkte, maar heb gechecked dat het ook van afstand via Wifi en mobiel internet werkt. Vandaag nog eens gechecked op mijn werk. In eerste instantie gaf de e-Control App aan dat het device offline was, maar na 2x proberen kreeg ik wel contact (via Cloud?) en kon ik de App bedienen/verbruik zien 8)7

• Allewijn
  • Niet online
En hier ook net even in de oude E-Control App meerdere keren proberen de app op te starten.
En ja hoor, ook bij mij na 2x inloggen ineens via de oude app ook verbinding op afstand. 8)7

Toch blijft de nieuwe app net iets beter. Stuk sneller en daar klopt de tijdslijn/grafiek mbt verbruik altijd.
In oude app kloppen de tijdstippen soms ineens even niet...
De oude app heeft dan weliswaar, zoals ik al zie, betere/meer instel mogelijkheden tot nu toe...

De grafieken zouden nog wat uitgebreider mogen/meer inzoombaar/etc. Ik zou bijv. graag de 24 uurs grafiek terug willen blijven bekijken per dag uit het verleden. Nu kan je dat alleen van de afgelopen 24 uur en het daar op volgende week overzicht is een stuk minder gedetailleerd... :-(
Maar voor dit geld is de SP3S echt een tóóóóóóp apparaatje en doet alles keurig.

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb ook een aantal Broadlink SP3S gekocht. Er staat bij mij overigens nergens SP3S op maar enkel SP3. Klopt dat? Ik kan uiteindelijk wel het verbruik meten, maar vind het vreemd dat die S er niet bij staat.

Deze kastjes verbinden is trouwens een ellende. Ik heb 2 wifi signalen, 2.4GHz en 5GHz, nu weet ik dat ze niet op 5GHz werken maar ik kreeg ze ook niet aan de praat op 2.4GHz. Ik moest eerst de 5GHz uitzetten, verbinden, en erna kon ik de 5GHz weer aanzetten (beide signalen hebben een eigen naam, dus ik weet zeker dat ik de juiste gekozen heb 8)7 )
En ik moest mijn oude telefoon onder het stof vandaan halen want op mijn huidige telefoon (OnePlus 5) krijg ik ze niet verbonden. En ik kan ze alleen toevoegen in e-Control. Pas nadat ze in e-Control zitten kan ik ze pas toevoegen aan de Broadlink (- Universal Remote) app toevoegen want dan herkent hij ze pas. En in de Intelligent Home Center app staan ze er nu ook tussen (ik had eerst de niet Europese versie, en dan werkt het niet). Vervolgens kan ik via share in e-Control de devices delen via het WiFi netwerk met mijn OnePlus 5, beetje omslachtig.

Maar ik heb dus een aantal vragen:
- In e-Control en IHC wordt het wattage om de 30 minuten getoond (en er staat power now onderaan) terwijl de Broadlink app wel een continu signaal (lijkt) te meten. Ik wil eigenlijk weken/maanden lang het verbruik van een aantal apparaten meten. Met welke app kan ik dit het beste doen? En hoe?
- de e-Control app crasht altijd bij het afsluiten en geeft regelmatig een popup dat de verbinding niet goed is. Hoe komt dit en wat kan ik er aan doen? :)
- In de Broadlink app kan je een device aanklikken en dan ga je naar Electric om daarin vervolgens een scherm te krijgen met Electricity statistics hier staat altijd Electricity on the day 0kWh. Waarom? :) Als ik vervolgens op Power klik rechts bovenaan krijg ik wel een grafiek te zien.
- In de Broadlink app kan ik volgens mij ook nergens het energie tarief invullen?
- In de e-Control app kan ik wel het tarief invullen en bij IHC kan ik niet het tarief invullen maar kun je de kosten per maand wel zien. Maar deze is dus 0 want ik kan niet vinden waar ik deze moet invullen.

Ook kwam ik deze posts tegen:
JayOne in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
JayOne in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
henk99 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
Wellicht moet ik gebruik gaan maken van zoiets om een gedetailleerd beeld te krijgen van mijn verbruik. Maar ik heb (nog) geen idee wat ik dan allemaal moet aanschaffen om het werkend te krijgen.

Dus mochten er tips en trucs zijn voor deze energie meters, dan hoor ik het graag :)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

Deze is er ook nog:

De SEM 6000 van Conrad, met datalogger.

https://www.conrad.nl/p/v...-stroomtarief-met-1558906

en

http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/meters-en-loggers/

[ Voor 15% gewijzigd door FD2 op 11-12-2019 17:09 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Weet of onderstaande wat is?

https://webshop.nedis.nl/...ifip120fwt#specifications

Ben zelf namelijk ook op zoek en kwam dit tegen, niet duur en te bedienen met een app. Kan alleen niet echte goede review vinden

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Allewijn schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:17:
De grafieken zouden nog wat uitgebreider mogen/meer inzoombaar/etc. Ik zou bijv. graag de 24 uurs grafiek terug willen blijven bekijken per dag uit het verleden. Nu kan je dat alleen van de afgelopen 24 uur en het daar op volgende week overzicht is een stuk minder gedetailleerd... :-(
Maar voor dit geld is de SP3S echt een tóóóóóóp apparaatje en doet alles keurig.
Dit draadje is al heel wat jaartjes oud.

Ik heb wat python scripts gemaakt, waarmee je de historische informatie van de broadlink smart plug mini kan uitlezen. Voordeel van python is dat dit op veel computers werkt, Windows, Mac, Linux, Raspberry Pi.

En ja hoor, ik kan terug tot 2018 met al het cumulatief kWh verbruik per uur.

Zie github python-broadlink-smart-plug-mini voor meer informatie.

Pagina: 1