Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-08 14:00
Korte samenvatting en vraagstelling
Mijn Macbook Pro (early 2011) laadt plotseling de batterij niet meer op. Plaatsen van een nieuwe batterij en het gebruik van verschillende adapters lost het probleem niet op. Ik denk aan een moederbord probleem, wie heeft er adviezen t.a.v. verdere reparatie of tips hoe ik het probleem misschien zelf kan oplossen?

Achtergrond
Model: Macbook Pro early 2011, i5 2.3 Ghz, 8GB RAM, SSD + HDD setup via diskbay

Mijn Macbook liet al enkele maanden de melding 'Vervang batterij spoedig' zien. Aangezien ik mijn Macbook voornamelijk aan de netspanning gebruik samen met een externe monitor heb ik nog weinig reden gezien om deze te vervangen. Bij thuiskomst na vakantie was de accu plotseling nog maar 1% opgeladen en de laptop traag omdat het OS CPU gebruik terugschroeft bij een lage batterijlading.

Ik dacht dat de batterij definitief het loodje had gelegd en heb een nieuwe (third-party) batterij aangeschaft en geplaatst. Hiermee gaf mijn Macbook de melding: 'Batterij laadt niet'. Sindsdien is de lading van mijn batterij langzaam aan het teruglopen. Ik kan op dit moment mijn Macbook probleemloos gebruiken aan de adapter, al verwacht ik dat de performance weer achteruitgaat als de lading van de batterij weer erg laag wordt. Het lampje van mijn lader is overigens de gehele periode groen, niet oranje.

Wat ik al heb gedaan
  • SMC Reset - Geen resultaat, batterij wordt niet geladen.
  • Gebruik andere adapter - Geen resultaat, batterij wordt niet geladen
  • Opstarten in veilige modus - Geen resultaat, batterij wordt niet geladen
  • Apple Hardware diagnostics - Foutcode 4xxx/4/40000005: Battery (wijt ik aan een niet originele Apple batterij)
  • Loshalen van Battery indicator - Geen resultaat, batterij wordt niet geladen
  • Nieuwe batterij opnieuw plaatsen - Geen resultaat
  • Magsafe adapter schoongemaakt - Geen resultaat
Wat overweeg ik nog
  • Clean install om een eventueel software matig probleem uit te sluiten
Vraagstelling
Graag jullie advies t.a.v. de richting waarin ik moet zoeken. Op internet heb ik het een en ander gelezen en gezien over het malheur wat op het moederbord aanwezig kan zijn. Mocht er een indicatie zijn van reparatie van het moederbord, hebben jullie dan nog suggesties waar ik dit kan laten doen? Ik woon in het noorden van het land. Dank voor jullie hulp.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cqHm68/Schermafbeelding_2018_07_27_om_09_15_13.png

[ Voor 10% gewijzigd door stuyt op 27-07-2018 10:00 . Reden: Plaatje Coconut Battery toegevoegd. Schoonmaken Magsafe adapter genoemd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Misschien heb je het al gedaan maar zag het niet staan.
De MagSafe poort schoon maken. Heb wel eens meegemaakt dat er vuil in komt vanwege de magneet die alles aantrekt. Zat er een stukje metaal tussen wat er voor zorgde dat de connectie net te ver weg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
Blubkens schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:58:
Misschien heb je het al gedaan maar zag het niet staan.
De MagSafe poort schoon maken. Heb wel eens meegemaakt dat er vuil in komt vanwege de magneet die alles aantrekt. Zat er een stukje metaal tussen wat er voor zorgde dat de connectie net te ver weg was.
Thanks, was ik vergeten te noemen maar had ik inderdaad al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Wat je dan kan proberen is om de MagSafe poort los te maken en opnieuw aan te sluiten. Misschien doormeten met een stroom meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Als de MacBook verder werkt, zit het probleem niet in de MagSafe poort lijkt me. Verder laadt hij wel, maar alleen met 3,23W als ik je screenshot zie, een beetje weinig dus. Het lijkt erop dat je logic board gerepareerd moet worden.
De vraag is alleen of je dit bord wilt laten repareren omdat de GPU waarschijnlijk binnen een jaar (of aanzienlijk minder) kapot gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
rvanpruissen schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:22:
Als de MacBook verder werkt, zit het probleem niet in de MagSafe poort lijkt me. Verder laadt hij wel, maar alleen met 3,23W als ik je screenshot zie, een beetje weinig dus. Het lijkt erop dat je logic board gerepareerd moet worden.
De vraag is alleen of je dit bord wilt laten repareren omdat de GPU waarschijnlijk binnen een jaar (of aanzienlijk minder) kapot gaat...
Ja, reparatie kost mij ongeveer 200 euro. Over die GPU, is de levensduur daarvan gemiddeld zo'n 8 jaar ja? Ik was mij bekend van de problemen bij de '15 uit 2011, maar dit is de 13'.

[ Voor 6% gewijzigd door stuyt op 27-07-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Misschien simpel gedacht maar is de batterij zelf niet defect ?

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

stuyt schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:56:
[...]

Ja, reparatie kost mij ongeveer 200 euro. Over die GPU, is de levensduur daarvan gemiddeld zo'n 8 jaar ja? Ik was mij bekend van de problemen bij de '15 uit 2011, maar dit is de 13'.
Is alleen de 15" inderdaad. 8 jaar halen de meeste GPU's in Macs niet trouwens. dGPU's in MacBooks zijn nooit een feest geweest :+

Waar komt die €200 vandaan, trouwens?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Als je hem voor 200 kunt repareren zou ik het doen. Maar je hebt er al zelf aan lopen rommelen met de extra HDD, ik weet niet of ze daar over gaan lopen emmeren. Jammer dat het geen retina is, anders was het sowieso een no-brainer geweest om hem te fixen.

Of die GPU stuk gaat: volgens mij gaan ze als niet binnen x tijd stuk gaan daarna ook redelijk lang mee. Net zoals Harddisks eigenlijk. Het gros gaat metéén stuk of na een heeeeeele lange tijd.

[ Voor 27% gewijzigd door BikkelZ op 27-07-2018 18:25 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
@dano_nl : Nee, lijkt mij sterk aangezien het probleem zich ook voordeed met de oude batterij.

@nelizmastr : Die 200 euro is bij een lokale computerreparateur voor een reparatie van een Mac moederbord.

@BikkelZ : Ik denk dat ik de gok ook maar ga wagen. Mijn Mac is nog zeer bruikbaar en een nieuwe Macbook Pro kost al minstens 1400 euro (maar eigenlijk zou ik dan liever het model van 1800 euro kopen). Dus al rek ik het nog 1 jaar voor 200 euro dan zou dat een goede investering zijn denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

stuyt schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:56:
[...]
Excuus, ik dacht dat het om een 15" model ging inderdaad. Deze kunnen nog wel even mee als je hem verder snel genoeg vindt en met USB2.0 kunt leven.
Pagina: 1