Split airco vraagje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Gezien de weersomstandigheden, en mijn verwachting dat dit soort zomers wel eens "gewoon" kunnen worden, denk ik er serieus over om een split-airco unit in mijn (koop)appartementje te laten installeren. Maar ik heb een vraag waarop ik met wat Googelen het antwoord niet kan vinden:

Veruit de beste plek voor een buiten-unit in mijn appartementje is op het balkon want dat is de enige plek waar ie geen buren in de weg hangt en ook de gevel niet ontsiert. Maar: Tussen balkon en woonkamer zit alleen maar glas en wat (houten) kozijnen. Ik zit me dus af te vragen hoe ik een leiding tussen binnen- en buiten-unit kan monteren. Kun je gaten in (dubbel) glas boren? Of zijn die leidingen klein genoeg om alleen een gaatje in het kozijn te maken?

Beste antwoord (via downtime op 26-07-2018 20:23)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:45:
[...]

Bummer. Dat betekent een lelijke pijp langs de gevel vanaf de binnen-unit naar het balkon. De relaties binnen de VvE zijn goed maar ik zie de VvE daar toch niet zo snel een akkoord voor geven.

[...]

Helaas zit de afzuigkap op een interne koker aangesloten en het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat ik daar voor een buiten-unit iets aan heb.
Mwah, ik woon in een complex met onder mij twee winkels, die allebei een eigen airco hebben die op het dak staat. Gaat gewoon door de interne koker heen. Of dat bij jou ook mogelijk is weet ik uiteraard niet, maar ik zou het niet automatisch afschrijven. Het is wel de netste oplossing, dan staat hij op het dak.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 26-07-2018 18:55 ]

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als de VVE het toelaat kan je daarna een aantal vakmannen laten langskomen voor een offerte. Deze zullen gelijk de beste oplossing kiezen, hoogstwaarschijnlijk een gat door de muur heen, net zoiets zoals je afzuigkap.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Glas en kozijn kan je vergeten, dus dat wordt gewoon een doorvoer door de muur ofzo.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Microkid schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:18:
Glas en kozijn kan je vergeten, dus dat wordt gewoon een doorvoer door de muur ofzo.
Bummer. Dat betekent een lelijke pijp langs de gevel vanaf de binnen-unit naar het balkon. De relaties binnen de VvE zijn goed maar ik zie de VvE daar toch niet zo snel een akkoord voor geven.
Vorkie schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:17:
Als de VVE het toelaat kan je daarna een aantal vakmannen laten langskomen voor een offerte. Deze zullen gelijk de beste oplossing kiezen, hoogstwaarschijnlijk een gat door de muur heen, net zoiets zoals je afzuigkap.
Helaas zit de afzuigkap op een interne koker aangesloten en het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat ik daar voor een buiten-unit iets aan heb.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-12 20:58
Laat eerst iemand komen een een plannetje verzinnen. Voor hetzelfde geld kunnen ze onderaan achter de unit door de muur en dan binnen langs de muur omhoog. Als je zonder plan naar de VvE stapt is de kans op "nee" groter dan met een plan, als je eenmaal nee hebt wordt het lastig ja. Probeer ook eens bij buren te polsen hoe ze er over denken en of ze er last van hebben (of zelfs er zelf over nadenken).

Memento mori

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je een foto van het balkon?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

gewoon onder het kozijn door even stukje uit de vloer halen bijvoorbeeld. als er ruimte is komt je altijd naar buiten toe :)

wil dat niet kan je het kozijn ook aanpassen en een ruit wat kleiner maken bijvoorbeeld.

mogelijkheden genoeg om het koel te krijgen!

[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 26-07-2018 18:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:45:
[...]

[...]

Mwah, ik woon in een complex met onder mij twee winkels, die allebei een eigen airco hebben die op het dak staat. Gaat gewoon door de interne koker heen. Of dat bij jou ook mogelijk is weet ik uiteraard niet, maar ik zou het niet automatisch afschrijven. Het is wel de netste oplossing, dan staat hij op het dak.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 26-07-2018 18:55 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:55:
[...]

Dat is eigenlijk een heel goed idee. Volgens de buurman hebben alle appartementen hier een eigen pijp naar het dak, waar de CV-ketel, ventilatie en afzuigkap ook op zitten, en misschien kan ik binnen- en buiten-unit van de airco ook via die pijp aan elkaar koppelen.
Ik woon op de 1-na-hoogste woonlaag dus een pijp van 3-4 meter zou voldoende moeten zijn en dan kan de buiten-unit gewoon op het dak. Daar kunnen ze onmogelijk tegen zijn.
Ray schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:49:

wil dat niet kan je het kozijn ook aanpassen en een ruit wat kleiner maken bijvoorbeeld.
Ook een optie. Gewoon raam eruit, een deel van het glas vervangen door wat anders, en daar dan die pijp door steken. Maar dat zal een paar centen kosten.
Foto die is gemaakt toen ik het indertijd kocht.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DY0OW8LHvJmuOc3kpnN9omao/thumb.jpg

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

downtime schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:56:
[...]

Dat is eigenlijk een heel goed idee. Volgens de buurman hebben alle appartementen hier een eigen pijp naar het dak, waar de CV-ketel, ventilatie en afzuigkap ook op zitten, en misschien kan ik binnen- en buiten-unit van de airco ook via die pijp aan elkaar koppelen.
Ik woon op de 1-na-hoogste woonlaag dus een pijp van 3-4 meter zou voldoende moeten zijn en dan kan de buiten-unit gewoon op het dak. Daar kunnen ze onmogelijk tegen zijn.

[...]

Ook een optie. Gewoon raam eruit, een deel van het glas vervangen door wat anders, en daar dan die pijp door steken. Maar dat zal een paar centen kosten.

[...]

Foto die is gemaakt toen ik het indertijd kocht.

Public
Publieke map
[afbeelding]
mocht die pijp niet lukken zie ik daar toch een stuk muur bij het balkon in de buurt waar je doorheen kan. wellicht kom je dan binnen niet lekker uit voor een normale wand unit maar je kan overwegen een vloerunit op diezelfde muur te zetten. dan is het even doorprikken naar buiten / buitendeel op balkon en klaar. is denk ik nog de simpelste oplossing en snel realiseerbaar

op het dak is natuurliijk wel prettiger want dan heb je absoluut geen last van het buitendeel

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ga binnenkort eens met de technische man in het VvE-bestuur praten en polsen wat er mogelijk is. Hij weet misschien ook welke buren al een airco hebben en hoe zij het hebben gedaan. Heb de hele winter nog om het rond te krijgen :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Je hebt boven het grote raam nog een ventilatierooster die best ingekort kan worden?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:19:
Je hebt boven het grote raam nog een ventilatierooster die best ingekort kan worden?
Scherp gezien maar dat "grote raam" is helaas een schuifpui. Als ik dat rooster inkort dan kan de pui niet meer (helemaal) open.

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Woon ook in een appartement en ben ook aan onderzoeken of en welke airco ik zou kunnen plaatsen. Het is maar een heel klein complex (3 woningen) en weinig bruikbare buitenmuur, een airco met buitenunit zie ik bij ons niet echt zitten. Ben dus aan het kijken naar wandunits, airco zonder buitenunit:
https://www.google.nl/sea...I3wMoAA&biw=1920&bih=1105

From DEC to Dragon.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:13
Als je de kleine glasstrook mag aanpassen dan zou je daar een kalfje in kunnen zetten met boven een nieuwe ruit en onder een sandwichpaneel van hout. Daar kan je dan een vloermodel a/c aan hangen met de unit op je balkon. Dat is bijna geen leidinglengte ook nog eens. Reken wel op een meerprijs van een paar honderd euro.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12 14:20
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:03:
Als je de kleine glasstrook mag aanpassen dan zou je daar een kalfje in kunnen zetten met boven een nieuwe ruit en onder een sandwichpaneel van hout. Daar kan je dan een vloermodel a/c aan hangen met de unit op je balkon. Dat is bijna geen leidinglengte ook nog eens. Reken wel op een meerprijs van een paar honderd euro.
Dan moet je zo'n beest wel elke dag voeren en verzorgen natuurlijk, ook een heel gedoe... :+

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Is die witte rand aan de bovenkant niet bruikbaar?

* Rukapul heeft dezelfde situatie in vrijwel alle kamers en maar 1 kamer met een fatsoenlijk stuk gevel 8)7

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:20:
Is die witte rand aan de bovenkant niet bruikbaar?
Nou, daar heb ik gisteren nog eens naar gekeken, en die rand is 11 cm breed. Ik dacht dat het een betonnen rand was maar het blijkt gewoon hout te zijn.
Als ik daar gaten kan boren die groot genoeg zijn dan zou het ideaal zijn. Dan kan ik een binnen-unit hoog aan de muur naast die pui ophangen, waar ie niets in de weg zit, en de buiten-unit kan op de verste hoek van het balkon.

En een tweede punt: Ik heb gister ook nog eens gekeken naar de specs van split-units en ik zie bij de leidingen maten van 1/4", 3/8" of 5/8" voorbij komen. Ofwel: Allemaal minder dan 2 centimeter. Dat valt me nogal mee. Ik zat echt aan een pijp van 10 cm of meer te denken.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-12 16:42
downtime schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:04:
[...]

Nou, daar heb ik gisteren nog eens naar gekeken, en die rand is 11 cm breed. Ik dacht dat het een betonnen rand was maar het blijkt gewoon hout te zijn.
Als ik daar gaten kan boren die groot genoeg zijn dan zou het ideaal zijn. Dan kan ik een binnen-unit hoog aan de muur naast die pui ophangen, waar ie niets in de weg zit, en de buiten-unit kan op de verste hoek van het balkon.

En een tweede punt: Ik heb gister ook nog eens gekeken naar de specs van split-units en ik zie bij de leidingen maten van 1/4", 3/8" of 5/8" voorbij komen. Ofwel: Allemaal minder dan 2 centimeter. Dat valt me nogal mee. Ik zat echt aan een pijp van 10 cm of meer te denken.
Door die leidingen gaat je koelmiddel. Geen lucht.
Je dacht waarschijnlijk aan die binnen-airco's met een luchtafvoerslang die deze tijd van het jaar bij iedere bouwmarkt in de aanbieding zijn.

TheS4ndm4n#1919

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
RocketKoen schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:10:
[...]

Door die leidingen gaat je koelmiddel. Geen lucht.
Je dacht waarschijnlijk aan die binnen-airco's met een luchtafvoerslang die deze tijd van het jaar bij iedere bouwmarkt in de aanbieding zijn.
Ik dacht inderdaad dat er tussen buiten- en binnen-unit lucht rondgepompt werd. Al doende leer je.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
downtime schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 19:04:
[...]

De hoogte van de condensafvoer is mogelijk wel van belang. Dat water kan niet omhoog stromen en dus hangt het af waar het het apparaat uitkomt :)

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:35
Rukapul schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 20:03:
[...]

De hoogte van de condensafvoer is mogelijk wel van belang. Dat water kan niet omhoog stromen en dus hangt het af waar het het apparaat uitkomt :)
Daar bestaan gelukkig nog altijd condenswater pompen voor. Deze kunnen het water zo hoog pompen als je wilt.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:00
Dinmi schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:31:
Woon ook in een appartement en ben ook aan onderzoeken of en welke airco ik zou kunnen plaatsen. Het is maar een heel klein complex (3 woningen) en weinig bruikbare buitenmuur, een airco met buitenunit zie ik bij ons niet echt zitten. Ben dus aan het kijken naar wandunits, airco zonder buitenunit:
https://www.google.nl/sea...I3wMoAA&biw=1920&bih=1105
maken die airco zonder buitenunit niet meer lawaai dan een split airco?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:48

Theo

moederbord

Houd er rekening mee dat:
- Er dus tweee koperen buizen lopen tussen buiten en binnen unit; 1 van 1cm en 1 van 1.5cm in doorsnede.
- Deze buizen moeten zo veel mogelijk geïsoleerd worden met een isolatiemantel van +-2cm
- Er loopt een 230V stroomdraad tussen buiten en binnen unit
- De buitenunit moet op 230V worden aangesloten, de binnenunit niet.
- De binnen unit zal een condensafvoer nodig hebben naar buiten . Dit is een slag die qua dikte vergelijkbaar is met een tuinslang. Deze slang mag enkel naar beneden lopen; er zit geen pomp in de airco die het water weg pompt; het moet dus gewoon de slang uit kunnen stromen/vallen
- Standaard wordt er binnen en buiten een koof geplaatst om alle leidingen heen. Deze koof is ongeveer 5x5 cm.

7400 Wp op het dak

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
bie100 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 07:04:
[...]

Ja, want alle onderdelen zitten dan binnen. Compressor en twee ventilatoren.
Bij een split heb je binnen alleen een snelheidsgeregelde stille ventilator en een radiator.
Daarbij zijn die volledige binnenunits ook niet super efficient, en ze hebben nog steeds een gat naar buiten nodig voor de verwarmde lucht.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 02-08-2018 07:43 ]

• bie100
jeroen3 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 07:42:
[...]

Ja, want alle onderdelen zitten dan binnen. Compressor en twee ventilatoren.
Bij een split heb je binnen alleen een snelheidsgeregelde stille ventilator en een radiator.
Daarbij zijn die volledige binnenunits ook niet super efficient, en ze hebben nog steeds een gat naar buiten nodig voor de verwarmde lucht.
dat dacht ik al maar zat net te kijken naar een airco zonder buitenunit en het Geluidsniveau binnen zit tussen de 27-38 dB/A valt nog wel mee toch?

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
bie100 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 07:48:
[...]

dat dacht ik al maar zat net te kijken naar een airco zonder buitenunit en het Geluidsniveau binnen zit tussen de 27-38 dB/A valt nog wel mee toch?
Ze maken binnen zeker meer lawaai maar dat neem ik persoonlijk wel voor lief. Als een buitenunit geen optie is dan is dit type the next best thing (imho).
De dB-waarde die je noemt zal vermoedelijk ook nog wat hoger uitvallen als er meer gekoeld moet worden maar het is ook maar net waar het apparaat hangt in hoeverre je er last van zult hebben.

From DEC to Dragon.

• bie100
Dinmi schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:58:
[...]

Ze maken binnen zeker meer lawaai maar dat neem ik persoonlijk wel voor lief. Als een buitenunit geen optie is dan is dit type the next best thing (imho).
De dB-waarde die je noemt zal vermoedelijk ook nog wat hoger uitvallen als er meer gekoeld moet worden maar het is ook maar net waar het apparaat hangt in hoeverre je er last van zult hebben.
tis ook meer voor zoonlief zijn slaapkamer heeft een schuin dak,maar de prijsverschillen zijn wel groot moet ik zeggen :+

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Theo schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 07:35:
Houd er rekening mee dat:
- Er dus tweee koperen buizen lopen tussen buiten en binnen unit; 1 van 1cm en 1 van 1.5cm in doorsnede.
- Deze buizen moeten zo veel mogelijk geïsoleerd worden met een isolatiemantel van +-2cm
- Er loopt een 230V stroomdraad tussen buiten en binnen unit
- De buitenunit moet op 230V worden aangesloten, de binnenunit niet.
- De binnen unit zal een condensafvoer nodig hebben naar buiten . Dit is een slag die qua dikte vergelijkbaar is met een tuinslang. Deze slang mag enkel naar beneden lopen; er zit geen pomp in de airco die het water weg pompt; het moet dus gewoon de slang uit kunnen stromen/vallen
- Standaard wordt er binnen en buiten een koof geplaatst om alle leidingen heen. Deze koof is ongeveer 5x5 cm.
Dikgedrukte verschilt niet alleen per merk maar zelfs per type unit.

De Mitsubishi's die bij mij thuis staan worden allemaal gevoed via de binnenunit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:39
bie100 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:11:
[...]

tis ook meer voor zoonlief zijn slaapkamer heeft een schuin dak,maar de prijsverschillen zijn wel groot moet ik zeggen :+
Hou er rekening mee, een binnenunit is totaal niet efficiënt! Je pomt (warme) lucht naar buiten, maar deze lucht moet wel aangevuld worden (mocht dat niet gebeuren, eindig je in een vacuüm. Ook sub-optimaal). De lucht die dit aanvult is... inderdaad, de buitenlucht. En laat die nou super warm zijn.

Er zijn ook mobiele splitunits te koop (google is your friend). Deze zijn veel en veel efficienter én tamelijk betaalbaar. Succes!

• bie100
TunderNerd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

Hou er rekening mee, een binnenunit is totaal niet efficiënt! Je pomt (warme) lucht naar buiten, maar deze lucht moet wel aangevuld worden (mocht dat niet gebeuren, eindig je in een vacuüm. Ook sub-optimaal). De lucht die dit aanvult is... inderdaad, de buitenlucht. En laat die nou super warm zijn.

Er zijn ook mobiele splitunits te koop (google is your friend). Deze zijn veel en veel efficienter én tamelijk betaalbaar. Succes!
klopt maar ik zit met dat schuine dak wordt wel een gedoe met die dakpannen onder andere |:( of iemand heeft daar een goede oplossing voor ;)

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-12 22:24
Schuin dak met pannen is geen probleem hoor, een sleuf in wat pannenlatten zagen en je leidingen lopen zonder probleem onder je pannen door. Unit met 2 beugels aan de muur hangen en klaar.
Let er wel op dat je binnenunit wel gewoon recht moet hangen ivm de condensafvoer. Daar moet je dus iets voor maken dan.

[ Voor 27% gewijzigd door Mathijs op 02-08-2018 13:00 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bie100 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 07:04:
[...]
Ja, en de hete compressor staat ook nog binnen plus er moet een groot gat naar buiten, condens komt in een opvangbak terecht die om de haverklap geleegd moet worden anders stop hij weer.

Een split unit is echt een stuk beter. Buiten- en binnenunits van bijvoorbeeld Mitsubishi zijn vrij stil.
Het gat hoeft ook niet zo groot 2 pijpjes voor het koudemiddel, voeding voor de buitenunit en een kabel terug naar de binnenunit. Condensafvoer kan met een pijpje naar beneden (bij een plafondunit) en dan naar buiten als er maar afschot in zit.
Pagina: 1