Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord werkt plotseling niet meer met gtx 980 en 970Gpus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Predator27
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-10 08:55
Mijn vraag
...
sinds een paar dagen werkt de pc van mn broer niet meer met de gtx 980 op zijn msi 990fxa-gd80v2,
bij booten blijft hij hangen op bios fout code b2 , dus ik dacht de gpu zal wel stuk zijn.

Ik ging bij hem langs met een paar video kaarten een gtx 970 een gtx 770 en een gtx 660 waarvan ik wist dat ze 100% goed werkten , vreemd genoeg had de 970 hetzelfde probleem als de 980 , maar de 770 en de 660 starten wel gewoon op en bleven stabiel draaien na wat 3dmark testen .

Kan het zijn dat dit moederbord het aan het begeven is , en als dat zo is waarom draait het bord dan wel stabiel met de andere videokaarten :? iemand enig idee hoe ik die videokaart van hem weer kan laten werken op dat bord of word het tijd dat ik er een nieuw moederbord in stop voor hem

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
pc is zo een 3 jaar oud
msi 990fxa-gd80v2 moederbord
amd fx 8350 Cpu niet ge overclocked
16 gb corsair 1600 ddr 3 ram
corsair rm750i Psu
nzxt kraken aio water cooler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

...
de gtx 980 werkt gewoon prima in 3 andere pcs net zoals de andere videokaarten
en ook het geheugen heb ik vervangen om te zien of er daar iets mis mee was
temperaturen zijn er redelijk normaal uit ( het is natuurlijk erg warm nu hier )
en ik kan ook geen bolle condensators of iets dergelijks ontdekken

Alle reacties

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:57

CaDje

Framedrops for life

Wellicht dat de voeding niet meer helemaal ok is en niet genoeg vermogen kan leveren aan de GPU (900 series).
Heb je al een andere PCI-E poort probeert?

• Predator27
yep heb het in de andere PCI-E poorten geprobeerd was , ook een van de eerste dingen waar ik aan dacht.
De voeding van hem is een corsair rmi 750 watt voeding van nog geen 1 jaar oud, hoop niet dat ie al zo snel niet genoeg vermogen meer kan leveren , een idee hoe ik dat kan testen ? heb niet zo snel een gelijkwaardige voeding ergens liggen

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Predator27 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:39:
yep heb het in de andere PCI-E poorten geprobeerd was , ook een van de eerste dingen waar ik aan dacht.
De voeding van hem is een corsair rmi 750 watt voeding van nog geen 1 jaar oud, hoop niet dat ie al zo snel niet genoeg vermogen meer kan leveren , een idee hoe ik dat kan testen ? heb niet zo snel een gelijkwaardige voeding ergens liggen
Wat voor voeding heb je dan wel liggen? 450/500 watt zou genoeg moeten zijn.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 09:45
Predator27 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:39:
Je zou misschien zijn kaart even bij jou kunnen proberen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

Ik heb het vage vermoeden dat het een BIOS setting is.

Als de kaart(en) kapot zijn dan had die 980 en 970 ook niet gewerkt in een andere PC, als het moederbord (PCI-e slot) kapot zou zijn, had die 770 en 660 ook niet gewerkt. En voeding, ik denk dat een 970 zelfs zuiniger is dan een 770 dus dat is het dan waarschijnlijk ook niet.

Heb al even (snel, niet heel grondig) de handleiding van het bord doorgekeken, maar kon zo snel niet de optie vinden, maar heeft misschien te maken met bepaalde legacy opties (legacy/uefi opties, maar ook dingen als secure boot).

De 980 en 970 zitten een beetje in de overgangsperiode van BIOS > UEFI, meeste kaarten hadden wel support voor beide (legacy support), maar niet allemaal. Als de BIOS ingesteld staat dat die opzoek moet naar legacy apparatuur dan kan het zijn dat een kaart die dat niet heeft (modernere videokaart) dan problemen geeft, terwijl een oudere kaart (zoals de 770 en 660) het dan wel doen.

Kaarten zoals de GeForce 770 zijn ook de laaste met volledige legacy support, de kaarten daarna (900 serie en nieuwe) is soms hit en mis wat er qua legacy support in zit (meeste hadden nog wel een legacy optie). In het geval van Radeon zal de 6000, misschien HD7000 de laatste zijn geweest met full legacy support, vanaf de 200 serie is het daar ook hit en mis.

Lees ook veel over BIOS updaten, maar gezien het eerst wel heeft gewerkt denk ik niet dat het dat is (tenzij je broer een BIOS downgrade heeft gedaan).

• Predator27
ikweet dat de nieuwste bios er op staat geinstaleerd , maar ik zal wanneer ik kan die bios nog eens door spitten , hij zegt zelf dat ie daar niks aan veranderd heeft ,dus dat ie het plotseling niet meer doet blijft dan vaag .
Ik heb nog wel ergens een oudere coolermaster 500 watt psu liggen zal die ook eens mee nemen en het daar mee proberen

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 17:10
Heb eens die stekker kapot gehad die de videokaart van extra prik moet voorzien, misschien kan je daar iets aan veranderen. Van een molex aftappen of zo met een verloop?
(Dacht dat bij mij het verloop geen contact maakte, niet zeker)
Pagina: 1