Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp nodig met routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben onlangs overgestapt naar een andere provider namelijk T-mobile 100/100

Hierbij heb ik een draytek gekregen en heb ik hier een tp-link 5Ghz router aangesloten.

Echter wil ik nog een oud linksys router aansluiten voor de zolder aan de 5Ghz tp-link router, maar het probleem is dat dit volgens mij niet gaat werken.

Is hier een oplossing voor?

Wat ik inprincipe wil is Draytek aan TP-link aan Linksys dus een 3e router aan de 2e.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2018 16:28 ]

Alle reacties

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10 13:40
Dit kan, mits:

DHCP uitgeschakeld is op de twee extra routers en er dus domme AP's (accespoints) van maakt.
De WAN poorten op de TP-LINK en LINKSYS gebruik je dus niet. Enkel de LAN poorten (waar nodig)

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

Typhone

Who Dares Wins

Als je de stappen van @tweakict volgt gaat het goedkomen :).

Hoever is de afstand en wat voor routers zijn het dat je er zoveel nodig hebt?

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:39
Voordat we dit als oplossing bestempelen, ben ik benieuwd naar de motivatie om de Draytek te gebruiken als hier toch direct een TP-Link achter komt?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kan op twee manieren:

• In de Draytek een routed subnet instellen. Echter, daarvoor moet je bij T-Mobile wel een /29 aanvragen. Je TP Link krijgt hiermee een publiek IP adres, je Draytek ook.
• PPPoE passthrough inschakelen op de Draytek. Je TP Link krijgt hiermee een publiek IP adres. Je Draytek krijgt geen publiek IP adres.

In beide gevallen blijft de ondersteuning vanuit T-Mobile in stand en heb je geen rare DMZ constructie maar gewoon een werkend WAN IP adres op je TP Link. In veel andere gevallen vervalt de ondersteuning.

[ Voor 25% gewijzigd door Trommelrem op 25-07-2018 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Martin.Air schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:45:
Voordat we dit als oplossing bestempelen, ben ik benieuwd naar de motivatie om de Draytek te gebruiken als hier toch direct een TP-Link achter komt?
Is het mogelijk om bij glasvezel van t-mobile een andere router te gebruiken dan de meegeleverde draytek? Aangezien het een speciaal soort aansluiting gebruikt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 21:11

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:52:
[...]

Is het mogelijk om bij glasvezel van t-mobile een andere router te gebruiken dan de meegeleverde draytek? Aangezien het een speciaal soort aansluiting gebruikt.
Dat moet wel kunnen inderdaad.
https://community.t-mobil...et-je-eigen-router-297061

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik zie het ja, alleen het probleem is dat die kabel vrij kort is en zal ik nog steeds hetzelfde probleem krijgen
tweakict schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:34:
Dit kan, mits:

DHCP uitgeschakeld is op de twee extra routers en er dus domme AP's (accespoints) van maakt.
De WAN poorten op de TP-LINK en LINKSYS gebruik je dus niet. Enkel de LAN poorten (waar nodig)
Ik geloof dat er op APs geen bekabeling kan? Alleen draadloos?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2018 17:02 ]

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:15
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:59:
[...]

Hmm ik zie het ja, alleen het probleem is dat die kabel vrij kort is en zal ik nog steeds hetzelfde probleem krijgen

[...]

Ik geloof dat er op APs geen bekabeling kan? Alleen draadloos?
Je kan ook een langere glaspatch kopen, o.a. in het grote Xs4all glastopic staat beschreven welk type patch je moet hebben.

-edit- even door mijn mailhistory gezocht (heb het zelf ook met een eigen converter draaien) je hebt als het goed is een SC/APC-LC patch nodig. Ik heb de mijne ooit besteld bij patchkast.nl
https://www.patchkast.nl/...kabels/filter/sc_apc/lc_/

[ Voor 25% gewijzigd door terror538 op 25-07-2018 17:40 ]

too weird to live too rare to die

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:53
Trommelrem schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:51:
In de Draytek een routed subnet instellen. Echter, daarvoor moet je bij T-Mobile wel een /29 aanvragen. Je TP Link krijgt hiermee een publiek IP adres, je Draytek ook.
Dat ondersteunt T-Mobile niet.
PPPoE passthrough inschakelen op de Draytek. Je TP Link krijgt hiermee een publiek IP adres. Je Draytek krijgt geen publiek IP adres.
T-Mobile gebruikt sowieso geen PPPoE, en de Draytek ondersteunt ook geen bridge-modus.

Verwijderd

Topicstarter
terror538 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:33:
[...]

Je kan ook een langere glaspatch kopen, o.a. in het grote Xs4all glastopic staat beschreven welk type patch je moet hebben.

-edit- even door mijn mailhistory gezocht (heb het zelf ook met een eigen converter draaien) je hebt als het goed is een SC/APC-LC patch nodig. Ik heb de mijne ooit besteld bij patchkast.nl
https://www.patchkast.nl/...kabels/filter/sc_apc/lc_/
Bedankt voor alle antwoorden, heb er een van 20 meter besteld. Ik verbind het met meteen met de TP-link i.p.v de draytek.

• Trommelrem
hcQd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:51:
[...]
Dat ondersteunt T-Mobile niet.
Moet apart worden aangevraagd, maar RIPE moet nog wel goedkeuring geven.
T-Mobile gebruikt sowieso geen PPPoE, en de Draytek ondersteunt ook geen bridge-modus.
Alle Drayteks, van de Vigor120/130 tot en met de Vigor 2960 ondersteunen bridge modus, maar je wil liever een routed subnet, zodat de ondersteuning vanuit de provider gewoon blijft.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

Typhone

Who Dares Wins

Volgens mij heeft T-Mobile bij hun glasvezel Draytek alle admin rechten uitgeschakeld waardoor een bridge functie niet mogelijk is. Ga je daar omheen willen dan zul je toch even wat geavanceerde kennis van netwerken moeten opdoen ben ik bang. Afhankelijk van welke hardware je hebt liggen kom je een heel eind.

• Trommelrem
Aha, Drayteks met afwijkende firmware. Beter om de default firmware erop te zetten, zodat je niet honderdduizend versies achter loopt. Bovendien kun je dan wel PPPoE passthrough instellen, en de NAT functionaliteit van de Draytek omzeilen. Als je toch niet wilt routeren, kun je ook een managed WiFi netwerk maken i.c.m. de Draytek accesspoints, zodat je overal in huis een goede dekking met roaming hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Trommelrem op 26-07-2018 09:43 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraagje waarom zou je de Draytek willen vervangen voor een TP-link? TS bedenk eerst eens wat je wil bereiken maak daar een schema van en stel dan de vraag hoe je dat het beste kunt doen met je huidige apparatuur. Krijg namelijk de indruk dat je nu van alles op je nek haalt terwijl je eigenlijk alleen maar een of twee extra AP's wilt om je wifi goed dekkend te krijgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Helemaal met @Frogmen eens.
Je gaat een semi professionele router zoals die Draytek vervangen door consumenten pruts routers zoals TP-link en LinkSys.

Hoogst waarschijnlijk vanwege de plaats waar die Draytek staat en het daaruit volgende wifi probleem.
Je moet nooit wifi problemen oplossen door extra routers te plaatsen, plaats extra accesspoints.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1