Toon posts:

ISA of PCI kaart voor extra parallelle poorten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het uit of je voor extra parallelle poorten een ISA kaart gebruikt of een PCI?

Zo ja wat zijn dan precies de voordelen van die PCI kaart? (sneller?)

Verwijderd

Voor zover ik weet zijn er helemaal geen PCI kaarten voor de parallele poort

Verwijderd

Het maakt niet uit of je EISA of PCI gebruikt voor de parallelle poort. De bandbreedte van de EISA sloten al hoger dan die van de parallelle poort.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die PCI kaarten zijn er wel degelijk en ze zijn een stuk duurder dan die ISA kaarten.

Verwijderd

Waar heb je al die poorten voor nodig als ik vragen mag ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Alles komt in mijn linux server:

- ik heb 1 standaard parallel poort natuurlijk voor mijn printer

- ik heb 1 poort nodig om mijn lcd scherm op aan te sluiten

- ik heb 1 poort nodig om mijn interface kaart (Velleman K8000) op aan te sluiten

Dus ik heb een kaartje nodig met 2 extra parallelle poorten

Verwijderd

Gewoon ISA kaartje nemen, PCI is gewoon te goed voor een parallelle poort, overbodig dus.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 18 juli 2001 11:17 schreef Digital_Blonde het volgende:
Het maakt niet uit of je EISA of PCI gebruikt voor de parallelle poort. De bandbreedte van de EISA sloten al hoger dan die van de parallelle poort.
Maar wie heeft EISA sloten? De vraag ging om ISA sloten!!

EISA is een zledzaam en duur systeem (uiteindelijk verdrongen door PCI) met meer bandbreedte dan ISA voor servers etc.

Maar goed, 16b ISA is ook snel zat voor parallel.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik had ze, tenminste als het de zelfde zijn die ik altijd vesa local bus genoemt heb, het is een extra stukje slot na een isa slot. (net zoals die 64bit pci sloten t.o.v. normale 32bits pci sloten)

maar voor servers waren ze zeker niet, die dingen waren gewoon hard nodig, om bijvoorbeeld een controller te kunnen laten werken (Eide controller om bijvoorbeeld een dikke 1 GB schijf aan te kunnen sturen in een dx2)

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op woensdag 18 juli 2001 23:04 schreef dion_b het volgende:

[..]

Maar wie heeft EISA sloten? De vraag ging om ISA sloten!!

EISA is een zledzaam en duur systeem (uiteindelijk verdrongen door PCI) met meer bandbreedte dan ISA voor servers etc.

Maar goed, 16b ISA is ook snel zat voor parallel.
Euhhm.. EISA is wel standaard in je PC hoor.. of vergis ik me?
Is toch gewoon de Extended Industry Standard Architecture he? Alternatief voor die andere standaard van IBM?

Anyway, verschil is ook nog dat ISA iets irritanter werkt. irc's en die shit.. of ben'k nu helemaal nonsons aan't vertellen?

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Op woensdag 18 juli 2001 23:16 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Euhhm.. EISA is wel standaard in je PC hoor.. of vergis ik me?
Is toch gewoon de Extended Industry Standard Architecture he? Alternatief voor die andere standaard van IBM?

Anyway, verschil is ook nog dat ISA iets irritanter werkt. irc's en die shit.. of ben'k nu helemaal nonsons aan't vertellen?
Eeehm, ik wil nix zeggen hoor, maar EISA is niet echt standaard in een PC, ik heb 1 486 staan (uit het tijdperk van de EISA,ISA,VLB,PCI strijd) met EISA. In EISA kun je een 16bit ISA kaart of een 32bit EISA kaart zetten (een soort ISA/PCI comboslot) de 32 bit EISA kaarten zijn gewone ISA kaarten met AGP-achtige contactstrips.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

EISA is nog heel lang gebruikt in servers, tot een jaar of 2-3 geleden zag je ze daar nog wel.

Poohbeer: ik denk dat jij in de war bent met 'gewoon' ISA (die idd een concurrent is/was van IBM's MCA, Micro Channel Architecture).

Virussen? Scan ze hier!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 18 juli 2001 23:10 schreef The Rapier het volgende:
ik had ze, tenminste als het de zelfde zijn die ik altijd vesa local bus genoemt heb, het is een extra stukje slot na een isa slot. (net zoals die 64bit pci sloten t.o.v. normale 32bits pci sloten)

maar voor servers waren ze zeker niet, die dingen waren gewoon hard nodig, om bijvoorbeeld een controller te kunnen laten werken (Eide controller om bijvoorbeeld een dikke 1 GB schijf aan te kunnen sturen in een dx2)
Uhm, wat je daar beschrijft is een Vesa Local Bus (VLB) slot, idd een soort bruine verlengstuk op de 16-bit ISA. EISA is even lang als ISA, maar heeft 2x zoveel pinnetjes- iets heel anders dus.

Maaaar... we raken wel heel erg off-topic hier. Met uitzondering van een paar erg zeldzame 486 mobo's heeft iemand met PCI sowieso niets anders dan 16-bit ISA (heb zelf kort een van die uitzonderingen gehad- Compaq geval met PCI en idd EISA, en een vriend van me heeft een PCI en VLB mobo).

Ik denk dat uiteindelijk de keuze tussen PCI en ISA niet op technische maar gebruiksgronden gemaakt moet worden.

Als je houdt van zelf je IRQ's en DMA instellen, ga voor ISA, maar als je liever PnP het werk voor je laat doen, neem PCI.

Qua prijs ontlopen de versies elkaar echt niet significant- beide zijn 2e hands volop voor een tientje of twee te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

In den beginne was er de IBM PC en de PC/XT (voorzien van een Intel 8088-processor met een 8-bits databus) met een 8-bits-bus, tegenwoordig vaak de XT-bus genoemd.

Voor de IBM PC/AT (met een Intel 80286-processor met een 16-bits databus) was er een 16-bits-bus nodig, toen meestal de AT-bus genoemd.

Later ging IBM voor de PS/2-systemen een hele fraaie bus maken, eerst 16-bits, later 32-bits, de MCA-bus (Micro Channel Architecture). Hoewel veel mobo-bouwers dit erg fraai vonden, waren de licentie-kosten per moederbord extreem hoog, meer dan 1000 piek als ik het goed heb. Zodoende is MCA naast IBM (in de PS/2 en de RS/6000 UNIX-systemen) alleen gebruikt door fabrikanten die de extreme kwaliteit echt dringend nodig hadden (zoals door NCR voor de servers waarop het TeraData datawarehouse draait, en een aantal bouwers van industriele computers).

Daarom gingen een aantal grote mobo-bouwers om de tafel zitten, en ontwikkelden een eigen 32-bits bus, die compatible was met de oude kaarten uit de PC/AT. Ze noemden toen voor reclame-doeleinden de oude AT-bus de ISA (Industrial Standard Architecture), en de nieuweling de EISA (Extended ISA). Deze bus was ook zeer goed, en had de bruikbaarheid van de ISA-kaarten als bijkomend voordeel. Helaas was EISA ook redelijk duur om te bouwen, dus is het alleen in servers en high-end desktops beland.

Om een 32-bits bus ook voor de desktop beschikbaar te stellen is er toen een stukje aan de ISA-bus bijgebouwd, en dit is de VESA Local Bus geworden. Veel goedkoper te bouwen, en ook hierin konden nog steeds ISA-kaarten gebruikt worden. Veel toegepast in 80486 en Pentium-I systemen.

De chipset-bakker OPTi heeft rond die tijd 2 versies van de OLB, OPTi Local Bus gebouwd. Geen geweldige bus, en behalve een paar moederborden van OPTi zelf, en een zeer beperkt aantal kaartjes is er nooit wat mee gebeurd.

Rond deze tijd was ook al PCI 1.0 uitgebracht door Intel, praktisch onbruikbaar, maar een duidelijke aanloop tot iets heel moois. Met PCI 2.0 en de opvolgers (inclusief 64-bits- en 66 MHZ-versies) bleek dit een dermate goed product dat het tegenwoordig in de UNIX-servers van IBM, Sun, HP enz. terug is te vinden.

Een voordeel van PCI boven MCA is dat PCI en ISA/EISA/VLB te verenigen zijn in een moederbord, zodat nog steeds (dure of zeldzame) oude kaarten bruikbaar blijven.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1