GPU voor oud (maar destijds top) beestje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chinco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-01 02:26
8 jaar geleden heb ik een PC gebouwd met een Intel I7 860 en een Club3D Radeon HD 5750 Noiseless Edition 1024 MB. Zie verderop voor de specs. Het ding doet het nog steeds prima.

Ik heb gisteren Age of Empires definitive Edition gekocht en de processor staat nog steeds uit z'n neus te vreten. De grafische settings gaan echter maar tot 1680x1024 (oid) en dat is jammer. Nu wil ik een tijdelijke upgrade van de GPU tot ik de hele PC ga vervangen, wat gezien de snelheid waarmee alles nog steeds werkt best nog even kan duren. Hooguit dat ik de fans een keer moet vervangen, wat een reden zou kunnen zijn om de PC maar helemaal aan te pakken, maar ook dat stoort nog niet genoeg om veel geld uit te geven.

8 jaar geleden ben ik een half jaar bezig geweest om me in te lezen en weer bij te zijn aan hardware die ik wilde kopen. Nu ben ik her en der in de reacties ook al weer een hele poos bezig om te kijken wat ik als tijdelijke, tweedehandskaart voor niet al te veel geld zou kunnen aanschaffen, maar ik kom er niet uit.

Eisen:
Bij voorkeur een AMD-kaart (i.v.m. de praktijken van NVIDIA)
Liefst fanless
2GB memory
OC en andere tweaks (buiten sw om): niet aan de orde
Bij voorkeur rond de 100€ (of minder)
Moet mijn Samsung SyncMaster 2443BW (monitor) aan kunnen sturen, dus
- minimaal DVI-aansluiting
- minimaal: 1920x1280

Kom ik dan weg met een topkaart van 2, 3, 4 jaar oud of kan ik beter een midrange (of lowrange) nieuwe kaart halen? Ik hoef geen topkaart, gewoon goed genoeg om AoE DE op volledige grafische pracht te spelen.

Als ik mijn kaart vergelijk met een nieuwe van rond de 100 euro, heb ik geen idee hoe dat kwalitatief te duiden is.
https://www.videocardbenc...vs-Radeon-RX-550/50vs3761

https://www.videocardbenc...?gpu=Radeon+HD+5750&id=50
https://www.videocardbenc...gpu=Radeon+RX+550&id=3761

(De 2 GB versie is 109 euro, de 4 GB versie € 129. Dat verschil zal ik er wel niet uithalen met mijn gebruik.)

Kan ik voor hetzelfde geld beter specs krijgen door een vorig topmodel te kopen (en zo ja, wat dan?) of is dit de beste keus? Of is het sowieso een slechte keus?

AoE DE beveelt trouwens de AMD HD 5850 of een NVidia GTX 650, dus ik ga er vanuit dat deze kaart genoeg zou zijn voor AoE DE. Maar is het ook een goede keus?

Ik zie bij mijn moederbord niets staan over PCIe 3.0 x8, betekent dat dan dat het sowieso niet past?

Sorry voor de vragen, ik ben er weer veel te lang uit.

Lijstje van hardware in mijn PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55A-GD65€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Lascala LC16B-MR€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 2443BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1Fractal Design Silent Series , 92mm€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Silent Series Silent Series, 80mm€ 9,10€ 9,10
1Logitech Cordless Desktop Comfort Laser€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical Tactical BLT2CP4G3D1608DT1TX0CEU€ 73,34€ 73,34
1be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 114,95€ 114,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,34

PS:
Als je mijn steamlijst ziet, zul je zien dat ik niet voor de meest zware grafische games ga. De Anno-serie is zowat het zwaarste wat ik speel(de), verder vooral point-and-click. Onze zoon speelt af en toe wat zwaardere spellen (Warthunder), maar zelfs mijn 8 jaar oude kaart doet het nog prima bij die spellen. Ik speel veel meer op mijn 3DS, dus steek liever ik daar mijn geld in.

Beste antwoord (via Chinco op 26-07-2018 17:29)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:50
Ik heb zelf een HD 7950 met een i5 750 op 4 GHz gecombineerd, en merkte dat de JHD 7950 sterker was dan mijn CPU bij kon houden. Een tweedehands HD 7850/7870/270/370 zou in combinatie met je CPU een prima tweedehandse aanschaf zijn. Een 1030 is echt geen sterke kaart, dus een grote upgrade zou dat niet zijn.

Alle reacties

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 22:13
Is een GT 1030 niet een betere keus? Ik zie de RX 550 namelijk niet met passieve koeling. Ik zou zo min mogelijk geld uitgeven aan een andere videokaart, gezien de leeftijd van je PC.

Zoiets dus:
pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH OC

Acties:
  • Beste antwoord

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:50
Ik heb zelf een HD 7950 met een i5 750 op 4 GHz gecombineerd, en merkte dat de JHD 7950 sterker was dan mijn CPU bij kon houden. Een tweedehands HD 7850/7870/270/370 zou in combinatie met je CPU een prima tweedehandse aanschaf zijn. Een 1030 is echt geen sterke kaart, dus een grote upgrade zou dat niet zijn.

• Chinco
Dank je, daar duik ik even in, @Ardjee . Hoe groot gaat het effect zijn als ik een PCIe 3.0 kaart in mijn 2.0 slot steek?

Edit: dat (b)lijkt mee te vallen, volgens het i-net:
PCIe 3.0 Videokaart op een PCIe 2.0 Slot

[ Voor 80% gewijzigd door Chinco op 26-07-2018 17:40 ]

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 22:13
chinco schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:21:
Dank je, daar duik ik even in, @Ardjee . Hoe groot gaat het effect zijn als ik een PCIe 3.0 kaart in mijn 2.0 slot steek?

Edit: dat (b)lijkt mee te vallen, volgens het i-net:
PCIe 3.0 Videokaart op een PCIe 2.0 Slot

Edit 2: als ik de genoemde kaarten bekijk in V&A, dan heb ik voor minder geld inderdaad een betere performance. Bedankt voor de info, daar kan ik wat mee!
Klopt helemaal, maar die kaarten zijn dus niet fanless...

• Chinco
Mee eens, maar dat lijkt inmiddels heel lastig te worden met de rest van het eisen- en wensenlijstje.

Bedankt voor de input!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:27
In verband met de wens voor een fanless kaart, tegenwoordig zetten heel veel videokaarten hun ventilators stil wanneer ze niet belast worden (als je op je desktop bezig bent dus). Zo heb je dan toch een quasi geruisloze pc bij normaal gebruik en bij het gamen blijven goede gpu koelers ook behoorlijk stil.

GT1030's zijn er wel in passief gekoelde variant, en die voldoen ongeveer aan de vereisten van AoE (maar dan wel de GDDR5 versie, niet de DDR4 variant!), dus ik denk dat die wel aan je wensen kunnen voldoen. De vooruitgang tegenover je HD5750 is wel niet zo groot.

Ik heb zelf een hele tijd een Core i7 860 (OC@3.8GHz) gebruikt met een R9 290, die zit ongeveer op het niveau van een RX480/580. Afhankelijk van de game was de CPU dan de limiet, maar kon daar toch prima heel veeleisende games op spelen. Nu in dit geval heb je dat soort videokaart niet nodig, ik zou niet hoger dan een RX 560 of GTX 1050 Ti kijken.

• Chinco
Ik zit achter een R9 270X aan voor 60 euro, ik denk dat dat wel een mooie tussenoplossing is. Waarschijnlijk is dat een mooie balans tussen max GPU en max CPU, daarmee zou ik denk ik nog wel twee jaartjes kunnen rekken.

In de afgelopen 8 jaar heb ik een SSD (250GB) toegevoegd, ben van 4 naar 8 GB gegaan en heb nog een keer de SSD (512GB) vervangen (omdat ik opnieuw moest installeren en dochterlief de oude SSD wel kon gebruiken/nodig had). Al met al had ik niet verwacht dat ie na 8 jaar nog zo goed zou presteren!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:36

Mojo

The Power Within

Even voor de goede orde, wil je een nieuwe kaart omdat je in Age of Empires geen hogere resolutie kán selecteren, of omdat de performance om te huilen is op een hogere resolutie? Want in dat 1e geval gaat een andere kaart natuurlijk niet helpen.

De R9 270X lijkt me een prima passende kaart voor je systeem. Een CPU van tegenwoordig doet per kloktik ongeveer 20-40% meer dan die van jou. Geen idiote verschillen. Een videokaart van de huidige generatie is echter makkelijk 100% sneller. Dus daar ga je zeker wel winst mee halen. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Chinco
Ingame is de max resolutie: 1680*1050. De monitor is echter 1920*1280, dus een betere kaart zou die resolutie moeten kunnen pakken. Als ik het goed heb is AoE DE gemaakt voor 4K, dus dan zou 1920 makkelijk moeten kunnen. Voor de rest loopt het best aardig.

Ik verbaas me trouwens telkens weer hoe weinig vooruitgang er in CPU's zit de afgelopen 8 jaar. Dat was de 8 jaar ervoor heel anders. Hoewel ik altijd een beetje anti-AMD was vanwege slechte ervaringen met hardware en hardware ondersteuning, ben ik wel heel blij dat ze weer een competitieve CPU hebben. Hopelijk jaagt dat de innovatie weer aan.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 15:32

ResuCigam

BOFH

Jouw huidige kaart kan al hogere resoluties:
Maximum DP resolution: 2560 x 1600
Maximum DVI resolution: 2560 x 1600
Maximum HDMI resolution: 1920 x 1200
Maximum VGA resolution: 2048 x 1536

Ik denk dat het anders zit: AOE gebruikt gewoon je desktop resolutie in full screen, de 1680*1050 is voor als je in Windowed mode speelt. Zie ook HIER.

We do what we must because we can.

• Chinco
Goede tip, ik was er volledig van overtuigd dat mijn GPU niet hoger dan 1920*1200 kwam. Alleen op HDMI dan blijkbaar. Ik vond het al vreemd, want het systeem van een vriend van me is net zo oud en ongeveer gelijk (alleen een HD5770 ipv een HD5750) en die had inderdaad een 27" monitor gekocht met een hogere resolutie: 2560*1600.

Wat betreft AoE:
Als ik in Windowed modus ga, gaat ie inderdaad naar een scherm zo groot als de aangegeven resolutie. Maar als je dat venster maximaliseert, schaalt ie netjes naar een full window. Dat betekent volgens mij dat ie rendert op 1680*1050 en het dan zo groot als gewenst laat zien. En dat doet ie waarschijnlijk ook in full screen.

Windowed zou ie bij mij wel 1920*1080 kunnen doen omdat ik een 16:10 monitor heb met genoeg ruimte voor de taakbalk en de windowbalk bovenin. Aan de zijkanten zijn geen randen in Windowed mode.

Niet echt iets om over te klagen, want het ziet er alsnog prima uit en performt ook prima, maar het de GPU vervangen is iets wat ik al langer overweeg en ik nu (voor mijzelf) kan rechtvaardigen. ;-)

• Chinco
De kaart is binnen. Natuurlijk paste ie niet in de kast, gelukkig met het verwijderen van de dvd-speler en een bracket past het toch.

@ResuCigam : De resolutie staat in dat bewuste scherm nog steeds op 1680*1050, maar in windowed mode heb ik nu geen zwarte balk meer boven en onder het scherm. Ook in full screen niet meer. Ik kan verder inzoomen (??) en verder loopt het prima. Het is ook wat scherper. Blij mee.

Warthunder, wat m'n zoon soms speelt, draait op de hoogste instellingen fantastisch. GPU is helemaal belast en raast als een gek, maar prachtig gfx.

Wel wordt de kast gloeiend heet. Ik wist wel dat mijn kast niet de beste keuze was voor goede koeling, maar dat kon wel eens een uitdaging worden. Nadat ik Warthunder afgesloten had heb ik de computer uitgezet, maar gelijk ook maar weer gestart toen ik voelde hoe warm de kast was. Daarna heeft ie nog wel 10 minuten nagekoeld...

Voor zo'n oud beestje toch best een hele prestatie, hoor!

Allemaal bedankt voor de input!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

chinco schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:01:
De kaart is binnen. Natuurlijk paste ie niet in de kast, gelukkig met het verwijderen van de dvd-speler en een bracket past het toch.

@ResuCigam : De resolutie staat in dat bewuste scherm nog steeds op 1680*1050, maar in windowed mode heb ik nu geen zwarte balk meer boven en onder het scherm. Ook in full screen niet meer. Ik kan verder inzoomen (??) en verder loopt het prima. Het is ook wat scherper. Blij mee.

Warthunder, wat m'n zoon soms speelt, draait op de hoogste instellingen fantastisch. GPU is helemaal belast en raast als een gek, maar prachtig gfx.

Wel wordt de kast gloeiend heet. Ik wist wel dat mijn kast niet de beste keuze was voor goede koeling, maar dat kon wel eens een uitdaging worden. Nadat ik Warthunder afgesloten had heb ik de computer uitgezet, maar gelijk ook maar weer gestart toen ik voelde hoe warm de kast was. Daarna heeft ie nog wel 10 minuten nagekoeld...

Voor zo'n oud beestje toch best een hele prestatie, hoor!

Allemaal bedankt voor de input!
Om toch de levensverwachting te verlengen kun je eventueel kijken of je wat simpele fans erin kunt zetten want je kast is idd wel erg klein.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Chinco
Die zitten er wel in, voor en achter. 4 stuks extra. Ik wil eigenlijk juist een nog kleinere kast want het is een bakbeest. Ik zou willen dat ik de bovenkant kon voorzien van een groot gazen (zonder L, ja) venster, maar daar heb ik het gereedschap niet voor (laat staan dat ik het zou kunnen sinds m'n partiële dwarslaesie).
Pagina: 1