[auto] Verzekeringszaken bij nieuwe auto

Pagina: 1
Acties:

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 11:41
Hi allen,

Ik heb afgelopen weekend een toch wel hele gloednieuwe occasion gekocht en die wordt 11 augustus afgeleverd. Nu ben ik bezig mijn fantastisch geweldig rijdende Fiat te verkopen en ik hoop dat dat voor die tijd lukt. Nu zit ik alleen met een vraagstuk rondom de verzekering en ik kan er maar weinig over vinden.

Stel dat ik mijn oude auto op tijd verkoop, dan zit ik eventueel een weekje zonder auto. Geen ramp. Maar dan heb ik officieel natuurlijk geen auto meer en zal ik de verzekering bij verzekeraar A stopzetten. Ik heb 3 schadevrije jaren opgebouwd. Zodra de nieuwe auto er is, moet ik een verzekering hebben afgesloten en dat doe ik wegens de kosten bij verzekeraar B. Daar zal ik netjes die 3 schadevrije jaren opgeven, maar wellicht een hele stomme vraag: kunnen zij dan in de Roy-data nog zien dat ik die schadevrije jaren ook heb? Aangezien dat kenteken onder mijn naam uit het systeem verdwijnt. Of moet ik eerst een soort intentieverklaring bij mijn oude verzekeraar opvragen? Ik heb weinig trek dat die schadevrije jaren als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Roept eigenlijk de vraag op: stel je verkoopt je auto met x-schadevrije jaren, en na 10 jaar koop je een nieuwe auto, heb je dan weer dat x-aantal schadevrije jaren? Of begint het spelletje dan opnieuw.

Hoop dat ik duidelijk genoeg ben in mijn vraag.

Strava

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Deze data gaat op persoon, het kenteken is slechts onderdeel daarvan. Na vier of vijf jaar autoloos te zijn gaan de jaren weer naar 0, dat is vervelend met +10, fijn met -10 :P

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Autoverzekering: hoe lang zijn schadevrije jaren geldig?
Als je in een auto rijdt die op jouw naam is verzekerd, bouw je schadevrije jaren op. Elk jaar dat je geen schade claimt bij je autoverzekeraar, levert je een extra schadevrij jaar op. En op basis van opgebouwde schadevrije jaren krijg je korting op de premie van je autoverzekering. Als je een aardig aantal schadevrije jaren hebt, levert je dat een leuke korting op. Maar hoe lang zijn schadevrije jaren eigenlijk geldig?

Schadevrije jaren niet onbeperkt geldig
Schadevrije jaren zijn maar beperkt geldig. Als je je autoverzekering opzegt, blijven je opgebouwde schadevrije jaren nog één jaar staan. Sluit je binnen dat jaar geen nieuwe autoverzekering af? Dan verlies je je schadevrije jaren.

Autoverzekering tijdelijk stopzetten
Je kunt je autoverzekering ook tijdelijk stopzetten. In verzekeringstermen heet dat ‘opschorten’. Dan onderbreek je als het ware je autoverzekering , zonder hem echt te beëindigen. Je stopt dan met premie betalen. Als je een nieuwe auto koopt, kun je de verzekering voortzetten en ga je gewoon weer premie betalen. Het voordeel van opschorten is dat je schadevrije jaren drie jaar geldig blijven. Weet je niet zeker hoe lang je zonder auto zit? Dan is het dus slim op de verzekering op te schorten in plaats van te beëindigen.

Update 29 oktober 2015: Schadevrije jaren zijn tegenwoordig meestal drie jaar geldig. Bekijk de geldigheid per autoverzekeraar.
bron

zie: https://weblog.independer...je-jaren-per-verzekeraar/

Een prima vraag die je gemakkelijk middels google kan beantwoorden