Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchman1979
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 16:08
Mijn vraag:

Wij hebben ons huis in Vaals met overwaarde verkocht en een nieuw huis in velden onder voorbehoud gekocht.

We hebben 2 hypotheek vormen afgesloten midden december 2012, een aflosvrije en een annuitaire.

Ik ben werkzaam in Duitsland met een contract voor onbepaalde tijd, mijn vrouw heeft geen inkomen en is thuis bij onze 2 kinderen.

Ik heb 2 oriënterende afspraken gehad mbt onze nieuwe hypotheek, echter Beide weten naar mijn idee niet goed om te gaan met het feit dat ik 100% Duits inkomen heb.

Geen hypotheek rente aftrek is duidelijk, de overdrachtsregeling voor onze aflosvrije hypotheek ook.

Onduidelijk is voor mij de opzet mbt mijn Duits inkomen en het nieuwe hypotheekbedrag en de samenhang met box 3.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vrienden die ook in het grensgebied wonen, en die brengen juist alles onder bij duitse banken omdat de hypotheekvoorwaarden beter zijn aangezien er toch geen hypotheekrenteaftrek is. Ze hebben daarmee huizen in Belgie en Maastricht gefinancierd in de afgelopen jaren.

Het kan natuurlijk veranderd zijn, maar een orienterend gesprek in een duitse tak van een bank of hypotheekadviseur kan geen kwaad lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman1979
Ok dank je voor de tip.

In eerste instantie heb ik me beperkt tot Nederlandse hypotheekverstrekkers omdat hierdoor nog steeds een aflossingsvrije variant mogelijk is omdat wij onze oude aflossingsvrije hypotheek voor 31 december 2012 afgesloten hebben. (overgangsrechts)

Als ik het goed begrijp is dat via een Duitse bank sowieso niet mogelijk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:48
dutchman1979 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:55:
Ok dank je voor de tip.

In eerste instantie heb ik me beperkt tot Nederlandse hypotheekverstrekkers omdat hierdoor nog steeds een aflossingsvrije variant mogelijk is omdat wij onze oude aflossingsvrije hypotheek voor 31 december 2012 afgesloten hebben. (overgangsrechts)

Als ik het goed begrijp is dat via een Duitse bank sowieso niet mogelijk ?
Als je geen HRA hebt is het overgangsrecht ook niet relevant. het is niet zo dat je geen aflossingsvrije hypotheek af *mag* sluiten, maar dat je er geen HRA meer op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Wellicht dat na uitgebreid en advies anders is gebleken, maar zonder HRA is een Nederlandse hypotheek niet interessant en het overgangsrecht niet relevant.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman1979
ph4ge schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:41:
Wellicht dat na uitgebreid en advies anders is gebleken, maar zonder HRA is een Nederlandse hypotheek niet interessant en het overgangsrecht niet relevant.
Ok, dus altijd ook in Duitsland kijken voor een hypotheek zou jij zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
dutchman1979 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:32:
Ok, dus altijd ook in Duitsland kijken voor een hypotheek zou jij zeggen?
Laat je vooral goed adviseren, maar in principe zou ik zeggen van wel omdat de rentes vaak aanzienlijk lager liggen.

De voordelen van Nederlandse hypotheken zijn:
- NHG (je hebt overwaarde dus waarschijnlijk koop je een huis boven NHG grens?)
- Iets meer lenen, weinig eigen geld nodig (niet relevant met overwaarde?)
- Indien van toepassing: deels aflossingsvrij

Overigens zijn er Duitse banken met producten gericht op de Nederlandse markt, je hoeft niet fysiek naar Duitsland.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman1979
ph4ge schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:36:
[...]

Laat je vooral goed adviseren, maar in principe zou ik zeggen van wel omdat de rentes vaak aanzienlijk lager liggen.

De voordelen van Nederlandse hypotheken zijn:
- NHG (je hebt overwaarde dus waarschijnlijk koop je een huis boven NHG grens?)
- Iets meer lenen, weinig eigen geld nodig (niet relevant met overwaarde?)
- Indien van toepassing: deels aflossingsvrij

Overigens zijn er Duitse banken met producten gericht op de Nederlandse markt, je hoeft niet fysiek naar Duitsland.
Duidelijk, bedankt zover.
We kopen idd boven de NHG grens.
Weet jij welke Duitse banken dit doen, dan ga ik er achteraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
dutchman1979 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:56:
[...]

Duidelijk, bedankt zover.
We kopen idd boven de NHG grens.
Weet jij welke Duitse banken dit doen, dan ga ik er achteraan.
De Duitse Volksbank Hypotheek is een product van Duitse banken specifiek gericht op de Nederlandse markt. Dat zou een goed begin kunnen zijn. Maar nogmaals, ik ben geen hypotheekadviseur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01
Hier hetzelfde probleem gehad, ik werk voor de EU en heb dus ook een buitenlands inkomen voor de bank. Hoop gezeur gehad met de hypotheek gehad om deze op mijn naam te zetten na relatiebreuk. (Rabobank is een en al ellende)
Zoek een goede adviseur die hier ervaring mee heeft anders krijg je de meest rare verhalen bij de bank. Je krijgt opeens een stuk minder hypotheek omdat ze niet ingericht zijn in NL met buitenlandse inkomens. Eeen goede adviseur bereid dit voor en gaat hiermee naar de bank.
Als je t bij een Nederlandse bank wil proberen moet je naar de ABN deze hebben veel collegas geholpen en ervaring met expats en hun inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee geen ervaringen mee. maar je kan beter een notaris of een advocaat inschakelen voor een duidelijk antwoord. vind het zelf maar riskant om af te gaan op reacties van men hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou echt kijken naar een financieel adviseur een accountant ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Spam.

[ Voor 94% gewijzigd door F_J_K op 06-08-2018 16:44 ]

Pagina: 1