Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 10:38
Ik zoek een?
Ik wil een aantal 'kleinere' 2,5" SATA SSD's vervangen door een 'grote' M.2/PCI 1TB SSD.

Wat is je budget?
De twee die ik op het oog heb zitten tussen de €210 en €240, veel meer wil ik er niet aan besteden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit te twijfelen tussen de volgende 2:
- Samsung 860 EVO mSATA 1TB pricewatch: Samsung 860 EVO mSATA 1TB
- Samsung 860 EVO m.2 1TB pricewatch: Samsung 860 EVO m.2 1TB

Het mag in principe een ander merk zijn, maar ik heb zo het idee dat Samsung wel 1 van de betere merken is op het gebied van SSD's,

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een ASRock Z370 Extreme4 moederbord en ik wilde vragen of de highlighted PCI sloten op de volgende foto geschikt zijn voor de mSATA versie?:
https://imgur.com/a/eNawWbA

Ik vraag me eigenlijk af wat het verschil is tussen een M.2 en een mSATA/PCI SSD. Ik heb al een Samsung 960 EVO M.2 SSD voor mijn Windows en Program Files (software). Ik wil nu dus een extra 1 TB SSD voor mijn games.

Als ik voor een mSATA SSD ga mag deze sowieso niet mijn GPU (GTX1080) in de weg zitten (qua bandbreedte!?). Ik weet überhaupt niet of dit het geval kan zijn, dus dit is meer een vraag. Ook koop ik bij voorkeur bij Bol.com en aangezien de M.2 versie daar niet te koop is heb ik een lichte voorkeur voor de mSATA versie.

Wat is (voor mij) de beste keus volgens jullie? Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via dfainher op 26-07-2018 23:06)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
mSATA kan niet op de Z370 Extreme 4. Een ssd PCI-e insteekkaart, M2 SATA en M2 NVME wel.

[ Voor 59% gewijzigd door Uszka op 26-07-2018 22:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het verschil is dat mSATA gewoon SATA is (lees: niet snel genoeg) en M.2 PCIe wel snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Maar goed, deze versie heeft 'maar' een lezen van 550 MB/s en een schrijven van 520 MB/s. Dus dan is mSATA toereikend neem ik aan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
mSATA kan niet op de Z370 Extreme 4. Een ssd PCI-e insteekkaart, M2 SATA en M2 NVME wel.

[ Voor 59% gewijzigd door Uszka op 26-07-2018 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Veel verschil je niet merken tenopzichte van een gewone SATA ssd. Waarom geen 1 grote SATA, heb je meer opslag voor hetzelfde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
freaky35 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:13:
Veel verschil je niet merken tenopzichte van een gewone SATA ssd. Waarom geen 1 grote SATA, heb je meer opslag voor hetzelfde bedrag.
Samsung 860 EVO SATA versie is ongeveer 15 euro goedkoper dan de M.2 en de mSATA, dus dat scheelt nauwelijks iets. Dus meer opslag voor dezelfde prijs gaat niet op.

En een SSD direct op je mobo vind ik veel praktischer dan in mijn gaming behuizing waar super weinig ruimte is en het echt een hel is om een schijf te plaatsen en aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Dank voor deze zeer belangrijke reactie! :)

Zou je mij kunnen vertellen waar die PCI aansluitingen die ik ge-highlight heb in die imgur waar die dan voor dienen? Of hoe dat je weet dat mijn mobo geen mSATA lust? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
dfainher schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 01:26:
[...]
Dank voor deze zeer belangrijke reactie! :)

Zou je mij kunnen vertellen waar die PCI aansluitingen die ik ge-highlight heb in die imgur waar die dan voor dienen? Of hoe dat je weet dat mijn mobo geen mSATA lust? :)
In de handleiding denk ik.
http://www.tomshardware.c...51-disable-sata-nvme.html

Volgens bovenstaande link moet je een SSD PCIE M.2 Adapter in 1 van jouw PCI-E x16 slots duwen.
https://forums.anandtech....t-a-nvme-m-2-ssd.2498673/

PCI-E X16 zijn de witte balken onder jouw rode rondjes.

EDIT: vergeet niet dat je bijvoorbeeld ook PCI-E x4 x8 of x16 kunt gebruiken voor NVME SSDS.
https://www.newegg.com/Pr...11552995&PID=2012219&SID=

[ Voor 17% gewijzigd door Berlinetta op 27-07-2018 01:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
freaky35 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:13:
Oh ja echt wel, SATA is/was voor "oude" harde schijven. NVME is compleet gericht op NAND geheugen. SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Ik had wel in de handleiding gekeken, maar die rood high lighted slots in die foto worden PCIE 1, 3 en 5 genoemd in het boekje. En verderop bij expansion slots worden alleen PCIE 2, 4 en 6 benoemd. Mits die PCIE 1, 3 en 5 'PCI Express 3.0 x1 slots (Flexible PCIe)' slots zijn? Maar daar ontbreekt bij mij de kennis.

Overigens, die Samsung 860 EVO is geen NVMe maar SATA. En ik heb ook nog gewoon een M.2 slot over, dus een M.2 versie lijkt me dan de beste keuze!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Berlinetta schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 01:39:
[...]

Oh ja echt wel, SATA is/was voor "oude" harde schijven. NVME is compleet gericht op NAND geheugen. SSD's
Wat merk je er in praktijk van?, plus helaas willen ze vaak nogal heet worden. Verder welke welke echt sneller zijn, zijn bijna dubbel zo duur als een normale SATA ssd.

Zie dit bv:

https://nl.hardware.info/...-in-de-praktijk-conclusie

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 27-07-2018 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
freaky35 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 02:01:
[...]

Wat merk je er in praktijk van?, plus helaas willen ze vaak nogal heet worden. Verder welke welke echt sneller zijn, zijn bijna dubbel zo duur als een normale SATA ssd.

Zie dit bv:

https://nl.hardware.info/...-in-de-praktijk-conclusie
Ik had misschien wat meer context moeten geven.
Zelf heb ik het gemerkt tussen tussen een Macbook Air 13" 2015 en een Macbook Pro 13" 2015.
Dat was verschil was direct te merken toen ik alleen de printer installeerde op beide apparaten.

Daarnaast Virtualiseer ik heel veel, ik loop tegen bandbreedte aan van mijn SATA SSD's aangezien. best wel veel virtualmachines achter elkaar opstart. (Niet dat het erg is, ik kan er voor zorgen dat er een aantal secondes tussen zitten.) Maar het punt is vooral opstarten (Wat ze in het artikel zeggen niet te merken) en latecny vooral een stuk beter is.

Ik merkte het direct toen ik op een NVME SSD aan de gang was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Juist dat verandert de zaak, echter ga je dan niet 1tb voor 15 euro meet vinden, De SATA m2 schijven zijn practisch snel als de gewone SATA schijven. Alleen de NVME ssd’s zijn sneller alleen ook veel duurder. De 960 evo is er zeker wel in NVME:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
freaky35 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 02:23:
Juist dat verandert de zaak, echter ga je dan niet 1tb voor 15 euro meet vinden, De SATA m2 schijven zijn practisch snel als de gewone SATA schijven. Alleen de NVME ssd’s zijn sneller alleen ook veel duurder. De 960 evo is er zeker wel in NVME:
Ik vind M.2 (direct op het mobo) gewoon praktischer dan SATA en dat is voor mij die 15 euro verschil wel waard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB.
dfainher schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 02:24:
[...]
Ik vind M.2 (direct op het mobo) gewoon praktischer dan SATA en dat is voor mij die 15 euro verschil wel waard! :)
Ok, duidelijk🙂

[ Voor 51% gewijzigd door freaky35 op 27-07-2018 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Klopt, maar die heb je niet voor dat bedrag, vandaar, maar je kan dan beter een 970 kopen die is nieuwe, is voor de 500 gb versie in elk geval voor hetzelfde bedrag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
dfainher schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 02:24:
[...]
Nogmaals: M2 is het formaat.

De aansturing gebeurt door middel van Sata of Pci-e.

PCI-e heeft weinig zin voor games en voor de prijs van een 500 MB PCI-E variant koop je ook een 1 TB Sata- variant, zoals:

pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

Alle ssd's tussen 500 GB en 1 TB die in dat M2-slot kunnnen: categorie: Solid state drives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
freaky35 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:08:
Klopt, maar die heb je niet voor dat bedrag, vandaar, maar je kan dan beter een 970 kopen die is nieuwe, is voor de 500 gb versie in elk geval voor hetzelfde bedrag te krijgen.
Maar 500 GB is echt te weinig, ik heb echt een 1 TB nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
White Feather schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Nogmaals: M2 is het formaat.

De aansturing gebeurt door middel van Sata of Pci-e.

PCI-e heeft weinig zin voor games en voor de prijs van een 500 MB PCI-E variant koop je ook een 1 TB Sata- variant, zoals:

Alle ssd's tussen 500 GB en 1 TB die in dat M2-slot kunnnen: categorie: Solid state drives
Ik weet het verschil tussen SATA en PCIe (NVMe), maar ik heb het misschien een beetje krom verwoord.

Ik heb een PCIe NVMe SSD als C drive voor mijn Windows en software en voor games leek het me inderdaad overkill. Maar die prijzen liggen ook nog weer eens 100 euro hoger op zijn minst, dus dat was ik niet van plan.

Ik wil gewoon een 1 TB SSD die ik direct op mijn moederbord kan klikken zonder (SATA) kabeltjes. Ik had een lijstje gemaakt met M.2 SSD's dus die Crucial had ik ook al gezien evenals een WD M.2 SSD die ook iets goedkoper is dan die Samsung. Ik was alleen in de veronderstelling dat Samsung de beste keus is op SSD gebied.

Qua SSD's weet ik echter niet of WD een solide merk is. Ik weet ze een bedrijf opgekocht hebben om ook op de SSD markt mee te kunnen doen, maar hoe ze kwalitatief tegenover Samsung of Crucial staan weet ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Ik weet niet of je hier hebt gekeken al, maar hier heb je een lijst van SSD’s die in elk geval door de m2 op het mobo ondersteund worden.

https://www.asrock.com/mb...xtreme4/index.asp#Storage

[ Voor 19% gewijzigd door freaky35 op 27-07-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
freaky35 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:04:
Ik weet niet of je hier hebt gekeken al, maar hier heb je een lijst van SSD’s die in elk geval door de m2 op het mobo ondersteund worden.

https://www.asrock.com/mb...xtreme4/index.asp#Storage
Nee dat had ik (nog) niet gedaan en zie nu dus ook dat die 1 TB SSD van Samsung dus helemaal niet ondersteund word... |:(

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Wil niet zeggen dat deze niet werkt, dit is alleen een lijst van SSD’s die met dit mobo getest zijn. Echter mijn crucial mx500 staat er bv ook niet tussen de gewone ssd’s maar werkt gewoob perfect ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
freaky35 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:17:
Wil niet zeggen dat deze niet werkt, dit is alleen een lijst van SSD’s die met dit mobo getest zijn. Echter mijn crucial mx500 staat er bv ook niet tussen de gewone ssd’s maar werkt gewoob perfect ermee
Ja meestal zou ik inderdaad pas naar zo'n lijst kijken als ik m al gekocht heb en het werkt niet. Want de WD 1TB M.2 staat er ook niet tussen. En mijn huidige Samsung en Plextor 2,5" SSD's staan er ook niet tussen, dus het zegt idd ook niet alles. :)

En jij hebt dan een 2,5" SATA Crucial MX500 neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Dat klopt ik heb een 2,5 SATA mx500 van crucial🙂. Alleen als je er 1 gebruikt van die lijst heb je meer garantie dat het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
freaky35 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:23:
Dat klopt ik heb een 2,5 SATA mx500 van crucial🙂. Alleen als je er 1 gebruikt van die lijst heb je meer garantie dat het zou moeten werken.
Ja precies, alleen voor een 1 TB M.2 SATA is er dan maar 1 keus vanuit die lijst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Jep, ik zou dan toch voor een Crucial kiezen:

Deze bv:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Scheelt €37,50 met die Samsung inderdaad bij Megekko, alleen de eerste 4 bij de pricewatch hebben die helaas niet op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dfainher waarom niet gewoon pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

verschil in gameperformance ga je denk ik niet merken tov

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Hackus schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:47:
@dfainher waarom niet gewoon pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

verschil in gameperformance ga je denk ik niet merken tov
dat heb ik de vorige pagina ondertussen al een paar keer uitgelegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
dfainher schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:43:
Scheelt €37,50 met die Samsung inderdaad bij Megekko, alleen de eerste 4 bij de pricewatch hebben die helaas niet op voorraad...
Zowel megekko als Azerty hebben ehm op voorraad, met beide heb ik zelf wel goede ervaringen trouwens, maar goed🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Ja ik heb ook meerdere malen bij beide shops besteld, prima idd. Heb zelf alleen nog nooit Crucial gehad. Vanwaar voor jou de keus Crucial boven Samsung als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
dfainher schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:10:
[...]
Nee dat had ik (nog) niet gedaan en zie nu dus ook dat die 1 TB SSD van Samsung dus helemaal niet ondersteund word... |:(

Bedankt voor de tip!
Goed dat je het verschil tussen de M2-varianten inziet 😀

Dat de recente ssd's niet op de lijst staan, komt omdat de fabrikant bij het op de markt brengen van het moederbord een aantal test doet en daarna bijna nooit meer.

Ik zou gewoon op Google zoeken naar de combi moederbord en ssd. Dan kom je waarschijnlijk een zooi mensen tegen waarbij het goed draait en als het niet draait, zie je dat ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Ja precies, dan word het ws niet Crucial of die Samsung M.2! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
freaky35 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Zowel megekko als Azerty hebben ehm op voorraad, met beide heb ik zelf wel goede ervaringen trouwens, maar goed🙂
Ik bedoelde trouwens SiComputers, daar is ie t goedkoopste. Megekko heeft m idd gewoon op voorraad! :)
Pagina: 1