Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxAap
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-12-2023
hallo allemaal,

ik ben een beetje noob met pc bouwen en heb een vraagje:

ik heb nu een amd ryzen 5 series processor en wil switchen naar een intel i7 8700K.
ik weet dat ik daarvoor mijn moederbord moet vervangen (omdat amd een am4 socket nodig heeft).
maar is mijn gtx 1060 wel te geebruiken met een intel proccessor?

-MaxxAap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Ja, waarom niet? Ben je dit ergens tegengekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik kan je nu alvast verklappen dat het overstappen naar een 8700K je hooguit enkele frames op gaat leveren. Hooguit, want voor menig game zal je helemaal niks winnen.

Bespaar jezelf de €350 voor een 8700K, en de €150+ voor een beetje Z370 bordje waarmee je fatsoenlijk kan overclocken. Overclock je niet, dan is de 8700K helemaal zinloos. Wil je betere prestaties in games, koop dan een betere videokaart. Doe dat nu niet aangezien er over enkele maanden waarschijnlijk de nieuwe generatie van Nvidia videokaarten gaat komen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxAap
oke bedankt voor de tip dan doe ik dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MaxxAap welke ryzen heb je nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxAap
@Hackus amd ryzen 5 1600X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En zoals gebruikelijk is die website vooral misleidend. :/
Het gaat om een gemiddelde van scores, waar de 8700K een veel hoger aandeel aan 5GHz OC resultaten heeft. Anders haal je de procentuele verschillen niet. Vervolgens wekt deze site systematisch de indruk dat je een monster CPU nodig hebt, terwijl dat helemaal niet zo is. Er wordt geen enkele context geboden anders dan een arbitrair scoresysteem.

Op basis van dit soort websites kunnen mensen die weinig verstand hebben van computerhardware, de gedachte krijgen dat ze 20%+ prestaties gaan winnen met een betere CPU. Dat gaat niet gebeuren omdat @MaxxAap een GTX1060 heeft. Die is botweg niet snel genoeg om het verschil tussen een 8700K en een 1600X te gebruiken. Dat is een GPU bottleneck in actie, en dat is precies de situatie die je wil creëren met computerhardware. De CPU hoeft alleen afdoende te zijn om de GPU niet (te veel) te limiteren. Een 1600X is gewoon absoluut geen limiterende factor voor een GTX1060. Om dan €500 uit te geven aan een nieuwe CPU en moederbord is pure geldverspilling. Voor dat bedrag koop je een GTX1070Ti en dat zal gepaard gaan met bijna een verdubbeling van je framerates. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DaniëlWW2 eerst een (betere) videokaart is een betere keuze ja. en als hij nu al AMD gear heeft, en bijbehorend RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:00
Welk geheugen zit er nu in en hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:17
Wil je iets betere prestaties is een upgrade naar bv een 2600X dan niet een betere en veel goedkopere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxAap
@JappieR 16 GB corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

D-dark schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 10:02:
Wil je iets betere prestaties is een upgrade naar bv een 2600X dan niet een betere en veel goedkopere keuze?
Gaat je weinig winnen. Ryzen 2 heeft ongeveer 3% IPC verbetering en een iets hogere maximale overklok. Geen €200+ euro waard.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
Weet je ook op welke snelheid /MHz? Hier zou misschien makkelijk nog wat te winnen zijn.
Geef eens een link van je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxAap
@JappieR 3000 MHz, heb m ook gekoppeld aan het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxAap
ik ben naast een gamer :) ook een video editor/animator en gebruik adobe. nou weet ik dat intel sinds kort een groot voordeel heeft bij het renderen van videos met adobe.
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:19:
[...]

En zoals gebruikelijk is die website vooral misleidend. :/
Het gaat om een gemiddelde van scores, waar de 8700K een veel hoger aandeel aan 5GHz OC resultaten heeft. Anders haal je de procentuele verschillen niet. Vervolgens wekt deze site systematisch de indruk dat je een monster CPU nodig hebt, terwijl dat helemaal niet zo is. Er wordt geen enkele context geboden anders dan een arbitrair scoresysteem.

Op basis van dit soort websites kunnen mensen die weinig verstand hebben van computerhardware, de gedachte krijgen dat ze 20%+ prestaties gaan winnen met een betere CPU. Dat gaat niet gebeuren omdat @MaxxAap een GTX1060 heeft. Die is botweg niet snel genoeg om het verschil tussen een 8700K en een 1600X te gebruiken. Dat is een GPU bottleneck in actie, en dat is precies de situatie die je wil creëren met computerhardware. De CPU hoeft alleen afdoende te zijn om de GPU niet (te veel) te limiteren. Een 1600X is gewoon absoluut geen limiterende factor voor een GTX1060. Om dan €500 uit te geven aan een nieuwe CPU en moederbord is pure geldverspilling. Voor dat bedrag koop je een GTX1070Ti en dat zal gepaard gaan met bijna een verdubbeling van je framerates. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MaxxAap schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:38:
ik ben naast een gamer :) ook een video editor/animator en gebruik adobe. nou weet ik dat intel sinds kort een groot voordeel heeft bij het renderen van videos met adobe.

[...]
Een 1600X is ook gewoon behoorlijk capabel in rendering hoor. Daar hoef je al helemaal geen 8700K voor te kopen en te verwachten dat je opeens sprongen gaat maken. Je hebt dan meer aan de overstap naar een R7 CPU, of wederom een betere GPU voor hardware acceleratie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:41:
[...]

Een 1600X is ook gewoon behoorlijk capabel in rendering hoor. Daar hoef je al helemaal geen 8700K voor te kopen en te verwachten dat je opeens sprongen gaat maken. Je hebt dan meer aan de overstap naar een R7 CPU, of wederom een betere GPU voor hardware acceleratie. ;)
sommige lezen dit als general power unit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
MaxxAap schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:34:
@JappieR 3000 MHz, heb m ook gekoppeld aan het topic.
Met dit geheugen heb je gewoon een heel mooi gebalanceerd systeem hoor! Zoals andere zeggen, die upgrade zal je best wel helpen maar ook rendabel met die kosten? Neem dan een R72xxx zoals Daniel ook al oppert. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JappieR schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 19:29:
[...]

Met dit geheugen heb je gewoon een heel mooi gebalanceerd systeem hoor! Zoals andere zeggen, die upgrade zal je best wel helpen maar ook rendabel met die kosten? Neem dan een R72xxx zoals Daniel ook al oppert. :)
Die 2700X is het eigenlijk ook niet waard. Ja, je zal iets van 30% winnen qua rendersnelheid omdat je 25% extra cores en wat snelheid per core wint, maar voor €300+ is dat ook matig. Moet het echt beter op termijn, wacht dan tot volgend jaar en koop dan een Zen 2 a.k.a Ryzen 3000. ;)

Pagina: 1