Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste spiegelreflexcamera kopen. Hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• harveydwijs2
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:20
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Spiegelreflexcamera. Merk maakt me niet zoveel uit, maar liever een standaard Nikon of Canon

Wat is je budget?
Dit zal rond de 500-600 zijn met kitlens. Tweedehands is ook zeker een optie (hier later meer over)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
foto's te maken :p. Wordt vooral gebruikt om landschap foto's en portret foto's te maken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb zelf al zitten kijken naar een Nikon D5300. Vooral omdat men dit een goede beginners camera vindt. Zelf ben ik een leek op dit gebied, maar de functie om dit ook met je smartphone te delen is erg fijn (en ook een must)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik kan een nieuwe set in de winkel kopen met standaard lens, maar op V&A en Marktplaats zie ik ook genoeg staan. Nu zie ik bijvoorbeeld een Nikon D5300 met tas en een Tamron 70300 lens voor 600 euro (bijna niet gebruikt)

Op het moment zit ik in Tenerife en heb ik mijn smartphone als camera gebruikt (P20 Pro). Over de kwaliteit ben ik niet zo over te spreken vanwege rubberbanding, artifacts, etc etc.

Dit is ook de reden dat ik op een Spiegelreflexcamera wil overstappen.

Als er vragen zijn hoor ik dat graag! Zit niet vaak op me telefoon ivm vakantie :)

Beste antwoord (via harveydwijs2 op 27-07-2018 17:59)

• Tommie12
  • Laatst online: 21:18
Als je tweedehands koopt, neem dan een model van een jaar of 4 terug, en ga 2 trappen hoger in de range.

Of anders, kijk gewoon welke Nikon of Canon je voor 500€ kan vinden.
Nikon en Canon ken ik niet zo goed, maar je kan bv een Sony A77II vinden voor ca 600€ tweedehands. Dat is een camera die nieuw ca 1400€ kostte toen de gelanceerd werd.
De A77 I vind je nu voor ca 350€, en dat blijft voor mij een dijk van een camera.

Kitlensjes van 18-55mm vind je voor ca 50€, maar je kan ook bv de Tamron 17-50 2.8 vinden voor ca 300€.
Dat is een prima landschapslens, en leent zich ook goed voor familiefoto's en portretjes.

Bij Nikon denk ik dat je een 7200 of zo kan vinden voor die prijzen. Lenzen zijn zeker tweedehands zat te vinden. Bij Canon zou ik kijken naar een 60D of 70D.

Bij kamera express heb ik al tweedehands gekocht, en dan heb je garantie terwijl hun prijzen echt wel goed zitten.

Voorbeeldjes:
https://www.kamera-expres...nikon-d7100-body-occasion
https://www.kamera-expres...non-eos-70d-body-occasion

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-03 14:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwacht niet teveel van de kwaliteit voor 500-600 euro. Je zit dan echt aan de alleronderste onderkant van de DSLR-range, zeker als daar ook nog een objectief, SD-kaart, extra accu en tas bij moet.

Een DSLR geeft je veel flexibiliteit (want veel in te stellen en makkelijk uit te breiden), maar de kwaliteit (=scherpte, ruis etc) is voor standaardfoto's onder goede lichtomstandigheden echt niet zoveel beter dan de nieuwste generatie smartphones! Misschien ben je voor jouw doel wel beter uit met een andere camera zonder verwisselbaar objectief.

• wappiewappie
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 23:33
Een DSLR maakt in potentie wel degelijk veel betere foto's dan een smartphone, maar je moet er wel een klein beetje moeite en tijd in steken om die kwaliteit er ook uit te halen.
Het is simpelweg een stuk gereedschap dat meer mogelijkheden biedt, dan een smartphone.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
Als je tweedehands koopt, neem dan een model van een jaar of 4 terug, en ga 2 trappen hoger in de range.

Nikon en Canon ken ik niet zo goed, maar je kan bv een Sony A77II vinden voor ca 600€ tweedehands. Dat is een camera die nieuw ca 1400€ kostte toen de gelanceerd werd.
De A77 I vind je nu voor ca 350€, en dat blijft voor mij een dijk van een camera.

Kitlensjes van 18-55mm vind je voor ca 50€, maar je kan ook bv de Tamron 17-50 2.8 vinden voor ca 300€.
Dat is een prima landschapslens, en leent zich ook goed voor familiefoto's en portretjes.

Bij Nikon denk ik dat je een 7200 of zo kan vinden voor die prijzen. Lenzen zijn zeker tweedehands zat te vinden. Bij Canon zou ik kijken naar een 60D of 70D.

Bij kamera express heb ik al tweedehands gekocht, en dan heb je garantie terwijl hun prijzen echt wel goed zitten.

Voorbeeldjes:

• spijkerhoofd
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23-03 16:59
Als ik jouw was had ik de D3400 met kitlens nieuw gekozen. Dit mede omdat je max 600 euro wilt uitgeven deze te koop is voor 450 euro bij verschillende retailers. Je moet namelijk ook een SD kaartje(ik had er 1 gekozen die snel wegschrijft, dus vaak wat duurder), cameratas en eventueel een statief. Vanuit daar kun je best behoorlijk vooruit het komende jaar en daarna zou ik investeren in glaswerk. Een kit(kut)lens heeft enorme beperkingen wat betreft scherpte.

Ik heb zelf een nikon 3200 al jaren met daarbij de 18-35 Art van Sigma, een 50mm primelens uit 1960 en ben nu aan het kijken naar een 35mm primelens.

Als je perse 2e hands wilt zou ik de body nieuw kopen en vooral lenzen 2e hands kopen.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:09

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

CEA > FVH

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• harveydwijs2
quote:
Tommie12 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:41:

Voorbeeldjes:
Wat maakt de D7100 beter dan bijvoorbeeld de D5300? Zijn beide dezelfde prijs, maar de D5300 komt bijvoorbeeld met een lens van 300+/- euro

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 00:04
Of kijk gewoon naar een compact voor rond die prijs met een goed zoombereik. Of een systeemcamera.

Ik vraag me namelijk af waarom je na een telefoon gebruikt te hebben, meteen een dslr wilt.
Heb zelf lange tijd een 7d met 17-55 f/2.8 lens gehad. Wegens andere interesses en mijn vrouw die een 750d kocht deze verkocht.

Een luxer segment dslr is overigens vaak ook zwaarder in gewicht.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• harveydwijs2
quote:
Arunia schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:03:
Of kijk gewoon naar een compact voor rond die prijs met een goed zoombereik. Of een systeemcamera.

Ik vraag me namelijk af waarom je na een telefoon gebruikt te hebben, meteen een dslr wilt.
Heb zelf lange tijd een 7d met 17-55 f/2.8 lens gehad. Wegens andere interesses en mijn vrouw die een 750d kocht deze verkocht.

Een luxer segment dslr is overigens vaak ook zwaarder in gewicht.
Het grote aanbod in lenzen spreekt mij erg aan (lenzen voor landschappen, macro's, portret foto's etc). Bij een smartphone zit ik vast aan 1 lens die beperkingen heeft. Ik mis vooral diepte in mijn foto's..

Ook bewerk ik 9/10 foto's in Lightroom waardoor Raw fotograferen voor mij een must is.

Gisteren was ik naar een vulkaan geweest (helaas niet dichtbij), maar ik had graag wat ingezoomd om goede foto's te krijgen. Helaas is mijn smartphone beperkt tot 3x optische zoom en 5x hybrid zoom.

• Tommie12
quote:
harveydwijs2 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:01:
[...]

Wat maakt de D7100 beter dan bijvoorbeeld de D5300? Zijn beide dezelfde prijs, maar de D5300 komt bijvoorbeeld met een lens van 300+/- euro
https://cameradecision.co...ikon-D7100-vs-Nikon-D5300

Hier heb je de belangrijkste verschillen. Het zit in een groter en stevigere body, en een weather seal, en waarschijnlijk is de bediening wat uitgebreider. Als amateur maakt dat allemaal niet zo’n verschil.

Voor een goed tweedehandsaanbod kan je ook op Amazon kijken. Ik heb er laatst een goede lens gescoord aan een zeer correcte prijs.

• Tommie12
quote:
spijkerhoofd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:52:
Als ik jouw was had ik de D3400 met kitlens nieuw gekozen. Dit mede omdat je max 600 euro wilt uitgeven deze te koop is voor 450 euro bij verschillende retailers. Je moet namelijk ook een SD kaartje(ik had er 1 gekozen die snel wegschrijft, dus vaak wat duurder), cameratas en eventueel een statief. Vanuit daar kun je best behoorlijk vooruit het komende jaar en daarna zou ik investeren in glaswerk. Een kit(kut)lens heeft enorme beperkingen wat betreft scherpte.

Ik heb zelf een nikon 3200 al jaren met daarbij de 18-35 Art van Sigma, een 50mm primelens uit 1960 en ben nu aan het kijken naar een 35mm primelens.

Als je perse 2e hands wilt zou ik de body nieuw kopen en vooral lenzen 2e hands kopen.
Allemaal keuzes, maar het is inderdaad beter om meer geld te geven aan glas. Sigma art is topglas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Loop eens een elektronicazaak binnen. Verder, waarom een DSLR en niet een mirrorless systeemcamera? De klasieke DSLR begint nu toch wel terrein te verliezen door achterhaalde techniek. Daarnaast is een systeemcamera toch een stukje compacter. Ik twijfelde een jaar geleden tussen de Sony A6000 en D5300. Het is toen de eerste geworden, eenmaal in het echt gezien was ik al om door het compacte toestel, dat verder op andere vlakkken ook een steepje voor heeft.

Verder, de A77 in de gekozen "oplossing" heeft een oude A-mount, welke nu wel echt uitsterft. Dus geen nieuwe objectieven, maar wellicht mensen die leuk spul giedkoop dumpen op marktplaats.

• harveydwijs2
Zojuist een afspraak kunnen maken voor een D3400 met kitlens voor 300 euro (500 kliks)

Waar kan ik nog meer opletten tijdens de koop?

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23-03 00:44
Heb je überhaupt wel andere modellen geprobeerd of moet het gewoon een DSLR zijn? Ben je wel eens een winkel ingelopen en een paar modellen vast gepakt om te voelen hoe ze in de hand liggen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• harveydwijs2
quote:
Ramon schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 19:26:
Heb je überhaupt wel andere modellen geprobeerd of moet het gewoon een DSLR zijn? Ben je wel eens een winkel ingelopen en een paar modellen vast gepakt om te voelen hoe ze in de hand liggen?
Heb ik inderdaad gedaan. Formaat en gewicht is voor mij niet echt van belang. Het moet natuurlijk geen baksteen zijn, maar wat gewicht is niet erg.

Heb de D3400 net van iemand overgenomen dus er kan een slotje op :)
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True