Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC gaat niet meer aan, moederbord lichten branden.

Pagina: 1
Acties:

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:29
Hoi,

Al een tijdje gedroeg mijn pc zich relatief gek, eigenlijk al 2 jaar. Dit probleem bestond uit het soms kort verliezen van beeldsignaal op mn twee 1440p daisy chained displayport schermen. Hierin vermoed ik dat mijn r9 390x ze maar net aan kon sturen. Het probleem was niet irritant en de pc deed het verder prima. Nu ineens gebeurde het wel heel vaak. Ik haalde de GPU uit de pc om te checken of er wat was en stopte deze terug. Het probleem deed zich ineens een halve dag niet meer voor. Toen ik een tijdje zat te gamen ging plots mijn PC uit.
Hierna kreeg ik hem niet meer aan de praat.

Ik heb een Maximus VI Hero als moederbord uit april 2014.

De start en resetbutton op het mobo branden wel maar doen niets als ik ze aanklik.

Ik heb de voeding getest met een paperclip, hierbij bleef de fan wel spinnen. Daarna met de 8pin en 24pin getest zonder andere hardware behalve 1 stick geheuren en cpu, maar geen gehoor.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik vrees dat mn mobo defect is..

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:16

HugoBoss1985

Xenotech

Kan een PSU probleem zijn of een kaart die aan het sterven is.

Exact hetzelfde probleem heb ik ook gehad met een R9 290.

De kaart was defect aan het gaan en het werd steeds erger.
Ik heb toen ook de voeding vervangen.
Het makkelijkste is de kaart testen in een andere pc met een voldoende (kwaliteit + vermogen) voeding.

Maar als een systeem niet meer aan gaat (geen fans, wel lampjes... ???) denk ik het eerste aan de voeding.
Voeding testen i.c.m. andere hardware (mobo + cpu + ram + gpu bij geen onboard gpu).
Andere voeding testen i.c.m. jouw systeem.
Een stervende voeding en/of een voeding die (niet meer, door slijtage) voldoende is kan ook de symptomen van "beeld verliezen" geven.

[ Voor 49% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-07-2018 11:59 ]

• Flipswix
Het gekke is dus dat er wel lampjes branden en de voeding met een paperclip wel aangaat.. Ik heb hem er wel even uitgeschroefd en ga nog kijken bij een computerwinkel. Maar gezien de lichten branden en de fans spinnen heb ik het idee dat het probleem erger is..

Ik heb overigens geen bolle of lekkende capacitors gezien en hen ook een bios reset gedaan..

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Flipswix schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:59:
Het gekke is dus dat er wel lampjes branden en de voeding met een paperclip wel aangaat.. Ik heb hem er wel even uitgeschroefd en ga nog kijken bij een computerwinkel. Maar gezien de lichten branden en de fans spinnen heb ik het idee dat het probleem erger is..

Ik heb overigens geen bolle of lekkende capacitors gezien en hen ook een bios reset gedaan..
Wat voor POST beep codes geeft je moederbord?

Het kan zo maar zijn dat je gelijk hebt en dat dit met het mobo te maken heeft.

Ik heb ook wel eens pcb's gehad zonder bolle en/of lekke elco's waarvan diezelfde elco's toch niet goed meer waren :P.
Maar wel goed dat je daar even naar kijkt.
Ook heb ik wel eens mobo's/pcb's weer aan de praat gekregen door 10 minuten te bakken op 200 C.

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-07-2018 12:02 ]

• Flipswix
Hij post niet :-(

[ Voor 3% gewijzigd door Flipswix op 27-07-2018 12:03 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Stroomkabel uit je voeding trekken en de aan/uit knop op het moederbord/van je behuizing 30 seconden ingedrukt houden terwijl de stroomkabel er uit is.

Daarna proberen het systeem weer aan te zetten (met de stroomkabel erin uiteraard).

Goed dat je al getest hebt met enkel mobo + cpu + ram (Alle sloten afzonderlijk geprobeerd met beide/verschillende stripjes?)
Je zou de boel nog uit kunnen bouwen en het dan testen buiten de behuizing om kortsluiting met de behuizing uit te sluiten.

Lijkt mij toch psu of mobo defect...

Gaat de fan van je psu ook draaien wanneer je het gehele systeem aan zet?
Dan zegt die paperclip methode nog niet zoveel.
Het kan zijn dat je voeding gewoon niet meer voldoende kan leveren om het systeem goed/volledig aan te krijgen en dat dus alleen de fans gaan draaien en de lampjes aan gaan.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Flipswix schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:59:

Fans en LEDjes branden ook wel als er bijvoorbeeld slechts 5V door je 12V lijn gaat, maar een CPU of GPU wil dan echt niet werken. Dus dat ledjes branden en fans draaien met de 'paperclip' test zegt absoluut niks over of je voeding goed werkt of niet (nouja, in elk geval is die niet helemaal afgebrand).

Ik zou de voeding ook nog als hoofdverdachte houden.
Hij post niet
Maar heb je wel een pc-speaker aangesloten? er zit geen buzzer op het bord zelf, en zonder pc-speaker hoor je geen piepjes (pc speaker sluit je aan op je moederbord, dat is dus niet hetzelfde als een speaker aan je geluidskaart hangen, want daar hoor je die error codes niet!)

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nemesizz schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:08:
[...]

Fans en LEDjes branden ook wel als er bijvoorbeeld slechts 5V door je 12V lijn gaat, maar een CPU of GPU wil dan echt niet werken. Dus dat ledjes branden en fans draaien met de 'paperclip' test zegt absoluut niks over of je voeding goed werkt of niet (nouja, in elk geval is die niet helemaal afgebrand).

Ik zou de voeding ook nog als hoofdverdachte houden.

[...]

Maar heb je wel een pc-speaker aangesloten? er zit geen buzzer op het bord zelf, en zonder pc-speaker hoor je geen piepjes (pc speaker sluit je aan op je moederbord, dat is dus niet hetzelfde als een speaker aan je geluidskaart hangen, want daar hoor je die error codes niet!)
Goeie, en/of die onboard speaker kan ook defect zijn :P
Ik heb altijd zo'n los speakertje in mijn "pc dokter kitje" zitten.

@Flipswix

https://www.google.nl/sea...CeYqpM:&spf=1532686243247

Wat staat hier rechts bovenin op je moederbord (2 cijfers/letters/combinatie) wanneer het systeem aan staat?

• Flipswix
Oke; Ik heb de speaker geprobeerd. Eerst met de AX760 gekoppeld. Er gebeurt niets. Het moederbord ging niet aan en er waren geen post geluiden. Daarna heb ik het geprobeerd met een oudere PSU. Het moederbord ging aan maar ineens rook bij de 8pin connector. Speaker herhaalde een continue toon van lang kort kort. Deze kan ik niet vinden in de post lijst, behalve dat het een GPU error is.

De oude PSU was overigens een RealPower Pro 850W die ik echt al minstens 6 jaar niet meer had gebruikt, dus die kon ook faulty zijn.

Echter leek er dus ook iets op het moederbord niet correct. Hij gaf toen geen digits aan als post code.

[ Voor 9% gewijzigd door Flipswix op 28-07-2018 09:57 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nu weet je in ieder geval zeker dat je moederbord kapot is (gegaan door het doorbranden)…

Een oude voeding gebruiken is altijd een risico.
Het risico op componenten slopen door een versleten voeding...

Ik vraag me nu af of je de 8 pin connector wel goed/correct had aangesloten?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Modulaire kabels van de voedingen verwisseld?

• Flipswix
Hoi.. Dus,

Ik heb weer alles uitgeplugd, incl fans en weet ik veel wat. Nadat ik de oude voeding had aangesloten en hij ging roken ging de pc dus wel aan. Nu heb ik alles weer één voor één aangesloten. Iedere keer getest of hij startte. Nu zelfs met alles ingeplugd werkt hij weer. Ik snap niet waar het aan heeft gelegen. Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag. Ik zal een aantal van de ingangen op de modulaire voeding nog testen, mogelijk is daar nog iets te vinden.. Vreemd is het wel.

Het gekke is dat hij zelfs weer werkt, terwijl er ergens rondom de 8pin letterlijk iets liep te roken bij de oude voeding..

De voltages die ik uitlees zijn als volgt:
CPU CORE 0.872 V
MEMORY CONTROLLER 1.008 V
AVCC 3.360 V
3VCC 3.360 V
VIN4 1.000 V
VIN5 1.992 V
VIN6 0.608 V
VIN7 0.000 V
VIN8 0.872 V
VIN9 0.608 V
VIN10 1.000 V
VIN11 1.008 V
VIN12 0.608 V
VIN13 0.600 V
+5V 5.040 V
+3.3V 3.360 V
+12V 12.000 V
VIN3 0.872 V
VCORE 0.600 V
VIN5 1.744 V
Hier ook niets geks te zien..

[ Voor 6% gewijzigd door Flipswix op 28-07-2018 13:18 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Dat moederbord kan ook opstarten met enkel een 4 pin ipv 8 pin connector...

• Flipswix
Hoi,

Kleine update; het blijkt niet de PSU, moederbord, cpu of geheugen te zijn. Het blijkt de GPU te zijn geweest die de crash veroorzaakte. Een flinke kostenpost helaas, maar ik weet in ieder geval waar ik aan toe ben. Dank voor jullie hulp.

Wel gek dat een GPU ervoor kan zorgen dat je PC in één klap in z'n geheel uitschakelt, alsof je de stroom er in een keer uit trekt.. Nog nooit meegemaakt, maargoed.

[ Voor 29% gewijzigd door Flipswix op 31-07-2018 21:00 ]

Pagina: 1