Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een foto die ik graag wil afdrukken. Het is een zwart-wit foto met een resolutie van 4000x4000 pixels. Afdrukken wil ik bij Profotonet laten doen, die schijnen tot de besten te behoren en hebben schijnbaar goede afdrukmogelijkheden (met 7 kleuren inkt) speciaal voor zwart-wit fotografie. Het liefst zou ik de foto op 40x40 cm laten afdrukken.

Ik had verwacht dat de 24 megapixel van m'n full-frame Leica genoeg was voor dat formaat, maar ze geven aan dat het minder dan 300 dpi is: niet de beste kwaliteit. Als ik het uitreken kom ik op 254 dpi. Echter geeft men ook aan dat de kijkafstand over het algemeen wat groter is bij een grotere afdruk, dus dat 300 dpi niet heilig is. Heel ver van 300 dpi zit het ook niet af. Hij zal ingelijst ergens in huis komen te hangen. De kijker zal er niet met z'n gezicht opzitten, maar het moet wel een mooi cadeau zijn van hoogwaardige kwaliteit.

Wat te doen? Voor safe gaan en een kleiner formaat (30x30 cm) kiezen of kan het wel? Ik kan het moeilijk inschatten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 16:03

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Lekker afdrukken op 40 x 40! 250 DPI is al behoorlijk overkill voor grotere afdrukken.

300 dpi is leuk voor magazines waar je met je neus 30 cm bij het blad vandaan zit. Voor grote afdrukken is de kijkafstand inderdaad stuk groter natuurlijk. Voor die 40 bij 40 zal het al snel een meter of meer zijn. Dan is zelfs 150 dpi al prima. Ik heb zelf veel 60 bij 80 cm afdrukken op XPozer hangen en die zijn meestal zo tussen de 160 en 120 dpi en dat zie er prima uit.

En dan heb je ook nog het verschil tussen megapixels en perceived megapixels. Je kunt wel 24 miljoen pixels vastleggen met je camera maar als je lens die resolutie niet aankan, kan het kwa scherpt best overeen komen met bv 9 megapixels. En dan kun je wel op 300 dpi afdrukken maar dan ziet je print er nog niet scherp uit. Nou zal je dit met een Leica set niet snel overkomen....

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Thanks, dat dacht ik al maar mooi om even bevestigd te zien :)
40x40 cm it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:03

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De kijkafstand is ook van groot belang, zie hier bijv.: http://resources.printhan.../viewing-distance-dpi.php

Dan zie je dat op 1.5m afstand je voor iemand met goed zicht nog maar 120dpi nodig hebt minimaal.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb een 4MP foto uit 2002 eens laten afdrukken op 30x40 aluminium. Die foto is 1704x2272 pixels en ziet er prima uit wat mij betreft. Ik heb nooit het gevoel gehad dat die te groot is afgedrukt. Ik denk niet dat jij daar anders over zult denken met die veel hogere resolutie.

Tikje overdreven en iets te theoretisch streven naar perfectie lijkt me. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:02
Foto's uit mijn 4 Megapixel Nikon D2H hebben jarenlang op 60x40 posters gehangen aan de muren van een poppodium, Heb nog nooit iemand iets horen zeggen over de resolutie.

Als je je neus er tegenaan drukt is het natuurlijk zichtbaar maar....wie doet dat?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
citruspers schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 00:10:
Foto's uit mijn 4 Megapixel Nikon D2H hebben jarenlang op 60x40 posters gehangen aan de muren van een poppodium, Heb nog nooit iemand iets horen zeggen over de resolutie.

Als je je neus er tegenaan drukt is het natuurlijk zichtbaar maar....wie doet dat?
Ja, hoewel een poster wel een iets ander doel heeft dan een (voor de ontvanger bijzondere) foto :)
Ik doe ook wel drukwerk en dan maakt het allemaal niet zo uit. Posters worden ook van nog grotere afstand bekeken, daar lopen mensen vaak snel langs.

Foto is besteld, zal ergens begin/halverwege volgende week binnenkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tom schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:06:
[...]

Ja, hoewel een poster wel een iets ander doel heeft dan een (voor de ontvanger bijzondere) foto :)
Ik doe ook wel drukwerk en dan maakt het allemaal niet zo uit. Posters worden ook van nog grotere afstand bekeken, daar lopen mensen vaak snel langs.

Foto is besteld, zal ergens begin/halverwege volgende week binnenkomen :)
Enige issue waar je nog tegen aan kan lopen is dat zij niet goed upscalen en je niet zozeer tegen het gebrek aan detail aanloopt, maar wel tegen de fysieke pixels. Dat is mijn nummer 1 frustratie bij afdrukcentrales...dat zij wel waarschuwen voor resolutie qua detail, maar dan niet even netjes zelf upscalen.
Nu zal dat hier wel mee vallen vermoed ik, 250dpi is heel behoorlijk al(!) en profotonet is niet achterlijk.

Maar ik lever _altijd_ bestanden bij de afdrukcentrale in de gewenste DPI, zodat zij niet hoeven te up/downscalen. Er zijn ook genoeg afdrukcentrales die aangeven dat zij op 200dpi werken, dat is, mits goed gedaan, prachtig scherp.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online
Ik ga er een beetje van uit dat Profotonet dat goed doet, ze staan goed aangeschreven. Zelf raden ze trouwens af om zelf je foto's te upscalen (al kan ik mij niet voorstellen dat zij het beter kunnen dan iemand met de juiste kennis, maar snap wel dat ze het in het algemeen afraden richting idioten die zonder kennis van zaken foto's opblazen en verwachten dat het dan goed is).
Pagina: 1