Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:01
Hallo allemaal,

Ik heb nog een oude videocamera liggen met een firewire 400 aansluiting (DV). Deze zou ik graag aansluiten op mijn iMac om de oude video's te digitaliseren. Ik heb reeds een USB to firewire kabeltje geprobeerd, maar dit werkte niet (helaas). Ik heb een oplossing gezien die zou moeten werken waar een Thunderbolt 3 (USB-C) naar Thunderbolt 2 (mini-DP) adapter wordt verbonden met een thunderbolt 2 naar firewire 800 kabel waarna daar tenslotte een firewire 800 naar firewire 400 kabel op wordt aangesloten. Dit schijnt in veel gevallen te werken, maar vind ik toch wat prijzig (toch al gauw rond de €100).

Nou vraag ik mij af, zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad en hoe hebben jullie dit opgelost? Of zo niet, heb je een ander idee? Bijvoorbeeld door een USB to firewire adapter (of iets dergelijks). Ik hoor het graag!

Alvast bedankt! :)

(Ik zie dat ik perongeluk de verkeerde iMac gekoppeld heb. Qua aansluitingen maakt dit echter niet uit)

[ Voor 11% gewijzigd door Herax10NL op 26-07-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kan je niet beter iemand opzoeken met een PC, en daar zo'n kaartje in douwen? https://www.alternate.nl/...oller/html/product/529274

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 27-07-2018 22:14 . Reden: flame ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
TommyboyNL schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:21:
Kan je niet beter iemand opzoeken met een echte computer, en daar zo'n kaartje in douwen? https://www.alternate.nl/...oller/html/product/529274
Zo'n "echte" computer heb ik wel staan, dat is het probleem niet. Het gaat mij er om dat ik het ook op de iMac kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Van USB-C naar DP en dan van DP naar Firewire 800 werkt, dat heb ik zelf al geprobeerd.
Je kan misschien zoeken naar een soort van USB-C dock met mogelijkheid naar meerdere poorten.
Echter verwacht ik dat je niet zo snel eentje vind met Firewire 400 aangezien dat redelijk oud is.
Wat er wel eerder op kan zitten is een Firewire 800 poort. Misschien dan weer met een adapter van 800 naar 400?

Hier een voorbeeldje
https://www.amazon.de/Len...ubtag=UUimUdUnU44159YYwYg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Op papier is het mogelijk, alleen moet je dan de volgende adapter achter elkaar aansluiten;
  • Thunderbolt 3 > Thunderbolt 2-adapter
  • Thunderbolt 2 > Firewire 800-adapter
  • Firewire 800 > Firewire 400-adapter
USB(-C) naar Firewire gaat niet werken omdat het beide een ander communicatieprotocol heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

DaMarcus schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:05:
Op papier is het mogelijk, alleen moet je dan de volgende adapter achter elkaar aansluiten;
  • Thunderbolt 3 > Thunderbolt 2-adapter
  • Thunderbolt 2 > Firewire 800-adapter
  • Firewire 800 > Firewire 400-adapter
USB(-C) naar Firewire gaat niet werken omdat het beide een ander communicatieprotocol heeft.
Dat wist TS al, dat staat nota bene in zijn openingspost. Zijn vraag is echter wie ervaring heeft met een alternatieve oplossing, omdat bovenstaande hem al gauw EUR 100,- aan kabeltjes en stekkertjes kost.

@TS: is het niet makkelijker om iemand met een oude(re) Mac te zoeken waar de firewire 400 aansluiting nog op zit om via die route de filmpjes op een USB drive te laten zetten? Misschien V&A even proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Icephase schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:14:
[...]

Dat wist TS al, dat staat nota bene in zijn openingspost. Zijn vraag is echter wie ervaring heeft met een alternatieve oplossing, omdat bovenstaande hem al gauw EUR 100,- aan kabeltjes en stekkertjes kost.

@TS: is het niet makkelijker om iemand met een oude(re) Mac te zoeken waar de firewire 400 aansluiting nog op zit om via die route de filmpjes op een USB drive te laten zetten? Misschien V&A even proberen?
Holy cow, zo'n tropenrooster zorgt er voor dat ik meer caffeïne nodig heb :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
Icephase schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 10:14:
[...]

Ik heb een Windows PC staan met zo'n firewire 400 kaartje. Dus een enorm probleem is het niet. Echter zou ik het zelf (en m'n ouders) handiger vinden om het via de iMac te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Maar als het eenmalig is, is dat toch veel handiger? Of wordt de camera nog steeds gebruikt waardoor je dit veel vaker moet gaan doen (zo begreep ik dat niet uit de TS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
Icephase schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:33:
Maar als het eenmalig is, is dat toch veel handiger? Of wordt de camera nog steeds gebruikt waardoor je dit veel vaker moet gaan doen (zo begreep ik dat niet uit de TS)?
De camera wordt niet meer gebruikt, maar er is nog een aardige verzameling video's die nog omgezet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Herax10NL schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:32:
[...]

De camera wordt niet meer gebruikt, maar er is nog een aardige verzameling video's die nog omgezet moeten worden.
Ja precies, dan hang je je camera aan die oude pc en laat het lekker 'lopen' zodat er digitale bestanden op de usb stick komen. Die hang je vervolgens aan je Mac en doet je bewerkingen. Ik snap echt niet waarom je dat wegschrijven naar een digitaal bestand per se op je Mac wilt doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:22
Of je tikt voor een klein bedragje een mac g3/g4 of g5 op de kop.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
FireWire controller werken alleen via PCI(e), dus een USB-naar-FireWire connector gaat niet werken. Dat is ook de reden dat je alleen PCI(e) kaartjes en Thunderbolt (PCIe in een draadje) zal vinden. De adapters worden weinig verkocht, zijn niet heel populair meer en in de meeste situaties worden ze vooral in combinatie met oudere systemen gebruikt.

Het probleem is dat het vrij oud is, en net als seriële poorten en parallelle poorten uitgefaseerd is; dat begon rond 2011 al bij Apple in elk geval, en toen is ergens tussen 2011 en 2012 de Thunderbolt-FireWire adapter gemaakt zodat mensen die nog aan het migreren waren extra tijd hadden. Dat is meer dan 6 jaar geleden. De laatste Mac waar nog geadverteerd werd dat FireWire nog steeds kon met een adapter was een MBP in 2015, dat is ook al weer ~3 jaar geleden.

Wat misschien praktischer is, is kijken hoe de data opgeslagen is, met een DV camera kan je vaak nog wel een DV-naar-USB3 adapter krijgen, dan gebruik je FireWire niet, maar een losse reader voor de tapes of een SDI converter (al kan dat ook duur zijn). Welk model camera heb je?

*snip* flame

[ Voor 16% gewijzigd door Daedalus op 27-07-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
johnkeates schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:46:
FireWire controller werken alleen via PCI(e), dus een USB-naar-FireWire connector gaat niet werken. Dat is ook de reden dat je alleen PCI(e) kaartjes en Thunderbolt (PCIe in een draadje) zal vinden. De adapters worden weinig verkocht, zijn niet heel populair meer en in de meeste situaties worden ze vooral in combinatie met oudere systemen gebruikt.

Het probleem is dat het vrij oud is, en net als seriële poorten en parallelle poorten uitgefaseerd is; dat begon rond 2011 al bij Apple in elk geval, en toen is ergens tussen 2011 en 2012 de Thunderbolt-FireWire adapter gemaakt zodat mensen die nog aan het migreren waren extra tijd hadden. Dat is meer dan 6 jaar geleden. De laatste Mac waar nog geadverteerd werd dat FireWire nog steeds kon met een adapter was een MBP in 2015, dat is ook al weer ~3 jaar geleden.

Wat misschien praktischer is, is kijken hoe de data opgeslagen is, met een DV camera kan je vaak nog wel een DV-naar-USB3 adapter krijgen, dan gebruik je FireWire niet, maar een losse reader voor de tapes of een SDI converter (al kan dat ook duur zijn). Welk model camera heb je?
Zo'n DV naa USB3 adapter is daarna niet aan te sluiten op de iMac begrijp ik?
Het gaat om een JVC GR-xxxx (precieze model zou ik even aan m'n ouders moeten vragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Aangezien het een one-off iets lijkt te zijn zou je ook kunnen kijken of iemand toevallig de spullen aan je kan uitlenen. Zelf heb ik bijv. alles liggen exclusief de Thunderbolt 3 naar Thunderbolt 2 adapter, nu weet ik niet precies waar je woont maar gooi misschien een DM mijn kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er zijn trouwens nog wel een aantal andere opties:

- DV naar CD/SD kopieer service, zelfs MediaMarkt heeft dat
- DV tape reader met USB
- DV camera met USB (tweedehands rond de 50 euro)
- DV camera met Tape en SD en dan intern van Tape naar SD kopieren

Er zijn redelijk veel JVC GR-xxxx series cameras met DV Tape + SD, misschien die van jou ook wel. SD kaart erin en kopiëren maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
Xudonax schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:58:
Aangezien het een one-off iets lijkt te zijn zou je ook kunnen kijken of iemand toevallig de spullen aan je kan uitlenen. Zelf heb ik bijv. alles liggen exclusief de Thunderbolt 3 naar Thunderbolt 2 adapter, nu weet ik niet precies waar je woont maar gooi misschien een DM mijn kant op?
One-off iets is het (helaas niet). M'n ouders hebben nog erg veel bandjes liggen (precieze aantal weet ik zo niet).
johnkeates schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:11:
Er zijn trouwens nog wel een aantal andere opties:

- DV naar CD/SD kopieer service, zelfs MediaMarkt heeft dat
- DV tape reader met USB
- DV camera met USB (tweedehands rond de 50 euro)
- DV camera met Tape en SD en dan intern van Tape naar SD kopieren

Er zijn redelijk veel JVC GR-xxxx series cameras met DV Tape + SD, misschien die van jou ook wel. SD kaart erin en kopiëren maar.
Dat met die SD kaart is wel een goede, dat zal ik eens nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
En als laatste optie zou je ook nog kunnen kijken naar de MediaMarkt Powerservice (geloof ik), hierbij stuur je alle (H)DV tapes op samen met een (externe) schijf. De schijf krijg je vervolgens teruggestuurd. Dit is, afhankelijk van de hoeveelheid tapes, mogelijk wel een hele dure optie.

Qua formaat moet je rekening houden met grofweg 12GB per tape van een uur. De bitrate is 25Mbit/s, dat keer 3600 (60 seconden * 60 minuten) is 90 Gbps, oftewel 11.25GB per uur. Een tape bevat echter maximaal 1 uur en een handjevol minuten, dus daar komt een paar MB bij.
Pagina: 1