Best (budget) vloerstaande speakerset, wat is aan te raden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 943813

Topicstarter
Dag Mensen,

Ik heb even het advies nodig van ervaringsdeskundigen. Laatst heb ik een eerste eigen huis gekocht. En hoe kan je zo’n plek meer eigen maken dan door er een geluidset neer te zetten waar je optimaal kunt genieten van je muziek. Ik zit te denken aan een set van twee vloerstaande speakers die mijn muziek mooi weer kunnen geven. Even kort de feitjes op een rij:

- Streamen via Spotify is waardevol (al heb ik al wel een Chromecast audio liggen)
- Als ik een filmpje wil kijken moet dat ook kunnen met goed geluid. Hoeft niet surround ofso, maar moet wel gewoon op de set kunnen.
- ruimte van 42 m2, waarbij in de eerste 32m2 echt naar de muziek geluisterd zal worden.
- Ik hou voornamelijk van rock muziek. Van sing-songwriter, bluesrock, tot steviger spul. Een enkele keer op een feestje draai ik ook wat technischer spul.
- Ik ben bassist, dus de lage diepe tonen kan ik erg waarderen. Waardevol om terug te krijgen.
- Verder is de detail in muziek voor mij ongelofelijk waardevol, het geluid moet sprankelen. Ik wil ook de details in de muziek mee kunnen krijgen.
- Als ik de volumeknop een keertje open draai mag het best even goed op volume zijn.
- Budget van het liefst max. 1000

Ik ben een volledige leek in het aanschaffen van een mooie set. Op internet heb ik een beetje georiënteerd en zie veel mooie dingen langskomen. Waar mijn oog op dit moment op is gevallen is de Teufel Kombo 62, gewoon de Teufel 40 mk2 aktiv als losse speakers. Of een Denon receiver met de Dali Zensor 7 (al kom ik met die combinatie net boven mijn budget uit volgens mij).

Wat raden jullie mij aan, kunnen jullie mij adviseren? Of waar moet ik extra op letten en naar kijken bij de aanschaf? Wat is de meerwaarde van een receiver ten opzichte van de set actieve speakers?

Alvast harrrtelijk bedankt voor het meedenken! Ik kijk erg uit naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Moet het nieuw zijn?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee hoor, al beperkt tweedehands wel een beetje de keuze naar mijn idee. En kan het voor speakers geen kwaad als ze al even mee gaan? Je weet niet hoe ze ‘onderhouden’ zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 19:28
Ik had tot aan mijn overstap op Sonos een setje Wharfedale Diamond 9.2 speakers, waren echt heerlijk. Ik weet niet hoe de nieuwe Diamonds zijn?

Ik heb alleen ervaring met de Diamond 3, 7.3 en 9.2
Ze hingen aan een Sony 707ES en later aan een Cambridge Audio Azur 840

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als speakers te oud zijn, kunnen de randen van de luidsprekers scheuren. Maar bij het setje Infinity Kappa 90's dat ik voor mijn mancave kocht, waren die vervangen. Voordeel van sommige grote, vloerstaande luidsprekers is dat ze gebruikt goedkoop te krijgen zijn, omdat iemand gaat samenwonen en de partner die manshoge dozen niet in de woonkamer wenst te zien. Zo ook bij die van mij (300 euro).

Ik mis er geen subwoofer bij, trouwens. http://www.audioreview.co...ity-systems/kappa-90.html

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thunder7 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:11:
Als speakers te oud zijn, kunnen de randen van de luidsprekers scheuren. Maar bij het setje Infinity Kappa 90's dat ik voor mijn mancave kocht, waren die vervangen. Voordeel van sommige grote, vloerstaande luidsprekers is dat ze gebruikt goedkoop te krijgen zijn, omdat iemand gaat samenwonen en de partner die manshoge dozen niet in de woonkamer wenst te zien. Zo ook bij die van mij (300 euro).

Ik mis er geen subwoofer bij, trouwens. http://www.audioreview.co...ity-systems/kappa-90.html
Ja, daar heb je ook helemaal gelijk in! Het rondstruinen op Marktplaats vind ik tegenwoordig alleen verschrikkelijk. Je bent dan alsnog alleen maar naar winkels aan het kijken in plaats van naar tweedehandsspul.. Kan een hoop geld schelen. Zijn er nog andere sites voor specifiek tweedehands hifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
Anoniem: 943813 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:47:
[...]

Ja, daar heb je ook helemaal gelijk in! Het rondstruinen op Marktplaats vind ik tegenwoordig alleen verschrikkelijk. Je bent dan alsnog alleen maar naar winkels aan het kijken in plaats van naar tweedehandsspul.. Kan een hoop geld schelen. Zijn er nog andere sites voor specifiek tweedehands hifi?
Je kan toch selecteren op "gebruikt".
Dan is al het nieuw materiaal weg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Met een budget van € 1000 zou ik ongeveer € 300 besteden aan een receiver en de overige € 700 aan speakers. Let op, de bekabeling (luidsprekerkabel, hdmi) moet je in zo'n geval altijd los kopen, maar dat hoeft zeker niet duur te zijn.

V.w.b. de combinatie van een receiver en speakers hoef je niet te letten op Watt of Ohm. In principe past alles op alles zolang je geen exclusieve of exotische dingen van plan bent aan te schaffen.

Bij de keuze van je speakers geld eigenlijk maar 1 criterium: vind jij ze mooi klinken? Dat kan je dus alleen beoordelen door ze in een winkel of bij iemand thuis zelf te beluisteren. Speakers klinken namelijk allemaal anders.

Bij de aankoop van een versterker of receiver, raad ik je aan om voor een receiver te gaan, omdat deze over hdmi beschikken (versterkers meestal niet) en technieken hebben die speciaal zijn om geluid van je tv of een andere videobron goed weer te geven. Denk dan bijv. aan lip sync om het geluid van spraak gelijk met het beeld te laten lopen en up/downmixing om het uitgezonden geluid van bijv. een dvd over precies het juiste aantal aangesloten speakers te verdelen.

Het uitzoeken hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Kijk bij merken zoals Denon, Marantz, Onkyo, Pioneer, Sony en Yamaha en gebruik de pricewatch om te filteren.

1) Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2
2) Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen en 5.1 speelt prima stereo, etc) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, bijv.
3) Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
4) Belangrijke opties: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
5) Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
6) Vanzelfsprekend de prijs.

Op 1 t/m 4 vergelijk je in de pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Super, bedankt! Daar heb ik wat aan. Ik ga eens kijken, thanks! Speakers is dus puur smaak als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
Anoniem: 943813 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:57:
[...]

Super, bedankt! Daar heb ik wat aan. Ik ga eens kijken, thanks! Speakers is dus puur smaak als ik het goed begrijp?
Dat is ook wat kort door de bocht.
Voor 50€ ga je geen degelijke speaker vinden.

Maar voor een paar honderd euro per stuk moet je speakers kunnen vinden van een zeker kwaliteit, en dan is het veelal smaak.
In veel gevallen verbeter je de kwaliteit van de muziek in je huiskamer meer met een tapijt van 300€ dan met 2000€ extra aan je speakers.

Er zijn een paar basisregels:
- gewicht is dikwijls een maatstaf van kwaliteit
- there is no substitute voor cubic inches - een vloerstaander heeft in principe genoeg volume om een degelijke geluidsweergave te garanderen. Maar of ze nu 60cm hoog of 150cm hoog moeten zijn is niet altijd duidelijk
- je betaalt voor de grote namen, en ook voor afwerkingskwaliteit
- speakers zakken snel in prijs op de tweedehandsmarkt, dus het is echt wel de moeite waard om wat rond te neuzen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Anoniem: 943813 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:57:
[...]

Natuurlijk heb je goede en minder goede merken, maar een speaker kies je vooral uit op het geluid dat hij voortbrengt en veel minder op de specs. Zo had ik veel goeds gelezen over B&W en KEF (heel prima merken allebei) en ging ik uiteindelijk naar huis met Focal. Die vond ik namelijk veel mooier klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dag allemaal, bedankt voor het meedenken! Ik ben inderdaad even gaan luisteren en de Dali Zensor 7 spreekt mij zeker aan. Wel vind ik het extra laag erg mooi en zou er dus een Sub bij nemen. Ik kijk nu voor de Dali E12.
Nu is een beetje de vraag of de Denon AVR-x2400H voldoet. Er wordt mij de 3400 aangeraden, maar is dat verschil wel de extra 400 euro waard?
Ook hoor ik veel over Yamaha, welke zou goed bij deze set passen (ik hecht waarde aan spotify connect en de mogelijkheid tot 4k Ultra HD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Anoniem: 943813

Heb je verschillende speakers beluisterd, of alleen de Dali's?
Waarom zou de 3400 of een Yamaha beter bij een speaker passen? Dat is echt onzin.

Kies de receiver die alle functies heeft die jij nodig hebt. Op Watt, Ohm of "beter bij elkaar passen" hoef je echt niet te letten. ;) Vergelijk de apparaten op functies, zoals ik een paar posts hierboven ook aangaf. Dan weet je vanzelf welke het beste bij jouw wensen aansluit en of het die € 400 extra waard is.

Pagina: 1