Vraag

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zoek een?
Op dit moment loop ik met een iPhone X 64GB, fijne telefoon, maar ik mis soms echt de vrijheid van Android.
Dus ik ben stiekem een beetje aan het rond kijken naar wat een geschikt Android toestel zou zijn. Als klap op de vuurpijl loop ik momenteel ook met een Android Watch Series 2, dus die moet dan ook vervangen worden.

Wat is je budget?
Zit geen echt vast budget op. Die iPhone X is toch nog wel goed te verkopen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik ze beide veel, veel social media, veel mail, veel appen etc etc. Watch gebruik ik mainly voor notificaties, agenda spul en activity tracking, maar heb hem wel al-tijd om.

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik heb een paar interessante toestellen gevonden :
pricewatch: Nokia 8 Sirocco Zwart

pricewatch: Samsung Galaxy S9 Dual Sim 64GB Zwart

pricewatch: Google Pixel 2 64GB Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Probleem is dat ze allemaal net niet helemaal voldoen, denk ik. De Nokia is vet, heeft super snel Android updates, maar is relatief duur en het scherm is daar (gezien ten opzichte van de iPhone X) opeens weer heel erg beperkt door de bezels.
De Samsung S9 heeft een prachtig scherm (al in t echt gezien), mooie specs, waterdicht, draadloos laden, etc, maar komt met die Samsung schil (en dus trage updates)
De Google Pixel is ook een toffe telefoon, nog snellere updates, maar naast de bezels heeft ie geen draadloos laden.

De OnePlus 6 is ook nog een optie, maar ik weet eigenlijk niet hoe snel ze daar nou Android updates pushen, en die heeft ook weer geen draadloos laden.

Lastig dus. Ik ben dus op zoek naar ervaringen van mensen die me gericht advies kunnen geven. Vooral over die S9! Is de schil er af te trekken en kan je er vrijwel stock Android op draaien? En hoe bevalt de Nokia voor mensen die die hebben? Doet Nokia t goed?

Alvast bedankt!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Alle reacties

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
De 3 voorbeelden die je noemt is echt een kwestie van voorkeur en smaak... wat vind je zelf écht belangrijk aan een telefoon? Snelle updates, beste camera? Etc etc. Je hebt het er bijvoorbeeld over dat je het ontbreken van draadloos laden een minpunt vind... maar laad je wel draadloos of ben je het van plan?

Ik heb zelf sinds kort een Nokia 8 Sirocco en ben er erg te spreken over, qua uiterlijk en bezels best wel vergelijkbaar met de Galaxy S9, het verschil zit vooral in de beeldschermverhouding... 16:9 voor de Nokia en 18:9 voor Samsung. Mijn enige twee puntjes van kritiek op de telefoon zijn de zijkanten van de display, door de ronding verkleurd het daar... en het ontbreken van MicroSD. Camera is voor mij prima, voelt luxe aan en het is een relatief klein toestel. Werkt ook lekker snel en prima accuduur... ik haal met gemak twee dagen met tussen de 1,5 en 2 uur screen on tijd.

Wat betreft de S9 en de software van Samsung... je hebt altijd de mogelijkheid om een alternatieve launcher te installeren zoals Google Now of Nova launcher, maar daar verander je uiteindelijk niet alles mee. De skin 'eraf trekken' gaat niet zonder met custom roms bezig te gaan. Overigens durf ik wel te zeggen dat de huidige TouchWiz van Samsung best goed werkt, het is niet meer zo zwaar als voorheen en alles ziet er strak en uniform uit. Dat is in het verleden wel eens heel anders geweest want tot en met Android 6 was TouchWiz wat mij betreft echt een gedrocht, dat is sinds Android 7 flink verbeterd.

De andere keuzes heb ik geen ervaring mee, uiteraard wel genoeg over de Pixel 2 en de OP6 gehoord, gelezen en gezien en begrijp dat het heel puike toestellen zijn.

Verwijderd

Mag ik vragen waarom je de OnePlus 6 niet meeneemt in je twijfel? Goede camera, en stock Android qua look and feel en prachtig scherm en heel snel.

• DennusB
  • Niet online
MicGlou schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:06:
De 3 voorbeelden die je noemt is echt een kwestie van voorkeur en smaak... wat vind je zelf écht belangrijk aan een telefoon? Snelle updates, beste camera? Etc etc. Je hebt het er bijvoorbeeld over dat je het ontbreken van draadloos laden een minpunt vind... maar laad je wel draadloos of ben je het van plan?

Ik heb zelf sinds kort een Nokia 8 Sirocco en ben er erg te spreken over, qua uiterlijk en bezels best wel vergelijkbaar met de Galaxy S9, het verschil zit vooral in de beeldschermverhouding... 16:9 voor de Nokia en 18:9 voor Samsung. Mijn enige twee puntjes van kritiek op de telefoon zijn de zijkanten van de display, door de ronding verkleurd het daar... en het ontbreken van MicroSD. Camera is voor mij prima, voelt luxe aan en het is een relatief klein toestel. Werkt ook lekker snel en prima accuduur... ik haal met gemak twee dagen met tussen de 1,5 en 2 uur screen on tijd.

Wat betreft de S9 en de software van Samsung... je hebt altijd de mogelijkheid om een alternatieve launcher te installeren zoals Google Now of Nova launcher, maar daar verander je uiteindelijk niet alles mee. De skin 'eraf trekken' gaat niet zonder met custom roms bezig te gaan. Overigens durf ik wel te zeggen dat de huidige TouchWiz van Samsung best goed werkt, het is niet meer zo zwaar als voorheen en alles ziet er strak en uniform uit. Dat is in het verleden wel eens heel anders geweest want tot en met Android 6 was TouchWiz wat mij betreft echt een gedrocht, dat is sinds Android 7 flink verbeterd.

De andere keuzes heb ik geen ervaring mee, uiteraard wel genoeg over de Pixel 2 en de OP6 gehoord, gelezen en gezien en begrijp dat het heel puike toestellen zijn.
Thanks voor je reply. Goed om wat ervaringen te horen over de Nokia 8! Tof.
Draadloos laden doe ik al, maar alleen in de auto, thuis heb ik gewoon een lader liggen met quickcharge en fastcharge support.
Dat in de auto zou niet perse hoeven, maar het is wel handig. Is die Nokia eigenlijk ook "waterdicht"?

Ik weet dat de software van Samsung een heel stuk verbetert is, maar het zorgt er nog steeds voor dat het updaten naar een nieuwe Android versie veel te lang duurt (om te ontwikkelen aan hun kant). Ik wil het liefst gewoon snel mee met releases.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:09:
Mag ik vragen waarom je de OnePlus 6 niet meeneemt in je twijfel? Goede camera, en stock Android qua look and feel en prachtig scherm en heel snel.
Die heb ik wel meegenomen :P
De OnePlus 6 is ook nog een optie, maar ik weet eigenlijk niet hoe snel ze daar nou Android updates pushen, en die heeft ook weer geen draadloos laden.

[ Voor 9% gewijzigd door DennusB op 27-07-2018 14:10 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
DennusB schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:10:
[...]

Thanks voor je reply. Goed om wat ervaringen te horen over de Nokia 8! Tof.
Draadloos laden doe ik al, maar alleen in de auto, thuis heb ik gewoon een lader liggen met quickcharge en fastcharge support.
Dat in de auto zou niet perse hoeven, maar het is wel handig. Is die Nokia eigenlijk ook "waterdicht"?

Ik weet dat de software van Samsung een heel stuk verbetert is, maar het zorgt er nog steeds voor dat het updaten naar een nieuwe Android versie veel te lang duurt (om te ontwikkelen aan hun kant). Ik wil het liefst gewoon snel mee met releases.
De Nokia 8 Sirocco is IP67... dat is stofdicht en dompeldicht, volgens mij hetzelfde als de meeste 'waterdichte' telefoons.

Mbt updates met de Samsung toestellen, ja dat is nog wel een puntje... dat kan maanden tot soms nog wel een half jaar duren. Security updates gaan wel redelijk snel, maar Android builds niet.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:56
Waarom neem je de S9 niet en ga met custom roms aan de slag? Dan heb je alle vrijheid en ben je van de Samsung schil af?

• DennusB
  • Niet online
swhnld schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:24:
Waarom neem je de S9 niet en ga met custom roms aan de slag? Dan heb je alle vrijheid en ben je van de Samsung schil af?
Eens, maar bij de vorige S modellen hadden ze zelfs met custom roms moeite om die schil er af te krijgen toch? En hoe zit t met garantie?

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 21:37

Sorbo

Uw hulp in huis!

DennusB schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:25:
[...]

Eens, maar bij de vorige S modellen hadden ze zelfs met custom roms moeite om die schil er af te krijgen toch? En hoe zit t met garantie?
En veiligheid. Noem 't paranoia, maar wat ik tegenwoordig allemaal doe op mn telefoon wil ik liever niet meer doen op een custom ROM. En dat terwijl ik in de Windows Mobile/vroege Android dagen fervent Custom ROM gebruiker was.

Ik heb zelf als Stock Android-liefhebber vorig jaar geruime tijd een S8 gehad, en was op zich wel te spreken over de software. Perfect was 't zeker niet en ik heb de telefoon uiteindelijk verkocht omdat de batterijduur me steeds vaker in de weg zat, maar de software viel me niets tegen. De meeste Google Apps zijn tegenwoordig gewoon in de play store te vinden waardoor je niet afhankelijk bent van de Samsung-alternatieven. Daarnaast kom je met Nova Launcher en een Material-thema uit de Samsung store dinges een heel eind in het zo stock mogelijk laten lijken van je toestel.

Je tweede punt is wel een goede, de updates zijn traag. Beveiligingsupdates werden wel netjes uitgerold, maar de grote android updates duren gewoon ~6 maanden. Tegenwoordig erger ik me daar minder aan op de een of andere manier, omdat de toegevoegde features in nieuwe updates steeds kleiner worden naar mijn idee.

Als je daar mee kunt leven heb je aan de S9 een prima toestel, met inderdaad een van de mooiste schermen op de markt en een prima camera.

• swhnld
Volgens mij is garantie in de EU verplicht ondanks custom rom.
Echter ik ben ook een Note 8 gaan gebruiken en heb ergens heimwee naar de OnePlus juist doordat de Samsung saai stabiel is. Overigens is de interface prima mee te leven, alleen de extra app store van Samsung er op en de overhead daarvan is jammer.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DennusB Mediamarkt (D) heeft aanbiedingen. Ik weet dat je niet bij de grens woont, maar misschien een kennis, of zelf een ritje maken. wou je toch de tip meegeven: http://www.mediamarkt.de/...one-wearables-583541.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:42
Ik vindt vooral de Pixel 2 insanely overpriced... De hardware is matig en het scherm is echt ronduit slecht.

Dan zou ik nog eerder een OnePlus nemen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 15:24
Ik heb de overstap van een iPhone 7 naar een P20 Pro grmaakt. Maar aangezien dit mijn eerste Android toestel is, ben ik een beetje biased.

Het is een fijne telefoon, met veel gebruik heb ik 2 dagen batterij en dan zit er ook nog een Weer OS horloge aan gekoppeld. De Notch, tja, dat vond ik even wennen, maar als je van een X af komt, moet dat geen probleem zijn.

• DennusB
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:42:
@DennusB Mediamarkt (D) heeft aanbiedingen. Ik weet dat je niet bij de grens woont, maar misschien een kennis, of zelf een ritje maken. wou je toch de tip meegeven: http://www.mediamarkt.de/...one-wearables-583541.html
Thanks! Goede tip! En zelf ff op en neer rijden is gelukkig geen issue!
Phusebox schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:44:
Ik vindt vooral de Pixel 2 insanely overpriced... De hardware is matig en het scherm is echt ronduit slecht.

Dan zou ik nog eerder een OnePlus nemen.
Ja ik neig ook eerder naar de Oneplus omdat die ook een stuk kleinere bezels heeft. Maar baal er dan weer van dat ze die dat custom DashCharge hebben gegeven..
sorted.bits schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:00:
Ik heb de overstap van een iPhone 7 naar een P20 Pro grmaakt. Maar aangezien dit mijn eerste Android toestel is, ben ik een beetje biased.

Het is een fijne telefoon, met veel gebruik heb ik 2 dagen batterij en dan zit er ook nog een Weer OS horloge aan gekoppeld. De Notch, tja, dat vond ik even wennen, maar als je van een X af komt, moet dat geen probleem zijn.
Ja de P20, ook nog een interessante. Mis je iOS niet?
Die notch zal idd geen probleem zijn, vindt dat nu ook wel ‘fijn’

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 15:24
Nee, iOS nog niet gemist. Behalve Facetime, dat gebruikte ik nog wel vrij regelmatig.

Ik gebruik Android Auto vrij veel (al mijn ritten), en dat werkt ook erg fijn.

Toestel had in het begin wat gekkigheden, maar met wat losse APK's en updates is dat allemaal opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door sorted.bits op 29-07-2018 12:12 ]

• KevinMech
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 11:38
DennusB schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:59:
Ja ik neig ook eerder naar de Oneplus omdat die ook een stuk kleinere bezels heeft. Maar baal er dan weer van dat ze die dat custom DashCharge hebben gegeven..
Waarom zie je DashCharge als een nadeel? Je telefoon wordt razendsnel opgeladen én je kunt je telefoon tijdens het opladen comfortabel gebruiken (DashCharge is zo ontworpen dat de warmteontwikkeling in de adapter plaatsvindt waardoor je batterij niet heet wordt).

• DennusB
  • Niet online
KevinMech schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:16:
[...]

Waarom zie je DashCharge als een nadeel? Je telefoon wordt razendsnel opgeladen én je kunt je telefoon tijdens het opladen comfortabel gebruiken (DashCharge is zo ontworpen dat de warmteontwikkeling in de adapter plaatsvindt waardoor je batterij niet heet wordt).
Vooral omdat ik overal QuickCharge 3 dingen heb liggen en die dus niet werken haha

• KevinMech
Je zou nog drie maanden kunnen wachten voor de release van de Pixel 3. Kleinere bezels, drie jaar lang updates, verbeterde camera en misschien zelfs nog gezichtsherkenning.

Ik heb een reddit post gevonden waar je de grote van de verschillende telefoons met de Pixel 3/Xl kunt vergelijken:
https://www.reddit.com/r/...pixel_3_renders_compared/

• DennusB
  • Niet online
KevinMech schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:22:
Je zou nog drie maanden kunnen wachten voor de release van de Pixel 3. Kleinere bezels, drie jaar lang updates, verbeterde camera en misschien zelfs nog gezichtsherkenning.

Ik heb een reddit post gevonden waar je de grote van de verschillende telefoons met de Pixel 3/Xl kunt vergelijken:
https://www.reddit.com/r/...pixel_3_renders_compared/
Ja dat zag ik ook al! Goede tip, al zal de Pixel 3 wel weer heel duur zijn in t begin gok ik.

Net nog even vergelijk qua foto’s bekeken met de iPhone X en OnePlus 6, maar de foto’s en video’s van de OnePlus (met name portret stand) lopen volgens mij toch nog wel tikje achter... lastig lastig haha

• KevinMech
DennusB schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:49:
[...]

Ja dat zag ik ook al! Goede tip, al zal de Pixel 3 wel weer heel duur zijn in t begin gok ik.

Net nog even vergelijk qua foto’s bekeken met de iPhone X en OnePlus 6, maar de foto’s en video’s van de OnePlus (met name portret stand) lopen volgens mij toch nog wel tikje achter... lastig lastig haha
Je vergelijkt nu een telefoon van €1000 met een telefoon van ~€500, maar is het verschil in fotokwaliteit nou echt die €500 extra waard?

• DennusB
  • Niet online
KevinMech schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:42:
[...]

Je vergelijkt nu een telefoon van €1000 met een telefoon van ~€500, maar is het verschil in fotokwaliteit nou echt die €500 extra waard?
Heb hem ook vergeleken met de S9, en die is qua prijs bijna net zo duur volgens mij, maar ook daar komt de X er beter uit. Dus vraag me af of het perse om de prijs gaat

• KevinMech
DennusB schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:24:
[...]

Heb hem ook vergeleken met de S9, en die is qua prijs bijna net zo duur volgens mij, maar ook daar komt de X er beter uit. Dus vraag me af of het perse om de prijs gaat
De prijs van de S9 was bij release ook €850, maar die prijs daalde na een paar maanden flink omlaag.

De S9 is ook een high-end smarpthone met een goede camera, maar uiteindelijk komt het neer op jouw smaak. IPhones maken foto's die verzadigder van kleur zijn, terwijl andere smartphones juist foto's maken die wat realistischer ogen.

[ Voor 5% gewijzigd door KevinMech op 31-07-2018 13:33 ]

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-11 11:36
Misschien wachten op de Pixel 3?

• DennusB
  • Niet online
Jep, staat zeker op het lijstje. Maar Google kennende schalen ze de Pixel 3 bij release heel hoog in in het segment qua prijs. Weet niet of ik daar op zit te wachten.
In principe zou ik nu voor een OnePlus 6 gaan, dat ziet er allemaal toch wel erg goed uit. Grootste probleem nu echter is : Welke Android SmartWatch zou ik er bij halen? Samsung Gear S3 is tof, maar draait geen WearOs bijvoorbeeld...

• MarnickS
DennusB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Jep, staat zeker op het lijstje. Maar Google kennende schalen ze de Pixel 3 bij release heel hoog in in het segment qua prijs. Weet niet of ik daar op zit te wachten.
In principe zou ik nu voor een OnePlus 6 gaan, dat ziet er allemaal toch wel erg goed uit. Grootste probleem nu echter is : Welke Android SmartWatch zou ik er bij halen? Samsung Gear S3 is tof, maar draait geen WearOs bijvoorbeeld...
Fossil Q? Zijn veel verschillende modellen van dus je moet even goed kijken maar er zal vast wel 1 tussen zitten die je mooi vind. Draait ook WearOS

• DennusB
  • Niet online
MarnickS schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Fossil Q? Zijn veel verschillende modellen van dus je moet even goed kijken maar er zal vast wel 1 tussen zitten die je mooi vind. Draait ook WearOS
Erg mooi, maar missen dan helaas weer NFC (en dus Google Pay in near future). Keuzes, keuzes. Haha

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:42
KevinMech schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:31:
[...]

De prijs van de S9 was bij release ook €850, maar die prijs daalde na een paar maanden flink omlaag.

De S9 is ook een high-end smarpthone met een goede camera, maar uiteindelijk komt het neer op jouw smaak. IPhones maken foto's die verzadigder van kleur zijn, terwijl andere smartphones juist foto's maken die wat realistischer ogen.
Ehm... als er een merk is dat kleuren van foto's verzadigd en overdrijft dan is het wel Samsung. Mijn vrouw heeft de S8+ en ik de iPhone 7 Plus: de foto's die zij maakt zijn zeker mooi, maar komen absoluut niet in de buurt van de werkelijkheid.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• swhnld
DennusB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:01:
[...]
Erg mooi, maar missen dan helaas weer NFC (en dus Google Pay in near future). Keuzes, keuzes. Haha
Over welke Smartwatch modellen twijfel je en waarom?

• DennusB
  • Niet online
swhnld schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:02:
[...]

Over welke Smartwatch modellen twijfel je en waarom?
Huawei Watch is een mooie optie, heeft alles wat ik wil, maar een vrij klein scherm. Alle andere "moderne" watches met Wear OS hebben geen NFC :(

• MarnickS
DennusB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Ik weet de naam niet maar die van Huawei heeft volgens mij wel NFC

• DennusB
  • Niet online
Grappig dat het begon met een telefoon, daar ben ik nu wel uit, dat zou de OnePlus 6 moeten worden. Maar nu kan ik nergens een watch vinden die echt voldoet aan wat ik zoek. De Huawei Watch dit weekend ff gezien in de MediaMarkt, jammer dat er geen versie is die ietssss groter is ! Dan zou hij best wel perfect zijn!

• swhnld
Als je in de pricewatch filterd zijn er maar 3 merken/types compatible met NFC en Android Wear:
categorie: Smartwatches
Echter, neem je alleen Android Compatible en NFC loopt het aantal modellen om uit te kiezen gelijk een heel stuk op:

• DennusB
  • Niet online
swhnld schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:31:
Als je in de pricewatch filterd zijn er maar 3 merken/types compatible met NFC en Android Wear:
Echter, neem je alleen Android Compatible en NFC loopt het aantal modellen om uit te kiezen gelijk een heel stuk op:
Thanks. Alleen bij die 2e filter, als je geen Android Wear draait maar wel NFC hebt, dan gaat Google Pay natuurlijk niet komen naar dat device.... wel interessante lijst om even doorheen te gaan!

• DennusB
  • Niet online
En opeens is er weer hoop. Fossil heeft gisteren de Gen 4 aangekondig van hun Q Explorist smartwatches, zien er goed uit, in klein en groot formaat en met NFC & GPS. Nu even afwachten wanneer ze in Nederland te krijgen zijn, maar dit is een goede kanshebber!

Pagina: 1