ESP2866 wifi + losse leds 5050 RGB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:06
Goedendag tweakers,

ik loop tegen een enorm vaag probleem aan waarvan ik de oplossing niet kan vinden en het probleem ook niet kan opsporen.

het zit namelijk zo:
Ik heb zon 80-90 stuks losse ledjes aan elkaar gesoldeerd met een draadje er tussen van verschillende afstanden.
De ledjes krijgen 5V voeding en er loopt een datadraadje tussen.

nu stopt de esp na 64 ledjes en doet zijn loop weer opnieuw (begint weer bij led 1)

NUM_LEDS = 100

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
void loop()
{

for(int i = 0; i<NUM_LEDS; i++){

leds[i] = CRGB::Red; 
     FastLED.show();
      delay(1000);

ledcounter = 0;
          // Set the first led back to black for 1 second
      leds[i] = CRGB::Black;
      FastLED.show();
     delay(1000);

}
}

Ik heb het ledje al vervangen voor een nieuwe (2x) en dit hielp ook niet.

de alle laatste led heb ik de voltage gemeten en daarbij is de stroomdraad gewoon 5V en de data-draad schommelt tussen 0.1 en 0.0. Maar dit is dus ook al te meten vanaf het board zelf en na de level-shifter

Ook kan ik geen kabelbreukje vinden..

Update:
Probleem is gelokaliseerd. Bleek 4 defecte ledjes te zijn aan het begin van de ledjes reeks

Echter hoe goed is het lijm van een lijmpistool voor losse ledjes? Ik bevestig ze hiermee namelijk in hout en weet niet of dit dat wel zo verstandig is (en dus de oorzaak kan zijn?)

[ Voor 12% gewijzigd door Jboy1991 op 26-07-2018 01:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

DED -> MME :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zeehond op 27-07-2018 00:40 ]

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Mooi dat het weer werkt.

Met betrekking tot de lijm.
De normale soorten hittelijm zijn compleet niet electrisch geleidend en zit zo'n beetje niks aan corrosieve chemicalien in. Weinig kans dat het een ledje sloopt odor de lijm zelf.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de lijm thermisch ook erg beroerd geleid en dat de leds kunnen oververhitten.
Hout geleid warmte ook erg slecht, dus even goed nadenken of de leds hun warmte kwijtkunnen is een goed idee.

Qua lijmen moet je vooral opletten met siliconen, de standaard siliconen is op zuurbasis en kan electronica best hard slopen, je hebt ook zuurvrije.
Verder moet je opletten met zwart (want bij zwart wordt normaal koolstof als pigment gebruikt wat geleid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:06
SA007 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:54:
Mooi dat het weer werkt.

Met betrekking tot de lijm.
De normale soorten hittelijm zijn compleet niet electrisch geleidend en zit zo'n beetje niks aan corrosieve chemicalien in. Weinig kans dat het een ledje sloopt odor de lijm zelf.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de lijm thermisch ook erg beroerd geleid en dat de leds kunnen oververhitten.
Hout geleid warmte ook erg slecht, dus even goed nadenken of de leds hun warmte kwijtkunnen is een goed idee.

Qua lijmen moet je vooral opletten met siliconen, de standaard siliconen is op zuurbasis en kan electronica best hard slopen, je hebt ook zuurvrije.
Verder moet je opletten met zwart (want bij zwart wordt normaal koolstof als pigment gebruikt wat geleid).
Bedankt voor deze tip.

Het bleek trouwens niet alleen een probleem te zijn van defecte ledjes. Ook het boardje (eps) kon er niet goed mee overweg.

Nu een uno R3 en daarmee geen klachten. Denk dat het ook ermee te maken had dat de EPS een 3.3 V was en met een levelshifter naar 5V geupgrade moest worden.

met de R3 is het direct 5V