Regen Geluidshuinder van carport

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 14:34
Hallo allemaal,

Over 1 maand gaan wij beginnen met de bouw van ons nieuwe huis.
Wij willen een carport gaan plaatsen alleen kan ik niet goed kiezen welk materiaal ik er voor wil gebruiken.
Er zijn 2 soorten dak die me aanspreken: IQ Relax polycarbonaat en glas.

De carport zal recht onder het slaapkamer raam komen.
Dit raam zal wel bijna altijd dicht zijn als wij liggen te slapen. Dit omdat er aan de andere zijkant van de kamer ook 2 ramen zijn die al open staan. Het word een raam met 3 dubbel glas wat sowieso al minder geluid door laat.

Op de website waar ik hem wil kopen zag ik dat IQ Relax polycarbonaat een geluidsdemping heeft van 18 dB en de glazen variant een geluidsdemping heeft van 36 dB.
Het nadeel vind ik alleen dat glas veel meer warmte doorlaat. Hierdoor kies ik liever voor de IQ RELAX polycarbonaat variant.

Ik ben een lichte slaper en heb geen zin om wakker te worden van het getik van regen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Denken jullie dat bij een dicht raam regen geluid storend is op de polycarbonaat variant? Of kan ik dan toch beter de glazen variant nemen?

Rc waarden van muur is 6
Trippel glas zal uit verschillende diktes bestaan.

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-06 08:06
Met triple glas zou ik me niet zo'n zorgen maken met betrekking tot geluid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:32

WhySoSerious

Be the change.

Als het dak van de carport niet per se van glas/lichtdoorlatend materiaal moet zijn kun je een groendakoplossing overwegen. Mjin ervaring hier (met sproeien laatste dagen ivm de droogte) is dat je water niet hoort vallen op groendak, wel op de normale dakbedekking.

Succes iig met de bouw en uiteindelijke keuze!

Edit: Al moet ik zeggen dat wij zelf in ons huis (MY2007) pas regen horen vallen als het echt hard regent. Ons glas is dubbelglas HR++.

[ Voor 18% gewijzigd door WhySoSerious op 28-07-2018 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 06:55
Ik heb polycarbonaat op mijn overkapping. Ik merk weinig van de regen qua geluid. Tuurlijk is het te horen, maar het is, vind ik, wel een relaxt getik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een groen dak is inderdaad vrij ideaal maar stelt wel meer eisen aan de constructie vanwege het veel hogere gewicht en laat geen enkel licht door waardoor het vrij donker is onder je carport, al het licht moet dan van de zijkanten komen.
Glas zou ik echt negeren, dat wordt veel te warm. Een carport neem je juist om in de zomer niet zo'n hete auto te hebben. Dan is IQ RELAX polycarbonaat een veel betere optie, ga wel voor dikke platen aangezien dat flink scheelt in warmte doorgang.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:39:
Een groen dak is inderdaad vrij ideaal maar stelt wel meer eisen aan de constructie vanwege het veel hogere gewicht en laat geen enkel licht door waardoor het vrij donker is onder je carport, al het licht moet dan van de zijkanten komen.
Glas zou ik echt negeren, dat wordt veel te warm. Een carport neem je juist om in de zomer niet zo'n hete auto te hebben. Dan is IQ RELAX polycarbonaat een veel betere optie, ga wel voor dikke platen aangezien dat flink scheelt in warmte doorgang.
Dikke platen nemen omdat dit scheelt in de warmte doorgang is logisch voor een bijgebouw. Maar een carport heeft minimaal 1 enorme opening waardoor de temperatuur net zo hoog is als op een andere schaduwplek. De dikte van de plaat maakt vanaf enkele cm's echt geen zak meer uit voor de temperatuur daaronder.
Onze carport heeft geen isolatie (huis uit 1972) maar ik voel als de zon er op schijnt echt geen hittestraling.
Als dat er al wel zou zijn; dan nog zit er ruim een meter tussen het dak van de carport en het dak van de auto, die "extra" hitte waait echt wel weg.

Overigens ben ik wel gecharmeerd van groen dak, als je de kans hebt zou ik het zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tehh schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Dikke platen nemen omdat dit scheelt in de warmte doorgang is logisch voor een bijgebouw. Maar een carport heeft minimaal 1 enorme opening waardoor de temperatuur net zo hoog is als op een andere schaduwplek. De dikte van de plaat maakt vanaf enkele cm's echt geen zak meer uit voor de temperatuur daaronder.
Onze carport heeft geen isolatie (huis uit 1972) maar ik voel als de zon er op schijnt echt geen hittestraling.
Als dat er al wel zou zijn; dan nog zit er ruim een meter tussen het dak van de carport en het dak van de auto, die "extra" hitte waait echt wel weg.

Overigens ben ik wel gecharmeerd van groen dak, als je de kans hebt zou ik het zeker doen!
Het helpt juist in de winter door een deel van de warmte onder het dak vast te houden waardoor je auto minder snel met bevroren ruiten zit. Hangt ook een beetje van de locatie af maar als het relatief uit de wind doordat het tussen wat muren zit is elke warmte die je vasthoud meegenomen. Zeker omdat het qua prijs niet heel veel scheelt.
Ideaal is dan wel in mijn ogen dat de carport niet alleen een dak is maar ook iets van zijwanden heeft, al is het maar een halve meter vanaf het dak om warmte toch beter vast te houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:52
wat mij betreft is er geen beter geluid dan lekker tikkende regen als je in je bedje ligt! Wij hebben buiten onder de raamkozijnen zo'n aluminium dorpel en ik vind het heerlijk! Laat de regen maar komen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:48
Dragonm8 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:10:

Op de website waar ik hem wil kopen zag ik dat IQ Relax polycarbonaat een geluidsdemping heeft van 18 dB en de glazen variant een geluidsdemping heeft van 36 dB.
Ik kan me vergissen, maar de geluidsdemping word lijkt mij eerder de demping van geluid wat door de plaat heen gaat bedoelt en niet demping van regen die erop valt.
Beide zullen dus nagenoeg even hard klinken aan de bovenzijde, maar het glas zal minder hard het geluid doorlaten aan de onderzijde.
Lijkt me namelijk sterk dat ze geluidsabsorptie ermee bedoelen. Daarvoor heb je een poreus materiaal nodig. (zoals een groen dak)

Edit: Moet het natuurlijk wel volledig zeggen. Geluid richting je slaapkamer zal voortkomen uit de inslag van de regen op het dak. Dit zal door je eigen raam deels grotendeels gereflecteerd en deels geabsorbeerd worden.
De geluidsproductie van de inslag kan je alleen beperken door het de impact te beperken (bv materiaal dat meegeeft of het water absorbeert). Het is vooral het materiaal zelf wat je hoort.

[ Voor 22% gewijzigd door Morelleth op 26-07-2018 12:23 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Ik heb op zolder een polycarbonaat koepel en als het regent klinkt het alsof er een drumband boven je zit te spelen en als het echt hard regent dan is het oorverdovend en kun je geen gesprek meer voeren.

Nu is mijn situatie niet de jouwe (ik zit er immers onder en jij er boven met nog een raam ertussen, en er zal ongetwijfeld ook een fors verschil zijn in het soort polycarbonaat en de constructievorm maar dat het lawaai op gaat leveren lijkt me wel iets waar je op kan rekenen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dragonm8 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:10:
Hallo allemaal,

Over 1 maand gaan wij beginnen met de bouw van ons nieuwe huis.
Wij willen een carport gaan plaatsen alleen kan ik niet goed kiezen welk materiaal ik er voor wil gebruiken.
Er zijn 2 soorten dak die me aanspreken: IQ Relax polycarbonaat en glas.

De carport zal recht onder het slaapkamer raam komen.
Dit raam zal wel bijna altijd dicht zijn als wij liggen te slapen. Dit omdat er aan de andere zijkant van de kamer ook 2 ramen zijn die al open staan. Het word een raam met 3 dubbel glas wat sowieso al minder geluid door laat.

Het nadeel vind ik alleen dat glas veel meer warmte doorlaat. Hierdoor kies ik liever voor de IQ RELAX polycarbonaat variant.

Ik ben een lichte slaper en heb geen zin om wakker te worden van het getik van regen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Denken jullie dat bij een dicht raam regen geluid storend is op de polycarbonaat variant? Of kan ik dan toch beter de glazen variant nemen?

Rc waarden van muur is 6
Trippel glas zal uit verschillende diktes bestaan.

Alvast bedankt voor het antwoorden.
toon volledige bericht
Ik denk zelf niet dat je wakker word in jouw situatie, vanwege je opmerking.
evt tijdens een hagelbui, maar wanneer is dat gelijk met slapen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Tsurany schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:39:
Je had het in je reactie verderop al gezegd maar een carport heeft een veel groter nut in de winter dan in de zomer. Als de zijkanten ook een beetje dicht zijn dan betekent het nooit ijskrabben. Afgelopen winter heb ik nooit gekrabt en de diverse buren tientallen keren.

Ijskrabben zie ik als een groter probleem dan een iets te warme auto. Bij ijskrabben ben je gewoon 10 minuten later weg en zie je nog maar de helft. Bij een iets te warme auto rijd je gewoon direct aan en een paar minuten daarna is het opgelost.

On topic: ik zou geen glazen plafond nemen. Who cares als het donker is in de carport, wie is daar nou? Verder komen allerlei insecten vast te zitten onder een doorzichtig dak aangezien ze naar het licht vliegen en niet begrijpen dat dat dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 457607 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:22:
[...]

Je had het in je reactie verderop al gezegd maar een carport heeft een veel groter nut in de winter dan in de zomer. Als de zijkanten ook een beetje dicht zijn dan betekent het nooit ijskrabben. Afgelopen winter heb ik nooit gekrabt en de diverse buren tientallen keren.

Ijskrabben zie ik als een groter probleem dan een iets te warme auto. Bij ijskrabben ben je gewoon 10 minuten later weg en zie je nog maar de helft. Bij een iets te warme auto rijd je gewoon direct aan en een paar minuten daarna is het opgelost.
Ik gebruik daar gewoon een spuitfles voor, ijs is in 20 seconden verdwenen :) Minder vervelend dan een gloeiendhete auto in de zomer waarbij de leren stoelen en het leren stuur ook nog eens gloeiend heet is.
Maar beide problemen zullen goed opgelost worden.
On topic: ik zou geen glazen plafond nemen. Who cares als het donker is in de carport, wie is daar nou? Verder komen allerlei insecten vast te zitten onder een doorzichtig dak aangezien ze naar het licht vliegen en niet begrijpen dat dat dicht is.
Als je in de winter vertrekt voor het goed en wel licht is dan is een doorzichtig dak toch een stuk fijner. En als de carport aan de entree van je huis vast zit is wat extra licht ook wel fijn anders heb je een wel erg donkere entree.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik snap het niet denk ik. Voor de carport maakt het toch geen zak uit of je glas of poly gebruikt qua geluid? Die druppel valt niet harder of zachter op beide materialen.

De geluidsdemping is voor als je aan de andere kant van het materiaal staat/ligt/slaapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:38:
Ik snap het niet denk ik. Voor de carport maakt het toch geen zak uit of je glas of poly gebruikt qua geluid? Die druppel valt niet harder of zachter op beide materialen.

De geluidsdemping is voor als je aan de andere kant van het materiaal staat/ligt/slaapt.
En dan waarschijnlijk alleen voor 'luchtgeluid' en niet voor contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zo vaak regent het nou ook weer niet. In de praktijk zul je er helemaal niks van merken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112755

digifun schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 20:52:
Zo vaak regent het nou ook weer niet. In de praktijk zul je er helemaal niks van merken.
Haha, referentie naar de afgelopen 8 weken zeker?
Ik zou kiezen voor polycarbonaat kanaalplaat 16mm. Zelfs opaal laat goed licht door. Stuk goedkoper dan glas en ook minder zware constructie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 19:51

Arrogant

S.F.W.

Anoniem: 112755 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:30:
[...]

Haha, referentie naar de afgelopen 8 weken zeker?
Ik zou kiezen voor polycarbonaat kanaalplaat 16mm. Zelfs opaal laat goed licht door. Stuk goedkoper dan glas en ook minder zware constructie nodig.
Referentie (vermoed ik). }:O

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 14:34
Bedankt voor alle reacties.

Ik had er niet bij stil gestaan dat het boven geluid hetzelfde zal zijn ongeacht het materiaal. Elk polycarbonaat gedeelte word uit blokken gemaakt en meer werken als een klankkast.
Als dit niet het geval is maakt het helemaal niks uit welke we nemen. Dan zou ik zeker voor de IQ Relax polycarbonaat versie gaan.

Een groen dak is zeker mooi. Maar ik wil toch graag een beetje licht door de carport laten gaan. De ingang en een gedeelte van het huis word er in de ochtend door verlicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Dragonm8 op 27-07-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:32

WhySoSerious

Be the change.

Dragonm8 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:28:
Bedankt voor alle reacties.

Ik had er niet bij stil gestaan dat het boven geluid hetzelfde zal zijn ongeacht het materiaal. Elk polycarbonaat gedeelte word uit blokken gemaakt en meer werken als een klankkast.
Als dit niet het geval is maakt het helemaal niks uit welke we nemen. Dan zou ik zeker voor de IQ Relax polycarbonaat versie gaan.

Een groen dak is zeker mooi. Maar ik wil toch graag een beetje licht door de carport laten gaan. De ingang en een gedeelte van het huis word er in de ochtend door verlicht.
Hmm, een koepel/meerdere koepels een idee? Beetje a la dit;
Afbeeldingslocatie: https://velcdn.azureedge.net/~/media/marketing/nl/producten/lichtkoepel/lichtkoepel_gebogen_glas_1280x458px_1.jpg?hu003d458u0026lau003dnl-NLu0026wu003d1280u0026ccu003dgrid_12_fullsectionu0026keyu003d150884982145614u0026swu003d960

Die "glazen" carports zien er wel erg mooi uit als ik zo op Google kijk, vele malen mooier dan de geen-lichtdoorlatende varianten hier in de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Of je maalt gewoon een carport van zonnepanelen die half licht doorlaten. Zoveel als je wil. Heb je een lichte carport en wek je stroom op. Dat is wat wij gemaakt hebben. Zoek maar op Bisol Lumina panelen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1