Toon posts:

Excel probleem bij gegevens ophalen uit ander werkblad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem bij het ophalen van gegevens uit een werkblad. Ik heb twee werkbladen: 1. is de brondata (gekopieerd uit een extern data bestand) en werkblad 2 is mijn eindresultaat/uitvoer.

Om de brondata weer te geven op het eindresultaat werkblad, heb ik een verbinding gemaakt via tabblad 'gegevens' en heb ik gekozen voor 'Van tabel/bereik'. Dan opent een Power Query editor scherm en haal ik nog een kolom weg die ik niet nodig heb in mijn eindresultaat.

So far so good. Op het tabblad eindresultaat bouwt de tabel netjes automatisch op. Als ik in de brondata wijzigingen maak en ik druk op 'alles vernieuwen' dan verandert mijn eindresultaat tabel. Zelfs als ik de eindresultaat tabel sorteer (op een willekeurige kolom) gaat het goed. Precies wat ik nodig heb!

Maar nu komt het: in het tabblad eindresultaat verrijk ik de data door er handmatig extra kolommen aan toe te voegen en die te vullen met aanvullende data (die ik niet heb in de bron).

Wanneer ik nu op verversen druk gaat het mis. De tabel bouwt wel opnieuw op, maar de extra gegevens worden verkeerd gesorteerd. Als ik meerdere keren op 'vernieuwen' druk dan wisselen die extra kolommen zelfs meerdere keren van positie. Dat is goed fout want die waarden die ik handmatig heb ingevuld die horen natuurlijk bij specifieke rijen.

Om het te laten zien heb ik een voorbeeld bestandje gemaakt. Hierbij de link.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

thanks alvast!

MountainPike

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tja dit is onvermijdelijk. Waarom je zo ingewikkeld doet snap ik trouwens niet helemaal; een draaitabel doet exact wat jij beschrijft maar dan zonder Power Query. Maar goed.

Je kunt een extra invoerwerkblad maken en een hulptabel waarbij de ingevoerde gegevens worden toegevoegd aan de brontabel. Van die hulptabel maak je vervolgens je uitvoerblad (via draaitabel bijvoorbeeld). Dit lijkt mij de handigste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:28

codex

Geen OpenAI agent :)

Waarom voeg je geen referentietabel toe waaruit je met een simpele vert.zoeken de waardes ophaalt die je nu handmatig toevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie suggesties. Dit is een versimpeld voorbeeld. In werkelijkheid haalt het 'eindresultaat' werkblad data op van 4 andere werkbladen. Het meeste inderdaad met vert.zoeken formules. Ik heb overwogen om de juiste waarde hier met een vert.zoeken erbij te laten zetten, maar aangezien het eindresultaat blad voor eindgebruikers is en het het meest gebruiksvriendelijk is om het in het eindresultaat blad te doen prefereerde ik deze weg.

@Icephase : je hebt me aan het denken gezet. Ik had hier nog niet aan gedacht en helaas moet ik mijn kennis op het gebied van draaitabellen wat bijspijkeren om dit met de echte data goed te kunnen doen (geen ramp natuurlijk, is leuk :p). Ik kijk nu naar power pivot want ik heb net op youtube gezien dat je hier heel mooi de relaties van verschillende tabellen kan definieren met een visueel datamodel (net zoals je dat doet in een relationele database). ik kom een heel eind, maar volgens mij zorgt een stukje vervuiling in de data dat het niet goed lukt (veel-op-veel relaties zijn niet mogelijk). Ik ga eens ontdubbelen om te kijken of dat helpt.

nogmaals bedankt voor jullie hulp, ik ga weer even verder knutselen :)