Wasmachine leidingwater aanvoeren vanuit buffervat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 07:19
Wie kan mij het volgende idee uit het hoofd praten ;-) ?

Met deze warme temperaturen zat ik aan het volgende te denken;
De wasmachine met warmer water vullen (hotfill) uit boiler (zonneboiler), CV of anderszins is goed bekend en zal ongetwijfeld flink besparen. Wat nou als je alleen zorgt dat leidingwater de omgevingstemperatuur kan overnemen voordat deze wordt doorgevoerd naar de wasmachine. Hiervoor zou je een (metalen) buffervat tussen leidingkraan en wasmachine kunnen zetten.

Situatie
2 persoonshuishouden (oud appartement); gemiddeld 3-4 wasbeurten per week (A++ machine). Praktisch altijd op 30 graden en kort programma.
Wasmachine staat op een onverwarmde en ongeisoleerde zolder (boven onze woonkamer).

Temperatuur zomer; ongeveer de buitentemperatuur (20-30+ graden)
Temperatuur winter; ondergrens meestal zo een 10-15 graden (grotendeels te danken doordat de woonkamer eronder natuurlijk wordt verwarmd)

Idee
Per wasbeurt zou er gemiddeld zo een 50-60L worden verbruikt.
Leidingwater is gemiddeld tussen de 10-15 graden, in de winter denk ik zelfs nog wat kouder, dat kan ook relatief zijn, maar goed.

Laten we zeggen dat omgevingstemperatuur gemiddeld 5 graden hoger is dan de temperatuur van het leidingwater (lijkt mij aan de conservatieve kant)

Stel; tussen de leidingkraan en wasmachine zetten we een 60l metalen buffervat (olie vat bijv.).
Hierop sluiten we de wasmachine vervolgens aan (eigenlijk zoals met een boiler maar dan dus niet geïsoleerd).

- We wassen meestal in de avonduren of ergens overdag. (niet meer dan 1 wasbeurt per dag).
- Het buffervat kan dan dus tussentijds de temperatuur van de omgeving overnemen, die zal vermoed ik in de regel bijna altijd hoger zijn de temperatuur van het leidingwater (stel +5 graden).

In de zomerperiode is dat echt 'gratis' zonne-energie. In de winter onttrek je eigenlijk wat warmte die je met CV weer zult opwarmen, maar de impact zal denk ik beperkt zijn.

Potentieel
(excl. rendementsverliezen)
Energie behoefte: 60l van 10 graden verwarmen naar 30 graden (4,19kJ * 60 * 20) = 5028 kJ = 1,4 kWh
Energie behoefte: 60l van 15 graden verwarmen naar 30 graden (4,19kJ * 60 * 15) = 3771 kJ = 1,05 kWh

Met 21ct de kWh is er dus 7ct per wasbeurt te besparen (dus de TvT is niet echt interessant, maar het vereist ook geen aanzienlijke financiële investeringen..) :P
Als het verschil tussen temperatuur leidingwater en buffervat verder oploopt wordt dat natuurlijk groter

Vragen
- Is het reëel dat 60L in een metalen buffervat in ongeveer 24 uur de temperatuur van zijn omgeving kan gaan aannemen?
- Hoe zit het met legionella?
- Is opwarming van water bij een 30 graden was wel de hoofdmoot van het energieverbruik of zit dat meer in het rondspinnen van de trommel etc. ?
- Meestal lees je dat een zuinige wasmachine minder dan 1 kWh per wasbeurt verbruikt, gebruikt hij misschien op 30 graden en kort programma aanzienlijk minder dan 60L ?

[ Voor 3% gewijzigd door Banjy op 27-07-2018 09:17 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:46

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wel even kijken hoe je voorkomt dat je ook met warm water spoelt. Is wel wat voor, geloof ik maar heb het niet paraat.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@Banjy
die ga ik je niet uit je hooft praten, ik zeg gewoon doen. ;)
voor als je wil zou je er een simpele thermostaat kraan er tussen, die je in kunt stellen op een bepaalde temperatuur. (maar of dat nodig is met jouw lage temperaturen?)
en 99% van de gewone wasmachines pikken dit gewoon zonder problemen.
je spoelt dan wel met warm water.
(en ja kleine foutjes maken is wel mogenlijk, als je een was aan zet van bv. 30 graden en je laat hem vullen met 40 graden, dan is dat je eigen stomme fout. denk aan wol wassen b.v. geen idee of je dat wel eens doet met die wasmachine?)

verder, een stalen vat die al snel 4bar druk aan moet kunnen, dat is niet echt goedkoop.
(denk ook aan overdruk ventiel, maar met deze lage temperaturen kun je mischien wel zonder.)

er zijn ook speciale meng automaten, maar die zijn eigenlijk zo duur.
die kun je niet aanschaffen voor dit soort dingen.
(die geven eerst warm water om te wassen en daar na koud om te spoelen)
en rampzalig te bedienen, ik weet het niet of ik dat wel zou willen. ;)

ik heb er zelf een Asko W6884 wasmaschine voor gekocht.
die heeft een koud en een warm water aansluiting.
regelt dus alles lekker zelf en hangt gewoon aan de warmtepompboiler.
(als je het voor de centen doet, moet je er niet aan beginnen, de dure prijs van dat model verdien ik nooit terug.
maar geld is niet alles voor mij, en ik vind het stiekem wel een erg gaaf model.
die gaat vast nog vele jaren mee alles voelt een stuk beter aan als een goedkope wasmachine, maar laat de toekomst dat maar vertellen, heb hem pas 2 jaar.)

download de gebruikers handleiding zodat we de zelfde cijfers gebruiken. ;)
https://paulissenwitgoed....ECO-voorlader-wasautomaat
pagina 15.
standaard katoen op 40 graden.
gebruikt 65 liter water, maar dat is dus inclusief 3x spoelen.
dus 65l/4= +/- 16liter water wat maar echt verwarmt word.
en de rest word alleen gebruikt om te spoelen. ;)
(ik heb ooit eens betere cijfers gevonden en dacht zelfs dat voor het wassen zelf er maar 11l werd gebruikt wat ook echt verwarmt werd.
maar vind die uitgebreide handleiding niet meer terug.)
het kWh gebruik is zelf dan maar een 0,67kWh, tja daar kun je niet veel op besparen.
maar het hoofd deel is wel al snel het elektra element voor het verwarmen van het water. ;)

edit:
ik heb wel eens proberen te meten hoeveel kWh het me bespaart.
en ik kom op +/-0,5kWh per wasbeurt uit gemiddeld en dan neem ik niet mee hoeveel het me kost om de warmtepompboiler te laten draaien. ;)
dat is niet heel veel, en zoveel wasbeurten heb ik per jaar niet. ;)

ik gebruik op dit moment nog geen zonneboiler, maar een warmtepompboiler.
dus wasmachine word nu gevuld met maar 55graden max.
straks wil ik er nog een extra zonneboiler bij gaan zetten, en dan word de besparing nog iets groter. ;)

@blissard
ja, ik weet het, werd even gebeld en had al per ongeluk op verzenden gedrukt.
had nog niet het hele verhaal af. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door migjes op 27-07-2018 13:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:49
@migjes volgens mij heb jij een andere oplossing in beeld. De oplossing van @Banjy heeft het alleen over voorverwarmen tot kamertemperatuur. Vullen met 80 graden zal alleen gebeuren als zijn zolder afbrand.
Ik denk dat die 60 liter opwarmen wel lukt in de zomer. Het verschil met jouw berekening Banjy en het verbruik van de wasmachine, zit hem er waarschijnlijk in dat die wasmachine een groot deel van het water gebruikt voor spoelen. Dit wordt dus niet verwarmd. Zo kan hij 55 liter gebruiken (een gemiddelde dat ik net bijelkaar gegoogled heb) en toch maar 1kwh gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 07:19
blissard schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:28:
@migjes volgens mij heb jij een andere oplossing in beeld. De oplossing van @Banjy heeft het alleen over voorverwarmen tot kamertemperatuur. Vullen met 80 graden zal alleen gebeuren als zijn zolder afbrand.
Ik denk dat die 60 liter opwarmen wel lukt in de zomer. Het verschil met jouw berekening Banjy en het verbruik van de wasmachine, zit hem er waarschijnlijk in dat die wasmachine een groot deel van het water gebruikt voor spoelen. Dit wordt dus niet verwarmd. Zo kan hij 55 liter gebruiken (een gemiddelde dat ik net bijelkaar gegoogled heb) en toch maar 1kwh gebruiken
Klopt, gewoon met zonneboiler voorverwarmen of desnoods CV ketel is natuurlijk een hele mooie oplossing. Gaat mij inderdaad om een buffervat voor te verwarmen tot de dan van toepassing zijnde kamertemperatuur.

Goede wat betreft verbruik. De wasmachine zal inderdaad niet 55 liter volledig naar die temperatuur verwarmen. Naspoelen zou wel een grote hap kunnen zijn en gebeurt natuurlijk met koud water. Dan moet de rekensom dus anders gaan worden om de besparing te bereken.

Namelijk het verschil in temperatuur * maal de hoeveel daadwerkelijk te verwarmen water :) Vrees dat daar ongeveer de angel zit die het nog minder interessant maakt. Los nog even van een mooi (2e hands) vat vinden en daar op de een of andere manier benodigde aansluitingen in te maken :+

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afhankelijk van de invoer- en gewenste watertemperatuur natuurlijk, maar idd de meeste energie gaat doorgaans in het opwarmen van water zitten.

Maar waarom een kort programma, heb je geen eco-programma? Een kort programma klinkt misschien zuinig, maar die tijdwinst moet ergens vandaan komen en dat kost energie. Ik weet de details niet, maar wellicht wordt er bijv. extra veel water gebruikt om maar zo snel mogelijk te kunnen spoelen of inweken. Zelfde met de vaatwasser, korte programma's verbruiken meer dan een eco-programma.

Kan je niet gewoon op 20' of zelfs lager wassen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Leuk bedacht en zeker uitvoerbaar maar als je er materialen voor moet kopen zul je er weinig winst in geld uithalen lijkt me.
Ik ben benieuwd naar je conclusies als het klaar is (Y)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Banjy Buitenom je idee. lijkt mij dat je met te lage temperatuur wast. Dat Caps en alles te gebruiken zijn met deze temperatuur, betekend niet dat je was goed schoon wordt. (bacteriën etc)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Steek je tijd liever in een paneel extra op het dak, dat zet meer zoden aan de dijk en is met dit warme weer ook voor koeling (AC /warmtepomp) te gebruiken.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Regenton vullen met water, aanvoerslang erdoor leggen en klaar. Het water uit je wasmachine is dus vers en voor"verwarmd" door het water uit de regenton.

Misschien voor ons op zolder ook geen gek idee aangezien het daar de helft van het jaar toch te warm is en op deze manier geen onnodige warmte door de wasmachine wordt gegenereerd.

[ Voor 38% gewijzigd door Deveon op 27-07-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een 450 ltr DJG RVS vat op zolder staan met 3 spiralen, die ik aan elkaar gemaakt heb als 1 RVS hygienespiraal voor tapwater.

In de stook maanden, verwarm ik het vat met 31 graden dmv de l/w warmtepomp, waar dan de vloerverwarmingspomp uit tapt.
In de maanden daarbuiten, doe ik hem eigenlijk niet meer verwarmen, en hij neemt dan de temperatuur van de zolder aan...

Het is dat het nu bloedheet buiten is, en ik het vat "meeneem" in het koelen a 16 graden, maar anders is het een prima idee, om de zolder warmte te gebruiken. Uiteindelijk verdwijnt die warmte toch in het vat.

Ik heb een
douche wtw -> hygienespiraal buffervat ->
wasmachine, badkamer (dmv 3-fase doorstromer)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2018 15:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1