Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-06 20:56
Hi,

Voor mijn studie heb ik een laptop nodig om o.a. erop te kunnen editen. De laptop die ik nu heb heb ik met enig sinds haast gekocht aangezien mijn vorige laptop halverwege het studiejaar ermee ophield en ik de volgende dag al een nieuwe nodig had. Ik ben zeker niet heel technisch op pc gebied en legde toen eigenlijk alle focus op een goede videokaart met mijn budget. (Een goede videokaart leek mij logisch voor video editing).

Nu een paar maanden later viel het mij op dat veel webshops een i7 aanbevelen voor video editing. Heb ik nu de 'verkeerde' keuze gemaakt door een laptop te kopen met een i5? Zie mijn specs hieronder.

Intel Core i5 7300HQ (4 cores)
1050 GTX 2gb
Standaard SSD van rond de 200gb met mijn eigen Samsung 850 EVO 500GB erbij.
16gb RAM

Ik had toen der tijd sowieso het budget niet voor een beter model maar die is wel met een i7, de 7700HQ. Had ik toen zeker moeten gaan voor de i7 of is in dit geval de i5 prima? Ik moet erbij zeggen dat de afgelopen maanden het editen in principe prima ging, niet altijd heel soepel. Mis ik nu veel 'power' door geen i7 te hebben?

(Ik edit overigens geen 4K, doe niet veel andere zware taken zoals kleurencorrectie etc, veelal 'basic' tijdlijn projecten van beelden met muziek).

Ik hoor graag jullie mening of advies! Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:11

Nemesizz

Untouchable

Nu een paar maanden later viel het mij op dat veel webshops een i7 aanbevelen voor video editing.
Wat je veel in folders of webshops ziet is ook marketing. Ik zie zovaak 'gaming' systemen voorbij komen met een 'dikke' i7 en wel 16GB RAM! ....en dan een GeForce 1030 ofzo erin, of een 1050 non-ti, oftewel, je zal er nog niet goed op kunnen gamen.

Met videobewerken is het ook deels afhankelijk van welk programma je gebruikt, welk formaat je video bestanden zijn, enz.

Zelf gebruik ik Video Studio X8, en heb eens getest tussen m'n i5 (desktop, 3470, 4 cores) tegen m'n dual Xeon (2x 4cores met hyperthreading), en met 1080P video's maakt het weinig uit (meer dan 4 cores worden niet gebruikt, 2e CPU en hyperthreads doen vrijwel niks). Bij 4K video was er duidelijk een groot verschil, daar werden wel alle cores gebruikt en had de i5 het nakijken.
Video in 1080P formaat kan m'n low-voltage i3 zelfs nog wel redelijk aan.

Zal een i7 sneller zijn...vast wel, iets, maar of het de meerprijs waard is? Betwijfel het ten zeerste.
Als je nu gewoon je werk goed (of redelijk goed) kan doen, dan is het toch goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een i7 is wat sneller met renderen. Je hebt alleen geen i7 nodig als je nu al zegt dat je i5 eigenlijk afdoende is. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Thanks voor de snelle reacties! Ja, ik kan mijn werk redelijk goed uitvoeren, over het algemeen loopt alles soepel tijdens editen, met hier en daar wat 'struggles'. Maar waarom raden ze een i7 aan als een i5 dan ook prima is? Waar zit de meerwaarde in? Alleen bij het renderen of ook in het algemeen tijdens het editen zelf?

Het gaat er mij om dat ik niet te veel mis omdat ik achteraf misschien wel een i7 had moeten kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Westland1940 op 26-07-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Tot voor kort (voor Skylake, jouw generatie cpu) had geen enkele mobiele i5 meer dan 2 cores. Dus dan kom je al bij een i7 uit voor quad core.

Het verschil tussen 2 cores met hypertreading en 4 cores zonder, is aanzienlijk groter dan 4 cores zonder of met hyperthreading. Jouw i5 komt dus al heel erg in de buurt van die "gevraagde" i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Maar waarom raden ze een i7 aan als een i5 dan ook prima is?
Grotendeels is het ook marketing. Een laptop (of PC) met een i7 is over het algemeen duurder dan eentje met een i5. Een onwetende klant denkt dan in de meeste gevallen dat een i7 dan voor hun ook beter is (terwijl ze misschien een programma gebruiken dat misschien maar 2 cores gebruikt ofzo). Misschien een extreem voorbeeld maar zo gaat het vaak wel.
Waar zit de meerwaarde in?
Duurdere laptop word meer aan verdient :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 11:42
Westland1940 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:08:
Thanks voor de snelle reacties! Ja, ik kan mijn werk redelijk goed uitvoeren, over het algemeen loopt alles soepel tijdens editen, met hier en daar wat 'struggles'. Maar waarom raden ze een i7 aan als een i5 dan ook prima is? Waar zit de meerwaarde in? Alleen bij het renderen of ook in het algemeen tijdens het editen zelf?

Het gaat er mij om dat ik niet te veel mis omdat ik achteraf misschien wel een i7 had moeten kiezen.
Je mist niet veel hoor.
Die i7 is iets sneller met renderen. Tijdens het editen zelfs valt het wel mee, zeker als je op 1080P edit.
Dat kan op mijn oude AMD Phenom II X6 1090T zelf nog prima.
Daar is maar 1 reden voor en dat is HyperThreading. Die zit wel op een i7 en niet op een i5

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 26-07-2018 15:15 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Dank u, dank u voor de uitleg en verduidelijking!
White Feather schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:11:
Tot voor kort (voor Skylake, jouw generatie cpu)
Geen idee of het iets uitmaakt maar ik heb volgens mij Kaby Lake.
Nemesizz schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:12:
[...]
Grotendeels is het ook marketing. Een onwetende klant denkt dan in de meeste gevallen dat een i7 dan voor hun ook beter is.
Ik was dus zo'n klant die even bang was dat ik achteraf toch echt voor een i7 moest gaan.
Meekoh schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:13:
[...]
Je mist niet veel hoor.
Die i7 is iets sneller met renderen. Tijdens het editen zelfs valt het wel mee, zeker als je op 1080P edit.
Dat kan op mijn oude AMD Phenom II X6 1090T zelf nog prima.
Daar is maar 1 reden voor en dat is HyperThreading. Die zit wel op een i7 en niet op een i5
Gelukkig maar. Ik had even de bevestiging nodig dat je ook goed zit met een i5 voor video editing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Westland1940 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:58:
Dank u, dank u voor de uitleg en verduidelijking!

[...]

Geen idee of het iets uitmaakt maar ik heb volgens mij Kaby Lake.
Lol, je hebt ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik zit met een ander 'probleempje', en als het mag dan plaats ik hem hier onder deze topic. Het gaat wel over de i5. Ik zat gister een film te kijken via een HDMI naar mijn tv en ik merkte dat de laptop best wel warm tot heet werd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tHGAQYk.jpg

Ik had even zo'n tool gedownload waardoor je de temperaturen kan zien. Zijn deze temperaturen normaal voor het kijken van een film? Verder had ik niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Westland1940 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:37:
Ik zit met een ander 'probleempje', en als het mag dan plaats ik hem hier onder deze topic. Het gaat wel over de i5. Ik zat gister een film te kijken via een HDMI naar mijn tv en ik merkte dat de laptop best wel warm tot heet werd.

[afbeelding]

Ik had even zo'n tool gedownload waardoor je de temperaturen kan zien. Zijn deze temperaturen normaal voor het kijken van een film? Verder had ik niks aan.
Tja 60-65 graden is niet tè heet... Probeer eens met Prime 95 een cpu stresstest te doen en dan te kijken wat voor temps je haalt...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Klopt het dat deze test lang kan duren? Ik zat op 48 minuten maar heb deze moeten stoppen omdat ik er vandoor moet. "Self test 28k passed!" was de laatste voor ik het stop zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 03:09
Die test is oneindig :)
Wat waren de temperaturen tijdens de test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Westland1940 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:37:

[afbeelding]

Laptop processors worden meestal erg warm vanwege het zeer kleine formaat koeling dat ze hebben.
De temperaturen zijn wat hoog, maar niet schrikbarend of ongekend, heb wel laptops onder handen gehad die constant tegen de 90ºC liepen maar verder gewoon werkten. Is allemaal beetje afhankelijk van hoe goed (of...hoe slecht) de fabrikant de koeling inelkaar gestoken en vaak ook hoe agressief het fanprofiel staat ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Kan het dan komen door de metalen/aluminium bouw dat het warmer kan aanvoelen?

In ieder geval, ik heb de test nog is gedaan en de temperaturen gemeten. Er stond "640k passed", 31 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/27SJNZR.png

Als deze warmte verder geen kwaad kan... Ik ben al snel bang dat als de laptop warm tot heet aan voelt het de laptop zelf kan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Ook goed om te vermelden dat vooral bij laptops alleen i5 of i7 niet veel zegt over de snelheid van CPU's in een bepaalde serie. De letters in de processornaam zijn ook van belang. Zo is jouw i5-7300HQ bijvoorbeeld sneller dan een i7-7500U (de U geeft aan dat het om een extra zuinig model gaat). De i7-7500U heeft dan ook maar 2 cores (met HyperThreading) en minder Cache geheugen.

Niets mis met de temperaturen, eigenlijk erg netjes zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Bedankt voor de uitleg JVRadeon. En mooi om te horen dat de temperaturen verder prima zijn. Deze temperaturen zijn verder oké als ik bijvoorbeeld 2-3 uur achterelkaar video editing doe? (dat deze hitte in ieder geval niet mijn laptop kan beschadigingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Hoeveel geld wil je verspillen? Intel laat je fors extra betalen voor het niet uitschakelen van HyperThreading, het geeft een winst maar de winst is klein (25%?) in vergelijking met wat je extra betaalt. Ik zou wat meer tijd voor lief nemen. Wil je echt snel video's bewerken, koop dan een keer een desktop (veronderstellende dat jij ook veel editing thuis doet, dat jij op school een laptop nodig hebt begrijp ik) en stop daar een CPU in die veel kernen en snelle kernen heeft, dan krijg je tenminste veel extra snelheid en dat is in verhouding tot de kosten m.i. meer waard dan nu >€100 extra betalen voor een iets betere laptop-CPU. Voor de uiterst slecht geoptimaliseerde Adobe video-editor gaat het er vooral om hoe snel de kernen zijn (extra kernen helpt wel t/m 8 maar niet zoveel als zou moeten), voor bijvoorbeeld Final Cut Pro, KDEnLive en Vegas helpen extra kernen meer dan bij Adobe. Mocht je in de toekomst investeren in een desktop-PC dan raad ik aan om nog even te wachten aangezien de CPU's volgend jaar veel beter gaan zijn (performance en prijs) in vergelijking met nu.

Maak je geen zorgen om de temperaturen, dat is zo afgesteld door het laptop-bedrijf (Acer/Lenovo/...) dat je niet je hardware kan slopen tenzij je van alles doet wat jij niet zal doen (zoals de BIOS/UEFI veranderen). Of dat je hardware wel of niet throttlet door beperkingen van de kast en ventilatie, je kan er toch niets aan veranderen. Die temperaturen zijn prima. Ergens tussne de 80 en de 100 is de grens voor veel CPU's, kom je daarboven dan wordt de CPU automatisch op een 'lagere stand' gezet zodat de temperatuur niet hoger wordt. Het enige wat jij kan doen is in de toekomst eens het stof verwijderen uit je laptop wanneer er teveel stof in is gekomen, zoek eerst op hoe je dat het best doet voordat je het doet.

i5 en i7 zegt inderdaad op ziczhelf helemaal niets! Je moet dat sowieso binnen dezelfde generatie vergelijken maar ook daarbuiten zegt het weinig omdat bepaalde i7-CPU's minder presteren dan andere i5-CPU's (maar gebrand als i7, bijvoorbeeld omdat ze een laag vermogen hebben en voor ultrabooks zijn geselecteerd). Meestal is het verschil tussen i5 en i7 of dat wel of niet HT wordt toegestaan (voor i5 geblokkeerd) maar diverse i5-CPUs van de laatste generatie zijn aanzienlijk beter dan i7-CPU's van vorige generaties.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 29-07-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Dat ik beter een desktop (erbij) kan hebben begrijp ik, maar dat zit er voorlopig niet in. Ik heb hier wel een kast staan maar die komt onderhand uit 2012 met niet de allerbeste specs. Hooguit volgend jaar dat ik een nieuwe laat bouwen. De laptop heeft de beste specs in huis dus als ik zwaardere taken uitvoer, gebeurd niet eens zo vaak, doe ik die op de laptop.

Thanks voor je verdere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
In plaats van een nieuw topic zal ik mijn vraag hier stellen.

Ik zit nog steeds met de zelfde laptop, maar ik wil nu een desktop kopen. (zie boven de complete specs). Mijn vraag over de processor. Momenteel zit ik nog met de Intel Core i5 7300HQ, stel ik koop een pc met een i7-4790, i7-3770 of I7 6700K, wat generaties ouder geloof ik. Ga ik dan alsnog vooruit in performances vergeleken met mijn i5?

Ik wil nu een desktop kopen waar ik met gemak foto/video bewerking kan doen. Op de laptop gaat het oké alleen wordt hij snel warm/heet, en super soepel gaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:36
Inmiddels zit intel bij de 10e generatie. De i9 heeft 10 cores, i7 8 en i5 6 cores. Daarnaast zijn de Amd Ryzen 3 tegenhangers zeer concurrerend en zelfs beter. Intel is beter in gaming en amd multitasking. Indien je weer gaat videoediten zou ik voor een AMD gaan. Meer bang voor bucks. R5 3600 levert de prijs kwaliteit op sit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik ben van plan een 2e hands pc te kopen, heb al een hoop toffe zelf gemaakte builds gezien. Een aantal hadden die genoemde processors (i7-3770, i7-4790, i7 6700K). Vandaar de vraag of deze nog goed genoeg, in ieder geval betere performances vergeleken met mijn i5 7300HQ, zijn of moet ik echt een meer recente?

Gebruik de pc voor foto bewerking en video bewerking 1080p. (Photoshop, Premiere, Lightroom etc)

[ Voor 4% gewijzigd door Westland1940 op 17-08-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
Ik denk dat het verschil te klein is om de prijs te rechtvaardigen. Ja, in een laptop zit een zuinige cpu, maar om dan daarvoor 3 generaties TERUG te gaan en te betalen... Nee dat is geen goed idee.

Hoeveel is je budget? 200 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Geen goed idee vanwege te weinig of geen performance verschil? Gewoon oud?

Budget schommelt rond de 600-700 euro voor de gehele build (2e hands hé). Daar zag ik o.a. die i7-4790 voorbij komen en de i7-6400K. Een nieuwe pc kopen zit er niet in, ik wil niet meer als dat budget uitgeven. Ik hoef ook niet per se het nieuwste van het nieuwste als een iets oudere build gewoon nog prima mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

7300HQ naar een 4790 niet-K is op zijn best gelijkblijven, de 6700K heb je weinig aan want dan zit je op een dood platform.

Voor rond jouw budget kan je compleet nieuw bouwen....

PCPartPicker Part List

CPU: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 6-Core Processor (€173.95 @ Azerty)
Motherboard: MSI B450M PRO-M2 MAX Micro ATX AM4 Motherboard (€74.99 @ Azerty)
Memory: G.Skill Ripjaws V Series 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 CL16 Memory (€65.90 @ CD-ROM-LAND)
Storage: Kingston A2000 250 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive (€41.80 @ Megekko)
Storage: Seagate Barracuda Compute 2 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive (€61.85 @ Azerty)
Video Card: Gigabyte GeForce GTX 1650 SUPER 4 GB WINDFORCE OC Video Card (€184.85 @ Azerty)
Case: Phanteks Eclipse P300A Mesh ATX Mid Tower Case (€64.95 @ CD-ROM-LAND)
Power Supply: be quiet! Pure Power 11 CM 500 W 80+ Gold Certified Semi-modular ATX Power Supply (€76.89 @ Azerty)
Total: €745.18
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2020-08-17 08:44 CEST+0200

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@nelizmastr Respect dat je al die onderdelen doorgeeft en laat zien wat ik zou kunnen bouwen. No offence naar de hobbyist die zijn eigen pc bouwt maar daar ga ik niet aan beginnen.

"de 6700K heb je weinig aan want dan zit je op een dood platform", wat bedoel je met dood platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geen upgrademogelijkheden. Het courante platform van Intel is LGA1200 met Comet Lake processoren.
Straks of volgend jaar komt Tiger Lake met processoren die ook op dit voetje moeten gaan werken.
Toekomstbestendig dus. :)

Persoonlijk zou ik kijken naar AMD. Leuk B550 bord is wat mij betreft het interessantst.

[ Voor 17% gewijzigd door PD2JK op 17-08-2020 09:25 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Westland1940 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:16:
@nelizmastr Respect dat je al die onderdelen doorgeeft en laat zien wat ik zou kunnen bouwen. No offence naar de hobbyist die zijn eigen pc bouwt maar daar ga ik niet aan beginnen.

"de 6700K heb je weinig aan want dan zit je op een dood platform", wat bedoel je met dood platform?
De 6700K staat op het Skylake/Kaby Lake platform (De 100 en 200 serie chipsets, 1e revisie socket 1151). Die onderdelen worden al geruime tijd niet meer geproduceerd en hebben geen pad om later een upgrade van bijv. de processor te doen naar meer cores. Dit platform stopt bij 4 cores en dat is qua video editing anno 2020 wel wat aan de krappe kant, tenzij je niet hoger gaat dan 1080p30 of geen probleem hebt met langere exporttijden.

Je kan overigens ook bij Azerty een systeem laten assembleren. Moet je wat concessies doen hier en daar, om die kosten te dekken, maar dan ben je er ook.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Je wilt geen hobbyist pc, maar wel een tweedehands pc 2aarvan je niet weet wat voor persoon eraan gesleuteld heeft / zonder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@PD2JK @Nemesizz Oké. Ik blijf voorlopig wel op 1080 zitten, maar voor de lange termijn weet je het nooit. Ik zal is kijken op Azerty.nl wat die kunnen bieden. Maar in i7 6700K zou dus kunnen, maar niet aangeraden? Wat raden jullie dan minimaal aan?

@99ruud99 Onzin, dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik zelf geen pc ga bouwen. Zelfde waarom mensen hun kapotte auto naar een garage brengen, of naar een dealer gaan voor advies. Ik weet vrij weinig van pc's, enkel de basis onderdelen zoals ram, videokaart, SSD/harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ah oke, maar dan blijft de vraag wil je een 2r hands winkel pc of gebouwde pc?
Let vooral op welk bord en voeding erin zit, dat is bij 2rhands minstens zo belangrijk als cpu en gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ik kijk momenteel rond op Marktplaats. Stel ik haal goede specs met een zelf samengestelde pc dan is dat uiteraard ook prima.

Ik zat even te kijken op Azerty.nl voor een eigen gemaakte systeem maar dat gaat hem niet worden. Je moet zelf alle componenten kiezen, al die dingen zeggen mij werkelijk niets. Ik had gehoopt op een makkelijker systeem waar je kon aanklikken wat je wilt in je pc. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als zelfbouw er niet in zit (gemiste kans want het is leuk ;) ), even een mailtje met je budget en eisen naar Azerty, die sturen je zo een offerte. Behulpzame toko hoor. :)

[ Voor 11% gewijzigd door PD2JK op 17-08-2020 13:07 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Westland1940 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:50:
Ik kijk momenteel rond op Marktplaats. Stel ik haal goede specs met een zelf samengestelde pc dan is dat uiteraard ook prima.

Ik zat even te kijken op Azerty.nl voor een eigen gemaakte systeem maar dat gaat hem niet worden. Je moet zelf alle componenten kiezen, al die dingen zeggen mij werkelijk niets. Ik had gehoopt op een makkelijker systeem waar je kon aanklikken wat je wilt in je pc. :P
Maar dingen als Marktplaats heb je een best grote kans om opgelicht te worden, helemaal als je niet helemaal veel verstand hebt van computers.

Ik keek zelf ook wel eens rond (gewoon, even rondkijken tussen spul, niet zozeer op zoek om wat te kopen), maar de kans dat je daar beet genomen word is enorm. Enorm veel misleidende advertenties (misschien niet bewust door gebrek aan kennis, maar ik vermoed van wel). Ook betaal je vaak nog veel te veel voor die dingen.

Een systeem voor 200 euro, leuk, maar die prijzen wat er vaak voor gevraagd word ben je beter af met een nieuw systeem (prijzen van 500 tot 700 euro voor een 5 jaar of ouder systeem...). En je hoeft niet persé zelf de onderdelen uit te zoeken, zijn ook wel best-buy guides en dergelijke, en een zaak als Azerty kan zo'n ding ook wel voor je in elkaar zetten.

@nelizmastr heeft je al spul gelinkt, ben je beter mee af dan een oud 2e hands systeem waarvan je niet weet hoe erg die is afgemarteld en of dat je word beet genomen door vage advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Oef, ik was eerst best shockt om die 'goedkope' prijzen te zien voor zulke 'goede' systemen, ook al waren ze wat oud. Er zal best volk rond lopen die je scamt maar zag ook hobbyisten die hun samengestelde pc's op Marktplaats verkopen.

Ik zal Azerty is berichten met mijn verhaal en kijken wat hun mij kunnen bieden. Anders weer verder kijken. :)

edit:
Netjes snel antwoord gekregen van Azerty. Helaas voor mij ga ik het niet echt redden met mijn budget, ik zat rond 950 euro zonder Windows en installatie van de componenten.

Mensen nog andere opties of tips wat ik kan doen? Kwam zelf deze tegen:
https://www.lalashops.nl/...rs&utm_term=ess__476_7129

[ Voor 43% gewijzigd door Westland1940 op 17-08-2020 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Westland1940 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:24:
In plaats van een nieuw topic zal ik mijn vraag hier stellen.

Ik zit nog steeds met de zelfde laptop, maar ik wil nu een desktop kopen. (zie boven de complete specs). Mijn vraag over de processor. Momenteel zit ik nog met de Intel Core i5 7300HQ, stel ik koop een pc met een i7-4790, i7-3770 of I7 6700K, wat generaties ouder geloof ik. Ga ik dan alsnog vooruit in performances vergeleken met mijn i5?

Ik wil nu een desktop kopen waar ik met gemak foto/video bewerking kan doen. Op de laptop gaat het oké alleen wordt hij snel warm/heet, en super soepel gaat het niet.
Sorry maar deze vraag hoort niet in deze sectie, maar het topic wel. Kortom, gewoon netjes een nieuw topic aanmaken. Het kicken van oude topics is niet toegestaan.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1