Upgrade naar hoogtespeakers; tevens upgrade naar 7.x?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Ik zoek speakers voor upgrade naar hoogtegeluid (Atmos/X etc)

Op dit moment heb ik een 5.1 speakerset (JBL Studio L, met de L890,LC2,L820 en L8400P) aangesloten op een Pioneer SC-LX87. We zijn sinds kort verhuisd en gaan inpandige garage ombouwen naar (mancave?) woonkamer.

Als we toch gaan verbouwen (dacht ik); waarom dan niet meteen hoogtespeakers voor een Atmos-systeem laten plaatsen. Er komt toch een nieuw plafond in, dus dat neem ik dan meteen mee.

Nu heb ik zelf al verschillende speakers op het oog gehad, die later veel te duur bleken te zijn (lees 1.000 euro per stuk), maar mijn oog is nu gevallen op de Dali Phantom H-80. Eigenlijk vooral vanwege het marketingpraatje en omdat dit de grootste in de lijn zijn. Misschien dat ik de H-80 voor zou plaatsen en de H-60 achter, maar ik weet niet of dit aan te raden is.

Of dat er misschien nog andere, betere speakers te vinden zijn die ook nog eens goedkoper zijn.

De H-80 vind ik voor rond de € 350 en dat is ook zeker mijn maximale budget per speaker. Minder is altijd beter ;-)

Ik ben tevreden over mijn receiver, maar ga wel upgraden naar een Atmos-receiver. Mijn gevoel zegt me dat de Pioneer SC-LX901 een prima receiver is, maar dat komt meer door het merk dat ik eigenlijk altijd heb gehad. Als daar nog iets zinnigs over te melden is, verneem ik dat graag.

Als laatste wil ik graag ervaringen vragen aan degenen die een 5.x-opstelling hadden en die naar 7.x zijn gegaan; is dat een groot verschil in beleving of is 5.x ongeveer hetzelfde? Ik zet bewust .x neer, omdat ik waarschijnlijk ook een tweede subwoofer erbij ga zetten.

Al met al dus best wat adviezen gevraagd, maar misschien valt het ook wel mee en is het zo klaar. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Atmos speakers hoeven niet perse een driver te hebben van 8 inch lijkt mij, zeker niet met 2 subs.
De Focal aria lijn heeft ook atmos inbouw speakers, daar zijn de tweeters draaibaar van ook wel handig denk ik.
En als je goede ervaring met Pioneer hebt lekker zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
Thanx Goofy1978! Heb je daar ook een modelnummer van? Ik vind namelijk geen inbouwspeakers in die lijn. Of worden ze niet in Nederland verkocht? Heb ik al eens eerder bij Focal speakers gehad die ik had gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
FOCAL 300ICW-8 INBOUW SPEAKER
Dit is de grootste van de serie.
Draaibare tweeter kan ik zo snel niet vinden in specs, maar moet kunnen bij deze speakers volgens mij.

FOCAL 100ICW8 is ook plafond inbouw zie ik, zijn ook wat gunstiger geprijst.

[ Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 25-07-2018 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
Bedankt nogmaals! Je geeft aan dat een 8” driver misschien niet nodig is. Denk je dat een 6” of zelfs 4” ook voldoende is voor een goede Atmos-beleving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Het mooist is dat je een crossover van 80hz max 100hz op de atmos speakers kan zetten dus 6 inch kan dat nog goed halen.
Thx norm is 80hz crossover op alle speakers daaronder doen de subs.
Maar een te kleine driver voor atmos lijkt me ook niets zeker niet als je op hoog volume films gaat kijken.
Het bespaarde geld door geen 8 inch atmos te kopen stop je gewoon in de subs, die zijn belangrijker voor de filmervaring dan atmos speakers.
2 svs PB2000 subjes ofzo lol

[ Voor 23% gewijzigd door Goofy1978 op 26-07-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
Ik koop er sowieso een L8400P bij. Misschien dat ik later als ik groot ben overga op SVS. Haha.

Voor de Atmos koop ik dus wel 8”. Ik ga ff kijken welke het uiteindelijk worden.

Ik vraag me nu alleen af of ik bij die Pioneer receiver een cross-overs kan instellen. Mijn huidige receiver is THX-gecertificeerd, dus die doet het automatisch in de THX-modi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Ja idd de sub die je al hebt heeft ook mooie specs zag ik.
Dat instellen van een crossover moet gewoon altijd kunnen als je subwoofers op een receiver aan kan sluiten
Pagina: 1