Prijs zonnepaneel op offerte veel duurder dan losse prijs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roywes
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik heb een offerte waarin me opviel dat de prijs van de zonnepanelen veel hoger is dan de prijs als ik ze los zou aanschaffen. Het betreft de prijs van de panelen van sunpower X22. Los lijken ze aan te schaffen voor ongeveer 460 euro per stuk incl. btw. Op de offerte zou ik voor 10 stuks net geen 5000 euro betalen excl. btw (wat neerkomt op zo’n 605 incl. btw per stuk).

Dat scheelt dus 1400euro.

Toen ik vroeg hoe dat zat werd me verteld dat dat het gedeelte van de offerte was waar ze wat op verdienen (alsmede de omvormer) en dat de rest van de offerte allemaal was gebaseerd op kostprijs. Ik weet niet zo goed of ik dat moet geloven... war kunnen anderen me daarover vertellen?

De opbouw van de offerte was als volgt:

SMA SB 3.6 TL. 995,18
Verticaal transport 117,30
Arbeid installatie 700
10 sunpower x22 360wp 4996
Aansluiten en aanp meterkast 54,46
Bekabeling zonnepanelen 40,60
Montagemateriaal flatfix 472,13
Overig materiaal 199,47

Subtotaal 7575,14
Korting incl 1 gratis paneel 1100

Totaal offerte excl btw. 6475,14
Totaal offerte incl btw 7834,92

Overigens had ik op een eerste offerte 900 korting en na een tweede telefoongesprek waarin bovenstaande aan de orde kwam kreeg ik er 200 korting bij. Met de melding dat ik zo toch echt voor een dubbeltje op de eerste rij zat voor zo een kwaliteits systeem. De verkoper heeft mij ook kunnen overtuigen dat het systeem prima van kwaliteit is, ik vroeg me alleen af hoe het met de paneelprijs zat in de offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:59

Illusion

(the art of)

Of het een nette prijs is laat ik me niet over uit. Maar je stelling dat je 5000€ ex betaalt voor 10 panelen lijkt me niet te kloppen.

A:
Je krijgt 11 panelen, geen 10 lijkt me. (Of is het 9+1 gratis?)

B: je krijgt 1100€ korting. Stel (let op “stel”) dat er op de omvormer 200 marge voor korting zit. En 200 op de overig materiaal&arbeid. Dan is er nog 700€ korting en die zit dan op de panelen.

Dus betaal je 4300€ ex voor 11 panelen= 390 per stuk in plaats van 500€

Of dat een nette prijs is moet de rest zich maar over uitlaten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg hoge prijs. Mede door keuze van A-merken.
Ik vind € 7834,92 incl BTW veel geld voor 3600 Wp.
@Illusion ik lees toch echt dat hij uiteindelijk 10 panelen krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 16:39
Geen idee of het duur is voor Sunpower. Maar vergeleken met ander high end spul van LG of Panasonic is het duur. Is tvt belangrijk?

Installatiekosten zijn denk ik vrij normaal voor 10 panelen.

Zomaar een leverancier die transparant is over prijzen. Ze hebben ook efficiënter panelen, wel veel duurder.

http://www.winkelman-zonn...3-0/51473/?display=detail

De door mij gelinkte leverancier rekent dan nog 650 excl btw voor installatie, montage materiaal minstens 200 excl, meterkast 178 euro.

De Sunpowers zijn wel erg mooi maar niet goedkoop.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 19:48
Ik vind het t.o.v. het aantal Wp een hele dure installatie. Wij hebben zelf het merk Trina met zwarte panelen icm een Solax X1 Air omvormer en hebben inclusief montage 4000 euro inclusief btw betaald voor een systeem van 3000 Wp (10 panelen van elk 300 Wp). Dat is bijna 50% van de offerte die jij hebt, waarbij het aantal Wp slechts 17% verschilt. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat je een echt A merk hebt, maar de vraag is wat dit oplevert in de zin van rendement, terugverdientijd, etc. Obv huidige salderingsregels schatten wij een terugverdientijd in van zo'n 7 jaar voor ons systeem. Als ik jouw gegevens zo zie kom je obv huidige salderingsregels op een terugverdientijd uit van ruim 11 jaar. Je hebt er ongetwijfeld naar gekeken, maar als je een systeem van 3600 Wp wil, heb je ook 12 zonnepanelen overwogen van 300 Wp? Bij ons pastte het helaas niet en zou het zorgen voor schaduwwerking (dus minder rendement voor het hele systeem).

Ter vergelijking qua montagekosten: wij hebben € 675,50 exclusief btw betaald voor montage van 10 zonnepanelen:
  • 10x € 53,00 Montage van het systeem
  • 1x € 145,50 Aansluitmateriaal meterkast 1 fase
Het montagemateriaal kostte 36,50 per paneel voor een schuin dak (zwart gespoten materiaal).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:25

BlueTooth76

Let the sun shine!

Arjan90 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 05:46:
Ik vind het t.o.v. het aantal Wp een hele dure installatie. Wij hebben zelf het merk Trina met zwarte panelen icm een Solax X1 Air omvormer en hebben inclusief montage 4000 euro inclusief btw betaald voor een systeem van 3000 Wp (10 panelen van elk 300 Wp). Dat is bijna 50% van de offerte die jij hebt, waarbij het aantal Wp slechts 17% verschilt. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat je een echt A merk hebt, maar de vraag is wat dit oplevert in de zin van rendement, terugverdientijd, etc. Obv huidige salderingsregels schatten wij een terugverdientijd in van zo'n 7 jaar voor ons systeem. Als ik jouw gegevens zo zie kom je obv huidige salderingsregels op een terugverdientijd uit van ruim 11 jaar. Je hebt er ongetwijfeld naar gekeken, maar als je een systeem van 3600 Wp wil, heb je ook 12 zonnepanelen overwogen van 300 Wp? Bij ons pastte het helaas niet en zou het zorgen voor schaduwwerking (dus minder rendement voor het hele systeem).

Ter vergelijking qua montagekosten: wij hebben € 675,50 exclusief btw betaald voor montage van 10 zonnepanelen:
  • 10x € 53,00 Montage van het systeem
  • 1x € 145,50 Aansluitmateriaal meterkast 1 fase
Het montagemateriaal kostte 36,50 per paneel voor een schuin dak (zwart gespoten materiaal).
Schaduw zou ook nog geen probleem hoeven zijn.

Als TS meer panelen kwijt kan door het gebruik van optimizers dan zou dat evengoed nog goedkoper zijn dan SunPower leggen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-08 10:22
Dure offerte inderdaad! Ik was vorig jaar voor 16x330 Wp, inc. een aantal optimizers (schaduwrand) inc. montage zo'n 7.5K kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor dat geld leg je nu een nieuwe installatie weg, en over 10 jaar nog eens...
Sunpower is duur (maar ook kwaliteit)
Toch zou ik het niet voor over hebben, voor iets wat over 10 jaar (zwaar) achterhaald is qua Wp.

Dus:
10x Qcells 320Wp, 197, totaal 1970
1x SMA 5.0 (er komt vast nog uitbreiding ergens), 1147
10x bevestiging, 300 (?)
kleinmateriaal, 100 (?)
Totaal: 1970+1147+300+100 = 3517 incl btw.
(solar-bouwmarkt punt nl)

Montage 1000 incl?

Edit: en als ik zo belazerd zou worden, als in jouw 1e offerte, ging ik toch op zoek naar een betrouwbaardere aanbieder, want dat belooft niet veel goeds.
Gezien het een platdak betreft (je noemt flatfix), al eens nagedacht over oost/west?
Dan kan je vaak meer panelen kwijt dan enkel op zuid.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2018 07:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Of als het uiterlijk er toe doet neem je de panelen die ik heb. 320 black frame vind ik meer geschikt voor als het niet in het zicht komt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een sunpowerpaneel dat geinstalleerd is door een installateur wordt ook gratis vervangen tijdens de garantie, heeft ook langer garantie dan een los paneel.

Prijs, mensen betalen ook 10.000-en euro's voor een badkamer of keuken die het tegenwoordig ook geen 20 jaar meer volhoudt. Dan is zo'n sunpower installatie waar je 20-25 jaar geen omkijken naar hebt helemaal niet zo raar.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-08 21:42
Ik net zelf een installatie gedaan omdat de prijzen mij ook te hoog waren.
Ik heb 10 x lag neon 2 320 wp met solaredge ( omdat een aantal panelen naar het oosten liggen en de rest t zuiden).
Ik heb ook een flatfix systeem. Ben je een beetje handig? Doe het zelf. Stelt echt niks voor. Ik heb alles via j&m Solar gekocht. Geweldig telefonisch geholpen met bestellen en met een praar vragen. Eind kosten inclusief btw: 4200 euro. komt deels door extra beugels etc( twee panelen op een pergola). Totaal scheelde het mij tussen de 1500 en 2000 euro.
O ja en als een paneel kapot gaat op een flatfix.. omvormer uit, boutjes los en paneel ontkoppelen. Klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door roundlet op 27-07-2018 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petturik_NL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 18:45
Vaak zie je dat de installateurs inderdaad op onderdelen hun winst pakken.
Dit o.a. omdat arbeidsuren variabel kunnen zijn en dus niet altijd een even stabiele vorm van inkomen kunnen zijn.

Als je zelf "handig" bent, kan je net als @roundlet of ik de panelen zelf leggen.

Ik heb 3 jaar geleden samen met mijn schoonvader 18 panelen (heb zo even geen idee welke precies), 9 optimizers en een se4000 omvormer geïnstalleerd op ons schuine dak.
Doordat we het zelf hebben gedaan heeft het inclusief materiaal en steigerhuur ongeveer 4500 gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:34

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

digifun schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:01:
Prijs, mensen betalen ook 10.000-en euro's voor een badkamer of keuken die het tegenwoordig ook geen 20 jaar meer volhoudt. Dan is zo'n sunpower installatie waar je 20-25 jaar geen omkijken naar hebt helemaal niet zo raar.
Dat kun jij niet raar vinden, maar er is een enorm verschil tussen de reden voor aanschaf van een badkamer/keuken en zonnepanelen.

De 1e koop je omdat je het nodig hebt en/of er genot van wilt hebben. Ze verdienen zichzelf niet terug. Zonnepanelen koopt de massa vanwege de besparing die het geeft (ik weet het: Tweakers vinden het ook leuk vanwege o.a. de techniek).

Als je dan je terugverdientijd vele jaren langer maakt vanwege een leverancier die denkt makkelijk & snel te verdienen, is dat gewoon jammer. Een eerlijke leverancier (die dus redelijke prijzen rekent en ook thuis geeft als er eens een garantieprobleem is), die heeft aan mij een makkelijke en hele trouwe klant. Wie mij denkt te kunnen tillen, doet nooit (meer) zaken met me en ik ben ook niet te beroerd om mijn teleurstelling desgevraagd te ventileren. Waarschijnlijk zoals de meeste Tweakers hier.

Als je zelf de kennis niet hebt, raad ik sowieso aan om meerdere offertes te vragen, hoewel ik besef dat het als leek erg lastig is om ze te beoordelen, terwijl er geen 2 hetzelfde zijn qua materiaal.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:06
Als je een offerte vraagt voor een compleet aangelegd systeem, is de prijs per deel dan heel erg belangrijk? Je wilt namelijk een totaalpakket, losse delen vind je altijd wel ergens voor een andere prijs.

Als die leverancier nou zijn prijs voor de onderdelen heel hoog heeft maar erg weinig rekent voor montage, of heel goedkope onderdelen maar vreselijk dure montage, kun je beide op exact dezelfde prijs uitkomen.

Het is gewoon slim om meerdere offertes op te vragen en dan voor eenzelfde pakket. Dan kun je gewoon op prijs per Wp vergelijken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

No Hands schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:12:
Het is gewoon slim om meerdere offertes op te vragen en dan voor eenzelfde pakket. Dan kun je gewoon op prijs per Wp vergelijken.
Wel slim, maar lukt in de praktijk vaak niet. De concurrerende leverancier is bv. wel SMA dealer, maar levert niet de panelen die jij specificeert, of tegen hogere kosten (hij neemt nl. geen aantallan af).

En wat ik geregeld zie is dat leveranciers geen zin hebben in "shoppers". Die willen offertes maken met een redelijk grote kans op daadwerkelijk leveren. En dat kan ik ook begrijpen.

Misschien gaat het gewoon momenteel te goed in de PV branche, net als in de aannemerij. Men pakt logischerwijs het laaghangende fruit eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:59

watercoolertje

Untertitel

Ik zou indien mogelijk kijken naar meer panelen met lageren WP, indien het past (als je perse op 3600wp uit wilt komen). De hogere WP panelen zijn naar verhouding vrij duur, volgens mij is rond de 300 op het moment de sweet spot.

Zelf heb ik 16x300wp panelen, en kwam op 1.33euro (inc) per wp, jij zit op maar liefst 2.17 per wp met je huidige offerte! En dan was ik ook al niet eens supergoedkoop uit, het kan al rond de 1 euro per wp, dan is je terugverdientijd dus ruim 2x zo kort!
Joepla schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:20:

Misschien gaat het gewoon momenteel te goed in de PV branche, net als in de aannemerij. Men pakt logischerwijs het laaghangende fruit eerst.
Ze hebben het superdruk, ik heb 2 maanden moeten wachten voordat ze tijd hadden, de maand mei en juni daardoor helaas compleet overgeslagen ;(

[ Voor 68% gewijzigd door watercoolertje op 27-07-2018 16:32 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:06
Joepla schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:20:
[...]

Wel slim, maar lukt in de praktijk vaak niet. De concurrerende leverancier is bv. wel SMA dealer, maar levert niet de panelen die jij specificeert, of tegen hogere kosten (hij neemt nl. geen aantallan af).

En wat ik geregeld zie is dat leveranciers geen zin hebben in "shoppers". Die willen offertes maken met een redelijk grote kans op daadwerkelijk leveren. En dat kan ik ook begrijpen.

Ik kan je wel vertellen dat het echt enorm druk is in de PV branche. Er zullen best leveranciers zijn die laaghangend fruit snel plukken en de rest even vooruit schuiven.
Je kunt een aanbieder natuurlijk vragen om een vergelijkend aanbod, dat hoeft dan niet exact hetzelfde te zijn maar kan met goede onderbouwing toch een super alternatief zijn.
wat @watercoolertje zegt, meer panelen met lagere Wp is vaak een stuk voordeliger.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@No Hands In de onderbouwing van een alternatief zit het probleem vaak. Of eigenlijk: hoe kun je als niet-techneut doorzien of een onderbouwing waar is...

Collega van me kwam onlangs trots vertellen dat hij "daglichtpanelen" heeft. Die doen het ook "als de zon niet schijnt". Zijn leverancier was de enige die ze had natuurlijk. Terugverdientijd van zijn rechtoe-rechtaan platdaksysteem: ca. 15 jaar. De waarschijnlijk verslechterende saldering heb ik dan nog niet eens meegerekend. Wat een droefenis :'(

Jammer genoeg kon hij de leverancier niet meer mededelen dat hij de offerte op een plek kan steken " waar de zon niet schijnt".

[ Voor 12% gewijzigd door Joepla op 27-07-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Joepla schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:58:
[...]

Dat kun jij niet raar vinden, maar er is een enorm verschil tussen de reden voor aanschaf van een badkamer/keuken en zonnepanelen.

De 1e koop je omdat je het nodig hebt en/of er genot van wilt hebben. Ze verdienen zichzelf niet terug. Zonnepanelen koopt de massa vanwege de besparing die het geeft (ik weet het: Tweakers vinden het ook leuk vanwege o.a. de techniek).

Als je dan je terugverdientijd vele jaren langer maakt vanwege een leverancier die denkt makkelijk & snel te verdienen, is dat gewoon jammer. Een eerlijke leverancier (die dus redelijke prijzen rekent en ook thuis geeft als er eens een garantieprobleem is), die heeft aan mij een makkelijke en hele trouwe klant. Wie mij denkt te kunnen tillen, doet nooit (meer) zaken met me en ik ben ook niet te beroerd om mijn teleurstelling desgevraagd te ventileren. Waarschijnlijk zoals de meeste Tweakers hier.
Het is raar dat mensen veel geld voor keukens en badkamers waar de marges gruwelijk hoog zijn betalen. Daar worden prijzen voor betaald dat gaat echt niet meer alleen over genot maar ook voor het merendeel voor vermeende status. Laten we eerlijk zijn de meeste mensen kunnen niet eens meer fatsoenlijk koken.

Voor sunpower panelen die technisch het beste zijn met in feite een fullservicecontract erbij voor 25 jaar en waarbij de marges lager zijn. Daar zouden we dan in 1 keer heel erg prijskritisch overdreven naar moeten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:59

watercoolertje

Untertitel

digifun schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:33:
[...]

Het is raar dat mensen veel geld voor keukens en badkamers waar de marges gruwelijk hoog zijn betalen. Daar worden prijzen voor betaald dat gaat echt niet meer alleen over genot maar ook voor het merendeel voor vermeende status. Laten we eerlijk zijn de meeste mensen kunnen niet eens meer fatsoenlijk koken.

Voor sunpower panelen die technisch het beste zijn met in feite een fullservicecontract erbij voor 25 jaar en waarbij de marges lager zijn. Daar zouden we dan in 1 keer heel erg prijskritisch overdreven naar moeten kijken.
Wauw dat laatste stukje komt wel heel erg verkoperig over d:)b

Een keuken/badkamer is totaal niet vergelijkbaar, iets waar je (mogelijk) dagelijks in staat en dagelijks tegen aan moet kijken, oftewel een actieve rol kan spelen in je huis, waar zonnepanelen een passieve rol hebben op het dak (okee die kan je ook zien liggen, bij mij toevallig niet). Ik krijg er totaal niks voor terug behalve een lagere energierekening. Dus daarom kijk ik zelf veel kritischer naar de prijs van de panelen dan die van mijn keuken.

Ik zie het dus als investering die mij wat op gaat leveren, voor mij dus de kunst om het zo gunstig mogelijk te maken. Als het niks op zou leveren zou ik ze waarschijnlijk niet eens genomen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 27-07-2018 18:52 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:36

WhiteDog

met zwarte hond

Met SunPower doe je doorgaans geen miskoop. De panelen gaan langer meegaan, beter hun rendement houden en desnoods gratis vervangen worden.

Alleen... SunPower doet het niet zo goed momenteel en bestaat binnen een paar jaar mogelijk niet meer.

Als je een ander niet A-merk kiest, reken dan een paar panelen extra die je misschien ooit zelf zal moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
dit is echt heel duur, je kunt het doen als je van A-merken houdt etc., maar ik zou zelf absoluut rondvragen naar meer offertes.

Verder: prijs per paneel is onbelangrijk, wat belangrijk is is de prijs per Wp geïnstalleerd. Die zou bij zo'n systeem ex. BTW (Want terug te vragen) op circa 1.1 - 1.3 EUR/Wp moeten liggen. Dus als je inderdaad 3600 Wp wil neerleggen dan is een redelijke prijs richting de 3.900 tot 4.700 EUR (ex. BTW). Een en ander afhankelijk van de materialen, merken, of je micro-omvormers wilt etc.

Gezien de snelheid van ontwikkelingen etc zou ik gewoon een mooi systeempje met Trina of REC panelen neerleggen met een omvormer van GoodWe ofzo en de helft van het geld in je zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je kunt drie dingen doen met een offerte. 'M accepteren en je bestelling plaatsen. Hard lachen en het ding in de prullenbak gooien, al dan niet met een mooi boogje. Of het bedrijf opbellen en aangeven dat jij bepaalde zaken anders ziet en vragen of ze dat inzicht delen.

Bijvoorbeeld:
  • Als jij op de offerte 605 euro betaalt voor een paneel (exclusief installatie) wat je elders voor 460 euro kunt kopen (ook exclusief installatie), dan kopen ze niet goed in. Toch?
  • Wat nu als jij de panelen koopt, en zij de rest leveren, is dat ook een optie?
En dan kijken wat je voor antwoord krijgt.

Ik ben persoonlijk groot voorstander van 'open' offertes. Daar vertel je wat je echte inkoopprijs is, inclusief de staffelkortingen die je krijgt, en voer je een bedrag op wat je wilt verdienen aan de opdracht. Als je daar echt eerlijk genoeg in bent weet je tegenpartij dus wat er aan marge is en waar over te onderhandelen valt.

Voor verbazend veel branches is het verdienmodel 70/10/10/10. Dat wil zeggen: Van iedere euro die je uitgeeft gaat 70% naar de groothandel, 10% op aan kosten, 10% naar het personeel en 10% naar de ondernemer. Als een leverancier mij daar van kan overtuigen heeft 'ie de opdracht binnen.

In je offerte van 7800 euro zie ik 700 euro voor installatiekosten, maar ook nog een stel wazige posten als 'aansluiten en aanp meterkast'. Is dat puur onderdelen, of zit daar ook arbeid bij? Is 'verticaal transport' iets wat ze uitbesteden of is dat arbeid voor een medewerker van ze die panelen de trap opdraagt?

Als je denkt dat het de moeite waard is kun je ze dat voorleggen. Ik denk dat ik zou doen wat ik altijd doe: zelf wat research doen en een eigen offerte opstellen, en hetzelfde laten offreren door drie bedrijven, en kiezen voor degene die het dichtst bij mijn eigen offerte zit.

Offertes zijn leuk, maar het komt neer op het verschil tussen zelf doen en laten doen. Als jij zelf de panelen bestelt, een elektricijnman inhuurt om je meterkast aan te passen, een manneke met een lift inhuurt voor het verticaal transport en een stel zzp-ers inhuurt voor het aansluiten en een zinnig bedrag rekent voor je eigen tijd en dan toch goedkoper uit komt, is er iets mis met zijn marge.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 13:40
Fr33z schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:29:
Verder: prijs per paneel is onbelangrijk, wat belangrijk is is de prijs per Wp geïnstalleerd. Die zou bij zo'n systeem ex. BTW (Want terug te vragen) op circa 1.1 - 1.3 EUR/Wp moeten liggen. Dus als je inderdaad 3600 Wp wil neerleggen dan is een redelijke prijs richting de 3.900 tot 4.700 EUR (ex. BTW). Een en ander afhankelijk van de materialen, merken, of je micro-omvormers wilt etc.

Gezien de snelheid van ontwikkelingen etc zou ik gewoon een mooi systeempje met Trina of REC panelen neerleggen met een omvormer van GoodWe ofzo en de helft van het geld in je zak houden.
Goh, de 1.1-1.3 marge is natuurlijk wel relatief. TS meldt zelf dat de panelen los al 380€ per stuk kosten. Doe daar enkel nog de omvormer bij en zuiver qua panelen en omvormer zit je al aan 1.3 EUR/Wp. Daar komt dan nog ander materiaal bij en werkuren. Het zal inderdaad wel goedkoper kunnen maar dan moet er wel wat ingeleverd worden aan panelen en/of omvormer. Ook is montage op een plat dak (met flatfix) meestal wel iets duurder dan een hellend dak.

De opmerking over de snelheid van ontwikkelingen vind ik eigenlijk wel een bijzondere want zo heel veel is er de laatste 10 jaar nu ook niet veranderd. Hier liggen ondertussen al 10 jaar panelen op het dak met een SMA omvormer en die draaien gewoon nog altijd als een zonnetje. Met de huidige panelen kan er waarschijnlijk wel wat meer opbrengst gehaald worden voor hetzelfde oppervlak maar niet schokkend veel. Als TS nu goeie panelen laat leggen zie ik dan ook geen reden waarom die binnen 10 jaar voorbijgestreefd zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SD2000 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:55:
[...]

Goh, de 1.1-1.3 marge is natuurlijk wel relatief. TS meldt zelf dat de panelen los al 380€ per stuk kosten. Doe daar enkel nog de omvormer bij en zuiver qua panelen en omvormer zit je al aan 1.3 EUR/Wp. Daar komt dan nog ander materiaal bij en werkuren. Het zal inderdaad wel goedkoper kunnen maar dan moet er wel wat ingeleverd worden aan panelen en/of omvormer. Ook is montage op een plat dak (met flatfix) meestal wel iets duurder dan een hellend dak.

De opmerking over de snelheid van ontwikkelingen vind ik eigenlijk wel een bijzondere want zo heel veel is er de laatste 10 jaar nu ook niet veranderd. Hier liggen ondertussen al 10 jaar panelen op het dak met een SMA omvormer en die draaien gewoon nog altijd als een zonnetje. Met de huidige panelen kan er waarschijnlijk wel wat meer opbrengst gehaald worden voor hetzelfde oppervlak maar niet schokkend veel. Als TS nu goeie panelen laat leggen zie ik dan ook geen reden waarom die binnen 10 jaar voorbijgestreefd zouden zijn.
Toch wel! Maar je kijkt verkeerd denk ik, je kan op dezelfde ruimte die jij nu in gebruik hebt voor je panelen bijna 2x zoveel kwijt aan Wp.

Het financiele voordeel gaat ook versoberen in 2020 dus zou het toch niet te duur maken anders kan het wel eens gebeuren dat je het niet terugverdient en kan je het geld ook ergens anders in steken.

10 eurener 315Wp paneeltjes met een growatt zijn niet zo heel duur en doen ook niet heel veel onder voor sunpowers met sma. Zeker niet de dubbele prijs.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
SD2000 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:55:
[...]

Het gaat niet om de marge van 10-30%, het gaat om de prijs per Wp. De belangrijkste indicator van een zonnepaneel m.b.t. hoeveel stroom deze produceert is het vermogen in Wp. Om installaties te vergelijken is de prijs per Wp daarom de meest gebruikte indicator.

Natuurlijk is het ene paneel het andere niet etc., maar er moet wel heel veel verschil tussen zitten om zo;n hoge prijs te rechtvaardigen als deze SunPowers.

De panelen zijn ook niet over 10 jaar voorbijgestreefd, maar vooral veel goedkoper en weer net iets degelijker etc. geworden. Belangrijkste verschil over de laatste jaren t.o.v. jouw 10 jaar oude panelen is dat jij misschien 240 Wp per paneel van 1.6 x 1.0 m hebt waar tegenwoordig 285 Wp standaard is, voor een prijs per paneel die 30-50% lager ligt. Ontwikkeling te over dus!

@Verwijderd Ik raad je vooral aan te kijken naar je doelen/wensen, je koopt hiermee zeker moooie spullen maar de prijs is ook navenant hoog. PV is al zo ver tegenwoordig dat ook mid-range spul al heel erg goed is qua rendement. Voor je terugverdientijd e.d. kun je beter mid-range spul halen, mocht het nou echt kapot gaan over 10-15 jaar dan is het nieuwe spul alweer zoveel goedkoper/beter dat je dan veel meer voor je euros krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
Rol-Co schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 06:46:
[...]
Toch wel! Maar je kijkt verkeerd denk ik, je kan op dezelfde ruimte die jij nu in gebruik hebt voor je panelen bijna 2x zoveel kwijt aan Wp.
Nee hoor, met de goedkopere standaard panelen van rond de 285Wp is het verschil amper 20%.
Nuja, met de 360Wp panelen van TS zou er bijna 60% meer oppassen maar die panelen vinden de meesten hier precies te duur ;)
Fr33z schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:01:
[...]
Het gaat niet om de marge van 10-30%, het gaat om de prijs per Wp. De belangrijkste indicator van een zonnepaneel m.b.t. hoeveel stroom deze produceert is het vermogen in Wp. Om installaties te vergelijken is de prijs per Wp daarom de meest gebruikte indicator.
Met 1.1-1.3 marge bedoelde ik idd de prijs per Wp die een andere poster hier normaal vond tussen 1.1 en 1.3€/Wp en die ik gewoon te laag vind voor het materiaal dat in deze offerte staat, met zuiver de panelen en de omvormer zit je daar al aan.

Stel dat je 1.3€/Wp wil zit je voor 3600Wp op 4680€ excl btw. Dat is 1800€ minder. Verminder dat nog met die flatfix van 470€ en dan is het verschil 'slechts' 1300€, voor kwaliteitsvolle panelen en omvormer. Vind dit best nog redelijk. En ook helemaal niet 'dubbel zo duur' zoals sommigen beweren.

Maar TS zijn eigenlijke vraag was naar de panelenprijs. Daar wordt inderdaad wel doorgerekend, maar met die extra korting die dan nog verkregen is lijkt me dit wel grotendeels gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

watercoolertje schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:50:
[...]
Wauw dat laatste stukje komt wel heel erg verkoperig over d:)b

Een keuken/badkamer is totaal niet vergelijkbaar, iets waar je (mogelijk) dagelijks in staat en dagelijks tegen aan moet kijken, oftewel een actieve rol kan spelen in je huis, waar zonnepanelen een passieve rol hebben op het dak (okee die kan je ook zien liggen, bij mij toevallig niet). Ik krijg er totaal niks voor terug behalve een lagere energierekening. Dus daarom kijk ik zelf veel kritischer naar de prijs van de panelen dan die van mijn keuken.
Ik heb zelf ook geen sunpower maar ja-solar. Sunpower is gewoon het beste en als je 10 jaar verder bent lach je gewoon om dat soort meerkosten. Het is ook gewoon leuk om technisch het beste te hebben en natuurlijk al die tijd gratis stroom. Het verdient zichzelf sowieso wel terug.

Dan zijn er over 10 jaar wel economisch rendabelere alternatieven maar misschien dat je dan ook wel met je rollator of scootmobiel het dak op moet omdat dan te installeren en de oude installatie weg te halen.
WhiteDog schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:27:

Alleen... SunPower doet het niet zo goed momenteel en bestaat binnen een paar jaar mogelijk niet meer.

Als je een ander niet A-merk kiest, reken dan een paar panelen extra die je misschien ooit zelf zal moeten vervangen.
Sunpower is onderdeel van het Total concern en zit strategisch gezien precies op de plek waar Total het wil hebben. Sunpower zou ook op het prijsniveau van benq of panasonic kunnen gaan zitten en dan zou er een aardverschuiving in de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

digifun schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 14:37:
[...]

Ik heb zelf ook geen sunpower maar ja-solar. Sunpower is gewoon het beste en als je 10 jaar verder bent lach je gewoon om dat soort meerkosten. Het is ook gewoon leuk om technisch het beste te hebben en natuurlijk al die tijd gratis stroom. Het verdient zichzelf sowieso wel terug.
Grote kans dat je over 10 jaar niet lacht, maar baalt als een stekker omdat je nog steeds niet in de buurt bent van je break-even moment.
Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven en ik ga ervan uit dat TS waar voor zijn geld wilt. Dat betekent een terugverdientijd die reëel is, niet met een berg extra jaren die je erbij krijgt omdat je niet kunt rekenen of niet wilt vergelijken.

Ik heb in 2003 ca. Eur 30k uitgegeven aan ca. 4,5 kWp PV. Door subsidie van overheid en energiebedrijf kreeg ik daar het overgrote deel van terug na 2 maanden. 12 jaar later de hele boel leuk verkocht en alles nieuw aangeschaft en zelf geplaatst. Moet er niet aan denken dat ik daar destijds niet héél goed aan gerekend heb en nu nog steeds bezig was met terugverdienen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Als je het over rekenen hebt, we hebben het niet over 30 k euro maar over 250 euro meerkosten per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

digifun schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:19:
Als je het over rekenen hebt, we hebben het niet over 30 k euro maar over 250 euro meerkosten per paneel.
Precies! En hoe lang doet dat paneel er over om 250,- aan energie op te wekken a11 cent?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@digifun Laten we dan eerlijk rekenen: TS heeft het over 10 panelen, totaal EUR 2500,- dat de installateur extra rekent. De overige kosten -die misschien ook wel wat scherper kunnen- laat ik nog buiten beschouwing.

Zoals ik hierboven al opmerkte, heeft dit een behoorlijke impact op je terugverdientijd. Ik ga ervan uit dat terugverdienen in een zo kort mogelijke, reëele tijd de voorkeur heeft van de TS. Zoniet, dan had hij de vraag hier vast niet gesteld en gewoon zonder na te denken het bedrag opgehoest. Ik zou van de 2500 piek een keer lekker op vakantie gaan of een dikke OLED kopen. Dan heb je er in ieder geval zelf de lol van ipv je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Vergeet trouwens ook niet dat er nu een verkopers markt is. Scherpe prijzen ga je op dit moment voor installatiewerk echt niet krijgen. Krijg je die wel dan is de kans levensgroot aanwezig dat je een beunhaas hebt.

Dan kunnen we hier op tweakers wel heel erg hard roepen dat het 2500 euro te duur is maar een installateur die haalt zijn schouders op en zegt voor jou 10 anderen. Je gaat nu teveel betalen, dat is de praktijk. En als je nou toch al teveel betaald geef dat geld dan uit aan technisch de hoogste kwaliteit.

Alles wat aan de bouw gerelateerd daar betaal je op dit moment echt de hoofdprijs voor, prijzen gaan echt door het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
Joepla schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:33:
@digifun Laten we dan eerlijk rekenen: TS heeft het over 10 panelen, totaal EUR 2500,- dat de installateur extra rekent. De overige kosten -die misschien ook wel wat scherper kunnen- laat ik nog buiten beschouwing.
Hoe komen jullie erbij dat de installateur 2500€ extra rekent?
Met 3975€ (offerte prijs - 2500€) zit je juist aan de 1.10€/Wp maar dat is gewoon niet realistisch. Niet voor een installatie op een plat dak, 'slechts' 3600Wp en met Sunpower en SMA kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfly491
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-03-2019
Ondertussen paar maanden verder en nieuw jaar.
Heb voor m'n neus ook een offerte met Sunpower X22 370 liggen.
Dit ter info.
24x X22 met 8880Wp (25 jaar garantie) Oost-West opstelling
ABB omvormer incl. wifilogger (10 jaar garantie)
MMPT1 (2x6) & MMPT2 (2x6)
Sunbeam Nova 10°
Dubbel geïsoleerde solarkabel 6mm²
Inclusief afzonderlijke PV schakelkast
Inclusief Milieubijdrage
13900 euro incl btw

Dit maakt een 1.56 euro incl per Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Barfly491

Wat is de vraag?

Gewoon akkoord gaan als kosten en terugverdientijd niet belangrijk zijn. Voor een Sunpower set zijn de prijzen wel aardig. En het zijn mooie panelen.

Of nog even rondkijken voor een set met Chinese panelen en 4000 euro besparen en een paar jaar kortere tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfly491
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-03-2019
@busscherski
was eigenlijk geen vraag :-), enkel een prijsindicatie ter info
Pagina: 1