Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1082035

Topicstarter
Hallo beste mensen.
Op het moment probeer ik een keuze te maken tussen Capgemini en Sogeti. de 2 bedrijven waar ik uit wil kiezen om mijn carrière als software ontwikkelaar te beginnen. Ik ben bij Cap en Sogeti beland omdat ik daar veel vrijheid krijg om met verschillende technologieën te werken en hopelijk aan innovatieve projecten te werken zowel lokaal als internationaal.

Nu loop ik al een tijd met de vraag rond wat nu echt het grote verschil is tussen Capgemini en Sogeti met wat nadruk op de software development afdeling, CSD bij Cap en XSD bij Sogeti. Na bij beiden hoofdkantoren bezocht te hebben vind ik de keuze maken nog steeds moeilijk. Dit is mede door het feit dat ze hun academies delen, beiden onder de Capgemini group zitten en beiden in de gesprekken op hun eigen manier nadruk leggen op innovatie en techniek. Bij het vragen over hun klanten spreken ze over het algemeen over de zelfde bedrijven. Ook hun secundaire arbeidsvoorwaarden vind ik vergelijkbaar met elkaar.

Betreft uitstraling op het web profileer Sogeti zich meer als technology leaders en cap als een alleskunner.
Volgens mensen bij Cap verschillen ze niet veel op software gebied met Sogeti, maar volgens Sogeti zijn zij qua cultuur heel anders dan Cap. Secundaire voorwaarden en salaris is makkelijk te vergelijken na een aantal sollicitaties maar wat ik belangrijk vind, bedrijfs-cultuur, interne activiteiten, etc. is toch wat lastiger te kwantificeren.
Ook wil ik niet 100% afgaan op de indruk van een website of op grappige social media marketing.

Ik heb nu het gevoel dat de grootste verschillen in de opdrachten zitten die beiden ondernemen in het software gebied.

Nu weet ik dat er een aantal mensen hier op Tweakers bij Cap en/of Sogeti bekend zijn.
Mijn vraag is aan jullie is wat jullie de grote verschillen tussen Cap en Sogeti vinden.
Tot zover heb ik alleen met een handvol mensen gesproken die in dienst zijn of waren bij 1 van de 2 zonder veel kennis te hebben van de ander, waar door het lastig is om cultuurverschillen, processen en anderen verschillen ruwweg te onderscheiden.

Heb je dus wat ervaring met beiden bedrijven, kan je een groot verschil aanduiden of iets anders interessants over dit topic vertellen, dan hoor ik graag van jullie. _/-\o_
Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 11:32
In mijn mening is het verschil niet enorm.

Veel HR zaken zijn tussen Cap en Sogeti (net als je zelf al aangeeft) gelijk getrokken.
Wat wel zo is: Sogeti is een "echte" losse entiteit.

Sogeti heeft iets meer bewegingsvrijheid t.o.v. van Capgemini, Capgemini NL is het "grote" Cap, en Sogeti (nog steeds best groot) is wat compacter en acteert daardoor ook anders.

Ik ken de cultuur niet van Sogeti zelf niet (alleen Cap), maar dit wat ik grofweg meekrijg als er over Sogeti gesproken wordt ;)

Voor de development kan kan ik al helemaal geen uitspraken doen haha ;D
Ze hebben beide voordelen, en ik denk dat het idd puur is hoe je je voelt bij de club waar je binnenkomt, hoe de mensen daar begeleid worden en of je die aanpak ziet zitten. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ikke_Niels op 26-07-2018 22:31 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Er is praktisch geen verschil voor zover ik hier kan zien.. soms stappen mensen over van Cap naar Sogeti of andersom, maar het is grotendeels echt hetzelfde.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:39
Ik ga er even van uit dat je van je it opleiding komt en wil opperen om voor een kleinere partij te kiezen. Er zijn genoeg kansen bij bedrijven met net zo goed flexibiliteit op technisch en internationaal vlak maar dan met een minder uitgestippeld pad qua ontwikkeling,salaris en uren. Klinkt misschien slecht, maar als je een snelle leerling bent en je bent wat zekerder van jezelf, kom je vanzelf snel met meer wensen en zie je die zekere structuur misschien wel eerder als 'handboeien' dan een fijne leeromgeving ;) . Denk aan een grote afkoopsom en standaard ontwikkelings plan waar je aan vast zit mede dankzij die afkoopsom.

Je klinkt al wel erg zeker, dus als je het al zeker weet moet je het ook gewoon doen. Je weet waar je aan toe bent en weet waar je staat over zo'n 12 a 24 maanden.

De laatste tijd hoor ik echter wel wat verhalen voorbij komen van snelle groeiers die het echt zien als iets wat hun ontwikkeling in de weg staat en wil dat even met je delen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 27-07-2018 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Furion2000 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:53:
Denk aan een grote afkoopsom en standaard ontwikkelings plan waar je aan vast zit mede dankzij die afkoopsom.
Uhm, Capgemini biedt alle trainingen aan zonder dat je enige schuld opbouwt voor zo ver ik weet (behalve MBAs van 30k). Die afkoopsom lijkt me een ongegronde angst. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:48

Croga

The Unreasonable Man

_vision schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:55:
Uhm, Capgemini biedt alle trainingen aan zonder dat je enige schuld opbouwt voor zo ver ik weet (behalve MBAs van 30k). Die afkoopsom lijkt me een ongegronde angst. :p
Alleen als het gaat om avond trainingen die door directe collegas gegeven worden. Als het een Academy training is wordt die gewoon over 3 jaar geamortiseerd en vertrek je dan betaal je dus terug.

Cap en Sogeti zijn hetzelfde bedrijf. Dezelfde arbeidsvoorwaarden, zelfde HR, zelfde interne IT, zelfde lease regeling, zelfde alles.
Beide zijn uren-machines. Het enige doel is zoveel mogelijk uren voor de klant draaien tegen een zo hoog mogelijk tarief. Iedere manager zal je vertellen dat je er niet op afgerekend wordt maar je wordt het wel. Zit je bijdrage onder de 2.5 (ofwel: Als er minder dan 2.5 keer jouw kosten gefactureerd zijn) dan kun je opslag rustig vergeten.
Daarmee is dus "innovatieve projecten" een kwestie van pure mazzel geworden. Zeker als YP zul je de eerste 3-5 jaar geen innovatief project van dichtbij zien. Niet raar ook; je bent tenslotte nog aan het leren en klanten die op zoek zijn naar innovatieve oplossingen doen dat liever met ervaren krachten.

Begrijp me niet verkeerd; voor een YP vindt ik bedrijven zoals Cap en Sogeti een hele mooie leerschool en CV-vuller. Je bent bijna verzekerd van ervaring, hoeft daar zelf niet veel moeite voor te doen (behalve gewoon je werk) en leert er veel. Maar verkijk je er niet op. Jouw doel bij beide bedrijven zal zijn uren te draaien voor de klant. Waar die klant ook zit en wat die klant ook van je vraagt.

Bottom line: Nee, er is geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Croga schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:03:
[...]
Alleen als het gaat om avond trainingen die door directe collegas gegeven worden. Als het een Academy training is wordt die gewoon over 3 jaar geamortiseerd en vertrek je dan betaal je dus terug.
Zeker weten? Want toen ik er enkele jaren geleden werkte heb ik verschillende trainingen bij de Academy gevolgd en nooit een cent schuld over gehouden bij vertrek. Dan is dat kennelijk nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:38
Ikke_Niels schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:29:
In mijn mening is het verschil niet enorm.

Veel HR zaken zijn tussen Cap en Sogeti (net als je zelf al aangeeft) gelijk getrokken.
Wat wel zo is: Sogeti is een "echte" losse entiteit.

Sogeti heeft iets meer bewegingsvrijheid t.o.v. van Capgemini, Capgemini NL is het "grote" Cap, en Sogeti (nog steeds best groot) is wat compacter en acteert daardoor ook anders.

Ik ken de cultuur niet van Sogeti zelf niet (alleen Cap), maar dit wat ik grofweg meekrijg als er over Sogeti gesproken wordt ;)

Voor de development kan kan ik al helemaal geen uitspraken doen haha ;D
Ze hebben beide voordelen, en ik denk dat het idd puur is hoe je je voelt bij de club waar je binnenkomt, hoe de mensen daar begeleid worden en of je die aanpak ziet zitten. :)
Ik heb gehoord dat per afgelopen 1 juli Sogeti geen losstaand entiteit meer is. Het is een business unit onder Capgemini NL geworden.
Maar ik zit zelf bij Cap en heb mijn voorwaarden vergeleken met een vriend die 1 maand eerder bij Sogeti is begonnen, nauwelijks verschil. Leaseregeling is wel degelijk anders maar aangezien ik geen lease heb niet verder naar gekeken.
_vision schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:18:
[...]

Zeker weten? Want toen ik er enkele jaren geleden werkte heb ik verschillende trainingen bij de Academy gevolgd en nooit een cent schuld over gehouden bij vertrek. Dan is dat kennelijk nieuw.
Volgens mijn counselor hoef je niks terug te betalen, kan het ook niet terugvinden in mijn voorwaarden.

[ Voor 14% gewijzigd door Xepos op 27-07-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Heb even meegelezen en denk dat men teveel focust op de eventuele schuld. Ja het helpt mee aan het gevoel vast te zitten, maar het is dat gevoel om vast te zitten in een traject dat je ontwikkeling op iemand anders tempo gaat (sogeti) en niet de jouwe.

Ervaring zit in de uren zoals @Croga al ongeveer zegt. Sogeti of de kleine partij in zeeland (puur random) maakt dan niet veel verschil, maar de vrijheid om je eigen ding te doen vs een super duidelijk uitgestippeld traject is wel een verschil waar je over na kunt denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 18:59
Begin gewoon bij de partij die je de beste indruk geeft. Detachering is heel goed om je cv te vullen en je zult enorm veel leren de komende 5 jaar. Zeker als ontwikkelaar, waar voldoende vraag naar is, kun je op een opdracht gauw een keer zeggen dat je wat anders wil. Succes bij Sogeti en welkom :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 22:03:
[...]
Daarmee is dus "innovatieve projecten" een kwestie van pure mazzel geworden. Zeker als YP zul je de eerste 3-5 jaar geen innovatief project van dichtbij zien. Niet raar ook; je bent tenslotte nog aan het leren en klanten die op zoek zijn naar innovatieve oplossingen doen dat liever met ervaren krachten.
Waar haal je deze onzin vandaan? Dit is ronduit niet waar. Juist de YPers krijgen de grootste kans om in de Cozone te beginnen (Cap, Sogeti heeft dit niet voor zover ik weet). DE plek waar alle innovatie plaatsvindt.

Overigens:
Academy trainingen zijn ook helemaal geen schuld. Cap heeft een All you can train programma. Je hebt geen kosten die optellen, het is all you can train, je mag alles doen wat je wilt en betaalt er geen cent voor terug.

[ Voor 20% gewijzigd door SmurfLink op 28-07-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga is een oud medewerker van Sogeti die het niet helemaal juist voorspiegelt. Je kunt beter varen op degenen die momenteel in dienst zijn bij een van de twee entiteiten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
SmurfLink schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:15:
[...]

Waar haal je deze onzin vandaan? Dit is ronduit niet waar. Juist de YPers krijgen de grootste kans om in de Cozone te beginnen (Cap, Sogeti heeft dit niet voor zover ik weet). DE plek waar alle innovatie plaatsvindt.

Overigens:
Academy trainingen zijn ook helemaal geen schuld. Cap heeft een All you can train programma. Je hebt geen kosten die optellen, het is all you can train, je mag alles doen wat je wilt en betaalt er geen cent voor terug.
Maar wat betaal je dan wel, wat zijn de opleidings kosten/afkoopsom en hoe lang zit je er aan vast? 10-20k voor 2 a 3 jaar?

Geen cent voor een all you can learn programma klinkt leuk, maar anno 2018 heb ik bij dat soort uitspraken altijd het 'yeah right...' gevoel en ga ik net zo lang doorvragen tot het addertje gevonden is. Tot nu toe ook steeds 1 of meerdere gevonden overigens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Furion2000 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:05:
[...]

Maar wat betaal je dan wel, wat zijn de opleidings kosten/afkoopsom en hoe lang zit je er aan vast? 10-20k voor 2 a 3 jaar?

Geen cent voor een all you can learn programma klinkt leuk, maar anno 2018 heb ik bij dat soort uitspraken altijd het 'yeah right...' gevoel en ga ik net zo lang doorvragen tot het addertje gevonden is. Tot nu toe ook steeds 1 of meerdere gevonden overigens ;)
Je betaalt helemaal niks. Geen opleiding kosten, je zit er niet aan vast. Het is werkelijk All you can train. Ik ken genoeg mensen die binnen 2 jaar weg waren, nooit een woord gehoord over terugbetalen van welke training dan ook. Het is simpelweg niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-06 10:55

aex351

I am the one

Sogeti is een dochterbedrijf van Capgemini. En ondanks er overeenkomsten zijn, zijn er ook verschillen. Sogeti is kleinschaliger en dit zie je bijvoorbeeld ook terug in het hoofdkantoor, dat gebouw heb je zo doorlopen. Verder heeft Sogeti zijn eigen identiteit en waren ze vooral bekend in de test-wereld. Volgens mij zijn de inzetten bij Sogeti ook meer richting individuele detachering.

Capgemini is grootschalig en meer internationaal. Er wordt ook veel ingezet op individuele detachering, maar complete projecten zijn ook aan de orde.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamone4
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-05-2024
De meeste business units binnen Capgemini hebben een intern All you can train contract afgesloten met de Academy. Dit houdt in dat consultants onbeperkt gebruik kunnen maken van de trainingen, en de kosten collectief worden verrekend.

Er worden dus geen individuele kosten in rekening gebracht, maar let wel: mocht je trainingen willen volgen die overdag plaatsvinden, terwijl je op een project zit, dan zul je hier wel toestemming voor moeten vragen.

In de praktijk is het zo dat Capgemini erg blij is als consultants op eigen initiatief trainingen volgen, en stimuleren dit dan ook graag. Het idee is dat consultants hierdoor meer skills verwerven, beter inzetbaar zijn en dus waardevoller zijn (lees: potentieel meer omzet genereren) voor Cap.

Er zijn ook andere initiatieven om het continue leren te ondersteunen zoals licenties van PluralSight etc. Dit kan ook erg waardevol zijn.

Nog een opmerking mbt Cap vs Sogeti; Capgemini is een bekender, groter (en internationaal) merk tov. Sogeti. Dit komt voornamelijk van pas op een later moment in je carrière, als je gaat nadenken over een exit
Pagina: 1