Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Ik maak al jaren naar volle tevredenheid gebruik van een Canon EOS 600D icm. met een Canon EF-S 15-85 lens (en een 70-300 maar die gebruik ik zeer zelden).

Nu wil ik eigenlijk iets kleiners hebben, het is best een lomp ding en als je een hele dag op pad bent is het niet fijn om hem de hele tijd om je nek te hebben hangen (of op de schouder). Hij werkt nog prima en maakt hele mooie foto's maar het formaat bevalt niet meer.

Het probleem is nu dat ik niet weet wat ik het beste kan aanschaffen. Ik heb gekeken naar systeemcamera's en naar compactcamera's maar ik vind het lastig om de knoop door te hakken.

De camera's waar mijn oog op gevallen is zijn de Canon Powershot G7 X Mark II, Sony Alpha A6000 of de A6300.

De G7 X Mark II en A6000 liggen kwa prijs dicht bij elkaar, de A6300 is wat duurder maar als hij echt veel beter is ben ik bereid de hogere prijs te betalen.

Ik heb verschillende reviews gelezen en ze zijn over het algemeen zeer positief over alle drie de camera's. De A6000 en A6300 hebben allebei een APS-C sensor erin zitten en de G7 X maar een 1" sensor dus de beeldkwaliteit van de twee Sony's zou in principe een stuk beter moeten zijn maar hoe merkbaar is dat verschil? Ook kun je op de G7 geen andere lenzen plaatsen omdat het een compactcamera is, ik weet alleen niet of ik voor de A6000 of A6300 andere lenzen zou aanschaffen...

Wat is in de praktijk het grootste verschil in gebruik tussen een goede compactcamera en een systeemcamera? Wat zouden jullie doen?

Zijn er nog andere (betere) alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een systeemcamera heeft over het algemeen wat meer knoppen, wieltjes, een viewfinder en mogelijkheden om de camera naar wens in te stellen dan een compactcamera. Daarnaast heeft een systeemcamera het duidelijke voordeel dat je de lens kan wisselen voor bijvoorbeeld een portretlens of telelens.
Heb je daar geen behoefte aan, dan is een compactcamera een oplossing die kleiner is, en vaak ook nog beter betaalbaar. Zeker de 1" modellen met lichtsterke lens doen qua beeldkwaliteit niet onder voor een spiegelreflex van een paar jaar oud.

Daarnaast heeft een A6000/6300 weliswaar een grotere sensor, maar is de lens van een G7X veel lichtsterker dan de standaard zoomlens van de A6000/6300. In lichte situaties heeft de grotere sensor voordeel (als je tot 100% inzoomt of afdrukt op enorm formaat), maar als het donkerder wordt, heft de lichtsterkere lens het verschil weer op.

Persoonlijk zou ik alleen een systeemcamera overwegen als je echt gebruik maakt van de mogelijkheid om lenzen te wisselen, óf als je behoefte hebt aan bepaalde functionaliteit (zoals een grote viewfinder, veel knoppen of de betere autofocus bij bewegende onderwerpen zoals sport of vogels).

Als je toch graag een compact met telezoom wil, is de Panasonic TZ100 een mooie optie, al lever je dan wel wat lichtsterkte in voor meer zoombereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
nog even wachten totdat nikon haar FX systeemcamera uitbrengt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
Nee, die gaat in het budget van de TS vallen 8)7 ...

A6300 is minimaal beter dan de A6000. Er zijn wat meer AF punten bijvoorbeeld, maar de verschillen zijn erg klein. DevSony kitlens valt wel tegen. Ook de Lumix GX80 is leuk en het overwegen waard.

Zelf heb ik de A6000 en ben ben erg tevreden. Wat ook leuk is aan systeemcameras zijn de converters om wat leuke, lichtsterke, analoge lenzen van marktplaats te plukken. Focus peaking helpt je bij het scherpstellen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:53:
Een systeemcamera heeft over het algemeen wat meer knoppen, wieltjes, een viewfinder en mogelijkheden om de camera naar wens in te stellen dan een compactcamera. Daarnaast heeft een systeemcamera het duidelijke voordeel dat je de lens kan wisselen voor bijvoorbeeld een portretlens of telelens.
Heb je daar geen behoefte aan, dan is een compactcamera een oplossing die kleiner is, en vaak ook nog beter betaalbaar. Zeker de 1" modellen met lichtsterke lens doen qua beeldkwaliteit niet onder voor een spiegelreflex van een paar jaar oud.

Daarnaast heeft een A6000/6300 weliswaar een grotere sensor, maar is de lens van een G7X veel lichtsterker dan de standaard zoomlens van de A6000/6300. In lichte situaties heeft de grotere sensor voordeel (als je tot 100% inzoomt of afdrukt op enorm formaat), maar als het donkerder wordt, heft de lichtsterkere lens het verschil weer op.

Persoonlijk zou ik alleen een systeemcamera overwegen als je echt gebruik maakt van de mogelijkheid om lenzen te wisselen, óf als je behoefte hebt aan bepaalde functionaliteit (zoals een grote viewfinder, veel knoppen of de betere autofocus bij bewegende onderwerpen zoals sport of vogels).

Als je toch graag een compact met telezoom wil, is de Panasonic TZ100 een mooie optie, al lever je dan wel wat lichtsterkte in voor meer zoombereik.
Misschien dat een systeemcamera toch de betere optie is. Hoewel ik nu niet van plan ben om lenzen te kopen kan dat natuurlijk nog veranderen. De viewfinder en het aantal knoppen zijn misschien wel de belangrijkste punten voor mij om toch voor een systeemcamera te kiezen.
GENETX schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:33:
Nee, die gaat in het budget van de TS vallen 8)7 ...

A6300 is minimaal beter dan de A6000. Er zijn wat meer AF punten bijvoorbeeld, maar de verschillen zijn erg klein. DevSony kitlens valt wel tegen. Ook de Lumix GX80 is leuk en het overwegen waard.

Zelf heb ik de A6000 en ben ben erg tevreden. Wat ook leuk is aan systeemcameras zijn de converters om wat leuke, lichtsterke, analoge lenzen van marktplaats te plukken. Focus peaking helpt je bij het scherpstellen :) .
De Lumix GX80 was ik inderdaad ook tegengekomen maar de A6000/A6300 leken me kwa knop layout praktischer, ook het wieltje lijkt me handig met het navigeren door menu's of foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Heb je al naar bridgecamera's gekeken? Ik weet niet hoe die kwa formaat zijn, maar ze combineren de uitgebreide mogelijkheden van systeem/dslr-camera's met de single-lens setup van compact camera's. Dus wel veel mogelijkheden, geen geklooi met lenzen wisselen. Volgens mij zijn de sensors doorgaans niet al te groot helaas.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DirtyBird Op enkele modellen na (zoals de dure Sony RX10-serie) zijn die een enorm compromis: wel veel telezoom, maar niet lichtsterk, niet compact, geen grote sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 12:55:
@DirtyBird Op enkele modellen na (zoals de dure Sony RX10-serie) zijn die een enorm compromis: wel veel telezoom, maar niet lichtsterk, niet compact, geen grote sensor.
Om die redenen heb ik bridge camera's inderdaad niet meegenomen in mijn zoektocht naar een nieuwe camera.

Ik ga waarschijnlijk wel voor een systeemcamera. Ik moet alleen nog een beslissing maken, de A6000/A6300 of misschien nog wel een heel ander merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je nu al eigenlijk nooit je lens vervangt waarom zou je het straks wel doen? Persoonlijk kijk eens naar de pro compacts en dan verder dan de canon GX7 wat volgens mij zeker niet de beste is. Sony RX100 of panasonic LX100. Waarschijnlijk geven die een beter resultaat dan je huidige camera door de veel betere lenzen die erop zitten. Vergis je niet in de prijs van goede systeemcamera lenzen. En ja de lens maakt het verschil.
PS ga naar een winkel en neem de verschillende camera's eens ter hand en kijk wat je bevalt of niet. Uiteindelijk maakt een top camera die je niet gebruikt geen foto's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1